Akoestische panelen met foto gedrukt op textiel

Started by Freeco, February 19, 2017, 20:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Freeco

Ik zou ook wel het een en ander kunnen meten: heb hier ook een UMIK-1 liggen. Maar ik heb er nu effe geen tijd voor... Meten is weten. Maar het is voor mij al voldoende dat er 'in theorie' wat extra geluidsabsorbtie zal zijn, ook al heb ik er de exacte, harde feiten niet van ;)

Ik liet mijn prints maken bij Printdeal.be. De Belgische afdeling van Drukwerkdeal.nl.
Moet je even fotoproducten > textieldoeken volgen in de navigatie en decotex aanduiden als materiaal. De gratis verzending is trouwens niet van toepassing op dit soort product.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

bert stoltenborg

Ik zou een stukje stof voor een speaker houden, liefst op spanning.
De stof moet zo groot zijn dat de hele luidspreker wordt afgeschermd van de microfoon.
Je kunt de microfoon het best dicht bij de luidspreker houden om reflecties te elimineren.
Meten en de impulsrespons zo windowen dat de eerste reflecties worden uitgesloten. (Daarna nog een keer om te kijken of de resultaten reproduceerbaar zijn).
Daarna hetzelfde, zonder iets aan window/geluidsniveau/luidspreker-mic-positie te wijzigen zonder het doek en de twee als een overlay bekijken.

Je kunt eventueel ook onder een hoek de reflectie bekijken, maar dat is weer iets ingewikkelder.
Ik bazel maar wat.

Fred Mulder

Deze week is voor de keuken een fotopaneel bezorgd.

Online besteld met eigen foto, in elkaar zetten 10min werk. Ben er erg tevreden over, werkt goed en ziet er goed uit [emoji106]

Afmeting: 180x140x4cm


knubbe

Eigen foto van een Van gogh? Ziet er goed uit hoor.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Fred Mulder

#54
Lang leve Google photo search, daar kun je afbeeldingen filteren op resolutie [emoji3]

Edit: gebruik Google search op de desktop, search op tablets/telefoons heeft minder opties

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Fred Mulder

Jazeker, twee kids (1 en 4 jaar) eten met het gezicht naar deze muur toe.. met alle bijbehorende db's.. Het is nu een stuk aangenamer, meer dat ik vooraf had verwacht, ik kijk nu naar andere plekken in huis waar ik een paneel kan hangen (zie hiervoor onlangs aangemaakte showcase, in progress).

Het fijne van deze panelen is dat je voor een paar tientjes een nieuw afbeelding kunt laten afdrukken. Dus het is nu even een uitgave, maar daarna jaren lang plezier, met welke afbeelding dan ook.

ps. de foto's zijn met een telefoon genomen, ik zie nu pas (achter een pc) dat ze niet helemaal scherp zijn. De detailfoto is 20 cm rechts van de linkerhoek genomen (tpv het visdraad), zo'n 40cm onder de bovenkant.

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

#58
Iemand hier nog niuewe tips mbt goed akoestisch transparant doek en dat zeer geschikt is voor scherpe en kleurvolle contrastrijke foto's?

Wilnog iets hebben in de woonkamre en kom uit op een doek van ca 230 breed (16/9)

home@the movies

Quote from: denoontje on December 15, 2019, 22:53:32
Iemand hier nog niuewe tips mbt goed akoestisch transparant doek en dat zeer geschikt is voor scherpe en kleurvolle contrastrijke foto's?

Wilnog iets hebben in de woonkamre en kom uit op een doek van ca 230 breed (16/9)

Wij gebruiken dit al jaren als oplossing voor akoestische problemen, net nog voor een klant 3 doeken van 2m50x2m opgeleverd. Achter het doek stoppen we vaak ook nog absorbtiepanelen indien de ruimte het nodig heeft.
De kwaliteit van de foto is het belangrijkste, niet alleen de resolutie maar dpi is van kapitaal belang voor een goed resultaat.
Het doek zal altijd een combinatie zijn van ofwel een wat dunnere en/of grovere structuur voor meer transparantie, of fijne structuur voor scherpere aftekening van de foto's.

Ik zal eens wat foto's doorsturen als het bij de klant is geïnstalleerd.

Kerkhoffd

Leuk! Benieuwd hoe zoiets er in een woonomgeving uit ziet.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Sjaak_Banaan

Je zou eens een gratis monster kunnen opvragen van Decotex, op de vorige pagina een soortgelijke stof Heytex Decoflex die wij op het werk hebben geprint. Helaas hebben wij de printer niet meer die hiervoor geschikt was, maar denk eerlijk gezegd dat een online drukker dit nog wel netter kan met meer contrast, wij hadden destijds geen goed profiel voor het materiaal.... het was een experimentje.

Mesh (vlaggenstof) is nog een stuk 'opener' maar zo dun dat het minder mooi is en nog minder contrast heeft.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

denoontje

Quote from: Sjaak_Banaan on December 16, 2019, 20:36:15
Je zou eens een gratis monster kunnen opvragen van Decotex, op de vorige pagina een soortgelijke stof Heytex Decoflex die wij op het werk hebben geprint. Helaas hebben wij de printer niet meer die hiervoor geschikt was, maar denk eerlijk gezegd dat een online drukker dit nog wel netter kan met meer contrast, wij hadden destijds geen goed profiel voor het materiaal.... het was een experimentje.

Mesh (vlaggenstof) is nog een stuk 'opener' maar zo dun dat het minder mooi is en nog minder contrast heeft.

Dus de decotex is een goede start.

fotokwaliteit en akoestische kwaliteit zeg 50/50 belangrijk.

Welke resolutie en dpi is minimaal nodig?

RalphH

Quote from: denoontje on December 15, 2019, 22:53:32
Iemand hier nog niuewe tips mbt goed akoestisch transparant doek en dat zeer geschikt is voor scherpe en kleurvolle contrastrijke foto's?

Wilnog iets hebben in de woonkamre en kom uit op een doek van ca 230 breed (16/9)

Zit in Empel een printshop, daar bij de basisschool, zou daar eens binnengaan. Die doen reclamemateriaal, vlaggen banners en heel de rambam geloof ik. Kun je ff lekker stofjes voelen en zien.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


Sjaak_Banaan

Quote from: denoontje on December 16, 2019, 21:05:19
Dus de decotex is een goede start.

fotokwaliteit en akoestische kwaliteit zeg 50/50 belangrijk.

Welke resolutie en dpi is minimaal nodig?

Denk ik wel ja, er zijn vast mooiere, maar die zijn vaak peperduur.
Kan op het werk wel eens vragen of wij geen adresje hebben voor zo'n soort printwerk.

Ligt eraan op welke afstand je er naar kijkt, als je kritisch bent en er van dichtbij naar kijkt zou ik toch snel 100-150 dpi aanhouden, hoe hoger hoe beter uiternaard. Echter wanneer jij die poster van internet moet plukken is het vaak niet haalbaar. 72 dpi is ook best prima op ware grootte, mits het maar groot genoeg is en je het van een afstandje bekijkt.

Een poos geleden heeft een collega een vrachtwagendoek geprint op 36 dpi, ziet er van een afstandje prima uit. :)

Als je twijfelt kun je altijd een uitsnede maken van een detail van de poster en deze op A4 afdrukken, dan kun je het zelf beoordelen (als heeft paper veel minder structuur dan doek). Mocht je hierbij hulp nodig hebben, dan mag je mij best pm-en, misschien kan ik je helpen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

home@the movies

Voor doeken van 2,5X2 meter proberen we minstens 200 maar liever 300 dpi te halen, is vaak wel een hele zoektocht om dit soort kwaliteit te vinden maar anders is de kwaliteit niet echt goed vanop een "normale" afstand.

We hebben er echt al heel erg veel laten printen en lagere kwaliteit is vaak toch wel teleurstellend.

denoontje

thx mannen, maar gaat om foto's die ik zelf heb geschoten met een canon fullframe of crop.

heb allemaal raw bestanden van.
Geschoten met 7d crop en 6d fullframe.

Moet dus alleen uitkijken hoe ver ik kan uitsnijden.

Doek komt boven de bank in de woonkamer te hangen.
Met daarachter dan dus wat panelen.
En op tegenovergestelde muur recht naast de haard.
zie
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=65885.0;attach=270383;image

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

raindog

Quote from: home@the movies on December 16, 2019, 21:58:56
Voor doeken van 2,5X2 meter proberen we minstens 200 maar liever 300 dpi te halen, is vaak wel een hele zoektocht om dit soort kwaliteit te vinden maar anders is de kwaliteit niet echt goed vanop een "normale" afstand.

300 dpi zegt niets over de kwaliteit van een foto maar over de printresolutie. DPI staat voor dots per inch, vaak wordt het verward met pixels per inch.
300 dpi is een standaard kwaliteit voor regulier drukwerk, magazines etc.
300 dpi gebruiken voor een paneel van 2.5 x 2 meter is echt onnodig hoog, tenzij je zo'n paneel regelmatig vanaf dezelfde afstand bekijkt als waarmee je een tijdschrift leest  ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

denoontje

Quote from: raindog on December 16, 2019, 22:21:44
300 dpi zegt niets over de kwaliteit van een foto maar over de printresolutie. DPI staat voor dots per inch, vaak wordt het verward met pixels per inch.
300 dpi is een standaard kwaliteit voor regulier drukwerk, magazines etc.
300 dpi gebruiken voor een paneel van 2.5 x 2 meter is echt onnodig hoog, tenzij je zo'n paneel regelmatig vanaf dezelfde afstand bekijkt als waarmee je een tijdschrift leest  ;D

thx bank is ca 80 cm diep, dus iets meer als tijdschrift :)
Maar dpi samen met soort stof zal wel het verschil maken.

Tabcam

Quote from: denoontje on December 16, 2019, 22:06:04
thx mannen, maar gaat om foto's die ik zelf heb geschoten met een canon fullframe of crop.

heb allemaal raw bestanden van.
Geschoten met 7d crop en 6d fullframe.

Moet dus alleen uitkijken hoe ver ik kan uitsnijden.

Doek komt boven de bank in de woonkamer te hangen.
Met daarachter dan dus wat panelen.
En op tegenovergestelde muur recht naast de haard.
zie
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=65885.0;attach=270383;image
Alle gekheid op een stokje, je kan de foto croppen en dan de dpi naar het gewenste afdrukformaat vertalen en 1:1 bekijken voor het effect. Je hele scherm op 100% laat dan maar een klein stukje zien en zal nog niet hetzelfde zijn als afdrukken.

Je kan ook eens kijken hoe het met grote posters e.d. werkt. Dichtbij lijkt het vaak minder maar al vanaf een meter valt het niet erg op dat het niet 300 dpi is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

home@the movies

Quote from: raindog on December 16, 2019, 22:21:44
300 dpi zegt niets over de kwaliteit van een foto maar over de printresolutie. DPI staat voor dots per inch, vaak wordt het verward met pixels per inch.
300 dpi is een standaard kwaliteit voor regulier drukwerk, magazines etc.
300 dpi gebruiken voor een paneel van 2.5 x 2 meter is echt onnodig hoog, tenzij je zo'n paneel regelmatig vanaf dezelfde afstand bekijkt als waarmee je een tijdschrift leest  ;D

Dat weet ik, en waarom zou een printresolutie voor drukwerk op textiel niet even belangrijk zijn als voor regulier drukwerk, enkel omdat je ervan uitgaat dat je dit vanop een afstand bekijken?
Een filmposter is een stuk kleiner dan 2x2,5 meter maar die is ook niet gedrukt met een lage dpi waarde.
Wij installeren maandelijks een aantal van deze prints en ik kan je verzekeren dat de meeste klanten niet willen gaan voor een lagere printresolutie.
Sterker nog, we krijgen vaak de bestanden van de firma die deze doeken print terug als we een lagere dpi hanteren dan 200 voor deze formaten.
De kwaliteit van de foto, resolutie en het materiaal van het textiel zijn uiteraard allemaal van invloed.
Als je een filmposter wil printen op een doek dan hebben de meeste klanten de wens dat het er net zo uitziet als op de papieren gedrukte versie, ook al is dat niet echt mogelijk.