Chroma delay PAL H3DII

Started by J.A.F._Doorhof, April 12, 2004, 14:12:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat voor chroma delay heb jij op PAL

Is mee te leven
4 (26.7%)
Ik zie het niet
5 (33.3%)
Verschrikkelijk
5 (33.3%)
Een heel klein beetje.
1 (6.7%)

Total Members Voted: 14

J.A.F._Doorhof

Je ziet aan de rechterkant (bovenkant tot beneden) een balkje lopen wat de chromadelay is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

En ik maar zoeken naar groene balken  ;D Het lijkt dus een soort aura maar dan van een van de primaire kleuren?

J.A.F._Doorhof

Zo zou je het kunnen omschrijven, bij gezichten is het soms te zien als een soort groen randje of een rood randje aan de andere kant.
En bij andere scenes kan het een klein blauw randje zijn.

Bij mijn setup moet ik echt behoorlijk zoeken naar scenes waar ik het goed op zie, vandaar mijn opmerking dat ik er mee kan leven, mensen die niet van het bestaan af weten zullen het waarschijnlijk nooit zien en de schuld geven aan een hele lichte misconvergentie.

Maar nogmaals ik mag mijn mening niet geven want dan worden mensen boos.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

#53
Is je winkel dicht?  ;)

Misschien moet je een tweede account nemen op dit forum..FrankD_PrivĂ© en FrankD_At_Work  ;D

of wat dacht je van Frank_op_Visite   >:D

(zodat mensen het verschil weten wanneer je iets privĂ© zegt en wanneer iets zakelijk...moet je wel onder aan de ladder beginnen  ;) )

pietnoeck

Chrome delay is afhankelijk van de source.
Gisteren terug de X-card geinstallerd en was dat even schrikken , wat een vreselijke delay op 11.
Op 9 is er echter bijna niets meer te zien.
Op s-video en composite zweeft hij tussen de 11 en 12.
Het is ook afhankelijk van de zender zelf. Zo hebben enkele Sky-kanalen er meer last van.

J.A.F._Doorhof

Dat is helemaal correct Piet.
Gelukkig kan je ook per input je chromadelay instellen.

Wat veel mensen ook niet weten of niet WILLEN weten is dat er chroma delay op HEEL veel plaatsen kan optreden, in de bekabeling of in de DVD speler zelf. Ik heb een Pioneer 737 hier even gehad voor een checkup en die speler had bv een chroma delay vergelijkbaar met wat Jaco post, terwijl mijn Meridian 598 dezelfde chroma delay heeft als wat Frans post.

Bij de Marantz kon je dit gelukkig zelf instellen maar daar draaide ik ook met chroma delay op -2 (in de speler), anders was het niet om aan te zien.

IK ONTKEN HIERMEE NIET DAT ER CHROMA DELAY IS, maar ik geef wel aan dat het niet aan ALLEEN de H3DII hoeft te liggen, de H3DII ligt er wat naast maar dit is gemiddeld 1/2 tot 1 pixel heb je meer delay zou ik eerst even checken voor bekabeling en speler.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Hmm, zuigt mijn convergentie dan zo, of heeft mijn vriend meer detail vastgelegd. Hij heeft volgens mij ook een zoom lens, ding kostte >2000 Euro. (lens alleen) en stond op ongeveer 1 meter.
Je kunt de maat mooi zien vanwege de lineaal die ik erbij gehouden heb.

Zal nog eens de convergentie doen met een lijnpatroon op DVD i.p.v. genlocked source met de barco instelgrid.

Jaco

J.A.F._Doorhof

Jaco,
Probeer even een convergentie patroon, anders kijken we hier even op mijn projector of er een verschil zit tussen de 2 setups.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Op dat stukje zie ik het ook haast niet en is het alleen blauw wat helemaal niet storend is.
Het gaat om groen langs gezichten en bruine kleuren.
Verder hoef ik geen foto te maken van de rock psm-1  mijn HTPC met TheaterTek of de LimoPro in de Cine 9 want die hebben het namelijk niet.

Rob

J.A.F._Doorhof

Toch zou ik daar graag foto's van zien Rob.
Of ben je zo iemand die alleen maar kan praten en geen dingen wil laten zien ??

Bewijs dus aub wat je verteld, je ziet hier ook foto's van de H3DII die door mensen gemaakt zijn, jij hebt alle scalers staan het zou zeer intressant zijn om daar wat foto's van te zien zodat ik dat kan doormailen naar Tom om het aan te sporen er wat aan te doen.

Ik verwacht van mensen die zo aktief zijn in een thread om mensen bewust te maken van de MEGA chroma delay dat ze als ze de vraag krijgen het toch even te laten zien, dat zegt meer dan continue one-liners posten in het Immersive forum en hier wat me mateloos begint te irriteren.

We werken met zijn allen aan een oplossing en ik heb daar input bij nodig geen mensen die zonder reden olie op het vuur gooien keer op keer, jij schijnt een MEGA delay te hebben, andere mensen minder (90% van de mensen vindt het zelfs nu goed) graag zou ik dat even willen zien zodat ik kan bepalen of ik je kaar ga omruilen zodat je ook kan genieten van minder chroma delay.

Werk dus aub mee ipv tegen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

lex

frank,
ik ben gisterenavond bij rob geweest en inderdaad is het zeer hinderlijk kijken met zijn configuratie.
tijdens het bekijken van wat patronen valt op dat de chroma niet fijn (=precies) af te stellen is op een groter scherm. De stappen in het "verschuiven" van kleur op kleur zijn te groot.
Ik heb het idee dat de software ontwikkelaars hun software hebben geschreven en getest op monitoren en niet op de doelgroepen: de crt's en lcd's/dlp's met de grote beeldoppervlakken, anders zou deze variant nooit uitgebracht zijn geweest...
Als men het voor elkaar zou krijgen de stappen fijner te maken denk ik dat er echt een grote stap voorwaarts gemaakt kan worden.
Overigens betwijfel ik ten zeerste dat dit ooit nog gerealiseerd gaat worden, gezien de 0% response van de immmersive heren op hun eigen firma side......
Commercieel gezien vind ik dit oliedom, want nu lijkt men aan ons (de kopers) aan te geven dat er sprake is van het beroemde en beruchte zinkende schip...

Groet,
lex

J.A.F._Doorhof

Hi,
Patronen akkoord, maar heb je het ook in de films als irritant ervaren ?

De oplossing is nog steeds om terug te gaan naar de Radeon output met de 2.03C drivers, aangezien Rob de HD-Aux toch niet gebruikt zal dat zijn probleem volledig oplossen.
Ik zelf geef echter de voorkeur aan de mooiere output van de Scaler van de Fli2300.
En in testpatronen zie ik het inderdaad maar in de film zelf niet als storend, maar goed ik heb maar een 8" CRT met 2.85 breed scherm :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#62
Hoi

We hebben gewoon films gekeken en het was duidelijk waarneembaar later heb ik met testpatronen laaten zien wat er aan af te stellen was.
Het is bij mij soms een CM breed zoals Jaco al voorspelde.
Als je me niet op mijn woord gelooft is dat jammer.
Ook hoef ik geen nieuwe kaart daar zit het probleem niet.
Verder heb ik op het immersive haast niets gezegt alleen een vraag van Tom beantwoord en een antwoord op jou uitspraak net zo min als ik hier niet veel gezegt heb.
Maar als jij hier een topic opent met de vraag wie er last van heeft dan post ik dat want ik heb er namelijk last van.
En al zou de rock en alle andere scalers op de wereld er last van hebben lost dat nog steeds het probleem van de Holo niet op.

Rob

J.A.F._Doorhof

Hi,
Waarom geen nieuwe kaart proberen ?
Je ziet de foto's van mij en van Frans daar is het beduidend minder heb je zelf ook aangegeven, proberen kunnen we altijd.

Ik snap trouwens niet waarom je continue zo op je achterste poten staat met alles Rob, toe aan vakantie ?
Relax een beetje het leven is al hard genoeg zonder al dat gezeur.

Ik wil graag foto's zien van the rock etc. omdat ik dan Tom een beetje peper in zijn je weet wel kan stoppen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rijstfj

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 16, 2004, 16:37:48
Ik wil graag foto's zien van the rock etc. omdat ik dan Tom een beetje peper in zijn je weet wel kan stoppen.

MvrGr.
Frank


;D ;D ;D

BarcoCRT

#65
Mijn bevindingen:

Ik heb de HOLOII bekeken op de setup van Steelfixer met PAl titels voor en na de HD-AUX upgrade.
Zonder was de chroma delay ronduit onacceptabel, inderdaad soms meer dan 2cm, op zijn scherm van 2.50 meter breed.

Met HD-AUX was het zeer, zeer sterk verminderd, weg was het nog niet, maar er was zeer goed naar te kijken. Wat voor mij veel goed maakt is gewoon het 'lekkere' holo-beeld, dat kijk gewoon zo ontzettend fijn, top-scaling, diepte, etc. (maar goed daar is deze thread niet voor.)
Is de chroma delay nu nog storend? Een 9" op 2.50 meter breed laat gewoon alles zien, en dus ook de nu nog aanwezige chroma fout, maar storend zou ik het niet meer willen noemen. Het is zoiezo al niet in elke scene aanwezig, en met de verminderde fout kan je gewoon probleemloos van een film genieten. Laat ik het zo zeggen : de holo scaling kwaliteit maakt gewoon veel meer goed dan de chroma-delay kan stukmaken.

Zou ik hem aanraden? Ja, zondermeer. Ik zou wel duidelijk maken wat het resterende probleem is, en dan kan degene zelf beslissen of het iets voor hem is. En hierbij kom ik op een belangrijk punt. De afweging of het beeld 'mooi' is heeft toch ook te maken met smaak en voorkeur. Hoewel beeldweergave gelukkig goed te definieren en te meten is, is het nu eenmaal zo dat de een gevoelig is voor scherpte, de ander voor (exacte) kleurweergave en een derde vind een beeld pas een echt mooi beeld wanneer het gewoon 'groot' is. Zo ook kan dus het resterende chroma probleem door verschillende mensen een verschillend cijfer gegeven worden op de schaal van 'onnacepteerbaarheid'. Daarom is Jaco zijn initiatief ook zo goed om het probleem harde getallen vast te leggen. Zo wordt het voor een ieder gemakkelijker om zelf zijn eigen keuze te maken.

Blijft over de discussie of het mag, zo'n foutje in een dergelijk product. Hier kan je eeuwig over blijven discussieren, maar trek gewoon voor jezelf de conclusie en gebruik dan wel of geen HOLO-II. Ik persoonlijk vind ook wel dat immersive zijn best moet blijven doen en het zou mooi zijn als de fout in de toekomst wordt opgelost. Tot die tijd kan elke HOLO-II eigenaar in ieder geval genieten van de beste scaling engine in deze prijsklasse.

BarcoCRT
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

J.A.F._Doorhof

Ik vindt dat het NIET mag, maar sluit me verder voor 100% aan bij je verhaal, dat is EXACT mijn mening namelijk.
Vandaar dat ik ook niet terug ga naar de chromadelay vrije 2.03C versie met de Radeon als output, de HD-aux of RGBHV output voegt zoveel detail en diepte toe dan neem ik wat op de koop toe.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ik zal toch nog eens goed naar de convergentie kijken. Het is volgens mij wel slim om er zoals ik gedaan heb een Lineaal bij te houden. Dan krijgen mensen een beetje een indruk wat het is.
Als ik nog convergentie fouten heb wordt het effect alleen maar aangedikt.
Verder kun je het blauw probleem oplossen, maar dan krijg je een groen/rood probleem terug.

Het gaat er dus om dat je wel oplet wat je ziet en beschrijft. Mijn foto van de bruine das is goed voor de blauw afwijking, omdat bruin opgebouwd is uit Rood en Blauw, en je ziet inderdaad netjes de impact van de verschuiving van blauw.

Ik zal ook proberen een goede scene te vinden voor groen en rood.

Jaco


J.A.F._Doorhof

Mischien kan dit ook nog helpen, kunnen Rob en Jaco dit testen aub.

QuoteI think I've rushed into things beleiving the chroma delay was impossible to get to an acceptible level for PAL. Last night I made some changes to my output settings in videoproc and removed "chroma swap" because of my changes, and lo and behold the delay went from very bad to alright!! I really feel like an idiot, I just forgot I even used chroma swap so I didn't try disabling it. Now is this something I've missed totally or is it a new bug in 2.4d that inversing chroma affects the delays?

Now, this thing throws the best dvd image I've ever seen on my set. Sure, there's still chroma delay and it would be awesome to have individual controls for the color delays, especially if it's more off for those without the HDAUX.. But as others already stated, it's not worse than most other scalers/dvd-players.

I just can't believe what it'll look like when the MP1.3 arrives!


MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#69
Hoi

Ook ik ben het volledig met Reinier zijn verhaal eens er is zeker goed naar te kijken maar soms valt het zo erg op dat het afleid van film en dat komt dan weer door de groene lijn langs gezichten.
Als het een slecht ding was gebruikte ik hem niet.
Ook is het onacceptabel om terug te gaan naar de Radeon output dan had ik ook de Holo 1 kunnen houden dus dat is geen optie en ook de prijs is hoger van de 2 door toevoeging van de rgbhv output en de hdaux.
Als ik tijd heb zal ik eens proberen in de video proc.
En eens een foto maken van de Chroma delay bij mij.

Rob


lex

hoi,
even terugkomend of ik het irritant vond tijdens het film kijken.
ja, bij rob zijn configuratie is het irritant.
Hij heeft de "pech" , in dit geval, dat hij very high end zit met zijn 9" en zo'n 3 m breedte.

Het heeft natuurlijk ook te maken met je eigen persoonlijke instelling.
Er is een geweldig apparaat ontwikkeld, maar er wordt niet het uiterste uitgehaald.
Het is toch zonde dat men blijkbaar niet in staat is iemand te (willen) vinden die software kan schrijven die gewoon een van de basics afdekt, zoals het onder de knie hebben van je kleuren (vereiste nummer 1 of 2 dacht ik zo...)!

En in het geval van rob zijn systeem is het dus zonde dat net het laatste stukje van streven naar de "mooie picture" er niet uitgehaald kan worden. Dat zou ik ook jammer vinden.
Het is als een ferrari uiterlijk en daar wordt dan een volkswagen benzinedop op gemonteerd.....
en dan kun je zeggen, zeik niet over een benzinedop of je kunt redeneren. jammer , met een beetje meer effort is het af!

Groet,
lex

p.s. je ziet het ik kan lullen als een consultant ....
 

J.A.F._Doorhof

Rob, Jaco,

Check even het volgende, ik was niet helemaal compleet in mijn post.
Ga naar videoproc en zet je H-Size of Pos -1 of +1 en zet dan je chroma swap aan/uit.
Als je namelijk 1 punt veranderd krijg je een chromaswap, net als bij de PSM-1, door de swap dan weer tegen te gaan met de chromaswap zet je wat om.

Ik zal dat hier zelf ook nog eens proberen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#72
Quote from: lex on April 16, 2004, 20:38:19
Het is toch zonde dat men blijkbaar niet in staat is iemand te (willen) vinden die software kan schrijven die gewoon een van de basics afdekt, zoals het onder de knie hebben van je kleuren (vereiste nummer 1 of 2 dacht ik zo...)!
Ja lullen is makkelijk.

Immersive heeft aangegeven dat er meer dan 1000 registers zijn in de Genesis FLI2300 chip. Blijkbaar is niet goed gedocumenteerd hoe die allemaal werken/invloed op elkaar hebben.
Genesis is blijkbaar niet genegen goede support te geven aan een klein bedrijf als immersive. Ik denk niet dat men hierover zo maar onwaarheden verteld bij Immersive.
2^1000 settings proberen lijkt me niet te doen. Mijn wiskundige kennis is niet groot, maar dat is een vrij groot getal lijkt me....

Dus je commentaar is wat ongenuanceerd. Maar dat ben ik gewend van consultanten..

Jaco

P.van Schijndel

Quote from: lex on April 16, 2004, 20:38:19
Het is als een ferrari uiterlijk en daar wordt dan een volkswagen benzinedop op gemonteerd.....

Loopt die Ferrari dan ook 1 op 20 met zo'n dop? ;D

Michel

#74
Kom net terug van steelfixer en heb het beeld op vrijwel dezelde pj (1209) nu met HD-Aux gezien en bij hem was het wel nog duidelijk zichtbaar, maar vele malen minder storend dan bij mij.

Met die chroma 'bug' zou ik voorlopig wel kunnen leven. Vooropgesteld dat immersive verder gaat met de ontwikkeling/bug fixen van de software/drivers.

@Jacco, als je deze bug niet in de 2.0rc software zit, moet het aanspreken van grofweg de juiste registers geen probleem zijn. Dat kunnen n.l. alleen de registers zijn die ze in de tussentijd aangepast hebben.
Desnoods gaan ze terug naar het CVS van 2.0rc3 en beginnen opnieuw met de HD aux implementatie. Dit keer met een PAL test DVD in de rechterhand.

Michel
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview