Interferentie/storingen door WiFi-signaal?

Started by DitIsDeLeven, February 12, 2017, 11:13:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DitIsDeLeven

Met de zoekfunctie al flink rondgeneust in allerlei topics over netwerkswitchen, routers etc. maar ik ben nog nergens een soortgelijk topic tegengekomen.

Nu heb ik de router (Apple AirPort Extreme) nog boven op mijn hifi-meubel staan (lekker handig met korte CAT-kabels.

Maar her en der lees ik daar wat twijfel over de storingen die dit op zou leveren. Herkennen jullie dit (of is dit algemeen bekend? Google levert ook weinig op).

Zou ik beter mijn router een kamertje ernaast kunnen zetten en een netwerkswitch in mijn meubel kunnen plaatsen?
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

Rusher

#1
Kabel via de extreme of kabel via een netwerkswitch maakt niets uit, het enige is dan dat het wifi signaal slechter zal zijn omdat de extreme in "een kamertje" is geplaatst.
Wat is precies de vraag? Gaat het om storingen "door" de extreme of om storingen "op" het signaal van de extreme door bijvoorbeeld de dect telefoon, wifi buren, magnetron, enz???

DitIsDeLeven

Ik heb nu mijn router in de kast met mijn hifi-apparatuur staan.

Mijn vraag is dus: zorgt het WiFi signaal voor interferentie of kan het geen enkel kwaad?

Een oplossing zou dus kunnen zijn (als er überhaupt een probleem is) om de router een meter of 5 verderop, in de kamer waar de kabel binnenkomt te plaatsen en een kabel en een netwerkswitch te plaatsen in mijn audiomeubel om mijn apparatuur van bedraad internet te voorzien.

Ik mag aannemen dat een netwerkswitch (en CAT-kabels) niet voor meer storing/interferentie zorgen dan een draadloos WiFi-signaal, toch?
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

RZeemering

De ontwerper van Auralic streamers zegt in de handleidingen dat het beter is om het via wifi aan te sturen. Volgens hem heb je dan minder last van storingen.
Je zou het eens kunnen proberen en luisteren of je verschil hoort.
Grote kans dat je geen verschil hoort en je de boel dus daarna weer lekker op hun normale plek terug kunt zetten :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

DitIsDeLeven

Huh, dat klinkt bizar.

Anyway, ik wil mijn apparatuur sowieso bedraad aansluiten, daarmee behaal ik in ieder geval hogere snelheden en de verbinding is ook meer betrouwbaar heb ik het idee.

Hoe vreemd het ook klinkt, maar uittesten vind ik altijd lastig. Het lijkt me niet iets wat je ineens opmerkt, maar afhankelijk is van 1) de router (aantal verbindingen, de plaats verbonden apparaat tov de router, misschien ook de snelheden) en 2) de apparatuur (bron, analoog/digitaal signaal,, soort muziek of type beeld) etc. etc. etc.

Als het algemeen bekend is dat WiFi-signalen storing veroorzaken zou ik het meteen oplossen. Ook beter voor mijn gemoedsrust :)

Er komt dus óf een router óf een switch in mijn meubel. De vraag is alleen: helpt het om WiFi stralingen verder weg te houden van mijn apparatuur?
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

RZeemering

Quote from: DitIsDeLeven on February 12, 2017, 21:07:46
Huh, dat klinkt bizar.

Zoals ik het begrepen heb zegt hij dat (in ieder geval zijn) apparatuur gevoeliger is als het bedraad is aangesloten. Blijkbaar komt er dan meer HF troep het apparaat binnen via de kabel.

En ondanks dat het wellicht lastig te testen is, is het denk ik wel de beste manier ;)
Een router is dan ook weer aangesloten op het stroompunt waar de audio set op aangesloten is lijkt me? Dat veroorzaakt misschien nog wel meer HF rotzooi in je set dan dat beetje wifi.
Als je nu nergens last van hebt zou ik het mooi zo laten :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

DitIsDeLeven

Quote from: RZeemering on February 12, 2017, 22:21:48
Zoals ik het begrepen heb zegt hij dat (in ieder geval zijn) apparatuur gevoeliger is als het bedraad is aangesloten. Blijkbaar komt er dan meer HF troep het apparaat binnen via de kabel.

En ondanks dat het wellicht lastig te testen is, is het denk ik wel de beste manier ;)
Een router is dan ook weer aangesloten op het stroompunt waar de audio set op aangesloten is lijkt me? Dat veroorzaakt misschien nog wel meer HF rotzooi in je set dan dat beetje wifi.
Als je nu nergens last van hebt zou ik het mooi zo laten :)

Oke, dus als ik je goed begrijp is de enige kans op verbetering mijn router nog op een andere stopcontact (of andere groep?) aansluiten? Als ik een managed switch zou kopen zou ik deze ook aan moeten sluiten op het lichtnet, dus daar schiet ik in ieder geval niets mee op t.o.v. de router...
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

Hanky Panky

Trek de stekker uit de router en je airport en ga eens luisteren. Steek de stekker er weer in en ga nog eens luisteren. Als je zelf geen verschil ervaart dan is er toch niets aan de hand?

Hoor je wel een nadelig verschil dan ga je pas aan de slag met groepen, kabels etc etc.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

RZeemering

Wat ik vooral probeer te zeggen is dat als je nu nergens last van hebt. Geen sissende 's'-en geen gekkigheid in het hoog etc, je niets moet willen veranderen.
En dat als je het zeker wilt weten je vooral een test moet doen. En dan het liefst een goed uitgevoerde blinde test.

De mening van Xuanqian Wang (ontwerper van Auralic) is natuurlijk maar 1 mening ;)
Ik denk zelf dat stroom een grotere boosdoener kan zijn dan wifi signaal. En nu ik zo terug lees is dat wellicht ook wat je bedoeld in je openingspost?
Maar ook daarvoor geldt: testen is de beste optie.
Mijn ervaring tot nu toe is dat zaken aan stroom veranderen niet superveel doet, pas als je set en je luisterruimte optimaal aan zijn gepakt zijn de stroomaanpassingen de puntjes op de i.

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.