Gezoem door speakers bij gebruik projector.

Started by mikeske, March 12, 2017, 21:47:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikeske

Ja ook zonder hdmi tussen tv en processor.
Sub versterker is xtz sub amp 1



Ik kan eens proberen met een aarding te maken aan het chassis van de 7703 of de brom weg is.

Ja hoor, meerdere.
Ik werk in de elektriciteits sektor  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Bart_M

Toevallig heb ik precies hetzelfde probleem. Ik kan de brom veel zachter krijgen als ik alle apparaten op 1 stopcontact aansluit, maar ik wil juist 3 groepen gebruiken (1 beeld, 1 voorversterker en bronnen en 1 voor de eindversterking)

Je zou eens met een multimeter kunnen nagaan wat het verschil is als je de fases omdraait van alle apparaten. Noteer alles eens en probeer niet alleen de laagste waardes te krijgen, maar de waardes die het dichtst bij elkaar liggen.

jossie

Kun je meten of de voeding van de epson zender de netaarde aan de nul heeft hangen secundair? Ik verwacht van wel.
Omni !

jossie

Quote from: Bart_M on March 19, 2017, 10:48:48
Toevallig heb ik precies hetzelfde probleem. Ik kan de brom veel zachter krijgen als ik alle apparaten op 1 stopcontact aansluit, maar ik wil juist 3 groepen gebruiken (1 beeld, 1 voorversterker en bronnen en 1 voor de eindversterking)

Je zou eens met een multimeter kunnen nagaan wat het verschil is als je de fases omdraait van alle apparaten. Noteer alles eens en probeer niet alleen de laagste waardes te krijgen, maar de waardes die het dichtst bij elkaar liggen.

Dat is niet de oplossing Bart.
Omni !

mikeske

Quote from: jossie on March 19, 2017, 10:52:48
Kun je meten of de voeding van de epson zender de netaarde aan de nul heeft hangen secundair? Ik verwacht van wel.

Ja massa ( buitenkant 12v stekker ) ligt aan de aarding
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

jossie

#30
Ok, zal een oplossing tekenen.

Kun jij mijn verhaal nog een keer bekijken.

Het belangrijkste dat je daar kunt opsteken is dat cinch verbindingen en geaarde apparaten niet samen gaan.

En, helaas, dat XLR verbindingen van veel fabrikanten niet deugen.
Omni !

jossie

Op het tekeningetje zie je de situatie. De 12Volt voeding is geaard en heeft de randaarde aan de '0' liggen. Zo komt de randaarde via de HDMI kabel de 7703 binnen. In de 7703 zitten alle massa's/afschermingen ergens wel aan elkaar en uiteindelijk gaan we dan via de cinch afscherming naar de XTZ en dan via de randaarde terug naar de 12V voeding.

We hebben niet gechecked of de XTZ audiomassa aan de randaarde ligt maar ik verwacht van wel.

Zodra je zender beeld gaat zenden gaat hij serieus stroom trekken uit de voeding. Dan ontstaat daar een storende aardstroom die twee paden kan bewandelen. Terug naar de voeding en helaas ook door het rode pad.

Aangezien het niet de bedoeling is om geaarde apparaten te 'ontaarden' zullen we de oplossing binnen de bekabeling moeten zoeken.

De cinch kabel tussen 7703 en XTZ biedt geen mogelijkheden. Je zult daar in ieder geval de XLR kabel moeten gaan gebruiken. Als nu zowel de 7703 als de XTZ zouden voldoen aan de AES48 norm zou het probleem verdwenen moeten zijn (aangezien je m'n verhaal nu twee keer hebt gelezen ga dat ik hier niet uitleggen  ;))

Maar ja als... Het enige dat we dan nog kunnen doen is de afscherming van de XLR mantel aan een zijde losnemen. Dan breken we de aardlus en kan de stoorstroom niet meer in die leiding lopen. Hij gaat ook lopen in de differentiaalleidingen maar de ingang op de XTZ trekt die van elkaar af en weg is de brom...

Dit is wel een noodgreep want de 7703 is niet geaard. Als er geen andere geaarde bron is aangesloten gaat de 7703 zweven en kan er een behoorlijke spanning op het chassis komen. Dan kunnen de differentiaal leidingen van de sub uitgang buiten de spanningsrails van het ingangscircuit op de XTZ komen en schade veroorzaken als daar geen clamping diodes zitten. oppassen daarmee (!)

Andere oplossing zou zijn een serieuze audiotrafo maar die zijn laagfrequent prijzig.

Ik zou de 7703 niet aarden. Daar kunnen andere apparaten die analoog worden aangesloten ook weer (meer) problemen van krijgen.

Je zou ook kunnen kijken of je de 12 Volt voeding van de zender kunt vervangen door een exemplaar zonder aarding. Dan blijft eigenlijk de XLR kabel nog steeds nodig want je hebt op zich meer aardlussen tenzij de TV niet geaard is.

Bart's suggestie om alle geaarde apparaten te voeden uit dezelfde geaarde doos is op zich juist. Het lost echter niet het fundamentele probleem op dat geaarde apparaten en ongebalanceerde verbindingen niet samengaan.
Omni !

mikeske

Zou de vorige marantz, de av8003 dan wel geaard zijn ?
Daar had ik namelijk niks van problemen.


Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mikeske

Ik zal eens proberen met de stroomkabel die naar de voeding (laptopmodel) van de epson loopt te vervangen door een niet geaard exemplaar.

Ik meet ook eens of de cinch buitenzijde aan massa ligt van de xtz sub amp.

Alvast super bedankt voor alle gedane moeite tot nu toe  :thumbs-up:
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

jossie

#34
Quote from: mikeske on March 19, 2017, 12:32:03
Zou de vorige marantz, de av8003 dan wel geaard zijn ?
Daar had ik namelijk niks van problemen.

Nee denk het niet. Mogelijk zitten de massa's daar anders aan elkaar.

En ik kan er ook nog naast zitten natuurlijk maar verwacht het niet.
Omni !

jossie

Quote from: mikeske on March 19, 2017, 12:41:51
Ik zal eens proberen met de stroomkabel die naar de voeding (laptopmodel) van de epson loopt te vervangen door een niet geaard exemplaar.

Dat is niet wat ik heb voorgesteld en mogelijk ook nadelig. De aarding aan de primare kant kan filtering hebben zodat daar lekspanning op komt te staan. Die gaat dan de 7703 in.
Omni !

mikeske

Quote from: jossie on March 19, 2017, 13:08:09
Dat is niet wat ik heb voorgesteld en mogelijk ook nadelig. De aarding aan de primare kant kan filtering hebben zodat daar lekspanning op komt te staan. Die gaat dan de 7703 in.

Ik had dit vlug eens getest door de aarding van een netsnoer los te maken in de iec stekker.
Probleem is wel opgelost zo.

Zelfs met de cinch nog tussen de marantz en de xtz.
Vind de xlr namelijk niet direct  >:(

Ook de cinch connectors gemeten op de xtz en die liggen aan de grond.

Maar ik heb vast wel nog een voeding liggen zonder aarding, zo een typische blokje die je gewoon in het stopcontac stopt.

De voeding is 12v / 2,5A terwijl de vereisten die op de epson staan slechts 12v / 0,9A zijn.
De voeding is dus redelijk overbemete,, wat natuurlijk geen kwaad kan.

Ik kijk vanavond eens wat ik nog liggen heb.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

jossie

Quote from: mikeske on March 19, 2017, 13:32:40
Ik had dit vlug eens getest door de aarding van een netsnoer los te maken in de iec stekker.
Probleem is wel opgelost zo.

Zelfs met de cinch nog tussen de marantz en de xtz.
Vind de xlr namelijk niet direct  >:(

Ook de cinch connectors gemeten op de xtz en die liggen aan de grond.

Maar ik heb vast wel nog een voeding liggen zonder aarding, zo een typische blokje die je gewoon in het stopcontac stopt.

De voeding is 12v / 2,5A terwijl de vereisten die op de epson staan slechts 12v / 0,9A zijn.
De voeding is dus redelijk overbemete,, wat natuurlijk geen kwaad kan.

Ik kijk vanavond eens wat ik nog liggen heb.
Dat laatste is misschien de makkelijkste oplossing.
Zou daarnaast toch de xlr kabel gaan gebruiken.

En als je dan echt aan de gang gaat haal je de XTZ open en monteer je pin 1 aan chassis, niet meer aan de print waar hij vrij zeker aan vast zit.

Lijkt goed te komen zo...
Omni !

mikeske

Ok dus voeding veranderen door niet geaard model 
Xlr zoeken en aansluiten
Xtz open en aansluiting van pin 1 aan chassis ipv print.

De velodyne sub zal ik wel via cinch moeten blijven gebruiken aangezien die geen xlr heeft.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

jossie

#39
Quote from: mikeske on March 19, 2017, 13:45:38
Ok dus voeding veranderen door niet geaard model 
Xlr zoeken en aansluiten
Xtz open en aansluiting van pin 1 aan chassis ipv print.

De velodyne sub zal ik wel via cinch moeten blijven gebruiken aangezien die geen xlr heeft.
Die is niet geaard denk ik zo... dan ontstaat de lus niet en dus het probleem niet.

Mooi hé, Audiofiele apparaten met basale problemen.

Veel fabrikanten maken een doos en hebben geen benul wat ze veroorzaken. Jouw HDMI zender kan absoluut op de lijst.
Omni !