Opslag / Media server

Started by dcb, February 8, 2017, 23:00:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dcb

Hi All,

Ik zit met het volgende "dilemma" en vroeg mij af of er onder jullie tussen zitten die er ook eens over nagedacht hebben :)

Ik wil graag een centrale opslag bouwen waarvan ik mijn Cdtjes, DVDtjes, Bluerays end. kan streamen. Dan kom je al snel uit op een NAS oplossing.

Nu vraag ik mij af of ik beter aan een NAS doe of aan een gebruikte server en daar voldoende opslagruimte in bouwen? Er zijn namelijk een aantal websites die tegen hele schappelijke prijzen gebruikte servers aanbieden. Deze kan je dan uitrusten met aardig wat geheugen en rekenkracht.


jurgman

Quote from: dcb on February  8, 2017, 23:00:13
Hi All,

Ik zit met het volgende "dilemma" en vroeg mij af of er onder jullie tussen zitten die er ook eens over nagedacht hebben :)

Ik wil graag een centrale opslag bouwen waarvan ik mijn Cdtjes, DVDtjes, Bluerays end. kan streamen. Dan kom je al snel uit op een NAS oplossing.

Nu vraag ik mij af of ik beter aan een NAS doe of aan een gebruikte server en daar voldoende opslagruimte in bouwen? Er zijn namelijk een aantal websites die tegen hele schappelijke prijzen gebruikte servers aanbieden. Deze kan je dan uitrusten met aardig wat geheugen en rekenkracht.

Als doorgewinterde ICT' er heb ik jarenlang de meeste "configuraties" getest. Van Windows Home servers naar UNRAID tot aan QNAP en Synology.
Synology machines zijn naar mijn mening het meest gebruiksvriendelijk en stabiel. Ze zijn zeer zuinig en de software is duidelijk. Een beetje de Apple onder de NAS. Ik gebruik ze voor streamen en opslag. Overal is wel een App voor. Zelf heb ik de DS2415+, maar ik heb ook wel wat verzameld door de jaren heen.  ;)
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

Bart_M

Het ligt er ook aan wat je wilt, out of the box werken of vind je het leuk om ermee aan de slag te gaan.

Ik draai nu al een paar jaar UnRaid tot tevredenheid, maar heb inmiddels best een flinke setup draaien. Ook onderdeel van de hobby. ;D

jurgman

Quote from: Bart_M on February  9, 2017, 08:12:43
Het ligt er ook aan wat je wilt, out of the box werken of vind je het leuk om ermee aan de slag te gaan.

Ik draai nu al een paar jaar UnRaid tot tevredenheid, maar heb inmiddels best een flinke setup draaien. Ook onderdeel van de hobby. ;D
Voor knutselwerk is UnRaid een leuk projectje. Als het een keer draait is het ook zeer stabiel. Voordeel vind ik ook dat mocht er een disk uitvallen dat alles leesbaar blijft op de andere disken en zelfs te mounten is op andere machines.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf toen wat minder thuis wilde knutselen vanwege het hogere werk knutsel gehalte.  ;)
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

5061

Ga voor n royale Synology. Kies indien mogelijk een nieuwe. Prijsverschil verdien je de komende jaren vanzelf terug. Nieuw is op termijn altijd beter en goedkoper. Succes met je keuze.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

dcb

Fijne antwoorden! Ik denk dat een nieuwe NAS dan de keuze wordt.

Na wat rondneuzen heb ik een aantal nassen gevonden die mij geschikt lijken:

  • WD My Cloud EX4100 8 TB
  • Qnap TVS-463
  • Qnap TS-453A 4 GB
  • SYNOLOGY DS916+ 8 GB
  • SYNOLOGY DS1515
  • SYNOLOGY DS916+ 2 GB

Zit een groot verschil tussen de nassen. Nummer 1 komt incluis hardeschijven en biedt 8TB aan opslag. De overige moeten nog voorzien worden van opslagcapaciteit. Deze bieden 4 tot 5 slots aan.
Verder zit het verschil met name in de hoeveelheid werkgeheugen en processor. Waar doe ik verstandig aan? :confused:
Naast opslag zou ik hem ook regelmatig willen gebruiken voor wat virtualisatie doeleinden.

jurgman

#6
Quote from: dcb on February  9, 2017, 12:28:54
Fijne antwoorden! Ik denk dat een nieuwe NAS dan de keuze wordt.

Na wat rondneuzen heb ik een aantal nassen gevonden die mij geschikt lijken:

  • WD My Cloud EX4100 8 TB
  • Qnap TVS-463
  • Qnap TS-453A 4 GB
  • SYNOLOGY DS916+ 8 GB
  • SYNOLOGY DS1515
  • SYNOLOGY DS916+ 2 GB

Zit een groot verschil tussen de nassen. Nummer 1 komt incluis hardeschijven en biedt 8TB aan opslag. De overige moeten nog voorzien worden van opslagcapaciteit. Deze bieden 4 tot 5 slots aan.
Verder zit het verschil met name in de hoeveelheid werkgeheugen en processor. Waar doe ik verstandig aan? :confused:
Naast opslag zou ik hem ook regelmatig willen gebruiken voor wat virtualisatie doeleinden.

Het is niet alleen de hardware. Ook de software is belangrijk. Synology is de enige in dit rijtje die dat goed voor elkaar heeft.
Naar mijn mening:
WD hardware 7, software 5
QNAP hardware 9 software 6
Synology hardware 8 software 9

Mijn voorkeur zou naar de SYNOLOGY DS1515 gaan.
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

br@m

Heb recent voor dezelfde keuze gestaan.

Ik heb de QNAP 453a gekozen met 8Mb RAM, na her en der wat rondsnuffelen op internet (recensies).

De overwegingen voor mijn keuze:
- QNAP biedt voor hetzelfde bedrag krachtiger hardware en een metalen behuizing.
- QNAP biedt alle software die ik nodig heb.
- Synology is wat meer consumenten-georienteerd en QNAP wat meer op business, aldus de recensies. Voor mij geen probleem, ben zelf IT-er en ik vind het wel leuk wat te tweaken.

Kortom meer hardware per euro en de software is voor mij goed genoeg -> QNAP
De 8 Gb RAM gekozen om daarmee iig niet te kort te komen.

Heb nu een tweede MinimServer instance draaien in een docker container. Leuk!

Door de docker ondersteuning wordt het ook wat minder belangrijk wat QNAP zelf ondersteunt. Als je het in docker draaien kunt is het goed. Zal voor jou geen probleem zijn aangezien je aangeeft met virtualisatie te willen experimenteren.

Heb er ook een APC UPS bij gekocht (85 euro)

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

mijkie

#8
zo heb ik na meerdere Synology's, Qnap's, een Asustor AS3202T gekocht en die bevalt mij meer dan goed !!

Eigenlijk de beste tot nu toe, geen gekke dingen, simpel maar doeltreffend en speelt via de aanwezige HDMI aansluiting, vlekkeloos mijn full-HD filmpjes  ;D

4K niet getest bij gebrek aan een 4K-tv

Wat mij vooral opviel, hoe snel de Asustor is met zijn dingen, scannen, intern bestanden verschuiven etc, alleen opstarten duurt iets langer voor mijn gevoel ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jurgman

Ik heb niet het idee dat TS een "tweaker" is. Beter een plug and play apparaat dus. ;)
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

dcb

Ik begin na recensies en berichten op dit topic steeds meer naar de QNAP TS-453A te convergeren. De TVS-463 is ook erg aantrekkelijk door het mooiere design (naar mijn mening) en de krachtigere hardware. Maar het hoogere prijskaartje en energieverbruik staan mij iets tegen. Is de TVS-463 echt zo veel sneller en beter? CPU bechmark (passmark) van de TVS-463 is zo'n 40% hoger.

@Jurgman: Ben normaliter best van het tweaken, maar zoek voor de NAS wel een oplossing die het "gewoon goed doet":)
De boel draait nu met wat externe schijven aan een oude macbook (mid 2010) waar wat serverapplicaties op draaien. Ik neem aan dat een dedicated NAS daarin ook voor een prestatieverbetering zorgt?

jurgman

Quote from: dcb on February  9, 2017, 21:18:30
Ik begin na recensies en berichten op dit topic steeds meer naar de QNAP TS-453A te convergeren. De TVS-463 is ook erg aantrekkelijk door het mooiere design (naar mijn mening) en de krachtigere hardware. Maar het hoogere prijskaartje en energieverbruik staan mij iets tegen. Is de TVS-463 echt zo veel sneller en beter? CPU bechmark (passmark) van de TVS-463 is zo'n 40% hoger.

@Jurgman: Ben normaliter best van het tweaken, maar zoek voor de NAS wel een oplossing die het "gewoon goed doet":)
De boel draait nu met wat externe schijven aan een oude macbook (mid 2010) waar wat serverapplicaties op draaien. Ik neem aan dat een dedicated NAS daarin ook voor een prestatieverbetering zorgt?
Ik zie dat je een macbook gebruiker bent. Beschouw de Qnap als Windows eco systeem en de Synology als Apple eco systeem.
Bij de Synology is hardware en software meer in evenwicht en gebruiksvriendelijker. Meer Apple ;) Qnap kan soms sneller zijn, maar software is brakker. IMO
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

Robert T

Heb 3jr geleden voor het zelfde probleem gestaan. Met name het stukje "het moet gewoon werken" is nog altijd erg belangrijk. Zelf destijds gekozen voor zelfbouw HW + HW raid controller i.c.m VMware en Windows VM's. Nooit spijt van gehad.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

dcb

Quote from: Robert T on February 10, 2017, 16:11:02
Heb 3jr geleden voor het zelfde probleem gestaan. Met name het stukje "het moet gewoon werken" is nog altijd erg belangrijk. Zelf destijds gekozen voor zelfbouw HW + HW raid controller i.c.m VMware en Windows VM's. Nooit spijt van gehad.

Wat voor hardware heb je gebruikt in je zelfbouw server?

Voor de zelfbouw optie heb ik momenteel ook de HP MicroServer Gen8(€229; Intel Celeron G1610T) en Dell PowerEdge T20-3708(€349; Intel Xeon E3 1225V3) op het oog. Beide komen inclusief 4 GB ram. Heb ik hiermee meer server voor het geld dan bijvoorbeeld een QNAP TS-453A(€577; Intel Celeron N3160)?

Kjelt

Wil je hem alleen als server gebruiken voor audio/video?
Als je eenmaal gewent bent aan NAS als netwerk harddisk dan wil je niet anders meer. Ik heb inmiddels 3 Synologies en mijn secundaire SSD is bijna leeg.
Dan wil je wel voor fatsoenlijke backup zorgen, dus mijn derde Synology gaat alleen in het weekend aan en dient als backup opslag van de tweede Synology. Er is erg handige backup software van Synology (Hyperbackup en backup vault) die samen een druk op de knop oplossing verzorgen. Ieder weekend een druk op de knop en klaar binnen een half uur (afhankelijk van de hoeveelheid data die je erbij hebt gekregen uiteraard). Het kost iets meer dan een losse oplossing met PC maar het gebruiksgemak door de webinterface en de automatische updates is ongeevenaard (vind ik).

i2Paq

Quote from: Kjelt on February 14, 2017, 13:20:34
Wil je hem alleen als server gebruiken voor audio/video?
Als je eenmaal gewent bent aan NAS als netwerk harddisk dan wil je niet anders meer. Ik heb inmiddels 3 Synologies en mijn secundaire SSD is bijna leeg.
Dan wil je wel voor fatsoenlijke backup zorgen, dus mijn derde Synology gaat alleen in het weekend aan en dient als backup opslag van de tweede Synology. Er is erg handige backup software van Synology (Hyperbackup en backup vault) die samen een druk op de knop oplossing verzorgen. Ieder weekend een druk op de knop en klaar binnen een half uur (afhankelijk van de hoeveelheid data die je erbij hebt gekregen uiteraard). Het kost iets meer dan een losse oplossing met PC maar het gebruiksgemak door de webinterface en de automatische updates is ongeevenaard (vind ik).

^^

Alleen doe ik het met QNAP.

Backup NAS gaat op zaterdag aan, dan start er een script op de Main NAS en die zet de nieuwe data over.

Op de laptop van mijn vrouw en mijn eigen Pc draait constant Qsync die on-the-fly data backupped naar de Main QNAP.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

dcb

Even een update over de situatie :)

Heb voor de QNAP TS-453A gekozen. Om te beginnen met twee 6TB schijven die nu in RAID1 draaien.

Heb er direct een fatsoenlijke router (Ubiquiti EdgeRouter Lite), wat managed switches en een accespoint bij gekocht.

Genoeg in te stellen dus voor de komende periode :pompom: