Luisterbezoek Teejoo

Started by patrick_vdb, April 11, 2004, 13:33:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Hi,

Een tijdje terug ben ik bij Teejoo op luisterbezoek geweest. Teejoo had ik al eerder een keer ontmoet op de High Fidelity beurs in Lanaken en ik wist dat hij met een B&W Nautilus en complete Tag McLaren draaide, mijn interesse was dus al gwekt. Na een PM was een luisterafspraak zo gemaakt en verbazingwekkend genoeg bleek Teejoo ook nog eens behoorlijk dicht bij mij in de buurt te wonen, twee vliegen in een klap dus.

Aangekomen op de plaats van bestemming bel ik aan bij een statig pand, Teejoo opent de deur en al snel verdwijnen we naar de luisterkamer. Bij binnenkomst viel bij mij direct het dubbeltje waarom Teejoo geen "voorstander" is van het gelijke speaker principe, de kamer was best groot maar de set up stond in de breedte richting, uit het midden van de kamer opgesteld waardoor ruimte aan de achterzijde van de luisterplek schaars was, de bank stond nagenoeg tegen de achtermuur. Weinig plaats dus om in een 7.1 opstelling identieke speakers te gaan plaatsen.

Op stenen plateaus stond de Tag set opgesteld. Als bron gebruikt Teejoo de degelijk en haast decadent ogende DVD32R, een toploader. Processing en voorversterking wordt gedaan door de Tag McLaren AV32R THX ultra 7.1 Dual Processor met TMreq waarover later meer. De frontspeakers, B&W Nautilus 803, worden gevoedt door 2 monoblokken, de 250MR. De center, B&W Nautilus HTM1, en de surrounds, de B&W DS6 dipoles als sides en de JM Lab Chorus SR700 als surround back, worden van "juice" voorzien door de 5 kanaals eindversterker van Tag McLaren de 100X5R. Het LFE en herroute laag wordt voor rekening genomen door de B&W AS6, een actieve sub met 100 Watt versterking en een 12" driver.

De fronts staan vrij opgesteld in de kamer met veel ruimte van zowel de achter- alsook de zijmuren, de center ligt op een redelijk hoge positie waardoor de mid-drivers van de N803 haast op dezelfde hoogte zijn als die van de HTM1. De sides en back surrounds hangen well-above oorhoogte aan de muren. De sub staat tussen een N803 en de HTM1 in, uit het midden van de luisterplek. Omdat de luisterplek in de vorm van een tweezitter nagenoeg tegen de muur aan staat heeft Teejoo de achtermuur, op oorhoogte, voorzien van diffuserend schuim, dit om directe reflecties tegen te gaan. De bekabeling is vdHul en Tag McLaren.

Voordat er serieus geluisterd gaat worden hebben we eerst een prettig gesprek waarin Teejoo's liefde voor het merk Tag McLaren duidelijk naar voren komt. De no-nonsense aanpak, de degelijke uitstraling, bewezen upgradeability (hoe dit met de overname in de toekomst verder verloopt weet ik niet) en de neutrale klankkleur zijn hier zeker debet aan. Na een gezellig gesprek begint dan langzaam het luisteren. Diverse cd's passeren de revu waaronder Natalie Cole's It's Crazy, enkele nummers van Sara K.'s laatste studio-album Waterfalls, Nightwish's Tragedy for Two en Beady Bell. Deze laatste was een cd van Teejoo en de heerlijke stem ondersteund door jazzy elektronische muziek stiel mijn hart onmiddelijk.

De N803 is een bekende speaker voor het merendeel van het forum, ik zal dan ook niet te veel gaan uitwijken over de klankmatige eigenschappen van deze speaker. Wat direct opviel tijdens de eerste noten van Natalie Cole was de haast volledige afwezigheid van de Tag McLaren set, zo weinig voegt dit merk toe aan het geluid waardoor er haast puur geluisterd werd naar de Nautilus speaker en al zijn bekende facetten. De N803 wordt vaak als buitenbeentje gezien binnen de Nautilus lijn, subtiliteit maakt plaats voor wat meer Sheer-power maar ik moet bekennen dat daar in deze set-up weinig sprake van is. De N803 duikt niet zo diep in microdetail als bv een N802, zet vaak een wat minder duidelijk doortekende stage neer als bv een N805 maar al deze aspecten waren binnen deze set-up behoorlijk beperkt, maw ik heb de N803 nog niet zo vaak op dit niveau horen spelen. De soundstage welke neergezet werd had een behoorlijke diepte tot ver achter de muur maar niet helemaal tunneldiep. De breedte-afstraling was ook behoorlijk en binnen de soundstage viel een messcherpe focus op welke ik zelden heb gehoort met de N803. Stemmen, instrumenten, elektronische geluiden, zang, alles werd duidelijk afzonderlijk gescheiden geplaatst met een zeer mooie en duidelijke doortekening waardoor het geheel heel erg tastbaar werd.

Dit fenomeen bleek zeer sterk beinvloed te worden door de TMreq waarover al eerder werd gesproken. TMreq is Tag's kamerakoestiekcorrectie-programma in het digitale domein. Middels een PC, een DB-meter of microfoon, de pre/pro en een wizzard kan de gebruiker op handige wijze nodes en antinodes in de kamer meten en corrigeren. Het resultaat van deze featurre was meer dan verbluffend, we hebben TMreq uitgezet en meteen werd duidelijk dat de messcherpe focus in de soundstage door de TMreq werd neergezet. Het beeld verloor aan diepte en focus, alles werd meteen wat difuser, minder tastbaar en het geluid zweefde meer rondom de speakers dan dat er een daadwerkelijke 3D soundstage werd neergezet. Het laag verloor direct aan impact en definitie en laagfrequente energie stapelde zich op in de kamer net zoals hoogfrequente energie welke haast ging rondzingen in vergelijk met de situatie waarin de TMreq wel werd gebruikt. Tag heeft met deze akoestiekcorrectie-algoritme een mooie en zeer bruikbare featurre in de markt gezet voor hun AV32R pre/pro's en iedereen die dit apparaat in hun bezit heeft zou ik sterk willen aanraden om deze, indien nog mogelijke, upgrade te laten uitvoeren wanneer zij de kamerakoestiek niet op een hardware-matige manier kunnen aanpakken.

Teejoo beluisterd films alsook muziek met de AS6 sub van B&W. Alhoewel de N803 best een redelijk forse speaker is loopt deze natuurlijk niet echt door in het laag, mid-laag is nog volop aanwezig maar echt laag ontbreekt wat logisch is gezien de natuurkundige beperkingen van de speaker. Vanaf zo'n 60Hz is een afval in het laag al duidelijk merkbaar. Teejoo filterd het laag af op 80Hz, voor mij persoonlijk mocht deze cross-over setting best een standje lager zo rond de 60Hz omdat ik het laag meerdere malen behoorlijk lokaliseerbaar vond. Teejoo was hier naar eigen zeggen minder gevoelig voor en heeft de 80Hz setting als meest prettig gevonden na een langdurige try-out periode. Dat de sub, welke overigens ook niet onbeperkt doorloopt, toch een behoorlijke bijdrage levert aan het totaalbeeld was meer dan duidelijk. Attack en net wat meer autoriteit welke de N803 mist gaf de gepresenteerde soundstage net wat meer realisme, drive en body.

Naast muziek hebben we ook wat fragmenten van Diana Krall's live DVD en Findig Nemo (R1) bekeken en beluisterd. Persoonlijk was ik zeer nieuwsgierig naar de integratie tussen de HTM1 en de N803, maar daarover later wat meer.

Het moge bekend zijn dat ik een voorstander ben voor gelijke speakers rondom om een zo'n holgrafisch als mogelijk soundstage te creeeren waarbinnen de fronts, center en surrounds geheel verdwijnen. Door het gebruik van de afwijkende dipoles en JM Lab speakers stond de surround-soundstage los van de frontstage, pannings van voor naar achteren verliepen niet 100% vloeiend en door de hoge plaatsing van de surrounds werd de surround-soundstage vaak wat te hoog afgebeeld. Dit was te verwachten en is ook iets waar Teejoo zich zeker van bewust is, hij gaf al aan ooit nog te willen gaan experimenteren met de nieuwe B&W surroundspeakers maar een gelijke speaker set-up blijft in zijn situatie ondenkbaar, gezien de indeling van de ruimte een logische conclusie. Wat tijdens de gesprekken opviel was Teejoo's down-to-earth houding en goed relativerend vermogen, in plaats van continu zoekende te zijn naar verbeteringen houd hij juist rekening met ruimte en mogelijkheden, stemt keuzes hierop af en stelt het genieten op de eerste plaats. En zo hoort het ook.

En dan natuurlijk datgeen waar ik nieuwsgierig was, de integratie van de HTM1 center en de N803 front speakers. Wanneer men voor een zo'n homogeen en goed als mogelijke integratie wil gaan dan is naast geheel gelijke speakers ui de Nautilus range de N805 in samenwerking met de HTM2 de haast perfecte keuze. De HTM1 is door zijn gesloten kast en beperkte laag een wat anders en droger klinkende speaker dan de N803 en N804, waar de N805 en HTM2 geheel kunnen verdwijnen blijft er bij de HTM1 altijd wat center-gevoel hangen doch wist deze speaker zich in het totaalbeeld ook erg behoorlijk weg te cijferen en op te gaan in de soundstage. Stemmen werden verassend mooi afgebeeld, zowel links rechts alsook in de hoogte en laagte. De redelijk hoge en vrije plaatsing van de HTM1 zal hier zeker debet in zijn, dialoog verscheen in het geluidsbeeld haast op dezelfde plek als waar het ook op het scherm verscheen, een zeer verdienstelijke weergave. We hebben ook zonder center gedraait en hierin viel duidelijk op dat dialoog iets difusser werd, net wat minder duidelijk en gedefinieerd afgebeeld met verlies aan hoogte en wat bite mistte. In deze opstelling had de weergave met center duidelijk de voorkeur boven centerloos, het feit dat ik precies on-axis zat deed hieraan geen afbreuk.

Een punt welke ik helaas niet heb genoemd tijdens de luistersessie (waarvoor mijn excuses) was de waarneming van een verhoogde energie in de hoogweergave waardoor de coherentie van de speaker wat verloren ging. Het hoog werd wat meer forward geplaatst ten opzichte van de midden en lage tonen welke meer achter de speaker stonden afgebeeld. De N803 stond redelijk dichtbij de luisterplek, meer dan ik ooit gewent was van de N803 en zelfs de N805. Naar mijn mening had de speaker rustig iets naar achteren geplaatst mogen en ik denk dat dit de coherentie zeker ten goede zal komen, lees de hoog-weergave gelijk mt de mid en laagweergave plaatsen. We hebben hiermee niet ge-experimenteerd en ik weet niet of Teejoo hetzelfde ervaart en/of gaat experimenteren, achteraf is het jammer dat het toen niet ter sprake is gekomen.

Al met al was het weer een gezellige avond geworden waarin ik een goed beeld heb kunnen vormen over de N803/HTM1 integratie en zeer onder de indruk ben geraakt van de mogelijkheden en kunnen van de AV32R Dual Power processor. Ik betrapte mij er meermaals op dat kritisch luisteren steeds plaats maakte voor genietend luisteren, luisteren naar de muziek ipv letten op bepaalde facetten in de weergave. Wanneer een set-up de luisteraar kan bedwelmen met muzikaliteit is dat echter altijd een goed teken ;)

Teejoo, hartelijk dank voor de gastvrijheid en gezelligheid.

Mvrg

Patrick

Teejoo

#1
Hallo Patrick,

Een duidelijke en mooie review!  Het is duidelijk te merken dat je vrij veel andere sets hebt gehoord waardoor je in staat bent om verschillen, maar ook constateringen goed weet te omschrijven.
Het was voor mij ook heel leuk om weer eens met iemand 'op niveau' over de hobby te spreken, aangezien ik niet zoveel mensen ken met dezelfde afwijking  ;). We kwamen er al snel achter dat ik toch nog een voorkeur heb voor 2 kanaals muziek met daarbij een goede surroundweergave, terwijl jouw voorkeur voornamelijk naar films uitgaat. Dit is dan ook direct te zien aan mijn set, en de door jouw vertelde en vaak beschreven configuratie van de perfecte setup.

Ik vond het ook leuk om eens een complete en goed ingeregelde Tag McLaren set  te presenteren, zeker gezien het feit dat je deze nooit tegen komt op het forum. Het feit dat je zelf heel bekend bent met de Nautilus serie, maakte het alleen maar interessanter, omdat je daarom een goed beeld kreeg wat de rest van de set voor invloed had.

Zoals je al vermeld, heb ik een hele 'down to earth'  kijk op m'n set, en kan daarom de meeste van je bevindingen alleen maar bevestigen. Duidelijk is dat het niveau van de surroundspeakers duidelijk onder het niveau van de frontstage zit, maar ja, soms is het geld gewoon op en er was destijds nog geen goede B&W dipool op de markt. De surrounds gaan dus nu zeker vervangen worden, waarschijnlijk door 4 B&W DS7. Daarnaast wil ik uiteindelijk de AS6 ook gaan vervangen door 2 B&W ASW 750 subs. Mijn èèrstvolgende upgrade zal overigens op video gebied liggen, te weten een nieuwe 16:9 projector ter vervanging van m'n huidige.

Ik heb ná jouw bezoek nog zitten spelen met de crossover van de sub en mèt en zonder sub, maar kom toch gewoon weer op die 80 Hz uit.
Ik ben er nog niet helemaal uit..........moet toch maar aan die 2 subs gaan werken.

Het enige wat ik eigenlijk helemaal niet bespeur, is het door jouw genoemde verlies aan coherentie. Ik vind de Nautilus heel goed op een kleine 3 meter te beluisteren. Ik heb vroeger ook geëxperimenteerd met het verder achteruitplaatsen van de bank, maar kwam al snel tot de conclusie dat ik dan de muziek om me heen miste. Ik heb de achterzijde van mijn bank nu op zo'n 40 cm van de achtermuur staan, wat ik binnen de fysieke beperking van de ruimte de beste plaats vind. Iets meer ruimte aan de achterzijde zou mooi zijn, maar ik ben al blij dat ik over een dedicated AV ruimte beschik.  ;D

Ik hoop dat we elkaar blijven bezoeken, waarbij we dan nog meer de nadruk kunnen leggen op het genieten van de muziek of films! Daar gaat het tenslotte toch om.

Theo

blue-eyes

Leuk beschreven Patrick!

Op naar de volgende?

p.s. Theo: mooie set ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

Hi,

@Teejoo,

Toen ik bij jouw was lag mijn prio bij speakers (B&W of andere laat ik even in het midden ;) ), nu sinds afgelopen week is dit in een klap ook omgedraaid en staat beeldweergave bovenaan, hoe raar het toch kan lopen.

Jij had tijdens het luisteren idd geen last van lokaliseerbaarheid van het laag, de 80Hz setting lijkt me dan ook zeker geen verkeerde setting, jij moet immers van de set genieten ;) Wat betreft de coherentie, bij meerdere songs had ik het gevoel dat de hoogweergave meer op mij afstapte dan het mid of mid-laag, bij Two for Tragedy van Nightwish was het zelfs behoorlijk forward. Nu meld jij dat je bij deze plaatsing het geluid meer om je heen vind, verfijn deze uitspraak eens want misschien zitten we beide toch ongeveer in dezelfde richting te denken?

@Blue-Eyes,

Wanneer ik als administrator andere forumgenoten aanspoor (althans een poging daartoe doe) tot het schrijven van bevindingen wanneer ze bij iemand zijn gaan luisteren kan ik het natuurlijk niet maken om het dan zelf niet te doen ;D

Op naar de volgende? Even rustig aan doen is momenteel mijn motto want ik heb het nog druk genoeg met m'n eigen dingen, zelfs zonder het geheel nieuwe project wat gestart gaat worden.

Mvrg

Patrick


Teejoo

#4
Hallo Patrick,

Ben dan wel weer heel benieuwd wat er op audioVISUEEL gebied komt te staan!

Ik merk dat mijn set heel mooi in staat is om bepaalde geluiden in platen helemaal om je heen te projecteren, ook al worden er maar 2 speakers gebruikt. Dit zie je veel terug in numers van artiesten als Beady Belle etc. Dit effect is op de huidige zitplaats optimaal, terwijl de afbeelding ook heel aardig is. Indien de afstand verder naar achteren is, is dit effect minder. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

patrick_vdb

Hi Teejoo,

QuoteBen dan wel weer heel benieuwd wat er op audioVISUEEL gebied komt te staan!

Ja, daar ben ik eerlijk gezegt ook erg benieuwd naar ;D Een tipje van de sluier kan ik nog niet lichten want ik heb werkelijk nog geen idee.

Ik snap wat je bedoelt en het is niet de richting waarin ik zat te denken, we bewaren het voor een volgend bezoek, zal ik eens kijken of ik wat cd's kan vinden waarop het effect eventueel nog wat sterker naar voren komt.

Mvrg

Patrick