7.1 in living nieuwbouw huis

Started by Scuzz, March 7, 2017, 11:33:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scuzz

Dit jaar gaan wij een eigen huis bouwen. Vrijstaand, geen gedoe met buren en films kunnen kijken op een volume dat ik zelf wil  :pompom:.

Het ontwerp is klaar en bouwvergunning is verleend. Ondertussen zijn we met aannemers in gesprek en hopen we met een paar weken opdracht te kunnen geven. Vooralsnog geen aparte dedicated HT ruimte. Lang over getwijfeld maar toch niet gedaan. Ruimte kan ik nog wel vinden in huis maar ik verwacht dat wij (mijn vrouw en ik) meer woonkamer/bankhang filmgenieters zijn dan in een HT ruimte. Wie weet komt het er toch ooit nog van.

In de living moet het dus gaan gebeuren. Nu komt het lastige. De indeling... We hadden een paar eisen waardoor de opstelling van bank e.d. is zoals het is. Eisen waren: vanuit de eettafel en de bank kunnen genieten van de tunnelhaard. Daarnaast wil ik recht voor de televisie kunnen zitten. Daarnaast vinden we het prettig om een hoekje voor de kinderen te kunnen realiseren waarbij ze wel in de kamer zijn maar toch hun eigen plekje hebben (soort speelhoek). Om een gevoel te geven bij de afmetingen... Huis is 12.1 meter lang en 7.6 meter breed (bij de hal 8.4 meter breed).

Dit is een impressie van de begane grond. Achter de 'tv wand'  staat een bureautje voor de kids en onder het raam klepbanken voor het speelgoed. De ingetekende speakers zijn er niet meer. Het is nu een Teufel Theater 8 THX UltraII setup geworden in volledige 7.1 ornaat  :popcorn:.



Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de speakers het beste kan opstellen. Wil alle kabels in leidingen in de muur wegwerken dus eerst bouwen en inmeten is niet echt een optie  :angel:. Dit is wat ik nu bedacht had voor de surrounds:



Left surround staat net naast de tunnelhaard maar die kolom wordt waarschijnlijk nog iets breder. Left back en Right back zou ik gewoon naast de gordijnen aan de muur hangen dacht ik. De front speakers worden al lastiger.  Naast de TV hangen of neerzetten wordt al krap. De Teufel M800FCR's zijn best breed en ik heb een 65" tv. Het zou net net moeten kunnen. Alternatief is op de voorgevel en de andere op de kopse kant naast de hal deur. Maar ik betwijfel of dat nou zo mooi wordt. Denk dat het stereo beeld er wel op vooruit zal gaan.

Grootste uitdaging is voor mij de subwoofer. De Teufel M11000 is lekker sterk maar ook een beetje aan de maat  :angel:. Ik dacht aan:

  • Weggewerkt in het TV meubel naast de center, of
  • Naast de hocker op de plek van de plant, of
  • In de hoek achter de bank
  • In de hoek van de klep bank

Wat denken jullie? Merk in mijn huidige huis al een enorm verschil met plaatsing langs de wand vs. corner gain in een hoek. Heb geen duivelse sub om er dan niet echt van te kunnen genieten. Betwijfel of ik wel voldoende power heb voor plaatsing in het tv meubel bij de center speaker (geen corner gain).

Iemand met veel ervaring en mij goed advies kan geven? Als het draait mag je daarna komen ervaren of je het goed geadviseerd hebt  :pompom:

Scuzz

Nog iemand hier die het verlossende inzicht heeft voor m'n speaker / sub plaatsing? [emoji56]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MLCinema

Ik zou vragen of je topic verplaatst kan worden naar private home cinema van leden. Daar past het topic beter en krijg je waarschijnlijk ook eerder reactie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Scuzz

Quote from: Kamidioblitz on March 10, 2017, 16:24:19
Ik zou vragen of je topic verplaatst kan worden naar private home cinema van leden. Daar past het topic beter en krijg je waarschijnlijk ook eerder reactie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gedaan, thanks voor de tip!  :pompom:

Scuzz

Ondertussen toch maar aan het overwegen of ik niet een elektrisch tab tensioned scherm en beamer moet gaan overwegen. Heb bij de aannemer en constructeur de vraag uitgezet om op de groene streep op onderstaande tekening een sparing in de breedplaatvloer van de verdieping te maken om daar de bak van een scherm in te monteren.

Zie veel mensen die de bak van het scherm in een koof onder het bouwkundige plafond hangen maar dit doe ik liever niet als het niet nodig is. Iemand hier ervaring met het inbouwen van een scherm in een betonnen plafond?  :angel:. Ik zou dan bij het groene vierkante de projector boven de tuindeuren kunnen ophangen. Of ook die zelfs in het plafond kunnen verwerken met een beamer lift.


Christof_G

Wel opletten dat je speakers niet achter het doek verdwijnen ;)
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Jep

Quote from: Scuzz on March 14, 2017, 11:47:22
Ondertussen toch maar aan het overwegen of ik niet een elektrisch tab tensioned scherm en beamer moet gaan overwegen. Heb bij de aannemer en constructeur de vraag uitgezet om op de groene streep op onderstaande tekening een sparing in de breedplaatvloer van de verdieping te maken om daar de bak van een scherm in te monteren.

Zie veel mensen die de bak van het scherm in een koof onder het bouwkundige plafond hangen maar dit doe ik liever niet als het niet nodig is. Iemand hier ervaring met het inbouwen van een scherm in een betonnen plafond?  :angel:. Ik zou dan bij het groene vierkante de projector boven de tuindeuren kunnen ophangen. Of ook die zelfs in het plafond kunnen verwerken met een beamer lift.



Ben benieuwd of zo'n sparing in een breedplaatvloer makkelijk te realiseren is. Je zit dan wel meteen vast een één locatie van het scherm. Een beetje naar voren of achteren met het scherm omdat dat bij nader inzien net wat beter uit komt, is er dan niet meer bij... Vergeet de elektra in die sparing niet!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

MLCinema

Wel een hele sjieke oplossing, mocht deze te realiseren zijn. Ik zou er echter wel voor kiezen om de bak wat ruimer te houden. Mocht je scherm kapot gaan, of te klein worden op een gegeven moment en je wilt een andere. Dan heb je wat meer mogelijkheden tot wisselen. Tevens is het inderdaad een goed idee om de electra al te voorzien! Zou zonde zijn als je weer met een kabel langs de muur moet werken.

Qua speaker opstelling zou ik er inderdaad rekening mee houden dat deze niet achter het scherm komen te staan. Misschien dat inbouw een idee is? Dan staan ze minder in de weg.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Spekkie99

Wordt de betonplaat niet te zwak dan? Loopt die wand door tot het plafond dan zou ik dat gebruiken door met een koof iets naar voren te komen voor het scherm.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Scuzz

Quote from: Spekkie99 on March 14, 2017, 20:02:43
Wordt de betonplaat niet te zwak dan? Loopt die wand door tot het plafond dan zou ik dat gebruiken door met een koof iets naar voren te komen voor het scherm.

Spekkie99 je hebt gelijk gekregen... Verdiepingsvloer wordt hierdoor veel te zwak. Zou wel kunnen maar dan komt er een vermogen aan staal bij om de krachten op te vangen. Ook zo jammer als het bed op de begane grond land als ik me een keer stevig 'omdraai'  :angel:

Wand loopt niet tot het plafond.... Ik kijk het nog wel even aan. Opties zijn nog steeds een verlaagd plafond of toch dedicated ruimte.

Iemand nog een gouden idee voor de beste plek voor de sub?

Spekkie99

Omdraaien zijn horizontale bewegingen 😉

Succes. Het wordt vast mooi 👍
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Tallguy

Laat gelijk wat loze leidingen aanleggen in je plafond om daar speakerkabels naar eventuele toekomstige Atmos/plafond speakers door te trekken. Je kan beter dat nu regelen dan achteraf klieren.
Denon AVR-X2000 | Dune HD Lite | Dune HD 303d | Panasonic Viera TX-P55VT50 (calibrated door Frank) |  Klipsch Sub-10 | 4x B&W DM560 | 2x B&W V201 | B&W HTM62

Scuzz

Ondertussen weer een stap verder. Fundering is gereed en begane grond vloer is nog mooi afgestort voor de bouwvak. Tekening voor de sparingen in het plafond moest klaar dus ..... Het advies van Tallguy is opgevolgd en ik heb boven de zithoek 4 sparingskisten op laten nemen van 35x35x17 cm voor een toekomstige Atmos configuratie  :pompom:

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"