DIY absorptie panelen

Started by Robinmull112, February 24, 2017, 23:22:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robinmull112

Hallo iedereen,

Na veel te hebben gelezen wil ik ook eens gaan experimenteren met absorptie panelen.
Via de markt sectie heb ik voor een leuk bedrag 8 Rockwool 221 platen weten te bemachtigen.

Van deze platen wil ik panelen gaan maken met grofweg de volgende afmetingen:
2x 104*64*10cm
4x 54*64*10cm

Ik wil een frame gaan bouwen van MDF hout. Dit frame zal van de zijkanten worden geperforeerd met een gatenzaag om zo het beschikbare oppervlak voor geluidsabsorptie te vergroten.

De frames wil ik van voor en achter bekleden met iets van speakerdoek. Nu komt het probleem: ik heb geen idee wat voor doek ik moet kopen, waar ik dit moet kopen etcetera. Ik heb gelezen dat je doek nodig hebt waar je gemakkelijk doorheen kunt blazen, echter valt dit niet te testen bij een online bestelling.

Hebben jullie ervaring met bepaalde materialen of doeken die goed werken voor dit doel? Zo ja, hebben jullie dan toevallig ook adresjes waar je dit goedkoop kan halen?

Dit project is iets wat in de avonduren moet plaatsvinden, nadat ik mijn zelfbouw Dolby Atmos speaker klaar heb. Het moet vooral een leuk en leerzaam project worden en ik hoop dat het een positieve invloed op het geluidsbeeld teweeg brengt!

Graag verneem ik of jullie nog tips of op/aanmerkingen over mijn project hebben!
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

KayaRahnee

Stofje van bij de marktkramer of zo ... dat van mij komt van ikea.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Robinmull112

Quote from: KayaRahnee on February 24, 2017, 23:37:06
dat van mij komt van ikea.
Heb je toevallig een link of een naam van dit product?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

KayaRahnee

Quote from: Robinmull112 on February 25, 2017, 00:25:49
Heb je toevallig een link of een naam van dit product?

Het stofje wat ik toen heb gekozen is inmiddels uit hun assortiment, maar er is nog keuze genoeg.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/categories/departments/Textiles/10655/

Om je toch een indruk te geven van mijn dhz panelen, foto ...

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

dre73

#4
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robinmull112

#5
Quote from: KayaRahnee on February 25, 2017, 10:34:18
Het stofje wat ik toen heb gekozen is inmiddels uit hun assortiment, maar er is nog keuze genoeg.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/categories/departments/Textiles/10655/

Om je toch een indruk te geven van mijn dhz panelen, foto ...
Bedankt voor je link. Ik vraag mij af of de stoffen van de ikea niet te poreus zijn? Ik zie dat ze worden gebruikt als gordijn, waarbij ze een hele hoop licht doorlaten. Dit is aan de ene kant een voordeel, want dan laat het ook genoeg geluid door, maar aan de andere kant laat het dan misschien ook teveel de rockwool platen zien en kan het rockwool misschien alsnog loslaten en zich door de kamer gaan verspreiden?

Wel een erg mooi paneel wat jij hebt gemaakt! Heb je veel verschil gemerkt?

Quote from: dre73 on February 25, 2017, 10:40:34
Hier staan ook wel wat fraaie tips in: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-10.pdf

Verkeerde link..... :D

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf
Ik heb het doorgelezen. Er staat inderdaad interessante informatie in.

Edit: ik heb je tweede link nu ook doorgelezen. Ik begrijp dat het dus beter is om de achterkant van het paneel dicht te maken met 4mm dik multiplex? Dit zou beter zijn dan wanneer je de achterkant open laat. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

KayaRahnee

Quote from: Robinmull112 on February 25, 2017, 11:11:23
Bedankt voor je link. Ik vraag mij af of de stoffen van de ikea niet te poreus zijn? Ik zie dat ze worden gebruikt als gordijn, waarbij ze een hele hoop licht doorlaten. Dit is aan de ene kant een voordeel, want dan laat het ook genoeg geluid door, maar aan de andere kant laat het dan misschien ook teveel de rockwool platen zien en kan het rockwool misschien alsnog loslaten en zich door de kamer gaan verspreiden?
Wel een erg mooi paneel wat jij hebt gemaakt! Heb je veel verschil gemerkt?

Het ene stofje is het andere niet, stap maar eens bij de Zweed binnen.
De rockwool kan je bij mijn panelen echt niet door het stof zien.
Mijn (budget) Rockfon systeem plafond gaf hier het meeste resultaat.
De panelen, juist opgehangen, waren een mooie, positieve aanvulling.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

master30

Ik heb er zelf ook al een aantal gemaakt.
Je kan de panelen besproeien met een mengsel van water en houtlijm, gewoon een nachtje laten drogen.
Dan zitten de losse vezels zeker vast.

Uit een eerdere discussie en antwoord van KayaRahnee;

Kan iemand mij de verhouding vertellen
Hoeveel houtlijm op een liter en hoeveel dreft/zeep?


10 delen water
1 deel lijm
2 druppels per liter vloeistof afwasmiddel.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

KayaRahnee

Quote from: Robinmull112 on February 25, 2017, 11:11:23
Edit: ik heb je tweede link nu ook doorgelezen. Ik begrijp dat het dus beter is om de achterkant van het paneel dicht te maken met 4mm dik multiplex? Dit zou beter zijn dan wanneer je de achterkant open laat. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Ofwel experimenteren ofwel meten.
Omdat ik zelf geen ervaring heb met meten heb ik beoordeeld op gehoor.
Heb mijn panelen uiteindelijk zwevend opgehangen, zo'n 8 cm van de muur, aan beide kanten werkende zeg maar.
Maar nogmaals, je kan van alles gaan proberen/testen (wat ik persoonlijk leuk vind), maar wil je snel je doel bereiken (zo optimaal mogelijk akoestisch resultaat) zal je moeten gaan/laten meten.
Ik heb hier momenteel aanvaardbaar akoestisch resultaat, metingen laat ik op termijn nog wel uitvoeren.
Vooral achter de luisterplaats kom ik er zelf niet uit.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

dre73

Op zich neemt zo'n 4mm paneeltje wel veel energie op.
Ik ga ze eerdaags maar eens bouwen,dan weet ik het zeker.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robinmull112

Quote from: KayaRahnee on February 25, 2017, 11:35:42
Het ene stofje is het andere niet, stap maar eens bij de Zweed binnen.
De rockwool kan je bij mijn panelen echt niet door het stof zien.
Mijn (budget) Rockfon systeem plafond gaf hier het meeste resultaat.
De panelen, juist opgehangen, waren een mooie, positieve aanvulling.
Ik zal binnenkort eens kijken als ik tijd heb :) misschien vertekenen de foto's op de site van ikea wel erg. Heb jij ruimte gelaten tussen de panelen en de muur of heb je ze direct tegen de kuur gehangen?

Quote from: master30 on February 25, 2017, 17:00:11
Ik heb er zelf ook al een aantal gemaakt.
Je kan de panelen besproeien met een mengsel van water en houtlijm, gewoon een nachtje laten drogen.
Dan zitten de losse vezels zeker vast.

Uit een eerdere discussie en antwoord van KayaRahnee;

Kan iemand mij de verhouding vertellen
Hoeveel houtlijm op een liter en hoeveel dreft/zeep?


10 delen water
1 deel lijm
2 druppels per liter vloeistof afwasmiddel.
Bedankt voor de tip! Heeft het lijmen van het Rockwool geen negatief effect op de absorptie functie?

Quote from: KayaRahnee on February 25, 2017, 19:07:11
Ofwel experimenteren ofwel meten.
Omdat ik zelf geen ervaring heb met meten heb ik beoordeeld op gehoor.
Heb mijn panelen uiteindelijk zwevend opgehangen, zo'n 8 cm van de muur, aan beide kanten werkende zeg maar.
Maar nogmaals, je kan van alles gaan proberen/testen (wat ik persoonlijk leuk vind), maar wil je snel je doel bereiken (zo optimaal mogelijk akoestisch resultaat) zal je moeten gaan/laten meten.
Ik heb hier momenteel aanvaardbaar akoestisch resultaat, metingen laat ik op termijn nog wel uitvoeren.
Vooral achter de luisterplaats kom ik er zelf niet uit.

Helaas heb ik, net als jou, geen ervaring met meten. Ook heb ik er de apparatuur helaas niet voor. Laten meten door een bedrijf is voor nu zinloos en te duur.
Mag ik weten wat voor systeem je hebt gebruikt om je panelen op te hangen?
En ik neem aan dat jij ze dus open hebt gelaten ipv dat je er panelen achter hebt gemonteerd?

Quote from: dre73 on February 25, 2017, 19:12:28
Op zich neemt zo'n 4mm paneeltje wel veel energie op.
Ik ga ze eerdaags maar eens bouwen,dan weet ik het zeker.
Dus zo een paneeltje zou theoretisch gezien beter moeten klinken?
Ik ben benieuwd naar jouw bouwervaringen. Wat is je plan van aanpak?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

KayaRahnee

Quote from: Robinmull112 on February 26, 2017, 01:04:46
Heb jij ruimte gelaten tussen de panelen en de muur of heb je ze direct tegen de kuur gehangen?

Ja, zie mijn vorige post:

Quote from: KayaRahnee on February 25, 2017, 19:07:11
Heb mijn panelen uiteindelijk zwevend opgehangen, zo'n 8 cm van de muur ...

Quote from: Robinmull112 on February 26, 2017, 01:04:46
Heeft het lijmen van het Rockwool geen negatief effect op de absorptie functie?

Neen, wanneer je de verhouding respecteert niet, je strijkt de rockwool er niet mee dicht.
Trouwens, rockwool verliest vezels bij bewerking/beweging, wanneer je zo'n paneel ophangt is het stil en zorgt het stof voor voldoende afscherming.

Quote from: Robinmull112 on February 26, 2017, 01:04:46
Mag ik weten wat voor systeem je hebt gebruikt om je panelen op te hangen?

Ikea KVARTAL railsysteem, inmiddels uit hun assortiment en vervangen door VIDGA.
Kabeltjes zijn van Stas.

Quote from: Robinmull112 on February 26, 2017, 01:04:46
En ik neem aan dat jij ze dus open hebt gelaten ipv dat je er panelen achter hebt gemonteerd?

Ja, beide kanten rockwool, open dus.

Quote from: KayaRahnee on February 25, 2017, 19:07:11
Heb mijn panelen uiteindelijk zwevend opgehangen, zo'n 8 cm van de muur, aan beide kanten werkende zeg maar.


Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

master30

Ik heb hoek ijzertjes gebruikt om ze aan de muur te hangen, een cm of 5 dacht ik zit er tussen.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Tinust

Om losvliegende vezels te voorkomen kun je de steenwol platen ook in een 'zak' van kaasdoek doen. Dat is een zeer open en goedkope stof, wit/creme van kleur, te koop bij de grotere stoffenwinkel.

Gaten boren in de zijkanten van je panelen is vooral veel werk maar levert geen akoestische meerwaarde: het gaat namelijk om het totaal oppervlak en die gaten zijn te verwaarlozen.

Door panelen verder van de wand te hangen demp je meer bas; het 'tweezijdig effect' wat KayaRahnee noemt is er wel maar niet in oppervlak, maar in frequentie: 10 cm dikke platen dempen goed vanaf ongeveer 850 Hz en hoger (340m/s / (4x * 0,1 m)). Hang je ze 10 cm van de muur, dan dempen ze zelfs bas vanaf 425 Hz. En natuurlijk is de positionering in de ruimte essentieel.
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

bert stoltenborg

Quote from: Tinust on March  5, 2017, 17:48:53
Gaten boren in de zijkanten van je panelen is vooral veel werk maar levert geen akoestische meerwaarde: het gaat namelijk om het totaal oppervlak en die gaten zijn te verwaarlozen.

Als je een oppervlak 15 % open maakt (even er van uitgaand dat je geen Helmholtzresonator maakt) is het akoestisch transparant.
Bij een breedte van 60 cm en een dikte van 10 cm heb je dus met open zijkanten 30% meer absorberend oppervlak.
Ik bazel maar wat.

Tinust

Eens met de akoestische transparantie, alleen de berekening van het extra oppervlak is theoretisch. In praktijk wil je reflecties van de wanden voorkomen en vanuit de bron (en parallele wanden) gezien doet de zijde aan de achterkant niet mee en die aan de voorkant maar deels. Effectiefst is toch echt een groter paneel maken ipv gaten boren.
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

Robinmull112

Bedankt voor alle reacties!

Dit project heeft eventjes stil gelegen, daar ik eerst mijn Atmos project af wilde maken.
Dit project is reeds afgerond en ik ben nu dus weer bezig met de panelen.

Ik heb besloten de achterzijde van de panelen gewoon open te laten.
Ook heb ik besloten dat ik de zijkanten van de panelen niet meer ga voorzien van een aantal gaten.
Dit omdat ik mij afvraag of ik er echt daadwerkelijk iets mee opschiet en het mij een hoop extra tijd gaat kosten.

Ik heb de panelen uitgetekend op papier en berekend hoeveel hout ik nodig heb.
Met een MDF paneel van 244x122x0,8 kom ik ruim uit. Hieruit kan ik dan 2 grote en 4 kleine panelen maken.
De definitieve maten van de panelen worden als volgt:
- 4x klein: 52x62x10
- 2x grote: 102x62x10

Ik heb besloten om aan de achterkant van de panelen nog een extra lat te bevestigen om de plaat Rockwool tegen te houden en om de stevigheid van het frame te verhogen. De kleine panelen krijgen 1 lat en de grote panelen krijgen 2 latten.

Ik wil zowel de voor- als achterkant van de panelen gaan bedekken met stof. Ik moet nog uit gaan rekenen hoeveel M2 aan stof ik dan in totaal nodig heb. Ook ben ik er nog steeds niet over uit waar ik de stof ga aanschaffen. Wel ben ik erover uit dat ik een lichtgrijze stof wil hebben. Hebben jullie nog suggesties naast de Ikea?

Waar ik ook nog niet over uit ben is of ik de panelen strak tegen de muur ga plaatsen of met een ruimte tussen de panelen en de muur. Ik weet dat de laatste optie beter is, maar esthetisch gezien vindt ik de eerste optie mooier. Over het soort bevestigingssysteem moet ik ook nog nadenken of even een bezoekje aan de bouwmarkt voor inplannen.
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

MaxxMark

#17
In mijn huidig HT heb ik ook hoekprofieltjes genomen om mijn panelen (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1882.jpg) aan op te hangen. Ik zou hetzelfde hebben gedaan als ik niet voor difusie zou zijn gegaan maar voor absorptie. Echter heb ik een aantal panelen bij Mutrox gekocht (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1898.jpg de "2 hoog" panelen) die werken met een afgeschuinde wand-lat die op de muur gaat en waar het paneel aan 'gehangen' wordt. Overigens iets wat ik voor mijn wand panelen in mijn oude HT ook heb gebruikt (geen close-up foto, maar als je op https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1619.jpg kijkt zie je tegen de muur de afgeschuinde latten nog zitten, daar klemden de panelen in). Beiden werken erg goed. Waarbij de laatste meer werk is, maar iets netter (en eenvoudiger) is. Maar optisch zijn ze identiek aan elkaar.

Ik zelf heb alleen de panelen aan de kant van het scherm (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1991.jpg uiterst rechts) aan de schermkant voorzien van gaten (gatenzaag +- 8cm). Dit eigenlijk alleen omdat de zijkant sterk in de buurt van het reflectiepunt kwam. In alle andere gevallen heb ik er geen gaten in gemaakt.

Van de muur hangen is idealiter beter. Maar praktisch gezien kwam ik tot de conclusie dat het niet haalbaar is (en niet mooi is). De enige situatie waarin ik van twee kanten demping kon bereiken is bij mn plafond (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1752.jpg).

Overigens; als je bang bent voor vezels (ik zou er ook niet blij van worden in mn woonkamer of kantoor) dan zou ik voor Akotherm (even googlen) gaan, een synthetische variant op steenwol/glaswol.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

HJ

Quote from: Robinmull112 on March 10, 2017, 15:15:14
Bedankt voor alle reacties!

Dit project heeft eventjes stil gelegen, daar ik eerst mijn Atmos project af wilde maken.
Dit project is reeds afgerond en ik ben nu dus weer bezig met de panelen.

Ik heb besloten de achterzijde van de panelen gewoon open te laten.
Ook heb ik besloten dat ik de zijkanten van de panelen niet meer ga voorzien van een aantal gaten.
Dit omdat ik mij afvraag of ik er echt daadwerkelijk iets mee opschiet en het mij een hoop extra tijd gaat kosten.

Ik heb de panelen uitgetekend op papier en berekend hoeveel hout ik nodig heb.
Met een MDF paneel van 244x122x0,8 kom ik ruim uit. Hieruit kan ik dan 2 grote en 4 kleine panelen maken.
De definitieve maten van de panelen worden als volgt:
- 4x klein: 52x62x10
- 2x grote: 102x62x10

Ik heb besloten om aan de achterkant van de panelen nog een extra lat te bevestigen om de plaat Rockwool tegen te houden en om de stevigheid van het frame te verhogen. De kleine panelen krijgen 1 lat en de grote panelen krijgen 2 latten.

Ik wil zowel de voor- als achterkant van de panelen gaan bedekken met stof. Ik moet nog uit gaan rekenen hoeveel M2 aan stof ik dan in totaal nodig heb. Ook ben ik er nog steeds niet over uit waar ik de stof ga aanschaffen. Wel ben ik erover uit dat ik een lichtgrijze stof wil hebben. Hebben jullie nog suggesties naast de Ikea?

Waar ik ook nog niet over uit ben is of ik de panelen strak tegen de muur ga plaatsen of met een ruimte tussen de panelen en de muur. Ik weet dat de laatste optie beter is, maar esthetisch gezien vindt ik de eerste optie mooier. Over het soort bevestigingssysteem moet ik ook nog nadenken of even een bezoekje aan de bouwmarkt voor inplannen.
Ik heb ook zelf panelen gemaakt de achterkant is gewoon open maar ik heb wel met syntetisch metseltouw een paar draden gespannen zodat de vulling goed blijft zitten.
Als vulling heb ik akotherm genomen, dat is vuurvast en geeft geen losse vezels.
Persoonlijk vind ik de panelen "zwevend" van de muur veel mooier maar dat is persoonlijk.

Om ze op te hangen heb ik 2 gaatjes per paneel in de muur met een plug en een haakje. Zo'n  haakse om bv een schilderij op te hangen.
In de rand van het paneel heb ik 2 gaatjes die precies over de haakjes vallen. Ze kunnen dus niet verschuiven of vallen.

Als bekleding had ik nog 2 grijze gordijnen, die heb ik verknipt.
Als ik het nog eens zou doen ga ik wel op zoek naar elastische stof, die blijft mooier strak denk ik.
Ik heb de stof en het metseltouw gewoon aan de achterkant erop geschoten met een simpel niet pistool.
Ik hoop dat je hier wat mee kan [emoji3]


HJ

#19
Een paar fotos voor de indruk.
De panelen staan hier nog op pootjes maar nu hangen ze iets hoger aan de haakjes.






Tinust

Hier hangen een paar panelen van gik acoustics van ca 60x120 met een simpel maar handig ophangsysteem. Het frame is een paar cm dieper dan de plaat minerale wol die erin zit. Dat geeft boven en onder ruimte voor een verstevigingslat tussen het frame. Daarnaast zitten er aan elke kant op 30 cm van de bovenkant een oogje. Even een stukje 2mm staalkabel halen met loodjes en hier tussen spannen (niet te strak). Dan heb je maar 1 haak aan de muur nodig die in het frame valt, zodat je paneel strak tegen de muur hangt.
Succes en bem benieuwd naar het resultaat,
Tinus


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

Tinust

Quote from: Tinust on March 12, 2017, 00:43:00
Hier hangen een paar panelen van gik acoustics van ca 60x120 met een simpel maar handig ophangsysteem. Het frame is een paar cm dieper dan de plaat minerale wol die erin zit. Dat geeft boven en onder ruimte voor een verstevigingslat tussen het frame. Daarnaast zitten er aan elke kant op 30 cm van de bovenkant een oogje. Even een stukje 2mm staalkabel halen met loodjes en hier tussen spannen (niet te strak). Dan heb je maar 1 haak aan de muur nodig die in het frame valt, zodat je paneel strak tegen de muur hangt.
Succes en bem benieuwd naar het resultaat,
Tinus


Sent from my iPhone using Tapatalk




Sent from my iPhone using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

Robinmull112

Quote from: MaxxMark on March 10, 2017, 22:22:21
In mijn huidig HT heb ik ook hoekprofieltjes genomen om mijn panelen (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1882.jpg) aan op te hangen. Ik zou hetzelfde hebben gedaan als ik niet voor difusie zou zijn gegaan maar voor absorptie. Echter heb ik een aantal panelen bij Mutrox gekocht (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1898.jpg de "2 hoog" panelen) die werken met een afgeschuinde wand-lat die op de muur gaat en waar het paneel aan 'gehangen' wordt. Overigens iets wat ik voor mijn wand panelen in mijn oude HT ook heb gebruikt (geen close-up foto, maar als je op https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1619.jpg kijkt zie je tegen de muur de afgeschuinde latten nog zitten, daar klemden de panelen in). Beiden werken erg goed. Waarbij de laatste meer werk is, maar iets netter (en eenvoudiger) is. Maar optisch zijn ze identiek aan elkaar.

Ik zelf heb alleen de panelen aan de kant van het scherm (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1991.jpg uiterst rechts) aan de schermkant voorzien van gaten (gatenzaag +- 8cm). Dit eigenlijk alleen omdat de zijkant sterk in de buurt van het reflectiepunt kwam. In alle andere gevallen heb ik er geen gaten in gemaakt.

Van de muur hangen is idealiter beter. Maar praktisch gezien kwam ik tot de conclusie dat het niet haalbaar is (en niet mooi is). De enige situatie waarin ik van twee kanten demping kon bereiken is bij mn plafond (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1752.jpg).

Overigens; als je bang bent voor vezels (ik zou er ook niet blij van worden in mn woonkamer of kantoor) dan zou ik voor Akotherm (even googlen) gaan, een synthetische variant op steenwol/glaswol.
Bedankt voor je foto's! Die diffusie panelen zien er goed uit, heb je die zelf gemaakt of kant en klaar gekocht?
Zo een schuine lat constructie is inderdaad ook wel een idee. Wel meer arbeidsintensief, maar dan hangen de panelen wel beter.

Ruimte aan de achterkant open houden is esthetisch gezien inderdaad een stuk minder mooi! Aan het plafond is het wel een goede optie, maar daar heb ik op dit moment nog geen plannen voor. Misschien wel voor in de toekomst.

Ik heb inderdaad al eerder van Akotherm gehoord. In hoeverre is dit materiaal vergelijkbaar met Rockwool 221? Welke van de twee materialen klinkt beter?

Quote from: hans. on March 11, 2017, 08:21:58
Ik heb ook zelf panelen gemaakt de achterkant is gewoon open maar ik heb wel met syntetisch metseltouw een paar draden gespannen zodat de vulling goed blijft zitten.
Als vulling heb ik akotherm genomen, dat is vuurvast en geeft geen losse vezels.
Persoonlijk vind ik de panelen "zwevend" van de muur veel mooier maar dat is persoonlijk.

Om ze op te hangen heb ik 2 gaatjes per paneel in de muur met een plug en een haakje. Zo'n  haakse om bv een schilderij op te hangen.
In de rand van het paneel heb ik 2 gaatjes die precies over de haakjes vallen. Ze kunnen dus niet verschuiven of vallen.

Als bekleding had ik nog 2 grijze gordijnen, die heb ik verknipt.
Als ik het nog eens zou doen ga ik wel op zoek naar elastische stof, die blijft mooier strak denk ik.
Ik heb de stof en het metseltouw gewoon aan de achterkant erop geschoten met een simpel niet pistool.
Ik hoop dat je hier wat mee kan [emoji3]


Jouw panelen zien er ook goed uit! Spannen met touwtjes is wellicht ook wel een idee, mocht ik toch gebruik willen maken van akotherm. Ik zie dat dit materiaal niet heel erg duur is. Ik vraag mij echter wel af of er hoorbaar verschil in beide materialen zit. Weet jij dit toevallig?

Jouw montage systeem klinkt wel goed. Alleen lijkt mij dit niet heel praktisch als ik ook de achterkant van de panelen wil gaan bekleden met stof?
Quote from: Tinust on March 12, 2017, 00:43:00
Hier hangen een paar panelen van gik acoustics van ca 60x120 met een simpel maar handig ophangsysteem. Het frame is een paar cm dieper dan de plaat minerale wol die erin zit. Dat geeft boven en onder ruimte voor een verstevigingslat tussen het frame. Daarnaast zitten er aan elke kant op 30 cm van de bovenkant een oogje. Even een stukje 2mm staalkabel halen met loodjes en hier tussen spannen (niet te strak). Dan heb je maar 1 haak aan de muur nodig die in het frame valt, zodat je paneel strak tegen de muur hangt.
Succes en bem benieuwd naar het resultaat,
Tinus


Sent from my iPhone using Tapatalk
Het frame dieper maken is misschien ook nog wel een optie. Ik moet dan wel alle tekeningen weer aanpassen. Jouw ophangsysteem is ook een oplossing. Alleen denk ik dat dit beter kan bij Akotherm als bij Rockwool.

Ik weet niet wat ik nou beter kan doen, rockwool of Akotherm. Akotherm is niet erg duur en waarschijnlijk beter voor de gezondheid (plus ik hoef de achterkant van het paneel niet te bekleden, scheelt weer stof en werkzaamheden). Is er iemand die het verschil in akoestische eigenschappen kan toelichten tussen deze twee materialen?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

HJ

Als je zoekt op de website van akotherm vind je een tabelletje met gegevens mss kun je daar iets mee?
Het is iig specifiek voor akoestische toepassingen.
Liefst 10cm dik maar ik kan en wil niet zulke dikke panelen.

Tinust

De absorptiecurves (afhankelijk van frequentie) van akotherm en steenwol zien er vergelijkbaar uit.
Als je, net als bijna iedereen, woont in een huis met allemaal harde oppervlakken, zou ik het niet moeilijker maken en snel twee grote platen die je hebt in elkaar nieten/schroeven en gaan uitproberen waar ze het gewenste effect hebben.
De stof die onder mijn panelen zit om het vezeldicht te maken is denk ik 'onderdoek':
http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/stoffeerartikelen-onderdoek-voering_291/joans-onderdoek-joans-onderdoek-zwart_1084-1165.html
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind