Kras op zwarte versterker en matte plek op marrantz herstellen?

Started by belgiansound, February 4, 2017, 22:57:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Vandaag (onder andere) een fantastisch spelende Bose 1800 series 1 gekocht en Marrantz 1060, die ik zal gebruiken als voorversterker.

Ik vind gebruikssporten niet erg, dat geeft wat meer karakter, maar er zijn volledige stukken verf afgekrast, zoals je in de foto's kunt zien. Ik heb al wat opgezocht op internet, maar 'permanente marker' zal hier niet helpen. De bovenkant zal ik gewoon volledig herspuiten in het zwart, maar hoe kan ik het front presentabel maken? verf mag niet blinken of het valt dubbel op en het is niet diepzwart.

Probleem met de marrantz is veel kleiner, de rechter boven hoek is 'afgesleten', alsof de blinkende laag eraf is. Idee hoe ik dat weer goed kan krijgen?




instant image hosting

martin778

Beide schades kun je niks aan doen, helaas. Bij nr. 1 zou je de boel opnieuw moeten spuiten en opdruk aanbrengen.
De spullen zijn inmiddels ook zo'n 40 jaar oud dus je moet maar mee kunnen leven ;)

Desnoods kun je naar een sloper 1800 / 1060 kijken met een mooie frontplaat om die over te zetten.
De 1800 zou ik zsm. laten reviseren voordat hij plof gaat, samen met de speakers.

belgiansound

Bedankt voor je reactie, 'opdruk aanbrengen' kan je volgens mij niet zo eenvoudig, of bestaan daar oplossingen voor?

Ivm de 1800, 'laten reviseren' zonder dat er iets mis is, is dat niet het kind met het badwater weggooien? De eigenaar gebruikte hem al 15 jaar zonder problemen, maar ik heb inderdaad al heel wat topics gelezen over het gevaar van de 1800 waarbij hij teveel stroom naar de speakers stuurt. Is er trouwens een mogelijkheid om mijn speakers te beschermen tegen een falende versterker, een beschermend circuit of zo ertussen steken? Dan mag hij plof zeggen, maar zijn mijn speakers tenminste niet plof :)


martin778

Quote from: belgiansound on February  5, 2017, 00:02:17
Bedankt voor je reactie, 'opdruk aanbrengen' kan je volgens mij niet zo eenvoudig, of bestaan daar oplossingen voor?

Ivm de 1800, 'laten reviseren' zonder dat er iets mis is, is dat niet het kind met het badwater weggooien? De eigenaar gebruikte hem al 15 jaar zonder problemen, maar ik heb inderdaad al heel wat topics gelezen over het gevaar van de 1800 waarbij hij teveel stroom naar de speakers stuurt. Is er trouwens een mogelijkheid om mijn speakers te beschermen tegen een falende versterker, een beschermend circuit of zo ertussen steken? Dan mag hij plof zeggen, maar zijn mijn speakers tenminste niet plof :)

Nee, echt niet, zulke oude versterkers zonder enige DC beveiliging zijn tikkende tijdbommen.
Ik had een Phase Linear 700 die in prima originele staat staat was, de dag nadat ik hem kocht klapte 1 kanaal zonder enige waarschuwing eruit bij het aanzetten - 80VDC op de speakeruitgang.
Als de versterker zo'n (gelijk!)spanning op de speaker uitstuurt zijn je spreekspoelen sneller gebakken dan dat je je beseft wat er aan de hand is. ;)

Ik had nog niet zo lang geleden een Adcom gereviseerd die ook geen DC protector had, daar had ik een Velleman K4700 geplaatst.
Persoonlijk vind ik Velleman betrouwbaarder dan Ebay kitjes waar je een extra trafo of een DC-DC converter bij moet plaatsen.
De K4700 heeft al een eigen trafo aan boord dus die kun je zo achter het netschakelaar hangen.

Meet ook eventjes hoeveel mV op de uitgangen van de 1800 staat, zonder signaal en zonder aangesloten speakers.

belgiansound

Ik ben het zeker met je eens dat er een beveiliging op moet komen, ik was het gewoon niet eens dat een revisie betekent dat je safe bent, zelfs nieuwe exemplaren hadden al de reputatie 'speaker killers' te zijn.

1 zo'n kitje is dus voldoende?

http://www.ebay.de/itm/Velleman-2ch-Loudspeaker-Protection-Electr-Kit-K4700-/291533992106?hash=item43e0c7b0aa:g:dUgAAOSw~gRVxM0O

Kan je dit als leek plaatsen?

PS, ik woon in Gavere en heb juist gemerkt dat Velleman op nog geen 4 km van mijn huis verwijderd is :-) Niet dat dat veel zal helpen...

martin778

Met revisie hield ik ook rekening mee met het plaatsen een DC protector :)

Ik zit naar het binnenwerk van een 1800 te kijken en zo te zien krijg je daar geen K4700 in (die is best hoog vanwege de trafo) en gezien de opbouw van de kanalen kun je daar beter 2 losse modules voor gebruiken.
1800 heeft ook +9VDC beschikbaar, misschien valt hij te gebruiken voor de DC modules.

belgiansound

kan ik dan 2 van die bordjes inbouwen? Ik wil ook gerust een simpel houten box maken waar ik de bordjes invijs en met een oude laptoplader of zo van het juiste voltage de bordjes van elektriciteit voorzie. Als je laat weten wat ik nodig heb bestel ik het alvast, duurt even voor het hier is uit China :popcorn:

belgiansound

Ik zal een nieuw topic maken ivm de speaker protection, zo kunnen we ons hier focussen op wat echt belangrijk is, looks :pompom: :nopompom:

topic ivm speaker protection hier:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=162136.msg3018354#msg3018354

Eerlijk gezegd niet zo belangrijk voor mij maar wel voor de vrouw. Ik heb enkele detail foto's genomen, ik heb het frontje eerst gepoetst met een normale ontvetter en dan met wasbenzine, en opnieuw met ontvetter en water. Naast de krassen zijn er ook een soort van 'lopers' op de lak, is wel genomen onder fel TL licht onder een hoek maar toch zichtbaar.

Verder heb ik zitten nadenken, mocht ik de grote probleemgebieden eerst bijwerken zodat het aluminium niet meer zichtbaar is, en vervolgens alle cijfers etc. voorzichtig afplakken en met de spuitbus vernevelen over de hele oppervlakte (om het verschil kleiner te maken tussen de geverfde stukken en het 'oude' stuk') zou dat dan presentabel zijn? Niemand ervaring met het herspuiten? Ik vind de lichte krasjes wel nog mooi 'vintage' het moet er niet als een nieuwe uitzien.

(Op de eerste foto heb ik de 2 'probleemkinderen' op elkaar gezet, ten eerste is het probleem van de marrantz duidelijk kleiner, ook voor de rest is hij een pak kleiner, maar ze zijn beiden uit dezelfde periode en passen op een vreemde manier wel samen, belle en het beest :inlove:)






De zijribben hebben ook wat lichte schade, maar dat is gewone zwarte verf en die kan ik gemakkelijk opnieuw spuiten. Ik zou er er zowiezo af moeten halen want ik heb gemerkt dat de thermische pasta eruit gelopen is...(ooit erg warm geworden waarschijnlijk)






Trouwens nu je de foto's ziet en denkt dat ik volledig gek ben om 40kg schroot te kopen, hij speelt geweldig en daarom heb ik hem ook gekocht...en heb een vrij goede deal gedaan, had een mengboard gekocht voor 125 euro, dit geruild met 100 euro opleg door de verkoper dus netto heeft het mij 25 euro gekocht  :coffee: