HDMI kabel full 18 Gb.

Started by home@the movies, February 10, 2017, 15:24:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi iedereen,

In deze tijden van UHD HDR en andere signalen die een behoorlijke belasting vormen voor de HDMI kabels is het belangrijk om te weten to wat een kabel in staat is.
We hebben een lange zoektocht achter de rug om een kabelmerk te vinden dat ook tot lengtes van 12 meter de volledige specs voor de huidige UHD standaard ondersteund.

We zijn zeer blij een kabelmerk te hebben gevonden dat dit kan waarmaken. We hebben deze kabels aan de hoogst mogelijke test onderworpen met de Murideo pattern generator en analyzer om te zien tot welke bandbreedte het signaal perfect werd overgedragen.
De volledige 18 Gbit gaat probleemloos doorheen de volle lengte, we zijn deze kabels nu ook in de demo ruimte aan het testen.

De kabellengtes tot en met 12 meter geven geen krimp en kunnen het volledige signaal zonder enige vorm van problemen doorgeven.
met de 15 meter lengte kwamen we er net niet, de kabel haakt af net boven de 14 Gbit wat uiteraard nog een fantastisch resultaat is aangezien dit volledig binnen de specs van 24Hz 444 12 Bit valt wat zelf op dit ogenblik nog niet eens op de UHD discs staat.

we kunnen dus met een gerust binnenkort hart deze kabels aanbieden.

Gr
Werner

R

Mooi bericht, maar hoort dit niet bij de sponsor sectie thuis?

papaleo

En over welk merk heb je het dan...?
Of blijf dit 'geheim' tot jullie deze gaan aanbieden  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jasjenl

Quote from: R on February 10, 2017, 16:48:06
Mooi bericht, maar hoort dit niet bij de sponsor sectie thuis?
Zoiets dacht ik ook al...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Multimediaknaller

Ik voel een popcorndraadje aankomen  :popcorn:

riwi

Hi Werner,

Zou er ook spreiding kunnen zijn? Ik bedoel de Supra HDMI 12m die ik nu heb wordt door iedereen aangeraden voor 2160p60 met 4:4:4 en 12 bits, maar bij mij werkt ie helaas niet op die hoge bitrates.

home@the movies

Quote from: R on February 10, 2017, 16:48:06
Mooi bericht, maar hoort dit niet bij de sponsor sectie thuis?

Mag van mij gerust verplaatst worden hoor, ik heb er niet echt bij stilgestaan eigenlijk.

home@the movies

Quote from: riwi on February 10, 2017, 18:29:43
Hi Werner,

Zou er ook spreiding kunnen zijn? Ik bedoel de Supra HDMI 12m die ik nu heb wordt door iedereen aangeraden voor 2160p60 met 4:4:4 en 12 bits, maar bij mij werkt ie helaas niet op die hoge bitrates.

Wat bedoel je exact met spreiding riwi?

home@the movies

Quote from: papaleo on February 10, 2017, 17:49:41
En over welk merk heb je het dan...?
Of blijf dit 'geheim' tot jullie deze gaan aanbieden  ;)

Nog heel even wachten inderdaad, better safe then sorry hé  ;)

riwi

Quote from: home@the movies on February 10, 2017, 18:41:48
Wat bedoel je exact met spreiding riwi?

Ik bedoel dat als je kabels test dat er van de 10 het er 8 wel doen en 2 niet bijvoorbeeld. Dus 1x goed testen is nog geen bewijs dat ze allemaal goed zijn.

Ik heb mijn Supra kabel net door de muur getrokken (groot gat, past met connector en al). Ik switch zo de projector weer aan om verder testen.

Het is niet een groot punt. Als ie 2160p24 met 4:2:2 en 12 bit wel doet ( en dat doet ie prima) dan werkt het goed genoeg voor UHD bluray.

Alleen als ik met de Dune Solo 4k clipjes wil spelen met 2160p60 of p50 moet ik de Chroma op 4:2:0 en de bitdiepte op 8 zetten. Dat is precies wat ik gehoopt had te vermijden met de dure Supra kabel.

home@the movies

Quote from: riwi on February 10, 2017, 20:51:36
Ik bedoel dat als je kabels test dat er van de 10 het er 8 wel doen en 2 niet bijvoorbeeld. Dus 1x goed testen is nog geen bewijs dat ze allemaal goed zijn.

Ik heb mijn Supra kabel net door de muur getrokken (groot gat, past met connector en al). Ik switch zo de projector weer aan om verder testen.

Het is niet een groot punt. Als ie 2160p24 met 4:2:2 en 12 bit wel doet ( en dat doet ie prima) dan werkt het goed genoeg voor UHD bluray.

Alleen als ik met de Dune Solo 4k clipjes wil spelen met 2160p60 of p50 moet ik de Chroma op 4:2:0 en de bitdiepte op 8 zetten. Dat is precies wat ik gehoopt had te vermijden met de dure Supra kabel.

Vandaar dat we gisteren met de kabelfabrikant bij de mensen van Murideo zijn langs geweest, ze hebben op ons advies een Murideo generator en analyzer gekocht. We gaan geen enkele kabel verkopen die niet eerst op de volle bandbreedte is getest.
zoals je zelf al aanhaalt is het op dit moment nog geen groot probleem als hij afhaakt op een wat lagere bitrate maar we willen voor de nabije toekomst toch wel zeker zijn dat we weer even verder kunnen.

HJ

Toch vind ik het vreemd want hdmi kabels mogen toch geen specificatie meer hebben? (1.4 oid)
Het is nu toch alleen highspeed + ethernet?
Maar daar zitten echt gigantische verschillen in, dat is al merkbaar op korte lengtes met 1080 en 3D.
Ik heb me pas suf gezocht naar een storing en bleek een goedkoop kabeltje het op te lossen terwijl de specs gelijk waren.

Dit vind ik een mooi alternatief, de kabels zullen meer kosten maar je weet dan wel dat ze echt goed zijn.

Ook bij duurdere kabels is het niet zomaar duidelijk wat ze nu eigenlijk wel of niet kunnen.

riwi

Quote from: hans. on February 11, 2017, 10:06:11
Toch vind ik het vreemd want hdmi kabels mogen toch geen specificatie meer hebben? (1.4 oid)
Het is nu toch alleen highspeed + ethernet?

Je moet het verschil tussen de verschillende HDMI versies eigenlijk opdelen in fysieke verschillen en protocol verschillen. Tussen HDMI 1.1, 1.2, 1.3 en 1.4 zit kwa fysieke drager geen verschil (alleen het toegevoegde ethernet optioneel bij 1.4). Allemaal dezelfde drager die tot ong. 10Gbps (highSpeed) of (5Gbps standardSpeed) transporteert.
Maar kwa protocol is er wel degelijk verschil in ondersteunde beeld en geluids formaten. Maargoed daar heeft de kabel geen weet van. De kabel transporteert gewoon de bitjes en kijkt niet naar het protocol. De apparaten aan weerszijden wel, die moeten onderhandelen over de mogelijkheden wederzijds.

Nu met HDMI 2.0 zijn er resoluties, kleurdieptes mogelijk die een drager nodig hebben die meer dan 10Gbps kan transporteren. Dus is er de 18Gbps HDMI kabel bijgekomen. Daarmee kunnen de apparaten dan 2160p60 met Chroma 4:4:4 en een bitdiepte van 12 beeld uitwisselen wat met een HighSpeed 10Gbps kabel niet meer lukt.

HJ

Ja ok dat snap ik en is ook best duidelijk. Wat ik niet snap is dat de kabels geen aanduiding meer mogen hebben (zeg ik dat goed?) Omdat dat onduidelijk zou zijn voor consumenten. Mij lijkt het tegenovergestelde juist.
De high speed met ethernet zijn volgens mij echt niet altijd van dezelfde kwaliteit, anders waren er geen problemen met verschillende kabels?

riwi

#14
Er werd geadverteerd met HDMI 1.3 kabels en HDMI 1.4 kabels. Dat was verkeerd want fysiek was er geen verschil. En consumenten dachten dat ze voor HDMI 1.4 wel nieuwe kabels nodig hadden.
Daarom is de StandardSpeed en HighSpeed kwalificatie in het leven geroepen. Maar in de praktijk blijkt er wel meer verschil te zijn dat is gewoon zo. Ook nu kennelijk met de 18Gbps.
Ik denk ook dat als je de kabel scherp doorbuigt, of met je voeten erop gaat staan dat de fysieke eigenschappen wel veranderen.

Er is geen onafhankelijke keuring die kabels test. De fabrikant mag er gewoon een label op plakken. Daar staan geen boetes op.

Kjelt

Eigenlijk zou de kabel een throughput garantie moeten hebben en dat per verschillende lengte.
Nu zie je dat een fabrikant een stukje van 1,5m laat keuren, die haalt bv 12Gb/s en dat zet hij dan ook op de 10m lengtes die dit absoluut niet halen.

Vroeger (weet nu niet of dat nog steeds zo is) deed Monster dat wel met hun kabels en kreeg je ook de garantie dat de kabel dit aan kon.
Helaas valt er nu weinig tot niets over te zeggen tenzij je het zelf test. Zo heb ik voor mijn PC monitor een kabel van 20 euro terug gebracht naar de MM en bij de Action een 3 euro kabel die wel voldeed gevonden.

pieper

Volgens mij moet je er ook een beetje geluk mee hebben ik heb er 1 gekocht bij bol van 44 euro 10 meter en daar gaat de volle 18 Gb doorheen.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

HJ

Quote from: pieper on February 11, 2017, 12:39:07
Volgens mij moet je er ook een beetje geluk mee hebben ik heb er 1 gekocht bij bol van 44 euro 10 meter en daar gaat de volle 18 Gb doorheen.
Dat bedoel ik dus. En wat werner hier gaat aanbieden is dus perfect, zo weet je meteen dat "zijn" kabels het goed gaan doen zonder zelf op de gok te moeten kopen.

buckler

Quote from: riwi on February 10, 2017, 20:51:36
Ik bedoel dat als je kabels test dat er van de 10 het er 8 wel doen en 2 niet bijvoorbeeld. Dus 1x goed testen is nog geen bewijs dat ze allemaal goed zijn.

Ik heb mijn Supra kabel net door de muur getrokken (groot gat, past met connector en al). Ik switch zo de projector weer aan om verder testen.

Het is niet een groot punt. Als ie 2160p24 met 4:2:2 en 12 bit wel doet ( en dat doet ie prima) dan werkt het goed genoeg voor UHD bluray.

Alleen als ik met de Dune Solo 4k clipjes wil spelen met 2160p60 of p50 moet ik de Chroma op 4:2:0 en de bitdiepte op 8 zetten. Dat is precies wat ik gehoopt had te vermijden met de dure Supra kabel.

En riwi, al wat kunnen testen of hij nu wel 2160/60 doet?
Ik ben wat nieuwsgierig want ik heb net exact dezelfde kabel gekocht... ook de 12 meter versie.
Spannend
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Kjelt

Quote from: pieper on February 11, 2017, 12:39:07
Volgens mij moet je er ook een beetje geluk mee hebben ik heb er 1 gekocht bij bol van 44 euro 10 meter en daar gaat de volle 18 Gb doorheen.
Hoe heb je dat getest dan? Zijn er al bestanden die de volle bandbreedte gebruiken?

home@the movies

Quote from: Kjelt on February 11, 2017, 13:56:14
Hoe heb je dat getest dan? Zijn er al bestanden die de volle bandbreedte gebruiken?

^^

Er is voor mij maar één betrouwbare manier, de patroon generator en analyzer aan de kabel.
Zo deed de kabel van 15 meter het bvb wel perfect indien je de HDCP optie op de generator uitschakelde, zomaar testen met een weergever is gevaarlijk omdat je geen idee hebt welke bandbreedte je effectief doorgeeft.
zoals Kjelt hierboven aangehaald is er niet direct snel materiaal in de omloop nu dat de volle 18Gbit benut, dus het is een gevaarlijke uitspraak om dan te zeggen dat een bepaalde  kabel het gewoon goed doet.

riwi

Quote from: buckler on February 11, 2017, 13:35:53
En riwi, al wat kunnen testen of hij nu wel 2160/60 doet?
Ik ben wat nieuwsgierig want ik heb net exact dezelfde kabel gekocht... ook de 12 meter versie.
Spannend

Nog even geduld. Ik ga vanavond verder spelen.
Ik heb gisteren de kabel door het plafondgootje gelegd en via een gat in de muur door een kast. Nu struikel ik er niet meer over in het donker :)
Ook ligt hij nu rechter, dwz niet meer opgekruld.
Gisteren Underworld afgekeken in UHD HDR en een stukje van The Martian. Beide erg mooi, maar ik heb hem gewoon op 2160p24 laten staan.
Ik had met de Oppo wel lipsync problemen. Toch apart 1 kabel (de Supra) naar de projector en 1 HDMI kabel voor audio naar de Classé SSP800.

Ik heb nog niet geklaagd bij Grobi. Ik wil eerst zeker weten dat er een probleem is.

road rebel

Een oplossing om de 18gbps (600MHz bandbreedte) te halen zou ook kunnen zijn: een actieve kabel.
En dan bedoel ik niet die pseudo actieve met esoterische eigenschappen, maar daadwerkelijk met een voeding en versterker. Heeft iemand een idee hoever dat staat?


riwi

Bij Grobi zag ik een HDMI refresh apparaatje dat geschikt was voor HDMI 2.0 en 18Gbps. Dat zou je dicht aan de zijde van de ontvanger kunnen inzetten. Die krikt als het ware het signaal niveau wat op.

http://www.grobi.tv/videotv/hdmi/hdmi-4k-konverter-verstaerker/925/hdmi-verstaerker-2.0a-4kat60hz-inkl.-hdr-bis-zu-25-m

home@the movies

Quote from: riwi on February 11, 2017, 18:49:20
Bij Grobi zag ik een HDMI refresh apparaatje dat geschikt was voor HDMI 2.0 en 18Gbps. Dat zou je dicht aan de zijde van de ontvanger kunnen inzetten. Die krikt als het ware het signaal niveau wat op.

http://www.grobi.tv/videotv/hdmi/hdmi-4k-konverter-verstaerker/925/hdmi-verstaerker-2.0a-4kat60hz-inkl.-hdr-bis-zu-25-m

Maar als het signaal al corrupt is aan de eindkant van de kabel dan heb ik er nog niet zoveel vertrouwen in, plus twee extra connecties met een HDMI connector hmm, ik wil het zeker uittesten maar dan ook weer met de generator en analyzer.  ;D ;D