Akoestische panelen met foto gedrukt op textiel

Started by Freeco, February 19, 2017, 20:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Freeco

Eerder deze week kreeg ik mijn prints op katoen toegestuurd. Ik ben voor de Back To The Future illustratie en de Star Wars Saga poster gegaan, beide voor een 80x60x10cm paneel.
Het resultaat is echter niet wat ik gehoopt had. Het zwart in de Delorean is donkerblauw, verder zou het wel OK geweest zijn. De SW poster is slechtst: het zwart is grijs (had ze me wel voor gewaarschuwd, maar ik had het toch wat donkerder grijs gehoopt), en ook andere kleuren zijn niet correct.
Dus fotoprints op katoen, blijkt toch niet zo evident te zijn...

Ik denk toch nog eens dezelfde prints op decotex te laten maken, en hoop dat de scherpte toch al bij al nog wel meevalt.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

home@the movies

Kom eens bij ons langs, in al onze demo ruimtes hebben wij geprinte doeken hangen in all maten en gewichten. een van de demo ruimtes heeft zelfs een volledig plafond en achterwand in geprinte stof.
Achter zowel de achterwand als het plafond zitten speakers, er is dus absoluut veel mogelijk wat dit betreft.
De doeken zijn met een daarvoor gemaakt systeem opgespannen op aluminium frames wat een bijzonder strak resultaat tot gevolg heeft.

In bijlage een vb van een behoorlijk grote print in een van onze beursstanden.

We hebben een stalenboek met 10 tallen verschillende mogelijke stoffen en toestanden om op te kunnen printen.

ritchard

De panelen op de foto heb ik zelf gemaakt, werken goed kosten 160 euro voor 10 stuks.
Je kan zelf kiezen welke kleur of motief stof je neemt.
Hopelijk heb je er wat aan  ;D
Groetjes Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Sjaak_Banaan

Komende week eens aan mijn werkgever vragen of ik niet een rolletje decotex mag bestellen, dan kan ik het op onze nieuwe printer proberen en in onze woonkamer toepassen, die galmt behoorlijk. :D
Mocht het kwalitatief en qua kosten wat zijn, dan zal ik het hier laten weten.

@Ritchard, netjes hoor. :)
Misschien is het wel handig om te vermelden hoe je deze precies hebt gemaakt, welke materialen en eventueel in welk frequentiegebied ze werken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ritchard

Een pak van 10 stuks steenwol matten 60 cm x 120 cm.
Frame van hout net zo dik als de steenwol matten zijn, in de hoeken een hoekbeugel van metaal.
Aan de achterkant de aller goedkoopste gordijnstof die er is.
En aan de voorkant wat je zelf mooi vind.
2 sneetjes in de stof waar de schroeven door kunnen die in de muur zitten en het hangt.
Op welke frequentie de panelen werken geen idee, ik kwam op het idee toen ik op een lift stond waarvan de liftschacht bekleed was met steenwol.
Als je wat riep dan was het geluid meteen weg  8)
De huiskamer is door de panelen rustiger geworden zowel met muziek maar ook met praten.
Groetjes Ritchard

Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

ritchard

Oja en heel veel nietjes......
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Freeco

zo, gisteren wat aankopen gedaan ;)
* 3x geschaafd vurenhout 18x27mm 210cm
* pak houtschroeven
* 1 pak Rockwool RockFit Mono 80mm (45kg/m³)

En dat geeft dan een eerste akoestisch paneeltje van 84x36x8cm. Best goed geslaagd, voor iemand met 2 linker handen (volgens mijn vrouw toch)  8)

Nu nog overtrekken met mijn bedrukte decotex doek, en als dat wat meevalt heb ik nog genoeg rotswol over voor nog een paar extra panelen
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

RicooCardoo

Freeco en sjaak,
Inmiddels al weer een maand geleden na de laatste reactie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de kwaliteit is van jullie decotex doeken?
Hoe is de kleur vooral op de doeken?

Sjaak_Banaan

#33
Quote from: RicooCardoo on August 10, 2017, 09:54:29
Freeco en sjaak,
Inmiddels al weer een maand geleden na de laatste reactie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de kwaliteit is van jullie decotex doeken?
Hoe is de kleur vooral op de doeken?

Qua scherpte valt het mij 200% mee, zelfs op lagere resolutie (72 dpi bij grote maten), maar qua kleur is het gewoon minder dan bijvoorbeeld canvas. Voor in de woonkamer vind ik het niet mooi genoeg, maar ik ben vrij kritisch. Je hebt het materiaal misschien wel eens op festivals aan hekken zien hangen.

Ik zal straks eens proberen om een duidelijke foto te maken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RicooCardoo

Dankjewel voor je reactie, ik zie graag je foto tegemoet.

Die doeken heb ik inderdaad vaak genoeg zien hangen, en toch vind ik dat redelik meevallen qua kleur.
Echter komt het bij ons straks wel in de woonkamer te staan aangezien de home cinema in de woonkamer komt.

Sjaak_Banaan

Quote from: RicooCardoo on August 10, 2017, 12:04:21
Dankjewel voor je reactie, ik zie graag je foto tegemoet.

Die doeken heb ik inderdaad vaak genoeg zien hangen, en toch vind ik dat redelik meevallen qua kleur.
Echter komt het bij ons straks wel in de woonkamer te staan aangezien de home cinema in de woonkamer komt.


Valt niet mee, zonder flits is het te donker, met flits is het plaatselijk flets :P


Voor een idee van het formaat...



Met name de scherpte valt mij mee, zelfs de kleine tekst is best wel strak...



Detail en originele cover, je ziet wel dat het contrast een stuk minder is dan gewoon drukwerk, maar ja, de stof is 'open', dus dat is niet zo gek....



Detail waarin ook de structuur goed zichtbaar is...


Wellicht krijgen we de kwaliteit nog iets beter wanneer we het juiste profiel van de leverancier ontvangen. Deze was toen nog niet binnen dus is deze maar gemaakt op de gok, met een lage inktdekking.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RicooCardoo

Opzich vind ik dit er niet heel verkeerd uit zien, je ziet we dat de kleuren wat faler zijn!
Detail is daarentegen wel weer goed als ik die foto zie van die close up!

Dit doek heb je niet op een frame zitten denk ik, aangezien ik kreukels zie?

En je zegt dat er nog een komt met een goede dekking van inkt omdat je niet het juiste profiel had? Je bedoelt het frame waar je het decotex doek op vast zet?

Heb je enig idee wanneer de goed gedrukte versie binnen komt? Daar ben ik dan ook wel erg benieuwd naar!

Sjaak_Banaan

Quote from: RicooCardoo on August 10, 2017, 14:12:57
Opzich vind ik dit er niet heel verkeerd uit zien, je ziet we dat de kleuren wat faler zijn!
Detail is daarentegen wel weer goed als ik die foto zie van die close up!

Dit doek heb je niet op een frame zitten denk ik, aangezien ik kreukels zie?

En je zegt dat er nog een komt met een goede dekking van inkt omdat je niet het juiste profiel had? Je bedoelt het frame waar je het decotex doek op vast zet?

Heb je enig idee wanneer de goed gedrukte versie binnen komt? Daar ben ik dan ook wel erg benieuwd naar!

Het doek ligt los op tafel en ik heb het gevouwen mee naar huis genomen, vandaar de kreukels. Eenmaal opgespannen zijn die weg.

Ik doel op het kleur/printprofiel voor de latexprinter, een profiel dat ervoor zorgt dat de juiste hoeveelheid inkt wordt gebruikt, nu hebben we geschat hoe hoog die dekking moest zijn met andere materialen in het achterhoofd.

Die nieuwe afdruk zal nog wel even op zich laten wachten, voordat ik een m2 prijs heb ga ik niet meer printen en met de vakanties kan dat nog wel even duren.
Maar verwacht geen grote verschillen, het wordt qua kleur en contrast nooit zo mooi als bijvoorbeeld canvas.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RicooCardoo

#38
Aah oke dan had ik je verkeerd begrepen! Evengoed ziet het er mooi uit, en je moet uiteindelijk ergens een compromis sluiten! En in dit geval is dat op de kleur.

Mag ik vragen hoeveel je kwijt was inclusief de foto? Het doek zelf zag ik dat het niet zo duur is.

MaxxMark

Hoe gedraagt decotex zich tov het geluid? Ik lees her en der dat Decotex toch een vrij dichte structuur heeft. Misschien niet zo dicht als canvas, maar desalniettemin vrij dicht :)

Ik kom op diverse plekken "Sound Mesh" tegen. Dat is schijnbaar ook full-color te bedrukken en volledig open. De vraag is of het er op korte afstand nog goed uitziet.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sjaak_Banaan

Quote from: MaxxMark on August 11, 2017, 19:07:35
Hoe gedraagt decotex zich tov het geluid? Ik lees her en der dat Decotex toch een vrij dichte structuur heeft. Misschien niet zo dicht als canvas, maar desalniettemin vrij dicht :)

Ik kom op diverse plekken "Sound Mesh" tegen. Dat is schijnbaar ook full-color te bedrukken en volledig open. De vraag is of het er op korte afstand nog goed uitziet.

Decotex is best open hoor, je kunt er zo doorheen ademen dus geluid gaat er ook wel doorheen. Canvas is volledig dicht, daar kun je niet doorheen ademen en reflecteert.

Je kunt ook voor mesh (vlaggenstof) gaan, dat is inderdaad echt open, maar dat is niet zo mooi van dichtbij, tenzij 'sound mesh' wat anders is, dan ken ik het niet.

@RicooCardoo, mijn afdruk was gratis omdat het een testprint was. Hopelijk krijg ik komende week bericht van de kosten.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Dirk

kleine tip; elke leverancier geeft dat soort stoffen z'n eigen naam, dus wat de ene "decotex" noemt hoeft nog niet persé identiek te zijn aan de "decotex" die je toevallig ook bij een ander tegenkomt  ;)

zelf ga ik de stof "universal 250" gebruiken van Showtex, daar heb ik stalen van ontvangen en uitgebreid vergeleken met andere stoffen uit hun range, waarbij dit type duidelijk als beste uit de bus kwam.

nu alleen nog eens beslissen welke print het wordt, geen evidente keuze als je praat over >16m2...want dat beïnvloed het interieur/look vd ruimte wel een beetje  ;D

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on August 11, 2017, 20:16:55
kleine tip; elke leverancier geeft dat soort stoffen z'n eigen naam, dus wat de ene "decotex" noemt hoeft nog niet persé identiek te zijn aan de "decotex" die je toevallig ook bij een ander tegenkomt  ;)

zelf ga ik de stof "universal 250" gebruiken van Showtex, daar heb ik stalen van ontvangen en uitgebreid vergeleken met andere stoffen uit hun range, waarbij dit type duidelijk als beste uit de bus kwam.

nu alleen nog eens beslissen welke print het wordt, geen evidente keuze als je praat over >16m2...want dat beïnvloed het interieur/look vd ruimte wel een beetje  ;D
En "gewoon" een kleur zoals je die zou gebruiken als kleur aan de muur?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RicooCardoo

Als je echt voor maximale luchtdoorlatendheid wil gaan kanje sowieso al niet gaan voor iets wat ook nog is goed mooi is met een printje.
Daar komt je eerst compromis al aan.

Verder vind ik het persoonlijk erg lastig om nou te vinden wat een goede stof is die tevens ook mooi is voor foto's.
Her en der lees ik over decotex en daar houd het eigenlijk al een beetje op.


Dirk

Quote from: Bas Akkerman on August 12, 2017, 12:07:20
En "gewoon" een kleur zoals je die zou gebruiken als kleur aan de muur?
zo is het nu al een maandje of 2, maar ik wil toch "iets" om het wat te breken, ipv het wit wat ze nu zijn
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Freeco

ik ben best wel tevreden over mijn decotex prints. Ik heb 2 weken terug nog een 2de besteld, om mijn 4 jaar oude canvas van de wel gekende Star Wars saga poster te vervangen.

De eerste Back To The Future print was niet helemaal naar mijn zin. De afmetingen klopten niet, maar dat is grotendeels mijn eigen schuld denk ik. Printdeal houdt automatisch een 5% marge rondom de afbeelding aan, maar ik had zelf al marges ingecalculeerd. Hun uploadtool rekt het ontwerp standaard naar 105% (vb: foto van 100x100cm wordt 105x105cm, maar wordt dan afgeknipt op 100x100cm. Dus je foto wordt uitgerokken, en de randen ben je kwijt). Ik heb er gewoon mijn houten frame naar moeten aanpassen, maar ik had dus minder marge dan voorzien voor de zij- en achterkant. En dan denk ik dat ik me nog eens iets foutgemeten heb ook... Maar ok, da's dan mijn fout.
Qua luchtdoorlaatbaarheid lijkt decotex me prima. Je kan er vrij eenvoudig door ademen. De stof is stevig, maar toch vrij dun.
Doordat het toch vrij dun is, heeft het wel als nadeel dat de lichte kleuren ook vrij doorzichtig zijn. Mijn eerste print heeft dus rondom veel wit, waar je dus  het houten frame kan door zien. Ik heb er nog een katoenen doek tussen gestoken, wat het nóg wel wat moeilijker maakte alles mooi te kunnen vastnieten.
Dus dit akoestisch paneel is niet helemaal zoals ik het had gewild, maar alle begin is moeilijk ;)

Bij m'n 2de bestelling is het wel helemaal goed gegaan. In de uploadtool kon ik gewoon aangeven dat de extra marges wit mochten blijven, dus de foto werd gewoon aan 100% gelaten.
Doordat de SW poster rondom zwart is, kan je er ook het frame niet door zien.

Ik heb wat foto's toegevoegd van de SW poster, die ik voorheen op 40x60x3cm canvas had en nu dus 60x90x8cm decotex.
De decotex print is donkerder, maar het kan ook wel gewoon zijn dat de canvas na een 4tal jaar wat lichter is geworden. Het zwart op de canvas is wat donkergrijs/bruin nu, terwijl op decotex het toch echt diepzwart is.
Van dichtbij zie je natuurlijk wel wat de struktuur van het decotexdoek, maar dat stoort me totaal niet. Het is uiteindelijk geen foto he... En op canvas zie je ook wel wat struktuur.

Binnenkort laat ik mijn 60x90cm Matrix en Terminator canvassen ook nog eens opnieuw drukken op decotex. Ik heb toch nog genoeg rotswol over.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

bert stoltenborg

Als je kunt meten kun je een stukje van dat decotex voor een luidspreker houden en vergelijken hoe het er uitziet met en zonder decotex.
Meestal moet het al aardig dik, zwaar en hard zijn wil het echt problemen opleveren. 
Ik bazel maar wat.

Sjaak_Banaan

Dat is wel interessant Bert, ik zal eens kijken of ik een minder groot stuk heb liggen.

Komt het zich nauw hoe je dat meet?
Over de speaker trekken of een flink stuk er vanaf houden of juist voor de microfoon en op welke afstand en op welk volume kun je dan het beste meten?

We hebben een Umik-1 microfoon ter beschikking.

Met de juiste richtlijnen kan men hier misschien wat stoffen testen/meten en de resulaten delen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Dirk

ik heb simpelweg eea met elkaar vergeleken vwb de akoestische "doorlaatbaarheid" door zo'n 5-tal samples één voor één gewoon voor de speaker (vlak voor de drivers) te hangen aan één kant vd set en de andere kant ongemoeid te laten.
ik hoorde zelden tot nooot een onbalans tussen L&R, wat voor mij betekende dat ze zo goed als geen geluid tegen hielden, althans niet "op het oor" waar te nemen ;)

zoals Bert stelt moet je het al gek maken om een hoorbaar verschil te krijgen als gevolg van een doek, wat zoveel betekent dat de meeste stoffen idd al snel zullen voldoen voor dit soort absorptie-fotopanelen.
dat je kleine verschillen kan meten mbt doorlaatbaarheid zal best, maar die zijn dan vaak dusdanig marginaal dat ze hier van weinig belang zijn.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RicooCardoo

Bedankt voor nog een korte maar duidelijke review freeco,
Altijd handig dat soort meningen! Moet zeggen dat ik je nieuwe decotex doek er zeker niet slecht uit vind zien!

Wel leuk als je het kan meten wat betreft het doek en de geluidsdoorlatendheid, neemt evengoed niet de keus van het doek weg uiteindelijk.

Had je de doeken besteld bij drukwerkdeal, of bij een andere winkel?