Stereo set van Vergeerr72

Started by vergeerr72, February 4, 2017, 11:51:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 11:30:07
Tenzij je op fluisterstand luistert, is hier zeker winst te behalen. Ik denk dat op het moment dat je muziek luid genoeg staat om lage tonen te horen (het menselijk oor is ongevoelig voor lage tonen op laag volume) gaan reflecties en galm een rol spelen.

Dat denk ik ook hoor! Uiteraard hoor ik hier de bas. En uiteraard zijn er reflecties. Het is een WOONkamer, die niet perfect akoestisch is behandeld, dat zit er helaas niet in. Maar stel dat ik een mooi akoestisch paneel boven de bank kan hangen en dat veel zou doen voor de sound, dan krijg ik dat er wel door bij de vrouw des huizes denk ik :)

Ik luister trouwens op zo'n 3 meter afstand. De bank staat tegen de muur, maar ik luister altijd met een paar kussens in mijn rug, dus mijn oren zijn dan op ongeveer 30cm van de achterwand..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

#326
Quote from: brt on August 29, 2020, 11:41:17
Dat heb ik dus ook. Gezien de grootte van onze woonkamer (4x4) is de bank naarvoren schuiven geen optie, dat verkleint de leefruimte te veel (aansluitend zit de 'eetkamer' van 4x4, die met een en suite verbonden is.

Ik vind 5 cm boven een bank best veel. Zou 3cm ook werken? Ik weet het hoor, hoe dikker hoe meer effect...
Maar moet het paneel dan achter je hoofd (op oorhoogte) hangen, want dan zou ie best laag boven de bank hangen. Of mag iets hoger ook?

Je hebt kans dat je een klein deel van het frequentiespectrum absorbeert, terwijl de rest intact blijft. Je krijgt dan vreemde (smalbandige) verstoringen in je SPL. Dat klinkt nooit fijn. Zomaar een 3 tot 5 cm paneel achter je ophangen kan niet goed uitpakken. Je moet het totaal van je kamer in ogenschouw nemen.. en meten. En dan aanpassen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 11:44:19
Bass-traps zijn eigenlijk altijd maatwerk, tenzij je stomtoevallig een kant en klare kan gebruiken die in jouw situatie zijn werk doet.

Zomaar een basstrap in je luisterkamer zetten is nutteloos.

Geldt dat ook niet voor een akoestisch paneel? Of is dat gegarandeerd winst, als je deze boven de luisterbank plaatst (die tegen de muur staat, zoals bij Vergeer en mij).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

Ja, zie mijn vorige post. Maar een akoestisch paneel is op zich geen slecht idee en minder kostbaar en die kan op verschillende wanden zijn werk doen.. Werkt het niet achter je bank dan wellicht op een andere plek.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vergeerr72

#329
Quote from: brt on August 29, 2020, 11:41:17
Dat heb ik dus ook. Gezien de grootte van onze woonkamer (4x4) is de bank naarvoren schuiven geen optie, dat verkleint de leefruimte te veel (aansluitend zit de 'eetkamer' van 4x4, die met een en suite verbonden is.

Ik vind 5 cm boven een bank best veel. Zou 3cm ook werken? Ik weet het hoor, hoe dikker hoe meer effect...
Maar moet het paneel dan achter je hoofd (op oorhoogte) hangen, want dan zou ie best laag boven de bank hangen. Of mag iets hoger ook?
Onze woonkamer is 8 bij 4. Op het einde zit een open keuken met een hoge dichte bar. Ik heb de bar en niet de wand als ijkpunt voor de symmetrische plaatsing gebruikt.  De speakers staan op de lange wand.

De plaatsing speakers bank is dus hetzelfde: 4 meter.

De plaat hangt nu ongeveer 10 cm boven de bank. Ik ervaar geen hoorbaar verschil tussen direct op de bank of 10 cm erboven.  De grafieken bij akotherm geven toch wel aardige verschillen aan tussen de diktes. Tussen 4 en 10 cm dik zit een aardig verschil in de lager frequenties. Ik heb voor het compromis 5 cm gekozen. Optisch oogt het niet storend. Bankleuning is dikker. Ik zou voor vijf cm gaan
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 11:46:41
Je hebt kans dat je een klein deel van het frequentiespectrum absorbeert, terwijl de rest intact blijft. Je krijgt dan vreemde (smalbandige) verstoringen in je SPL. Dat klinkt nooit fijn. Zomaar een 3 tot 5 cm paneel achter je ophangen kan niet goed uitpakken. Je moet het totaal van je kamer in ogenschouw nemen.. en meten. En dan aanpassen.

Ah oke...
Ding is dus dat er gewoond wordt met een gezin en dat er niet zo veel opstelmogelijkheden zijn dan hoe het nu is en dat geldt ook voor de akoestische behandeling. Dat zal voor veel woonkamers gelden. Wat hier heel veel voor het geluid heeft gedaan is een dik wollen kleed van 3 x 2 BOVENOP een ander hoogpolig kleed te leggen. Daar zie je nauwelijks wat van en dat dempte de kamer veel. Maar perfect is het nog verre van..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: vergeerr72 on August 29, 2020, 11:55:08
Onze woonkamer is 8 bij 4. Op het einde zit een open keuken met een hoge dichte bar. Ik heb de bar en niet de wand als ijkpunt voordeel symmetrisch plaatsing gebruikt.  De speakers staan op de lange wand.

De plaatsing speakers bank is dus hetzelfde: 4 meter.

De plaat hangt nu ongeveer 10 cm boven de bank. Ik ervaar geen hoorbaar verschil tussen direct op de bank of 10 cm erboven.  De grafieken bij akotherm geven toch wel aardige verschillen aan tussen de diktes. Tussen 4 en 10 cm dik zit een aardig verschil in de lager frequenties. Ik heb voor het compromis 5 cm gekozen. Optisch oogt het niet storend. Bankleuning is dikker. Ik zou voor vijf cm gaan

Oke, dat is interessant. Maar wat Doorofnight zegt, heb jij ook gemeten voordat je dit ging ophangen?
Vind je het verschil groot? Ik bedoel: ik verwacht zo'n 800,- kwijt te zijn voor een bedrukt paneel van 100 x 120. Dat is nogal wat. Vind je het dat bedrag waard?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

toetertje

Ik heb gewoon iets op de gok gedaan. Niet gemeten en zeker geen akoestisch materiaal.
Het haalt voor mij net wat galm en scherpte weg. Misschien doet het ook kwaad, maar met
vind ik beter dan zonder.

DofN

Er van uitgaand dat het een gewone woonkamer is, is het geen slecht idee om behalve dat kleed, de kamer gewoon 'gezellig' te maken en dan niet teveel te absorberen met panelen. Laat het dan gewoon levendig klinken: ga je teveel eenzijdig absorberen dan gaat het wsch dof en doods klinken. Maar het maakt nogal wat uit hoor, de ene woonkamer is de andere niet. Ik woon in een betonnen bunker... Dan is een plantje en kleedje onvoldoende. Ik ken ook mensen die heel geschikte woonkamers hebben zonder panelen enzo.. Waar het prima klinkt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

Quote from: brt on August 29, 2020, 11:59:43
Oke, dat is interessant. Maar wat Doorofnight zegt, heb jij ook gemeten voordat je dit ging ophangen?
Vind je het verschil groot? Ik bedoel: ik verwacht zo'n 800,- kwijt te zijn voor een bedrukt paneel van 100 x 120. Dat is nogal wat. Vind je het dat bedrag waard?

Jouw kamer vind ik akoestisch best ok, geluid was meer dan goed
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vergeerr72

Quote from: brt on August 29, 2020, 11:59:43
Oke, dat is interessant. Maar wat Doorofnight zegt, heb jij ook gemeten voordat je dit ging ophangen?
Vind je het verschil groot? Ik bedoel: ik verwacht zo'n 800,- kwijt te zijn voor een bedrukt paneel van 100 x 120. Dat is nogal wat. Vind je het dat bedrag waard?
Ik heb het zelf in elkaar gekutseld.

55 euro voor akotherm inclusief verzending.
20 euro voor frame. 2 plastiek hoekprofielen van 5 cm. 4 hoekverbindingen driezijdig. Stukje ijzerdraad.

Afdruk gaat tussen de 100 en 130 euro kosten.
Kennis maakt de fotocollage professioneel op. Kosten nog onbekend.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

CZ79

Quote from: brt on August 29, 2020, 11:41:17
Dat heb ik dus ook. Gezien de grootte van onze woonkamer (4x4) is de bank naarvoren schuiven geen optie, dat verkleint de leefruimte te veel (aansluitend zit de 'eetkamer' van 4x4, die met een en suite verbonden is.

Ik vind 5 cm boven een bank best veel. Zou 3cm ook werken? Ik weet het hoor, hoe dikker hoe meer effect...
Maar moet het paneel dan achter je hoofd (op oorhoogte) hangen, want dan zou ie best laag boven de bank hangen. Of mag iets hoger ook?

Ik heb ook een paneel achter me hangen tijdelijk maar merk echt dat wanneer deze hoger hangt (dus niet pal achter mijn oren, maar meer naar het plafond toe) dat het de 'echo' beter aanpakt (handenklap  test).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

brt

Hier een foto van mijn luisterpositie in woonkamer.
Achter de bank hangt een canvas doek, door het hout erboven en -onder hangt het doek zelf 1 cm voor de muur. Dat absorbeert wellicht ook al iets.
Verder zijn de muren hier gestuct en hebben we een houten vloer. Het is dus geen mega harde ruimte.

Het klinkt niet levendig, maar ook zeker niet volledig dood. Er zijn hier wel forumleden geweest die de akoestiek behoorlijk goed vonden (of ze waren beleefd, haha).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: brt on August 29, 2020, 12:07:36
Hier een foto van mijn luisterpositie in woonkamer.
Achter de bank hangt een canvas doek, door het hout erboven en -onder hangt het doek zelf 1 cm voor de muur. Dat absorbeert wellicht ook al iets.
Verder zijn de muren hier gestuct en hebben we een houten vloer. Het is dus geen mega harde ruimte.

Het klinkt niet levendig, maar ook zeker niet volledig dood. Er zijn hier wel forumleden geweest die de akoestiek behoorlijk goed vonden (of ze waren beleefd, haha).
Ik dacht dat de stof toch wel kritisch was. Te dichte canvas reflecteert en daardoor zal een onderliggende absorber niets doen.

Ik ben nu naar trevira aan het kijken. Polyester, linnen of kaasdoek zouden ook goed moeten zijn. Trevira is wat dichter waardoor de foto beter tot zijn rechtkomt.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Quote from: vergeerr72 on August 29, 2020, 12:08:42
https://www.akoestiekwinkel.nl/tips/doe-het-zelf-absorptiepaneel

Ik heb dit plan gebruikt.

Ik ben zelf verre van handig dus om op deze manier aan de slag te gaan zou me niet aanspreken. Levert ws. heel veel frustratie op en een eindproduct (qua afwerking en looks) waar ik niet tevreden over ben. Ik ken mezelf al wat langer  :angel:

Maar mooi als je zoiets wel ziet zitten natuurlijk, scheelt veel geld...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dirk

Quote from: brt on August 29, 2020, 11:59:43
Oke, dat is interessant. Maar wat Doorofnight zegt, heb jij ook gemeten voordat je dit ging ophangen?
Vind je het verschil groot? Ik bedoel: ik verwacht zo'n 800,- kwijt te zijn voor een bedrukt paneel van 100 x 120. Dat is nogal wat. Vind je het dat bedrag waard?
800€ voor die afmeting is gewoon veel te veel
Ga je zelf wat maken of koop je een "bouwpakket" van bvb een fotopaneel?
ik kocht destijds mijn fotopanelen (die al lang weer vervangen zijn) bij Zilenz, dat waren panelen van 1800x1200mm en 45mm dik, voor 420€/stuk
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

brt

Quote from: vergeerr72 on August 29, 2020, 12:11:38
Ik dacht dat de stof toch wel kritisch was. Te dichte canvas reflecteert en daardoor zal een onderliggende absorber niets doen.

Ik ben nu naar trevira aan het kijken. Polyester, linnen of kaasdoek zouden ook goed moeten zijn. Trevira is wat dichter waardoor de foto beter tot zijn rechtkomt.

Klopt, de stof maakt ook zeker uit. Maar in mijn geval zit er geen onderliggende absorber onder. Misschien was het ook wel linnen hoor, ik weet het niet meer eerlijk gezegd.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

Ik heb ook twee linkerhanden hoor. de constructie is houtje-touwtje. Maar die verstop je met de fotodoek die je erop spant en het stukje trots dat je toch maar zelf gedaan hebt.

800 euro vind ik wel veel hoor. Moet goedkoper kunnen, zeker voor de helft.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: brt on August 29, 2020, 12:15:29
Klopt, de stof maakt ook zeker uit. Maar in mijn geval zit er geen onderliggende absorber onder. Misschien was het ook wel linnen hoor, ik weet het niet meer eerlijk gezegd.
Je hebt al een fotopaneel?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

#345
Quote from: brt on August 29, 2020, 12:15:29
Klopt, de stof maakt ook zeker uit. Maar in mijn geval zit er geen onderliggende absorber onder. Misschien was het ook wel linnen hoor, ik weet het niet meer eerlijk gezegd.
Bij mij is de voorwand achter de speakers glas. Krijg het niet verkocht om daar een paneel op te hangen [emoji1]. Maar in jouw geval natuurlijk wel onderzoeken wat het daar doet.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Dirk

even voor de duidelijkheid qua beeldvorming van eea...de voorwand zie je vanuit de luisterpositie, de achterwand zit achter je rug  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

vergeerr72

Quote from: Dirk on August 29, 2020, 12:22:36
even voor de duidelijkheid qua beeldvorming van eea...de voorwand zie je vanuit de luisterpositie, de achterwand zit achter je rug  ;)
Ik heb voor (achter[emoji848]) de duidelijkheid de tekst aangepast naar de voorwand achter de speakers [emoji1][emoji1]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Dirk

Quote from: vergeerr72 on August 29, 2020, 12:11:38
Ik dacht dat de stof toch wel kritisch was. Te dichte canvas reflecteert en daardoor zal een onderliggende absorber niets doen.

Ik ben nu naar trevira aan het kijken. Polyester, linnen of kaasdoek zouden ook goed moeten zijn. Trevira is wat dichter waardoor de foto beter tot zijn rechtkomt.
Je moet het wel heel gek maken om een stof te vinden die een onderliggende absorber "afschermt".

Simpele vuistregel is eigenlijk; hoe makkelijker er lucht door kan, hoe akoestisch transparanter de stof is...dus als je de stof voor/tegen je gezicht houdt en je er zonder veel weerstand door kan blazen is het prima voor een zelfbouw absorber.

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

brt

#349
Quote from: vergeerr72 on August 29, 2020, 12:17:38
Je hebt al een fotopaneel?

Nee, ik doel op het doek boven mijn bank (zie de foto)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3