netsnoer

Started by snoef, January 26, 2017, 18:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: scrutinizer on January 31, 2017, 17:45:40
Dat er uitgaande van een lage uitgang impedantie en een liefst zo hoog mogelijke ingang impedantie kabelinvloeden of inkoppelingen tot een minimum beperkt worden.

Wat is daarvan de technische reden dan? Ik dacht zelf dat de lage uitgangsimpedantie/hoge ingangsimpedantie vooral goed is voor een signaaloverdracht met minimale kabelinvloed. Omdat er weinig stroom loopt door de geleiders, heb je minder last van capaciteit in kabel en aangesloten eindapparaat.

QuoteMede een reden dat een wat langere ic kabel en de wat hoge uitgang imp van buizenpre's in een lage solidstate input imp tricky kunnen zijn.

Dat kan tricky zijn omdat er hoogafval plaatsvindt door een combinatie van de hoge uitgangsweerstand in combinatie met capacitieve werking van kabel en/of ingang (spanningsdeling). Je creëert dan een RCL netwerk.

garmtz

Hans, het is HOOFDtelefoon trouwens... :D

scrutinizer

Is ook zo, Garmt.
Maar dat inkoppelen gaat vrijwel niet op met solidstates 10 > 50 Kohm en tubes met een input imp van 50 > 100 Kohm en een bandbreedte beperking.
De interface verliezen die optreden tussen bijv 1500 ohm > 10kohm zijn van een grotere orde.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

garmtz

Quote from: scrutinizer on January 31, 2017, 19:04:50
Is ook zo, Garmt.
Maar dat inkoppelen gaat vrijwel niet op met solidstates 10 > 50 Kohm en tubes met een input imp van 50 > 100 Kohm en een bandbreedte beperking.
De interface verliezen die optreden tussen bijv 1500 ohm > 10kohm zijn van een grotere orde.

O.k. Helder... Dus afscherming op interconnects is ook onzin? ;)   Laat ik het zo zeggen: het kan geen kwaad en een lage capaciteit is een dikke pré... :)

chansig

Quote from: garmtz on January 31, 2017, 18:15:06
Hans, het is HOOFDtelefoon trouwens... :D

Mijn vrouw schreeuwt altijd dat ik mijn kop moet houden. Ws ben ik daar ook in gaan geloven... :D

Maar ik pas het aan...is wel netter.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

garmtz

Quote from: chansig on January 31, 2017, 19:14:25
Mijn vrouw schreeuwt altijd dat ik mijn kop moet houden. Ws ben ik daar ook in gaan geloven... :D

Maar ik pas het aan...is wel netter.

Gr. Hans

Hahaha! Dank je (zegt mijn autistische 'inner voice')...!

scrutinizer

Quote from: garmtz on January 31, 2017, 19:10:04
O.k. Helder... Dus afscherming op interconnects is ook onzin? ;)   Laat ik het zo zeggen: het kan geen kwaad en een lage capaciteit is een dikke pré... :)

Is niet wat ik zeg, garmt.
Ik denk alleen dat een goede interface minimale verliezen kent.
En dat inkoppeling voor een belangrijker deel in PS, layout en earth sceme gezocht moet worden.

Vanwaar je bite?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

garmtz

Quote from: scrutinizer on January 31, 2017, 19:33:22
Is niet wat ik zeg, garmt.
Ik denk alleen dat een goede interface minimale verliezen kent.
En dat inkoppeling voor een belangrijker deel in PS, layout en earth sceme gezocht moet worden.

Vanwaar je bite?

Het was een redelijk serieuze vraag. De bite zie jij alleen...

Kjelt

Als afscherming zo belangrijk is waarom zijn dan niet alle high end apparatuur voorzien van XLR balanced aansluitingen met dubbele afscherming en zitten we nog steeds met houtje touwtje oplossingen met RCA en zelfs volledig onafgeschermde interlinks ? Gewoon een vraag hoor omdat we nu kennelijk toch van netsnoer naar interlinks zijn verhuisd.

twani

#109
Quote from: Kjelt on January 31, 2017, 20:40:52
Als afscherming zo belangrijk is waarom zijn dan niet alle high end apparatuur voorzien van XLR balanced aansluitingen met dubbele afscherming en zitten we nog steeds met houtje touwtje oplossingen met RCA en zelfs volledig onafgeschermde interlinks ? Gewoon een vraag hoor omdat we nu kennelijk toch van netsnoer naar interlinks zijn verhuisd.
Sowieso vraag je jezelf af waarom we ons zo druk maken hier...

TS is sinds de 27e niet meer online geweest :D.

Dus wat we ook vinden, we helpen er verder niemand mee :tounge2:

erik s.

Quote from: Kjelt on January 31, 2017, 20:40:52
Als afscherming zo belangrijk is waarom zijn dan niet alle high end apparatuur voorzien van XLR balanced aansluitingen met dubbele afscherming en zitten we nog steeds met houtje touwtje oplossingen met RCA en zelfs volledig onafgeschermde interlinks ? Gewoon een vraag hoor omdat we nu kennelijk toch van netsnoer naar interlinks zijn verhuisd.
Omdat je dan het ongebalanceerde signaal om moet zetten en verder op weer terug.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Quote from: erik s. on January 31, 2017, 21:22:11
Omdat je dan het ongebalanceerde signaal om moet zetten en verder op weer terug.
Veel DACs hebben gebalanceerde uitgangen dus dan maken de high end fabrikanten er eerst weer ongebalanceerd van  ;)
Maar zelfs als je het omzet dan nog lijkt me dat opwegen tegen een signaal dat kennelijk zo zwak en kwetsbaar is dat er hele interlink oorlogen over uitgevochten worden  :D

scrutinizer

Quote from: garmtz on January 31, 2017, 19:51:07
Het was een redelijk serieuze vraag. De bite zie jij alleen...

Oeps..My bad Garmt ..Zat op mijn phone te kijken..kleine emoticons ;)

Maar neem bijv Spectral.....Zeer hoge bandbreedte > 1mhz input imp !0k ......Zeer gevoelig voor interface en preamp anders dan van hun zelf.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

erik s.

Quote from: Kjelt on January 31, 2017, 23:13:44
Veel DACs hebben gebalanceerde uitgangen dus dan maken de high end fabrikanten er eerst weer ongebalanceerd van  ;)
Maar zelfs als je het omzet dan nog lijkt me dat opwegen tegen een signaal dat kennelijk zo zwak en kwetsbaar is dat er hele interlink oorlogen over uitgevochten worden  :D
Bij een digitaal signaal is dat idd een optie, bij analoog is dat natuurlijk een ander verhaal.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Waarom dan? In alle opname studios in deze wereld werken ze met gebalanceerde aansluitingen vanwege de superieure afscherming van de connectoren, het hogere signaalniveau en de ruisresistentie van het gebalanceerde systeem.

erik s.

Quote from: Kjelt on February  1, 2017, 09:02:39
Waarom dan? In alle opname studios in deze wereld werken ze met gebalanceerde aansluitingen vanwege de superieure afscherming van de connectoren, het hogere signaalniveau en de ruisresistentie van het gebalanceerde systeem.
In een studio gebruiken ze geen draaitafels.
Een microfoon is al gebalanceerd toch?
Tevens worden er daar natuurlijk grote lengtes gebruikt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

i2Paq

Over off-topic gesproken.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Quote from: i2Paq on February  1, 2017, 10:07:08
Over off-topic gesproken.
Mee eens , ik heb getracht om het topic te splitsen, helaas de cross posts zijn te verweven met elkaar.
Dus vanaf nu alleen nog over netsnoeren verder posten, interlinks en die discussie maar ergens anders voeren.

snoef

zo, de heren hier hebben zich vermaakt tijdens mijn afwezigheid. :D Ik was er al bang voor maar dat het zo erg zou zijn... fijn dat er ook mensen zijn die mij mijn eigen onderzoekje gunnen.
ik heb in de tussentijd met eenvoudig snoer wat geëxperimenteerd. (zonder brandgevaar hoor!) om te horen of mijn internet onderzoek ook klopt.

ik heb een gewoon 2 aderig lampensnoer gesplitst en met de enkele snoeren ben ik gaan experimenteren:
ik heb een snoer met drie aders omwikkeld met alutape en eenzijdig aan de aarde gedaan.
Ik heb een snoer gevlochten met 3 aders
Ik heb een snoer gevlochten met 4 aders
en dat allemaal met eenvoudige stekkers.
En ik hoor verschil vooral met de gevlochten kabels. De voorversterker en cd loopwerk hebben een vast snoer maar de eindversterker en dac niet. Bij de dac hoor ik het meeste verschil.

wat Garmtz zegt over in en uitstraling komt mogelijk overeen met vlechten en afscherming?

Ik overweeg nu om te vlechten met ofc en halogeen vrij lintzekabel, (even zoeken). En uiteraard wat serieuze stekkers. Zonder nikkel/tin/messing?

En alsjeblieft mensen, kom niet met allerlei verhalen over het onzin en 'zweefteef' gehalte. Ik hoor verschil. En ik weet niet wat dat technisch betekent maar ik probeer te zoeken naar wat voor mij de meest makkelijke en goedkope oplossing is.

American_Nightmare

Quote from: snoef on February  4, 2017, 23:10:48

En alsjeblieft mensen, kom niet met allerlei verhalen over het onzin en 'zweefteef' gehalte. Ik hoor verschil. En ik weet niet wat dat technisch betekent maar ik probeer te zoeken naar wat voor mij de meest makkelijke en goedkope oplossing is.

Hoor je het verschil ook 'blind'? Maw laat iemand een stekker inpluggen en jij mag zeggen welke het is. Als je 8 vam de 10 goed hebt dan ben ik om. Zelfde geldt voor interlinks. Een van een tientje doet hetzelfde als een van 300 euro. Ik heb nog nooit iemand gehoord die blind kon aanwijzen welke werd gebruikt. Je hoort verschil omdat je weet dat er een andere kabel gebruikt wordt. Simpel.

Buell

#121
Quote from: American_Nightmare on February  4, 2017, 23:38:38
Hoor je het verschil ook 'blind'? Maw laat iemand een stekker inpluggen en jij mag zeggen welke het is. Als je 8 vam de 10 goed hebt dan ben ik om. Zelfde geldt voor interlinks. Een van een tientje doet hetzelfde als een van 300 euro. Ik heb nog nooit iemand gehoord die blind kon aanwijzen welke werd gebruikt. Je hoort verschil omdat je weet dat er een andere kabel gebruikt wordt. Simpel.

Maar waarom is dan het verschil soms positief en met een andere kabel weer negatief? De een heeft ook een beter geheugen voor geluid dan de ander.

Mijn ervaring is dat hoe dikker de  gebruikte kabel, hoe voller het gaat klinken, maar wel soms weer ten koste van snelheid en dynamiek.
Luister maar een naar piano of bekken aanslagen, en dan met name naar snelheid en het uitklinken.
Zo heb ik geëxperimenteerd met diverse stekkers, vol koperen Iego zijn bijvoorbeeld warmer van klank dan vergulde Furutech en stekkers met nikkel zijn weer scherper.
Afscherming maakt in mijn oren ook de boel tammer, je levert duidelijk dynamiek in.

Zo heb ik nadat ik mijn nieuwe versterker had gekocht, veel geprobeerd. De laatste aangekochte netkabel heb ik inmiddels alweer verkocht, dit was een PS audio Perfect Wave AC-12, op internet beschreven als het beste netsnoer wat je kan krijgen. De kabel heeft speciale gepatenteerde technieken, verschillende vormen van draden en een 4 voudige afscherming. In mij set gaf hij veel rust en de plaatsing was erg goed, echter het werd ook (te) tam en ik leverde diepte in.
Als je naar de prijs ( nieuw €995,=)  en de daarbij behorende verwachting zou kijken dan zou mijn mind dit toch echt als beste en mooiste kabel moeten bestempelen, niet dus. Maar in een andere set bij iemand met een andere smaak was het wellicht een echte hit geweest want deze kabel doet hele mooie dingen.

Vervolgens heb ik diverse andere kabels geprobeerd, waaronder ook gevlochten typen, allen geleend van AudioMaat, om de voor mij mooiste uit te kiezen. Met mooi  bedoel ik veel dynamiek,snelheid, goede plaatsing/ diepte en het moet in mijn oren een natuurlijke klank hebben. (kwestie van smaak)
Uiteindelijk heb ik een gevlochten versie met  Iego stekkers als mooiste eruit gevist. En de verschillen waren voor mij groot.
Zelf denk ik meer dat de velden ( lees trillingen) om kabels en stekkerbloken worden beïnvloed door de gebruikte materialen, bewijzen kan ik dat natuurlijk niet. Maar het blijft frappant dat bij mij ook een houten stekkerblok veel anders klinkt dan een aluminium versie.

Wellicht is het ook erg set afhankelijk hoe groot je de verschillen ervaart, eigenlijk had ik ook liever dat ik geen verschillen in kabels en stekkers zou horen,....stuk goedkoper  ;D
Sterker nog ik hoor grotere verschillen in netsnoeren dan bij interlinks  ;)

Toch blijft het vreemd dat we op het Forum leden hebben die geen verschillen horen in bekabeling, maar wel in condensatoren, met welliswaar de zelfde specs alleen gemaakt van andere materialen,...
Ik denk niet meer in electrisch maar in trillingen, je set anders laten klinken door dit te beivloeden, o.a door bekabeling maar ook door akoestische aanpassingen of door andere materialen waar je set of luidsprekers opstaan.
Akoestische aanpassingen zijn ook aanpassingen in trillingen.

Nou goed, mijn gedachte, gebruikte materialen hebben veel invloed en of dat nou in de apparatuur, luidsprekers, bekabeling of je luisterruimte is, het doet allemaal wat. Nu nog met je eigen oren bepalen wat jij het mooiste vind klinken.

Als er iemand in de buurt van Arnhem is die wat van mijn overcomplete stroomkabeltje wil proberen,....PM ( alleen voor de believers he  :D :D :D)



Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

snoef

Dank Prima Luna voor je reactie. En ik stuur je een PM.

Buell

Quote from: snoef on February  5, 2017, 09:48:18
Dank Prima Luna voor je reactie. En ik stuur je een PM.

Je hebt inmiddels een pm terug  ;D
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

chansig

Als je de kans hebt zeker gaan luisteren bij Prima Luna. Mooie set en speelt ook nog eens heel erg goed de muziek af. PL is daarnaast ook nog een aardige kerel...dus garantie voor een leuke middag/avond of wat dan ook.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.