NooB: Platenspeler en content uw tips graag.

Started by master30, February 14, 2017, 17:29:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Beter de naalddruk wat hoger instellen dan te licht inderdaad. Je gaat met 2 gram heus nog niet in het vinyl snijden hoor. En met een iets hogere naalddruk kun je minder antiskating gebruiken wat dan weer positief is voor het geluid. Met een te lichte naalddruk riskeer je dat de naald bij een dynamische passage uit de groef wipt en naar het midden van de plaat vliegt...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

HJ

Quote from: Jumping Jack on February 22, 2017, 18:17:32
Beter de naalddruk wat hoger instellen dan te licht inderdaad. Je gaat met 2 gram heus nog niet in het vinyl snijden hoor. En met een iets hogere naalddruk kun je minder antiskating gebruiken wat dan weer positief is voor het geluid. Met een te lichte naalddruk riskeer je dat de naald bij een dynamische passage uit de groef wipt en naar het midden van de plaat vliegt...
Is het dan zo dat je naar de lichtst mogelijke naaldruk  moet zoeken waarmee hij ten alle tijden goed speelt? Of is het zo dat je met meer druk bv meer laag of betere plaatsing krijgt?

master30

Ik zal er is naar kijken.

Als mp3 geluid beter klinkt dan deze speler, lijkt mij het beter om naar een andere te kijken
Ik heb niet zoveel zin om in deze speler te investeren, dat geld kan ik beter bij een goede gebruikte doen lijkt mij.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Bama

Ik heb nog een oude Dual, mag je gerust proberen van me op je gemak, moet je hem alleen ophalen in de regio van Breda

master30

Quote from: Bama on February 22, 2017, 19:20:01
Ik heb nog een oude Dual, mag je gerust proberen van me op je gemak, moet je hem alleen ophalen in de regio van Breda

Bedankt voor je aanbod, van uit Enschede is dat nog al een eindje rijden.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

addesmo

Als motivatie om niet op te geven wil ik je nog wel meegeven dat bij mij, hoewel nipt en afhankelijk van de persing en opname, de lp het wint van cd. ;D Moet ik wel toegeven dat de investering ook hoger is in de lp kant.

master30

Quote from: addesmo on February 22, 2017, 19:43:17
Als motivatie om niet op te geven wil ik je nog wel meegeven dat bij mij, hoewel nipt en afhankelijk van de persing en opname, de lp het wint van cd. ;D Moet ik wel toegeven dat de investering ook hoger is in de lp kant.

Bij mij klonk het nog slechter als mp3 dus ik heb nog een lange weg te gaan
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

#57
Ik zou een rp1 oid proberen te vinden icm ortofon 2m red. Dat is een leuke basis lijkt mij. Kost wel wat maar sowiso gaat vinyl best wat kosten denk ik.
Dat is natuurlijk wel een moderne speler, oud kan ook maar daar moet je(of een kennis) wel verstand van hebben denk ik.

De vraag die je jezelf kan stellen is eigenlijk: wil je een moderne of wil je liever een klassieke speler.

Robiwan

Quote from: hans. on February 22, 2017, 18:59:18
Is het dan zo dat je naar de lichtst mogelijke naaldruk  moet zoeken waarmee hij ten alle tijden goed speelt? Of is het zo dat je met meer druk bv meer laag of betere plaatsing krijgt?

er is een optimum is meetbaar maar ook hoorbaar. Proberen.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

HJ

Quote from: Robiwan on February 22, 2017, 20:34:31
er is een optimum is meetbaar maar ook hoorbaar. Proberen.
Hoe te meten? Wegen naar de opgave van de fabrikant?

Robiwan

Quote from: hans. on February 22, 2017, 20:42:36
Hoe te meten? Wegen naar de opgave van de fabrikant?

eerst naaldkracht instellen volgens opgave fabrikant. Als dat niet lekker klinkt verhogen of verlagen.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

HJ

Quote from: Robiwan on February 22, 2017, 20:57:24
eerst naaldkracht instellen volgens opgave fabrikant. Als dat niet lekker klinkt verhogen of verlagen.
Zover was ik wel [emoji4]
Ik gebruik een 2m bronze, gewicht volgens opgave afgesteld. Maar veel verschil hoor ik niet met 0.2gr meer of minder.
Vandaar mijn vraag eigenlijk.

Robiwan

Quote from: hans. on February 22, 2017, 21:48:31
Zover was ik wel [emoji4]
Ik gebruik een 2m bronze, gewicht volgens opgave afgesteld. Maar veel verschil hoor ik niet met 0.2gr meer of minder.
Vandaar mijn vraag eigenlijk.

probeer eens veel kleinere stappen!
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

pekelvlees

Als ik even mag aanhaken,bij mij heeft het verhogen van de naalddruk voor een voller en minder blikkerig geluid gezorgd.
Ik speel met een project genie 1.3 (ortofon red) ,in eerste instantie had ik de naalddruk op 1.9 staan en nu verhoogd naar 2.15.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

HJ

Quote from: Robiwan on February 22, 2017, 21:52:40
probeer eens veel kleinere stappen!
Nog kleiner?  Mijn weegschaal gaat met 0.1gr

br@m

Quote from: hans. on February 22, 2017, 20:42:36
Hoe te meten? Wegen naar de opgave van de fabrikant?

Als je het echt nauwkeurig wilt instellen is een testplaat onmisbaar. Een goede testplaat bevat een aantal tracks die zijn opgenomen met oplopende amplitude (diepte van de groef). Daarmee kun je de naaldkracht (en de dwarskrachtcompensatie) afstellen op het gehoor met behulp van een hoofdtelefoon omdat via de speakers een en ander een stuk lastiger te beoordelen is.

Je moet wel opletten, er zijn ook 'testplaten' die wigenlijk bedoeld zijn als demonstratieplaat voor winkeliers, of met testtonen voor het inregelen van apparatuur. Je moet een plaat hebben die specifiek bedoeld is voor het afstellen van een platenspeler arm. Zelf heb ik hiervoor de testplaat van Jan Kool in huis. Wat er heden ten dage  nieuw te koop is ken ik niet. Als je afstelt met een plaat heb je geen weger nodig.

Wat pekelvlees zegt lijkt leuk.
QuoteAls ik even mag aanhaken,bij mij heeft het verhogen van de naalddruk voor een voller en minder blikkerig geluid gezorgd.
Maar wat er feitelijk aan de hand is dat als je de naalddruk verhoogt, het element de hoge tonen minder goed weergeeft.

Wat je zou moeten willen (als audiofiel) is dat je de hoge tonen wel hoort, maar zonder vervorming. Dat doe je door de laagste naalddruk te zoeken waarbij de hoge tonen onvervormd weergegeven worden Maak je de naalddruk te licht, dan gaan de hoge tonen 'rafelig' klinken. Maak je de naalddruk te zwaar, dan mis je detail in het hoog. Je geluid lijkt dan 'warmer' of 'voller' maar feitelijk ben je gewoon een deel van de hoge frequenties kwijt, dus je bent detail kwijt. Met een hoofdtelefoon hoor je dat meteen.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

HJ

#66
Top uitgelegd!  Ik ga zoeken want mss heb ik zo'n plaat....
Ik heb een dubbel album hifi van jan kool. Uit de prehistorie schat ik [emoji4]

Ik vond het al vreemd dat de naald eruit schoot en dacht eerst dat hij beschadigd was.

master30

Ingewikkeld allemaal, even een plaatje opzetten is er dus niet bij.

Volgens mij kan ik beter naar een nieuwer model platenspeler uit kijken, liefst van iemand die hem al perfect heeft afgesteld.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Quote from: master30 on February 23, 2017, 17:21:51
Ingewikkeld allemaal, even een plaatje opzetten is er dus niet bij.

Volgens mij kan ik beter naar een nieuwer model platenspeler uit kijken, liefst van iemand die hem al perfect heeft afgesteld.
Jawel hoor, een goeie speler scoren [emoji6]

Zonder gekheid, het is hierboven al een keer geschreven: uit de kringloop zal je er een beetje verstand van moeten hebben.
Heb/wil je dat niet koop een mooie instapper en klaar is kees [emoji6]

Maar sky is the limit. Bij mij klinkt vinyl ook lekkerder maar dat heeft best eea gekost.


pekelvlees

Quote from: br@m on February 23, 2017, 15:36:49

Wat pekelvlees zegt lijkt leuk.Maar wat er feitelijk aan de hand is dat als je de naalddruk verhoogt, het element de hoge tonen minder goed weergeeft.

Wat je zou moeten willen (als audiofiel) is dat je de hoge tonen wel hoort, maar zonder vervorming. Dat doe je door de laagste naalddruk te zoeken waarbij de hoge tonen onvervormd weergegeven worden Maak je de naalddruk te licht, dan gaan de hoge tonen 'rafelig' klinken. Maak je de naalddruk te zwaar, dan mis je detail in het hoog. Je geluid lijkt dan 'warmer' of 'voller' maar feitelijk ben je gewoon een deel van de hoge frequenties kwijt, dus je bent detail kwijt. Met een hoofdtelefoon hoor je dat meteen.

Dat klopt,maar ik heb dit in wel 5 stapjes gedaan.
Bij Ortofon geven ze 1,8 naalddruk aan voor een red,maar dan is het geluid heel slecht.
En inderdaad het is gewoon zoeken tot het aangenaam klink,ik ben iedergeval heel tevreden nu !
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

master30

Als ik de meeste spelers zo bekijk, zit er een dun rca kabeltje aan dat intern vast zit en een dun stroomkabeltje.

Dat ding wat ik heb heeft een dun din kabeltje met een din naar rca verloop stukje, ik kan me voorstellen dat dat ook niet al te best is voor het geluid.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Robiwan

#71
Quote from: hans. on February 22, 2017, 23:02:28
Nog kleiner?  Mijn weegschaal gaat met 0.1gr

zonder weegschaal gewoon op het gehoor!
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

HJ

Quote from: Robiwan on February 23, 2017, 20:38:26
zonder weegschaal gewoon op het gehoor!
Zoveel geduld en kennis heb ik niet hoor[emoji4]
Voorlopig hou ik het opgegeven optimum maar aan. Af en toe tweak ik wel wat[emoji23]

Robiwan

Quote from: hans. on February 23, 2017, 20:48:17
Zoveel geduld en kennis heb ik niet hoor[emoji4]
Voorlopig hou ik het opgegeven optimum maar aan. Af en toe tweak ik wel wat[emoji23]

dan blijf je bezig is mijn ervaring :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: br@m on February 23, 2017, 15:36:49
Als je het echt nauwkeurig wilt instellen is een testplaat onmisbaar. Een goede testplaat bevat een aantal tracks die zijn opgenomen met oplopende amplitude (diepte van de groef). Daarmee kun je de naaldkracht (en de dwarskrachtcompensatie) afstellen op het gehoor met behulp van een hoofdtelefoon omdat via de speakers een en ander een stuk lastiger te beoordelen is.

Je moet wel opletten, er zijn ook 'testplaten' die wigenlijk bedoeld zijn als demonstratieplaat voor winkeliers, of met testtonen voor het inregelen van apparatuur. Je moet een plaat hebben die specifiek bedoeld is voor het afstellen van een platenspeler arm. Zelf heb ik hiervoor de testplaat van Jan Kool in huis. Wat er heden ten dage  nieuw te koop is ken ik niet. Als je afstelt met een plaat heb je geen weger nodig.

Wat pekelvlees zegt lijkt leuk.Maar wat er feitelijk aan de hand is dat als je de naalddruk verhoogt, het element de hoge tonen minder goed weergeeft.

Wat je zou moeten willen (als audiofiel) is dat je de hoge tonen wel hoort, maar zonder vervorming. Dat doe je door de laagste naalddruk te zoeken waarbij de hoge tonen onvervormd weergegeven worden Maak je de naalddruk te licht, dan gaan de hoge tonen 'rafelig' klinken. Maak je de naalddruk te zwaar, dan mis je detail in het hoog. Je geluid lijkt dan 'warmer' of 'voller' maar feitelijk ben je gewoon een deel van de hoge frequenties kwijt, dus je bent detail kwijt. Met een hoofdtelefoon hoor je dat meteen.

welk testmateriaal gebruik jij meestal?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2