Hardware metingen (collectie)

Started by Timvg, February 1, 2017, 10:39:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Ik kon deze nog niet.. maar via http://www.soundstagenetwork.com zijn er een heleboel hardware metingen beschikbaar, waaronder natuurlijk speakers.

We luisteren natuurlijk niet in een anechoische kamer, maar het valt me toch op hoe weinig exemplaren zowel on- als off-axis een mooi lineair gedrag vertonen..

Staaled

Leest lekker .  :thumbs-up:

Een hoop aha en brrrrrrr. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Dan ga ik maar eens uitkijken naar een Thiel CS2.4   :turn:

brtram

Quote from: Timvg on February  1, 2017, 18:54:04
Dan ga ik maar eens uitkijken naar een Thiel CS2.4   :turn:

De 3.7. staat niet in de lijst, maar is net als de 2.4. een aanrader  :clapping:

Timvg

#4
de 1.6 is dan net iets minder off-axis gezien, rond de crossover krijg je dan precies wat interferentie tussen tweeter en mid.. Ik redeneer dus even luidop: de kleine coaxiale unit voor het mid/hoog zorgt voor een quasi-puntbron presentatie met een heel net afstraalgedrag zowel on- als off-axis..

Ook verschillende d'appolito (mid-tweeter-mid) lijken een keurige afstraling te bekomen (prijzige wel: JMlab mini utopia - YG Anat ..)

Staaled

Vivid Audio Giya G2 meet matig , maar heeft juist op de plaatsten waar roommodes parten spelen dips.
Als het goed uitpakt qua plaatsing en ruimte wordt in-room waarschijnlijk netjes.

Ik ben echter geen fan van dit soort voicing maatregelen
Zie liever een betere respons.

Wilson Audio WP8. :-X :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Kan inderdaad in room wel netjes uitpakken ..

En de 2-weg PMC's ... wat een suckout zeg, ongetwijfeld waar de mid/laag uit fase gaat door het transmissielijn concept.. Als je dan even denkt hoeveel studio's er waarschijnlijk van dat soort dingen staan hebben ..

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijn M

Quote from: Staaled on February  2, 2017, 14:38:15
Vivid Audio Giya G2 meet matig , maar heeft juist op de plaatsten waar roommodes parten spelen dips.
Als het goed uitpakt qua plaatsing en ruimte wordt in-room waarschijnlijk netjes.

Ik ben echter geen fan van dit soort voicing maatregelen
Zie liever een betere respons.

Wilson Audio WP8. :-X :D

De Vivid is juist één van de best metende luidsprekers in deze lijst! De dip bij 50 hz en de piek bij 100 hz zijn te wijten aan de kamer. Ook het dipje tussen 100 en 200 hz lijkt de kamer te zijn.

Het slechtst metende model is de Zu Cable Druid  :nopompom:.
Dutch & Dutch

Timvg

Quote from: Martijn M on February  2, 2017, 16:55:08
De Vivid is juist één van de best metende luidsprekers in deze lijst! De dip bij 50 hz en de piek bij 100 hz zijn te wijten aan de kamer. Ook het dipje tussen 100 en 200 hz lijkt de kamer te zijn.

Het slechtst metende model is de Zu Cable Druid  :nopompom:.


Nope, allemaal gemeten in zo blijkt testomgeving van wereldklasse.. :)

With the cooperation of Canada's National Research Council (NRC), in the year 2000 the SoundStage! Network began measuring and publishing objective measurements of loudspeaker products -- a first for online publications.

The NRC's legacy of producing accurate loudspeaker measurements goes back decades. Literally thousands of speakers have been measured in their facilities since the '70s, and they are one of the few facilities in the world with the resources and expertise to conduct such tests.

The NRC facilities have, of course, been continually upgraded and today it's a state-of-the-art laboratory that includes an anechoic chamber, reference-grade test equipment, experienced staff, and a standardized process that is used consistently for all products. The end result are measurements that we feel are a benchmark for the industry, and useful for anyone wishing to obtain accurate, objective data about loudspeaker products.

Martijn M

Quote from: Timvg on February  2, 2017, 17:07:37

Nope, allemaal gemeten in zo blijkt testomgeving van wereldklasse.. :)

With the cooperation of Canada's National Research Council (NRC), in the year 2000 the SoundStage! Network began measuring and publishing objective measurements of loudspeaker products -- a first for online publications.

The NRC's legacy of producing accurate loudspeaker measurements goes back decades. Literally thousands of speakers have been measured in their facilities since the '70s, and they are one of the few facilities in the world with the resources and expertise to conduct such tests.

The NRC facilities have, of course, been continually upgraded and today it's a state-of-the-art laboratory that includes an anechoic chamber, reference-grade test equipment, experienced staff, and a standardized process that is used consistently for all products. The end result are measurements that we feel are a benchmark for the industry, and useful for anyone wishing to obtain accurate, objective data about loudspeaker products.


Een anechoische kamer is nooit volledig anechoisch. In het midden en hoog wordt geluid bijna volledig geabsorbeerd, maar naar lage frequenties toe werkt dat steeds minder effectief. Een dergelijke kamer is ontzettend nuttig, maar om het gedrag in het laag goed in kaart te brengen, zijn er betere alternatieven.
Dutch & Dutch

Timvg

Dat klopt, maar dan nog zouden in dat geval deze anomalieën moeten consistent zijn in de metingen over de verschillende speakers, en dat zijn ze niet.. Net even opgezocht, en de ruimte in kwestie is vlak tot 80hz.

Martijn M

Wij meten onze luidsprekers in de anechoische kamer van de TU Delft. Dit is met z'n binnenmaten van 10 bij 10 bij 10 meter een zeer grote anechoische kamer. Onder ongeveer 100 hertz begin je echter wel wat milde effecten van reflecties te zien.

Quote from: Timvg on February  2, 2017, 17:39:14
Dat klopt, maar dan nog zouden in dat geval deze anomalieën moeten consistent zijn in de metingen over de verschillende speakers, en dat zijn ze niet.. Net even opgezocht, en de ruimte in kwestie is vlak tot 80hz.

Ik weet natuurlijk niet precies hoe die kamer er uit ziet en hoe de luidsprekers worden gemonteerd. Als een baseenheid in de ene kast een stuk hoger zit dan in een andere, worden reflecties bijvoorbeeld op een andere manier aangesproken. Misschien bevindt er zich ergens in de ruimte een opstelling met apparatuur, die een reflectie kan veroorzaken? Geen idee.

Quote from: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/test_loudspeakers.htmMeasurement distance

All small- and medium-sized loudspeakers are measured at a distance of 2 meters (6.5 feet). Where appropriate, larger loudspeakers are measured from a distance of 3 meters (9.75 feet) to allow for proper driver integration.

Kijk eens naar de volgende metingen volgende relatief grote luidsprekers. Ik zie toch wel degelijke een patroon in het laag, al komt het bij de een wat sterker tot uiting dan de ander. Er zijn andere grote luidsprekers waarbij je het patroon niet ziet, of je een ander patroon ziet. Om een luidspreker werkelijk zodanig te laten meten moet je echter rare fratsen uithalen. Het netjes afstemmen van een kast is niet zo ingewikkeld.

Revel Ultima Salon2


KEF Blade Two



Revel Ultima Studio


Vivid Giya G2


Wilson Watt/Puppy 6


Dutch & Dutch

Timvg

In het laag kan je inderdaad min of meer een patroon zien, maar ik dacht dat het bij de Giya over boven de 100hz ging? Niet dat die natuurlijk zó slecht meet he.. er staan véél ergere modellen tussen  :)
Welke zijn jullie luidsprekers?

Martijn M

#14
Quote from: Timvg on February  2, 2017, 18:13:30
In het laag kan je inderdaad min of meer een patroon zien, maar ik dacht dat het bij de Giya over boven de 100hz ging? Niet dat die natuurlijk zó slecht meet he.. er staan véél ergere modellen tussen  :)

De hierboven getoonde luidsprekers behoren qua meetresultaten m.u.v. de Wilson allemaal tot de top van wat er te koop is. De Magico S5 mag je door ook wel toe rekenen, die meet zo mogelijk het mooist (en klinkt ook fantastisch!)

Quote from: Timvg on February  2, 2017, 18:13:30
Welke zijn jullie luidsprekers?

Met onze luidsprekers doel ik op de luidsprekers van ons bedrijf Dutch & Dutch. Zie hier bijvoorbeeld een spec sheet van onze 8c. Het gebied boven 100 hertz is gemeten in de dode kamer in Delft, het laag is buiten op een grote parkeerplaats gemeten middels de 'ground-plane' methode.
Dutch & Dutch

chansig

Url is not found.....heeft zich weer eens verstopt die Url.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Quote from: chansig on February  2, 2017, 18:59:19
Url is not found.....heeft zich weer eens verstopt die Url.

Gr. Hans

:worship:
Dutch & Dutch

chansig

Url inmiddels toch gevonden...

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Quote from: Martijn M on February  2, 2017, 18:56:08
De hierboven getoonde luidsprekers behoren qua meetresultaten m.u.v. de Wilson allemaal tot de top van wat er te koop is. De Magico S5 mag je door ook wel toe rekenen, die meet zo mogelijk het mooist (en klinkt ook fantastisch!)

De YG ook trouwens ..

Met onze luidsprekers doel ik op de luidsprekers van ons bedrijf Dutch & Dutch. Zie hier bijvoorbeeld een spec sheet van onze 8c. Het gebied boven 100 hertz is gemeten in de dode kamer in Delft, het laag is buiten op een grote parkeerplaats gemeten middels de 'ground-plane' methode.

Heel mooi! Even aan het inlezen geweest (en interview met jou (veronderstel ik?) gezien) over het merk.. Ziet er veelbelovend uit, en als ik de meetresultaten mag geloven kan dit niet anders dan uitstekend klinken. Beetje buiten mijn budget wel :coffee:

bert stoltenborg

Quote from: Martijn M on February  2, 2017, 18:56:08
De hierboven getoonde luidsprekers behoren qua meetresultaten m.u.v. de Wilson allemaal tot de top van wat er te koop is. De Magico S5 mag je door ook wel toe rekenen, die meet zo mogelijk het mooist (en klinkt ook fantastisch!)

Met onze luidsprekers doel ik op de luidsprekers van ons bedrijf Dutch & Dutch. Zie hier bijvoorbeeld een spec sheet van onze 8c. Het gebied boven 100 hertz is gemeten in de dode kamer in Delft, het laag is buiten op een grote parkeerplaats gemeten middels de 'ground-plane' methode.

Yo Martijn,
Waarmee meet je?
Als je 10 x 10 x 10 tot je beschikking hebt, of het dan anechoic of een galmkamer is, dan hoef je toch niet meer op de parkeerplaats te gaat staan klooien?
Of begrijp ik het weer eens niet?
Ik bazel maar wat.

Martijn M

Hoi Bert,

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Ik meet het laag buiten na, omdat ik dan een schoon meetvenster van zo'n 80 milliseconde heb (frequentieresolutie 12,5 hertz). In de dode kamer kun het laag ook best goed meten, maar als gevolg van reflecties zie je toch enige oneffenheid die er in werkelijkheid niet is. Beantwoordt dit je vraag?
Dutch & Dutch

frank2

Ga as zaterdag jouw speakers beluisteren bij BB&G, geen idee wat ik moet verwachten, maar ik laat het op mij afkomen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Timvg

Ik denk dat de D&D speakers vooral heel eerlijk gaan zijn .. Zo lijken ze i.i.g. ontworpen.

Nog even een andere meetmethode aanhalen .. https://www.youtube.com/watch?v=9R7fuNzeBXU

Jammer dat ze maar 2 zulke filmpjes hebben, maar het zegt alvast iets over hoe true to source een speaker nou eigenlijk is (onder optimale omstandigheden)


Timvg

Beetje scrollen naar de posts met "test" - maar nette reviews met veel data

https://www.soundandrecording.de/thema/studiomonitore/