Mijn eerste HT op zolder - tips welkom!

Started by biggydeen, February 27, 2017, 20:09:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

biggydeen

Ik volg dit forum al een tijdje. Tijd om mijn eerste ervaringen hier te delen!

Onlangs ingetrokken in een nieuwbouw woning met een mooie grote zolder. Ideaal om een HT van te maken. Gelukkig had de vrouw nog geen plannen met deze ruimte dus dan kun je maar beter snel beginnen ;)

Een groot deel van de apparatuur had ik al in bezit:


  • Onkyo SR508
  • Mede8er mediaspeler
  • Harman Kardon HKTS16BQ 5.1 surround set

Het enige wat ik dus hoofdzakelijk nodig had was een beamer en een scherm. En natuurlijk de afwerking van de ruimte. Als beamer heb ik gekozen voor de BenQ W1070. Volgens vele forums en fanaten één van de beste beamers onder de 1000 euro. Als afwerking van de muren rondom het scherm heb ik gekozen voor plakvelours. Dit spul is echt pikzwart (veel zwarter dan verf) en geeft een mooie afwerking (velours=fluweel).

Daarnaast veel tijd gestoken in het vinden van een goed scherm. Uiteindelijk tot de conclusie te komen dat een goed scherm wel vrij prijzig is. Het is geen dedicated ruimte voor een HT dus het scherm mag ook niet in de weg zitten. Omdat het dak in een punt naar boven loopt kan ik het scherm ook niet goed ophangen zonder veel werk te verrichten. Mijn doel was om alles zo goedkoop mogelijk te doen.

Ik heb gekozen om het scherm (~122 inch) te verven op de muur. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van blackwidow paint: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Widow_(paint_mix). Zoals genoemd als afwerking plakvelours gebruikt. Het resultaat:







Zoals je kunt zien ben ik nog niet klaar met plakvelours plakken :) Aangezien het een grote ruimte is (40m2) ben ik nog wel even aan het plakken. Kosten zijn ongeveer 16 euro per m2. Besloten om het eerst zo te laten en gaandeweg uit te breiden.

Er valt verder nog veel te verbeteren. Wat moet er nog gebeuren:


  • Velux verduisterings gordijn voor het dakraam
  • Donker vloerkleed (niet echt nagedacht over deze ruimte tijdens het leggen van laminaat. Lichte variant genomen, valt wel op tijdens het kijken)
  • Meer plakvelours aanbrengen
  • Speakers ophangen
  • Akoestiek verbeteren (niks aan gedaan)

Twee elektrische zetels als zitplek:



Resultaat van het scherm:



Uiteindelijk heb ik ongeveer 1000 euro uitgegeven om de huidige opzet te realiseren. 700 euro voor de beamer. Ongeveer 300 euro voor de verf van het scherm en de plakvelours. Akoestiek komt nog wel eens aan bod. Helaas niet veel tijd te besteden. Ook net een kleine bijgekomen dus dan weet je het wel ;)

Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Tips zijn welkom!

P.s. (geen spam) ik heb een volledige guide gemaakt hoe ik alles heb gebouwd: https://nl.klezzer.com/gidsen/hoe-bouw-je-een-thuisbioscoop-voor-minder-dan-2500/


viestrommel

Kicken! Ziet er goed uit met die verf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


luuk123456

#2
Leuk hoor!
Ik ben destijds ook begonnen met de Benq W1070.
Daar heb ik met erg veel plezier vele films op gekeken .
Ik zie dat je, mocht de film toch wat tegenvallen, altijd nog 'n wasje kan gaan draaien, ideaal...
Je hebt voor 'n leuk budget 'n leuke ruimte gecreëerd!
Succes met de puntjes op de i

Groet,
Luuk


Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

biggydeen

#3
Quote from: luuk123456 on February 27, 2017, 21:12:58
Leuk hoor!
Ik ben destijds ook begonnen met de Benq W1070.
Daar heb ik met erg veel plezier vele films op gekeken .
Ik zie dat je, mocht de film toch wat tegenvallen, altijd nog 'n wasje kan gaan draaien, ideaal...
Je hebt voor 'n leuk budget 'n leuke ruimte gecreëerd!
Succes met de puntjes op de i

Groet,
Luuk

Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk

Haha de wasmachine staat inderdaad binnen handbereik ;D Thnx!

Had jij ook veel last van de ventilatoren in de BenQ W1070? Ik heb er wel behoorlijk last van bij stille scenes. Ik zit er dan wel redelijk dichtbij maar komt toch behoorlijk wat lawaai vanaf. Ook ontsnapt er nog aardig wat licht vanuit de ventilatieroosters. Wat betreft het beeld geen aanmerkingen!

luuk123456

#4
Ja, zowel het geluid als het lekken van het licht herken ik.
Ik moet wel zeggen, dat ik de Benq voor dat geld, nog steeds een heel leuke projector vind.
Voornamelijk het geluid van de ventilator heeft me destijds wel doen besluiten om een stapje hoger te gaan.
Ik heb toen voor de Epson TW9200 gekozen.
Beviel in eerste instantie heel goed, totdat ik een JVC X35 aan het werk zag en toen weer verliefd werd op het contrast en zwartwaarde van die machine.
Je merkt het al, het is bij de meeste een hobby die, hoe zal ik het zeggen, 'in beweging' blijft.


Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Mediasluis

#5
Dat heb je erg mooi en goedkoop opgelost.
Voor je donkere vloer zou je voorlopig een donker vloerkleed in de breedte onder je scherm kunnen plaatsen. Die zijn vrij groot en redelijk betaalbaar te koop, eventueel in een catalogus van Bader ofzo.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

biggydeen

Quote from: Mediasluis on February 28, 2017, 09:40:04
Dat heb je erg mooi en goedkoop opgelost.
Voor je donkere vloer zou je voorlopig een donker vloerkleed in de breedte onder je scherm kunnen plaatsen. Die zijn vrij groot en redelijk betaalbaar te koop, eventueel in een catalogus van Bader ofzo.

Dat was ook mijn idee. Heb even gekeken bij de Hornbach maar die vloerkleden waren daar vrij prijzig. Maar heb verder nog niet echt goed rondgekeken dus daar zal ik mij eens in gaan verdiepen! Thnx voor de tip.