Stereo set van Vergeerr72

Started by vergeerr72, February 4, 2017, 11:51:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Als je tegen de muur of heel dichtbij zit dan helpt een dempings paneel altijd.
Hoe dikker het paneel word hoe lager de frequentie die hij absorbeert.
Dat hoef je dus niet te meten.
En diffusie dicht bij de luister positie werkt niet.
Basstrap is natuurlijk een niets zeggend woord want de ronde tubetraps zijn ook basstrips die breedbandig werkt en niet voor een frequentie is.
Die kun je dus best proberen.

Rob

vergeerr72

Quote from: Dirk on August 29, 2020, 12:34:59
Je moet het wel heel gek maken om een stof te vinden die een onderliggende absorber "afschermt".

Simpele vuistregel is eigenlijk; hoe makkelijker er lucht door kan, hoe akoestisch transparanter de stof is...dus als je de stof voor/tegen je gezicht houdt en je er zonder veel weerstand door kan blazen is het prima voor een zelfbouw absorber.
Ik heb een foto op canvas van alibelli. Dat lijkt meer op een waterdicht zeil, dat lijkt mij toch minder geschikt.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: Rob_Dingen on August 29, 2020, 13:37:30
Als je tegen de muur of heel dichtbij zit dan helpt een dempings paneel altijd.
Hoe dikker het paneel word hoe lager de frequentie die hij absorbeert.
Dat hoef je dus niet te meten.
En diffusie dicht bij de luister positie werkt niet.
Basstrap is natuurlijk een niets zeggend woord want de ronde tubetraps zijn ook basstrips die breedbandig werkt en niet voor een frequentie is.
Die kun je dus best proberen.

Rob
Het gaat om deze: https://m.thomann.de/nl/hofa_basstrap_baby.htm
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

DofN

Quote from: Rob_Dingen on August 29, 2020, 13:37:30

Basstrap is natuurlijk een niets zeggend woord want de ronde tubetraps zijn ook basstrips die breedbandig werkt en niet voor een frequentie is.




Heb je daar een voorbeeld van, want zelfs wat men 'breedbandige bass traps' noemt doen steeds minder onder 80hz. Je moet meer van die dingen hebben om effectief te absorberen in het laag. Ik ben een voorstander van bass traps dus ik wil ze niet afkraken, oid. Ik wil ze alleen niet in mijn woonkamer.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: vergeerr72 on August 29, 2020, 14:11:31
Het gaat om deze: https://m.thomann.de/nl/hofa_basstrap_baby.htm

Kijk ik over een grafiekje met het bereik van die basstrap heen? Zonder meetgegevens is zo'n ding gewoon gokken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vergeerr72

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 14:38:08
Kijk ik over een grafiekje met het bereik van die basstrap heen? Zonder meetgegevens is zo'n ding gewoon gokken.
Proberen is ook meten.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

DofN

Nou... Maar ben wel benieuwd wat je er van gaat vinden. Als je goed gokt is het leuk, gok je fout dan is er geen man overboord.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 14:38:08
Kijk ik over een grafiekje met het bereik van die basstrap heen? Zonder meetgegevens is zo'n ding gewoon gokken.
die hebben ze hiervan ook niet, zegt genoeg.

daarom geeft Rob volgens mij ook dat die dingen (ronde "basstraps") weinig effectief zijn mbt specifiek laag dempen, wat hun naam wel suggereert.
als je echt gericht laag wil aanpakken zijn er betere manieren...en zeker mbt laag komt het eigenlijk gewoon neer op maatwerk, zoals je ook zelf al eens aangaf ;)

Thomann is (zeker met de huismerken) verleidelijk voor 't aanschaffen van zulke spulletjes omwille van hun prijspolitiek, maar er zit jammer genoeg toch een hoop rotzooi tussen die weinig zoden aan de dijk zet, dus dan kijk je imo beter naar fabrikanten als Primacoustic of Vicoustic, die beide ook goed werkende spullen aanbieden voor democratische prijzen, als je zelf niet wil of kan gaan bouwen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

Ik kon dat niet afleiden uit het berichtje van Rob dat broadband/ronde basstraps niet effectief zijn in het laag, daarom benoemde ik dat ook nog even. Ik zal erover heen gelezen hebben.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

het is niet dat die ronde dingen niet werken in het laag, probleem is dat ze niet enkel werken in het laag, dus wat ze doen is gewoon onvoorspelbaar...gevolg is dat je eigenlijk niet weet wat je exact aanpakt met die dingen en mogelijk het ene probleem oplost en een ander (al dan niet bewust) creëert.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Rob_Dingen

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 14:36:20
Heb je daar een voorbeeld van, want zelfs wat men 'breedbandige bass traps' noemt doen steeds minder onder 80hz. Je moet meer van die dingen hebben om effectief te absorberen in het laag. Ik ben een voorstander van bass traps dus ik wil ze niet afkraken, oid. Ik wil ze alleen niet in mijn woonkamer.

Dat klopt daarom zeg ik ook dat basstrap een niets zeggend woord is.

Rob

vergeerr72

#361
Ik lees altijd dat er 30 tot 50 procent gedempt dient te worden, dus is de eerste 3 á 4 procent zo kritisch dan[emoji848]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

#362
Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 14:38:08
Kijk ik over een grafiekje met het bereik van die basstrap heen? Zonder meetgegevens is zo'n ding gewoon gokken.
Hier is een grafiekje van de fabrikant  https://hofa-akustik.de/en/modules/basstrap/.

En een meting op asr https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hofa-akustik-basstraps-natural-measurements.13312/
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

DofN

In die link naar akoestwinkel zie ik geen grafiekje van de betreffende bass trap; de metingen van ppataki overtuigen me nog niet echt. Maar wie weet pakt het leuk uit! Ik hou je topic in de gaten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vergeerr72

Quote from: doorofnight on August 30, 2020, 10:52:52
In die link naar akoestwinkel zie ik geen grafiekje van de betreffende bass trap; de metingen van ppataki overtuigen me nog niet echt. Maar wie weet pakt het leuk uit! Ik hou je topic in de gaten.
Verkeerde link even  aangepast.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Quote from: Rob_Dingen on August 29, 2020, 13:37:30
Als je tegen de muur of heel dichtbij zit dan helpt een dempings paneel altijd.
Hoe dikker het paneel word hoe lager de frequentie die hij absorbeert.
Dat hoef je dus niet te meten.

Begrijp ik goed dat de dikte van het paneel achter je luisterpositie (als je dus dicht bij de muur zit) de frequentie van de demping bepaalt?
Want dan zou je alsnog moeten gaan meten toch?

Het gaat mij vooral om het nog wat verder verminderen van galm in de kamer en dat op een esthetisch verantwoorde manier toe te passen. Dus: niet te groot, lomp of dik. Het blijft een woonkamer waar het gehele gezin in vertoeft, niet een dedicated luisterruimte alleen voor mij.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

#366
Hoe dikker hoe beter hij in het laag werkt, zie grafiekje. D20/D40 is de dichtheid van het materiaal, het andere getal de dikte.

Ik heb zelf geen, hoorbare, galm. Mijn doel was om de snelle reflecties die, door plaatsing van de bank tegen de achterwand, het geluidsbeeld onduidelijker maakte op te heffen. Ben er zelf erg over te spreken. Ik weet niet waar je woont maar je mag het eens komen ervaren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Quote from: vergeerr72 on August 30, 2020, 21:58:33
Hoe dikker hoe beter hij in het laag werkt, zie grafiekje. D20/D40 is de dichtheid van het materiaal, het andere getal de dikte.

Ik heb zelf geen, hoorbare, galm. Mijn doel was om de snelle reflecties die, door plaatsing van de bank tegen de achterwand, het geluidsbeeld onduidelijker maakte op te heffen. Ben er zelf erg over te spreken. Ik weet niet waar je woont maar je mag het eens komen ervaren.

Dank, ook voor de toelichting! Ik heb wel last van wat staande golven, maar daar gaat zo'n paneel niks tegen doen (want die pakt het totale gebied).
Sowieso is een dikte van 10cm absoluur out of the question hier. Een D40/20 of D40/50 zou nog tot de mogelijkheden behoren...

Luisteren is zeker interessant. Ik zit in omgeving Zwolle, jij dan?
Ik kreeg al de tip om thuis wat kussens tegen de muur te plaatsen boven de bank, om een indruk te krijgen van wat het doet. Misschien dat eerst maar eens proberen. Was eigenlijk wel blij (esthetisch) met wat boven de bank hangt hier  :angel:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

Ik heb dus d40/50.  10cm is mij ook wat teveel.

Zwolle en Moordrecht (bij Gouda) is niet helemaal om de hoek.

Met de kussens kun je al experimenteren. Je kan ook je handen achter je oren houden, krijg je geen geluid meer van achteren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Peerless Monster

Quote from: vergeerr72 on August 30, 2020, 22:16:33
Je kan ook je handen achter je oren houden, krijg je geen geluid meer van achteren.

Geen geluid meer van achteren, maar wel flaporen...
Die basetraps is ook meer op goed geluk... Maar dat is met veel dingen.
Veel is gewoonweg niet te verklaren... Het gaat erom wat je lekker vindt klinken (door te experimenteren) en niet dat iets keurig netjes vlak meet...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

vergeerr72



Quote from: Peerless Monster on August 31, 2020, 12:23:50
Het gaat erom wat je lekker vindt klinken (door te experimenteren) en niet dat iets keurig netjes vlak meet...

Anders had Dirac hier wel wat langer aangestaan [emoji23]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Peerless Monster

Quote from: vergeerr72 on August 31, 2020, 12:56:01

Anders had Dirac hier wel wat langer aangestaan [emoji23]

😜
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

vergeerr72

Ik heb toch al meer absorptie in mijn woonkamer dan gedacht. Metingen voor onze duettes: https://www.duette-raamdecoratie.nl/meettechnische-parameters-en-resultaten/
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Hannibal_

Quote from: vergeerr72 on September  1, 2020, 23:02:01
Ik heb toch al meer absorptie in mijn woonkamer dan gedacht. Metingen voor onze duettes: https://www.duette-raamdecoratie.nl/meettechnische-parameters-en-resultaten/

Gaaf!
Dat ze dat van zo'n fabrikant leveren, dat soort cijfers.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

Er is geen kalf verdronken maar er zijn weer twee akotherm facet dempingsplaten het huis binnengekomen. In mij optiek voegen deze nog meer detaillering en daarmee ruimtelijkheid en plaatsing toe dan dd plat achter de bank.

En er liggen er nog twee in de schuur...

Tip op marktplaats biedt iemand meerdere platen asn voor 8 euro per stuk. Normaal 15 euro.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL