Frontfire, Downfire, Dual opposed, maakt het uit?

Started by jossie, February 14, 2017, 22:32:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Quote from: morca on February 18, 2017, 11:45:55
Een basreflex is vaak veel groter qua inhoud.
De poort dichtstoppen en er gesloten van maken doet de impulse response zeker geen goed,dan speelt de sub flubberig,geen strakke rifjes af.

Dat hangt erg van de gebruikte driver af.. anders zouden open/infinite baffle systemen toch nooit zo'n goeie reputatie hebben?

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Quote from: darkraver on February 18, 2017, 12:42:18
Wel weer typisch, veel geld uitgeven aan Ssubs en dan weer zo'n prut Inuke gebruiken om het geheel mee van stroom te voorzien.
Het zou je bar meevallen als je hoort hoe hij me JL,s aanstuurd.


Quote from: Timvg on February 18, 2017, 12:55:06
Dat hangt erg van de gebruikte driver af.. anders zouden open/infinite baffle systemen toch nooit zo'n goeie reputatie hebben?
Ja maar daar is de driver er voor uitgekozen en ontworpen/beter geschikt voor.
Een driver die is gebouwd om in een kleine kist met veel vermogen te presteren,door de stijve ophanging ed zaken zal in een grote kist vaak niet lekker spelen..

Zoals je al zegt zal vd driver afhangen,meeste comercieele sub,s is het niet aan te raden ook ivm xmax.
Of daar moet weer een schakelaar op de amp zitten dat je gesloten kan selecteren,nog niet optimaal maar al veiliger.

jossie

Ik heb inmiddels twee buizen gescoord. Een, 1 mm dikke 355 mm doorsnede stalen spiro buis en een 12.5 mm dikke 400mm doorsnede pvc buis.

Ik ga beginnen met de spiro buis, twee MDF schijven boven en onder, in allebei een 10" driver en draadeinden om boven en onder op spanning te houden. Speakers duren nog wel ff  :dozingoff:

Omni !

morca

Ik ben zeer benieuwd hoe het uit gaat pakken.
Persoonlijk had ik geen pvc genomen maar pe.
Pvc is hard en straalt snel energie uit.
Pe niet klink voor doffer,doder net als een goede mdf kist.

jossie

Omni !

morca

Harde wind dan bij zo,n dikkke buis ,lol.
Ach goed bracen ,goed beplakken vanbinnen met dempend materiaal,kan zo even niet op de naam komen.
Lijkt op dynamat wat in de auto audio vaak werd toegepast.

jossie

Ik ga beginnen met de stalen buis Morca. 1 mm dik [emoji51]
Omni !


jossie

#84
Door het dual-opposed ontwerp heb ik geen (nauwelijks) massa nodig om de kast op z'n plaats te houden of niet mechanisch te laten trillen.

De buisvorm is ideaal voor drukbelasting, het materiaal wordt vrijwel alleen op trek en druk belast en niet op buiging. De belangrijkste materiaaleigenschap is dan de Elasticiteitsmodus. Dat is een maat voor de hoeveelheid trekkracht die nodig is voor 100% rek.

Als je dat vergelijkt wint staal met gemak (E modus in GPa; N/m^2)

Staal               210
Aluminium         70
Hout             0,6-1             dwars op de vezel
PVC                    3
PE                      1

Vrij vertaald, een cilinder van staal met een wanddikte van 1 mm is net zo sterk/vormvast voor rek vervorming als een aluminium buis van 3 mm, pvc buis van 70 mm en een PE buis van 210 mm wanddikte.

We gaan het zien...

Daarnaast is er dan volumewinst vanwege het geringe materiaal gebruik. Voor midden frequenties zou ik niet snel staal nemen maar ben toch benieuwd hoe het in een sub gaat klinken. Ik ga geen bracing aanbrengen, misschien wel wat demping op de binnenkant als het nodig is. Als het niet om aan te horen is  ::) switch ik naar de PVC buis.

EDit, foutje gemaakt met de E-modus Alu, hersteld.
Omni !

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

skyfox

Wat een gaaf project, Jos! Ben benieuwd hoe het gaat klinken :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

holco

Ik beeld mij ff een limonade blikje voor, zijn erg sterk waarvoor ze bedoeld zijn "druk" maar als dat blikje leeg is knijp ik hem met 2 pinken in elkaar.

Ingaande slag zal wel goed gaan denk ik maar bij een uitgaande (zuigende) slag lijkt het mij dat er erg weinig weerstand is.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Quote from: holco on March  7, 2017, 18:52:56
Ik beeld mij ff een limonade blikje voor, zijn erg sterk waarvoor ze bedoeld zijn "druk" maar als dat blikje leeg is knijp ik hem met 2 pinken in elkaar.

Ingaande slag zal wel goed gaan denk ik maar bij een uitgaande (zuigende) slag lijkt het mij dat er erg weinig weerstand is.
We zullen zien, tijdens de uitgaande slag trekt de lucht netjes verdeeld rondom aan de buis, dat is niet hetzelfde als met twee vingers drukken...
Omni !


GPO

Quote from: jossie on March  7, 2017, 13:21:32
Door het dual-opposed ontwerp heb ik geen (nauwelijks) massa nodig om de kast op z'n plaats te houden of niet mechanisch te laten trillen.

De buisvorm is ideaal voor drukbelasting, het materiaal wordt vrijwel alleen op trek en druk belast en niet op buiging. De belangrijkste materiaaleigenschap is dan de Elasticiteitsmodus. Dat is een maat voor de hoeveelheid trekkracht die nodig is voor 100% rek.

Als je dat vergelijkt wint staal met gemak (E modus in GPa; N/m^2)

Staal               210
Aluminium         70
Hout             0,6-1             dwars op de vezel
PVC                    3
PE                      1

Vrij vertaald, een cilinder van staal met een wanddikte van 1 mm is net zo sterk/vormvast voor rek vervorming als een aluminium buis van 3 mm, pvc buis van 70 mm en een PE buis van 210 mm wanddikte.

We gaan het zien...

Daarnaast is er dan volumewinst vanwege het geringe materiaal gebruik. Voor midden frequenties zou ik niet snel staal nemen maar ben toch benieuwd hoe het in een sub gaat klinken. Ik ga geen bracing aanbrengen, misschien wel wat demping op de binnenkant als het nodig is. Als het niet om aan te horen is  ::) switch ik naar de PVC buis.

EDit, foutje gemaakt met de E-modus Alu, hersteld.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit gaat werken. Staal mag dan misschien trek bestendig zijn en vormvast, maar resoneert wel veel meer dan bv hout (al is de eigen frequentie wellicht veel hoger dan wat je subs ooit uitspugen).

En heb je tools om staal te bewerken en vast te zetten (lassen, snijden, etc)?

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jossie

Quote from: GPO on March  7, 2017, 21:30:37
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit gaat werken. Staal mag dan misschien trek bestendig zijn en vormvast, maar resoneert wel veel meer dan bv hout (al is de eigen frequentie wellicht veel hoger dan wat je subs ooit uitspugen).

En heb je tools om staal te bewerken en vast te zetten (lassen, snijden, etc)?

Als je bedoelt dat de inwendige demping in hout (veel) hoger is, ben ik het meteen mee eens... Maar, door de ronde vorm worden er geen paneelresonanties opgewekt, de spanning in het materiaal is overal hetzelfde. Boven en onder plaats ik een MDF cirkel die met een gleuf over de stalen cilinder zakt. Dat is een inklemming. Mogelijk ontstaan er daardoor vertikaal wel resonanties. Ik ga dat wel ff met de toongenerator uitvinden. Onder de 100 Hz verwacht ik overigens helemaal geen resonanties, mogelijk wel vanaf 250 Hz. Ben zelf ook benieuwd of het goed genoeg is.

Ik heb wel gezocht naar iets dikwandigere buizen maar rond 35 cm zit je meteen aan 5/6 mm. Zo'n pijp weegt dan al gauw 45 kilo per meter. Niet handig. Ik zou ook liever 2 mm pijp hebben maar kan 'm niet vinden in een geschikte diameter.

Ik heb een spiro buis op internet besteld van exact 75 cm lang, 35,5 cm rond. Ik hoef daar niks nada nopppes aan te doen  :D

Het is ook een beetje een test hé...
Omni !

flakkees

leuk project .
ga je hem straks neer zetten of leg je hem onder tafel b.v.
en welke drivers heb je op het oog ?
voor dual 10'' is 74 liter niet heel veel
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

jossie

Eerst zetten. De draadeinden van boven naar beneden laat ik doorsteken, dat worden de pootjes. Maar met een leuk steuntje zou hij ook prima midvoor of achter  kunnen alleen bij mij thuis is dat onmogelijk (meubel).

Dayton! Lange slag, pijp wordt gesloten en zou eigenlijk nog bijna 25 liter kleiner kunnen met deze drivers.
Omni !

flakkees

iets zegt mij dat 2 lange slag drivers in een blik teveel van het goede is
als de druk of het vacuüm van de drivers ergens samen komt als het hard staat
kan het misschien wel fout gaan
ook een onderzeeër heeft zijn beperkingen en die heeft wel bracing  ;)
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

jossie

VD is 500 cm^3 per driver. Samen een liter.

Volume ongeveer 75 lliter, ongeveer 1,3% volume verandering. Om dat nou vacuüm te noemen Kees...

Onderzeeërs krijgen per 10 meter diepgang een extra atmosfeer te verwerken = 100% extra druk. Dat zou gelijk staan aan halvering van het volume.

Is toch echt wel ff andere koek... zeker als ze 150 meter diep gaan (15 bar)

Maar eigenlijk wel leuk dat je daar zo over begint. De conus van de woofer is in mijn ontwerp toch echt een aantal ordes zwakker dan de cilindervormige stalen constructie. De kegel is als het ware goed ingeklemd bij de spreekspoel maar zeker niet bij de rolrand. Daar eindigt de conus in een rubber ophanging.

De 'opbreekfrequentie' waar conus luidsprekers last van hebben heeft daar dan ook mee te maken, dan beweegt de conus niet meer als geheel maar gaat zelf trillingen uitvoeren.

Dat effect zou dus mijn behuizing als het ware ook gaan doen in jullie gedachten. Het zal zeker gebeuren maar bij welke drukken... we zullen zien ;-)
Omni !

holco

Je theorie klinkt leuk maar ik en ieder ander weet wat een geweld een subwoofer teweeg kan brengen, ik wil je zeker niet ontmoedigen maar mijn boeren verstand (en wat praktijk ervaring) zegt dat je je energie beter ergens anders aan kan besteden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Quote from: holco on March  8, 2017, 11:08:32
Je theorie klinkt leuk maar ik en ieder ander weet wat een geweld een subwoofer teweeg kan brengen, ik wil je zeker niet ontmoedigen maar mijn boeren verstand (en wat praktijk ervaring) zegt dat je je energie beter ergens anders aan kan besteden.

En jij denkt dat ik naar die wijze raad luister ?

:D
Omni !


jossie

Omni !