Opnieuw beginnen, van surround naar stereo

Started by DV79, March 5, 2017, 14:29:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DV79

Zeker leuk.
Alleen de tijd die het kost  8)

Ik zou ook graag een keer een vergelijk willen doen met een aantal luidsprekers, echter is het moeilijk om bijv. Wilson Benesch, Harbeth, Dynaudio met elkaar te vergelijken.
Ik heb alles afzonderlijk wel eens geluisterd, maar niet altijd gekoppeld aan Linn.

En bij WB en Harbeth spreekt het uiterlijk niet helemaal in het voordeel, naar mijn smaak O0
WB vind ik erg mooi, maar dan wel de Geometry line, en daar hangt wel een ander prijskaartje aan dan bijv. de Dynaudio's.
Square One-2 gaat qua uiterlijk, dat is een optie, de nieuwe Precision series weet ik zo ook niet of ik dat wat vind.
Maar luisteren en mogelijk op zoek naar een set (2e hands) WB Vertex is zeker een mogelijkheid.
Maar dan zou ik die wel eerst eens willen luisteren.

Harbeth vergelijkbaar, dat is niet iets wat ik direct bovenaan mijn lijst staat qua uiterlijk. Hoewel ik de M30.2 wel mooi vind om te zien.
De M30.1 heb ik wel een aantal keren kunnen beluisteren en dat sprak wel aan, maar zou ik dan nog eens beter willen horen.

Maar bedankt voor de tip en het delen van je ervaring, die is waardevol.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

DV79

Vorige week ben ik nog eens gaan luisteren naar de Dynaudio Evoke 20, Special 40 en Contour 20i.
Ik had m'n Linn Majik DSM meegenomen om een beter beeld te krijgen van Dynaudio na de sessie van de laatste keer.
Dit was direct meer zoals ik het gewend was thuis.

De Linn klinkt echt heel anders dan een Aurelic/Primare combi, aan Dynaudio. De gitaren waren direct weer terug zoals ik ze herken van thuis.
En nu kon ik ook direct wat meer luisteren naar de Dynaudio zelf.
De Evoke 20 klonken al direct goed, maar niet echt beter dan wat ik nu thuis heb gewend ben. Tenminste niet opvallend genoeg.
Wel wat rustiger, dat was wel een plus. Nu moet ik eerlijk zijn dat in de ruimte waar ik nu geluisterd heb ook echt alles aangepakt was, niet echt een vergelijk met thuis.
Akoestisch was er het nodige gedaan, stroom incl. filter, bekabeling. Alles echt wel een flinke stap omhoog t.o.v. thuis.
Ik had ook nog naar Wilson Benesch Square One (series 2) willen luisteren, maar ik begrijp dat Wilson Benesch (op het moment) niet meer geleverd wordt in NL.
In ieder geval is er geen distributeur meer.
Ik heb daarnaast ook nog geluisterd naar Vienna Acoustics Haydn SE en Totem Skylight, dat zijn niet mijn merken i.c.m. de Linn.
Ook nog naar Stirling Broadcast LS3/5A V3 geluisterd, maar ook dat is niet waar ik naar op zoek ben.
Maar het ging in eerste instantie om te kijken of Dynaudio voor mij een goeie keuze zou zijn. Daar ben ik inmiddels uit, dat is het  ;)

Na de Evoke 20 zeker ook nieuwsgierig geworden naar de Special 40.
Dit geeft direct een duidelijke stap vooruit. Een breder stereobeeld en ook wat meer lagen in de muziek.
Nog steeds dezelfde rust, maar de muziek komt meer los van de luidsprekers.
Ik word meer betrokken bij de muziek, voor ik er erg in had was ik een uur verder met luisteren.

Nu de volgende stap, Contour 20i, hoewel ik die wat groot vind en ook qua prijskaartje niet direct vooraan staan voor me.
Maar wel interessant om te vergelijken en mogelijk te besluiten of een aanschaf nu een tijdje uitstellen, of in de toekomst overwegen alsnog door te groeien naar de Contour 20i.
Ik merkte wel direct weer een stapje vooruit, maar mis ook wel iets t.o.v. de Special 40.
Ik kan het niet goed benoemen maar de betrokkenheid bij de muziek was wat minder. Het stereobeeld was wel nog iets groter maar het geheel was niet heel duidelijk een stap vooruit.
Nu heeft dat met meerdere zaken te maken, zeker hoe geoefend ik als luisteraar ben. Dat speelt mee.
En daarnaast mogelijk is de Majik net even een stapje te laag om uit de Contour te halen wat erin zit. Ik had wel echt het gevoel dat met een stap vooruit op versterker gebied, de Contour duidelijk kan groeien.
Er was geen tijd om daar nu verder naar te kijken en ik denk ook dat het nu niet verstandig is om dat wel uit te zoeken. Het kan natuurlijk altijd (veel) beter, maar dat zou ook betekenen dat de luidsprekers duurder worden, maar ook de versterking aangepakt moet gaan worden. Ga ik nu iets kopen om te denken over 1 of 2 jaar ga ik daar meer uithalen, of neem ik nu een set en hou de optie open om op termijn nog weer een stap te maken?

Met in de toekomst een upgrade bij de Majik, bijv. een Akurate eindtrap erbij, i.c.m. de Special 40, gaat vast ook weer een stap voorwaards zijn op dat moment.
Sowieso zou ik nu willen wachten op de Black Vine kleur van de Special 40. Ik vind de Ebony Wave niet direct een kleur die goed past in ons interieur, hoewel hij in het echt wat grijzer oogt dan op foto's, en mogelijk is de Black Vine, juist door de uitgesprokenheid, interessanter.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854