Audio drop outs Dolby True HD - Oplossing?

Started by Remco, February 11, 2017, 16:54:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Remco

Wellicht hebben jullie dezelfde ervaring en kunnen jullie mij helpen.

Ik heb vanmiddag 'Unbroken' op blu ray gekeken en merkte dat ik af en toe een Audio drop out had. Het betreft een Dolby True HD track, die overigens geweldig klinkt maar dat terzijde.

Ik heb de volgende set-up:

Oppo BDT-101CI
Marantz SR7008

De HDMI uitvoer stond eerst op 'Bitstream', wat dacht ik toch wordt aanbevolen, maar ik heb daarna de setting op Auto gezet en toen is het niet meer voorgekomen, maar dat natuurlijk toeval zijn.

Iemand een idee :huh2:
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Fox

wsl heeft de Marantz of de kabel wat moeite met de hoge bitrate en pieken van de Atmos bitstream track.

met de Oppo op auto zal deze wsl het signaal omzetten en als PCM uitsturen

Remco

Als ik het goed begrijp heb ik dus 3 variabelen als mogelijke veroorzaker!?

1. Oppo BDT-101
2. Marantz SR7008
3. HDMI kabel (Audioquest Cinnamon)

Wat is de meest aannemelijke veroorzaker?

Ik heb de firmware release notes gevonden van de Marantz en Oppo, maar die melden niets over True HD issues/updates.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

HJ

Ik heb ook af en toe dat soort fratsen. Met 1080p 3D en highres audio gaat het vaak fout.
Inmiddels ben ik er achter dat een aantal van mijn hdmi kabels hier de oorzaak van zijn.
Een andere budget kabel lost het op.

hdnoob

Ik ben het met Hans eens. Waarschijnlijk is het een kabel. Als dit je eerste keer was dan misschien kabels even opnieuw aandrukken?



Remco

Zijn goede kabels van Audioquest. Alles net gecontroleerd maar zaten er goed in. Ik lees toch veel issues op fora over audio drop outs met True HD tracks. Daar zou ik toch meer van willen weten en wat daar aan te doen is. DTS HD master nooit issues.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

MaxxMark

Ik heb het een tijdje gehad met Dolby Atmos tracks (feitelijk ook TrueHD tracks). Het gebeurde altijd op willekeurige momenten (en dus niet op momenten dat de bitrate hoog was).

Ik heb nooit de oorzaak kunnen vinden, maar de laatste maanden heb ik het niet meer gemerkt. Misschien toch een verkeerd aangedrukte kabel, spanningspiek in het lichtnet (al zit mijn apparatuur op een eigen groep) of een magnetron 3 huizen verder :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Multimediaknaller

Er staat een pijltje op een Audioquest kabel, zet de kabel eens om want wellicht heeft dit invloed.

HJ

Quote from: Remco on February 12, 2017, 21:26:28
Zijn goede kabels van Audioquest. Alles net gecontroleerd maar zaten er goed in. Ik lees toch veel issues op fora over audio drop outs met True HD tracks. Daar zou ik toch meer van willen weten en wat daar aan te doen is. DTS HD master nooit issues.
En waarom zijn ze goed?
Heb je al eens andere kabels geprobeerd?

Remco

#9
Dit ontving ik van Oppo customer Support

"Have you tried a different HDMI cable between the player and the receiver; receiver and television?"

Mijn AQ Cinnamon is 2.0 dus dat lijkt me toch goed. Maar ik zal er eens een andere tussen zetten. De opmerking van Oppo Support 'van receiver naar television" kan ik niet plaatsen. Dat is toch niet relevant voor de audio drop out!?

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik vandaag een RU Connected HDMI kabel besteld. Kost niet de hoofdprijs en is netjes afgewerkt/afgeschermd. Ik zal mijn bevindingen later posten.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Remco

Onderstaande reactie ontvangen van Oppo support omdat ik had aangegeven dat ik het vreemd vond om ook de HDMI kabel aan de output kant te vervangen. Ik vind dit niet logisch klinken, maar misschien dat jullie het wel kunnen verklaren voor mij.

"Even if the issue is only with the audio, and not the video, it is always possible that the other cable between the receiver and the TV is causing a handshake which makes the receiver think it should pass audio to the TV . This is why one of the troubleshooting steps we do is to replace the cables outright."

Zou dit dan betekenen dat ik mijn volledige keten moet gaan nalopen en dus ook mijn Octava kastjes (HDMI via ethernet)? Die hebben toch geen relatie met de Audio? 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

HJ

Zoiets is mss mogelijk maar dan heb je volgens mij geen dropouts.
Je hebt dan handshake problemen en dan is de hele verbinding weg lijkt mij.
Zeker weet ik dit niet maar ik kan me voorstellen dat dropouts te maken hebben met bandbreedte te kort.

Remco

Quote from: hans. on February 14, 2017, 10:26:42
Zoiets is mss mogelijk maar dan heb je volgens mij geen dropouts.
Je hebt dan handshake problemen en dan is de hele verbinding weg lijkt mij.
Zeker weet ik dit niet maar ik kan me voorstellen dat dropouts te maken hebben met bandbreedte te kort.

Bedankt voor je reactie Hans, maar de Audioquest Cinnamon is een high speed HDMI (2.0) die 18Gbps ondersteunt. Of bedoel je wat anders?

Ik ga in ieder geval vandaag de RU connect er tussen zetten als die wordt bezorgd vandaag.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

HJ

Ik bedoel dat als je dropouts met het geluid hebt en het beeld loopt door dat het niet een handshake probleem is. Maar zeker weet ik het niet. Je kabel zou het op papier met gemak moeten kunnen verwerken...

Fox

kan ook een storing zijn die door ARC wordt veroorzaakt?

Remco

Ik moet zeggen keurig binnen een dag een reactie van Oppo support op gestelde vragen :smile:

Onderstaande aanvullende reactie ontvangen. De wondere wereld van de bits en bites wat mij betreft...De opmerking over de bandwith gaat echt niet op, want de Audioquest is een high speed HDMI die geschikt is voor hoge bitrates. Maar goed, de RU connect is binnen dus die ga ik deze week eens uitproberen. Om beeld en audio te splitsen klinkt leuk, maar dan heb ik niets meer aan de receiver als schakelbron. Beetje omslachtig vind ik want het zou toch gewoon goed kunnen moeten werken met de huidige kabels en software. Frustrerend dat er meerdere oorzaken kunnen zijn.

"Audio and video are part of the same twisted signal, but it is possible to only interrupt one part of it, rather than it is a whole. This is why it is possible to suffer an audio dropout with the video being perfect, or the video dropping out with the audio continuing as normal. In most cases the issue is related to the bandwidth of the cable just not be sufficient enough. Changing the cable can resolve the issue.

If a cable does not work, then changing the to a split configuration instead of using a single HDMI cable can also resolve the issue."
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

HJ

Zei schrijven eigenlijk hetzelfde.
Zij praten dus ook niet over een handshake issue.
Een aparte splitter zou ik idd ook niet willen.
Ik snap dat je zegt dat het niet je kabel kan zijn want de specs zeggen....
Duidelijk maar mss heb je een maandag morgen model of iets anders, geen idee.
Ik had exact dezelfde problemen en dat was verholpen met een andere kabel.
Daarbij, ik heb ook nog een 15mtr kabel liggen die 0,0 problemen geeft tot nu toe.
Wat je nu gaat doen is goed, uitsluiten dat het idd de kabel is [emoji6]

vik

#17
Niet alle fixes staan vermeldt in een changelog. Kijk even of je de laatste FW hebt van je Marantz en voer na het updaten een "harde" factory reset door middel van de toets combinatie op de voorkant van je Marantz. In bijna alle gevallen die ik ken lost dit de nodige problemen op. Ik geloof niet dat het in je kabel zit.

Voor de zekerheid ook even een factory reset van je Oppo.




Quote from: Remco on February 12, 2017, 14:07:26
Als ik het goed begrijp heb ik dus 3 variabelen als mogelijke veroorzaker!?

1. Oppo BDT-101
2. Marantz SR7008
3. HDMI kabel (Audioquest Cinnamon)

Wat is de meest aannemelijke veroorzaker?

Ik heb de firmware release notes gevonden van de Marantz en Oppo, maar die melden niets over True HD issues/updates.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Remco

Quote from: vik on February 15, 2017, 10:21:40
Niet alle fixes staan vermeldt in een changelog. Kijk even of je de laatste FW hebt van je Marantz en voer na het updaten een "harde" factory reset door middel van de toets combinatie op de voorkant van je Marantz. In bijna alle gevallen die ik ken lost dit de nodige problemen op. Ik geloof niet dat het in je kabel zit.

Voor de zekerheid ook even een factory reset van je Oppo.

Bedankt Viktor, die stap doe ik even als laatste want dan moet ik mijn Audyssey metingen opnieuw doen :crazy:
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

vik

Ik denk dat je uiteindelijk meer tijd kwijt bent, dan het opnieuw in regelen van je Audyssey.


Quote from: Remco on February 15, 2017, 12:57:23
Bedankt Viktor, die stap doe ik even als laatste want dan moet ik mijn Audyssey metingen opnieuw doen :crazy:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HJ

Inmiddels de andere kabel al geprobeerd? Ik ben wel nieuwsgierig wat hier de oorzaak is...

Remco

Quote from: hans. on February 19, 2017, 10:15:52
Inmiddels de andere kabel al geprobeerd? Ik ben wel nieuwsgierig wat hier de oorzaak is...

Inmiddels de RU connect geinstalleerd en 1 film gespeeld (ook een Dolby Atmos True HD track) en voor als nog geen audio drop outs ;). Vandaag ga ik Everest kijken en die heeft ook een Atmos True HD track. Keep you posted  ;)
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

HJ

Check wel dat je met dezelfde films/bestanden test anders is het appels met peren...

Remco

In Everest helaas hetzelfde probleem geconstateerd. Gedurende de film een stuk of 8 kortstondige audio drop outs waargenomen. Irritant dit hoor.

Ik ga nu de volgende stappen ondernemen om de boosdoener te achterhalen:

- Nieuwste firmware op de Oppo en Marantz installeren
- Factory reset

Ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd, maar moet alles nalopen en gaan uitsluiten. Wel balen dat ik daarna Audyssey opnieuw moet gaan draaien want het klinkt echt grandioos momenteel. En ik weet uit ervaring dat het resultaat nog wel eens kan wisselen van verschillende metingen...

Wordt vervolgd.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

HJ