netsnoer

Started by snoef, January 26, 2017, 18:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snoef

ach ja ik weet dat ik met een topic over netsnoeren weer van alles ophaal. op elk forum is het al vaak voorbij gekomen. Maar ik heb geen antwoord gevonden. Vooropgesteld: ik hoor verschil.
Ik wil weten wat er allemaal speelt: magnetisch veld, inductie, komt vanuit de stroom zelf en daarnaast is er vervuiling door allerlei soorten straling van buitenaf. Voor het een helpt vlechten en voor het ander afscherming.
Maar ik lees ook dat vlechten afscherming overbodig maakt.
Of dat er extra isolatie nog tussen moet omdat anders de capacitieve werking van de kabel te hoog wordt doordat de afscherming te dicht op de aders zit. en wat is dan een juiste afstand?

Mijn conclusie is dat een ideale opbouw is
1 vlechten met vier aders, 2 voor de aarde, door te vlechten met vier aders komen de aders haakser op elkaar waardoor het opheffen van inductie beter resultaat geeft.
2 dikke laag teflon
3 dikke koperen mantel, aan muurzijde op de aarde.
4 afwerking naar keuze

klopt dit?

PuNkEnStEiN

Je zegt zelf dat het jouw conclusie is dat dit de ideale opbouw is. Of het klopt? Als jij dat vindt: ja, dat klopt. Maar waarschijnlijk lopen er een paar miljoen geluidsfanaten op deze aardbol rond die zweren bij een andere opbouw. Tja, de één vindt paprika chips het lekkerst, de ander gaat voor Bolognese. ;)
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

twani

#2
Quote from: snoef on January 26, 2017, 18:14:51
ach ja ik weet dat ik met een topic over netsnoeren weer van alles ophaal. op elk forum is het al vaak voorbij gekomen. Maar ik heb geen antwoord gevonden. Vooropgesteld: ik hoor verschil.
Ik wil weten wat er allemaal speelt: magnetisch veld, inductie, komt vanuit de stroom zelf en daarnaast is er vervuiling door allerlei soorten straling van buitenaf. Voor het een helpt vlechten en voor het ander afscherming.
Maar ik lees ook dat vlechten afscherming overbodig maakt.
Of dat er extra isolatie nog tussen moet omdat anders de capacitieve werking van de kabel te hoog wordt doordat de afscherming te dicht op de aders zit. en wat is dan een juiste afstand?

Mijn conclusie is dat een ideale opbouw is
1 vlechten met vier aders, 2 voor de aarde, door te vlechten met vier aders komen de aders haakser op elkaar waardoor het opheffen van inductie beter resultaat geeft.
2 dikke laag teflon
3 dikke koperen mantel, aan muurzijde op de aarde.
4 afwerking naar keuze

klopt dit?

Zou je niet beter eens wat gaan googlen naar de vele technische verhandelingen die hierover al eens op het www gepleurd zijn? 

Beter idee dan (inderdaad) hier op het forum het já en het néé kamp hun veelal slechts onderbuikgevoel gestuurde meningen op los te laten gaan.

Even terug naar de basis dan toch ook nog:

-Wat is nú je probleem in de weergave?
-Hebt je iets té veel?
-Heb je iets té weinig?


daffy

#3
Mijn ervaring is: er valt geen peil te trekken op wat de "juiste " constructie van een netsnoer is.
Wat op de versterker goed werkt kan tegenvallen op een cd speler of ander merk versterker.
soms hoor je geen verschil en soms zijn de verschillen relatief best groot.
De prijs en merk van een netsnoer zegt geen reet over de "prestatie" van het netsnoer op een bepaald apparaat.

de grootste algemene deler die ik in mijn beleving heb kunnen ontdekken zijn: stekkers en iec hebben relatief veel  invloed op de totale klank, bij versterkers klinkt een afgeschermde kabel meestal minder dynamisch en kleurrijk dan een onafgeschermde kabel.

solidcore kabel klinkt vaak "massiever" met strakker dynamischer laag met een duidelijk enigzins compact geluidsbeeld ,het hoog blijft wat achter.

Multicore zorgt weer voor een wat waziger geluidsbeeld minder massief laag met een ruimtelijker geluidsbeeld en sprankelender hoog.

koperkwaliteit heeft  invloed maar het resultaat is niet eenduidig, ik heb upocc cryo koper gebruikt waarbij de ssssssen en de tttten en fffffen de kamer ingespuugd werden niet normaal, ik kreeg spontaan commentaar van hare majesteit wat er @#$% :-X >:( veranderd was  geen gehoor dit :ohmy:

Het twisten/weven van een kabel heeft vaker wel dan niet een positieve invloed.

De invloed van de zogenaamd voorgeschreven "filterende" minimale lengte van 180cm heb ik niet kunnen ontdekken.

De uitspraak "het is niet de laatste meter maar de eerste meter" klopt in mijn ervaring.
hoe verder je van het apparaat af  raakt hoe minder invloed ik van een netsnoer merk.
het apparaat is geen eindstation maar hangt tussen het stroomnet.

vertinde kabel, nikkel als voornaamste plating op stekkers VERMIJDEN als de pest.

al deze verschillen merk je uiteraard "alleen" op als je proefondervindelijk eens wat uitprobeert en/of in elkaar knutselt en ten opzichte van elkaar vergelijkt.

daffy ;)





Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Raphie

#4
Luister je met je ogen? "Solidcore klinkt massiever"  :D
Sorry, maar ik vind bovenstaand klinkklare onzin.
Een powerkabel werkt NIET als een EQ (ss'en zijn voor de man 6kHz en de vrouw 10kHz) nog nooit is er zelfs maar 1dB in reponse verschil door iemand gemeten.
Praatjes voor de vaak.
JBL PRX Power!

frank2

Quote from: daffy on January 27, 2017, 22:44:00
Mijn ervaring is: er valt geen peil te trekken op wat de "juiste " constructie van een netsnoer is.
Wat op de versterker goed werkt kan tegenvallen op een cd speler of ander merk versterker.
soms hoor je geen verschil en soms zijn de verschillen relatief best groot.
De prijs en merk van een netsnoer zegt geen reet over de "prestatie" van het netsnoer op een bepaald apparaat.

de grootste algemene deler die ik in mijn beleving heb kunnen ontdekken zijn: stekkers en iec hebben relatief veel  invloed op de totale klank, bij versterkers klinkt een afgeschermde kabel meestal minder dynamisch en kleurrijk dan een onafgeschermde kabel.

solidcore kabel klinkt vaak "massiever" met strakker dynamischer laag met een duidelijk enigzins compact geluidsbeeld ,het hoog blijft wat achter.

Multicore zorgt weer voor een wat waziger geluidsbeeld minder massief laag met een ruimtelijker geluidsbeeld en sprankelender hoog.

koperkwaliteit heeft  invloed maar het resultaat is niet eenduidig, ik heb upocc cryo koper gebruikt waarbij de ssssssen en de tttten en fffffen de kamer ingespuugd werden niet normaal, ik kreeg spontaan commentaar van hare majesteit wat er @#$% :-X >:( veranderd was  geen gehoor dit :ohmy:

Het twisten/weven van een kabel heeft vaker wel dan niet een positieve invloed.

De invloed van de zogenaamd voorgeschreven "filterende" minimale lengte van 180cm heb ik niet kunnen ontdekken.

De uitspraak "het is niet de laatste meter maar de eerste meter" klopt in mijn ervaring.
hoe verder je van het apparaat af  raakt hoe minder invloed ik van een netsnoer merk.
het apparaat is geen eindstation maar hangt tussen het stroomnet.

vertinde kabel, nikkel als voornaamste plating op stekkers VERMIJDEN als de pest.

al deze verschillen merk je uiteraard "alleen" op als je proefondervindelijk eens wat uitprobeert en/of in elkaar knutselt en ten opzichte van elkaar vergelijkt.

daffy ;)


Mooi geschreven, kan jouw bevindingen geheel ondersteunen, ik ervaar precies hetzelfde.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

daffy

Quote from: Raphie on January 28, 2017, 07:40:44
Luister je met je ogen? "Solidcore klinkt massiever"  :D
Sorry, maar ik vind bovenstaand klinkklare onzin.
Een powerkabel werkt NIET als een EQ (ss'en zijn voor de man 6kHz en de vrouw 10kHz) nog nooit is er zelfs maar 1dB in reponse verschil door iemand gemeten.
Praatjes voor de vaak.

Natuurlijk joh, je hebt helemaal gelijk ;D  ;D :laugh:

daffy ;)

Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Kjelt

Ik snap niet dat degenen die zon problemen met hun netspanningskabel hebben de stap niet nemen naar DC gevoedde apparatuur.
Ombouwen die hap en investeer daar dan eens in.
Mocht dat een stap te ver zijn wellicht de netspanningskabels eens strak gescheiden houden van de interlinks dat scheelt meer dan hoe je kabel van binnen is opgebouwd. Als je de kabelbendes soms ziet achter de apparatuur.....

twani

#8
Ik gun ze absoluut de hobby van het prutten met spiegeltjes en kraaltjes, daar niet van. 

Maar zoals Kjelt terecht ook al stelt gebeurt dat zónder enige kennis van zaken verder.


Daarom, hou het stíl is mijn advies :D

Raphie

Quote from: twani on January 28, 2017, 11:30:16
Ik gun ze absoluut de hobby van het prutten met spiegeltjes en kraaltjes, daar niet van. 

Maar zoals Kjelt terecht ook al stelt gebeurt dat zónder enige kennis van zaken verder.


Daarom, hou het stíl is mijn advies :D
precies :coffee:
JBL PRX Power!

Knor

Hé, daar ging weer een potentieel leuk topic naar de vaantjes.
Binnen 5 berichten nog wel, een dubieus record, sjappoo!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

blue-eyes

Quote from: twani on January 28, 2017, 11:30:16
Ik gun ze absoluut de hobby van het prutten met spiegeltjes en kraaltjes, daar niet van. 

Maar zoals Kjelt terecht ook al stelt gebeurt dat zónder enige kennis van zaken verder.


Daarom, hou het stíl is mijn advies :D

En dan mijn advies... Waarom is dat dan perse nodig? Hun wereld hun mening in hun discussie. Moet je altijd iedereen moeten willen corrigeren omdat iemand in jouw mening, al dan wel of niet feitelijk, een verkeerd standpunt heeft?
Leven en laten leven.
Niet mee bemoeien, alleen in de discussie topics. That simple.

On topic maar weer.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Raphie

Quote from: Knor on January 28, 2017, 11:39:02
Hé, daar ging weer een potentieel leuk topic naar de vaantjes.
Binnen 5 berichten nog wel, een dubieus record, sjappoo!
het was natuurlijk bij de openingspost al "alle gekheid op een stokje"
Daarbij mag iedereen zijn mening geven hier.
JBL PRX Power!

Raphie

#13
Quote from: Blue-Eyes on January 28, 2017, 11:40:22
En dan mijn advies... Waarom is dat dan perse nodig? Hun wereld hun mening in hun discussie. Moet je altijd iedereen moeten willen corrigeren omdat iemand in jouw mening, al dan wel of niet feitelijk, een verkeerd standpunt heeft?
Leven en laten leven.
Niet mee bemoeien, alleen in de discussie topics. That simple.

On topic maar weer.
dit is een discussie topic en even terug naar de feiten is héél erg on topic in deze :D
We zitten hier niet op het EO forum te verkondigen dat god niet bestaat.
We hebben het over aardse zaken als stroom en edelmetalen. :D
Op een forum dat gaat over electronica, een exacte wetenschap, waar de zweeftefen die dit soort topics openen geen kaas van gegeten hebben. Maar ze mogen hun gekkigheid hier ventileren hoor, niet gehinderd door enige kennis. Alleen niet raar opkijken als er een reactie komt.
JBL PRX Power!

twani

#14
Quote from: Blue-Eyes on January 28, 2017, 11:40:22
En dan mijn advies... Waarom is dat dan perse nodig? Hun wereld hun mening in hun discussie. Moet je altijd iedereen moeten willen corrigeren omdat iemand in jouw mening, al dan wel of niet feitelijk, een verkeerd standpunt heeft?
Leven en laten leven.
Niet mee bemoeien, alleen in de discussie topics. That simple.

On topic maar weer.

Als je mijn eerste reactie terugleest vraag ik werkelijk heel serieus wáár zich volgens TS een probleem in de weergave zou kunnen bevinden.  Een reactie blijft uit...

In neem trouwens maar gemakshalve even aan dat het over een netsnoer bedoeld voor audioweergaveapparatuur gaat want dat meld de openingspost niet eens.

Misschien is TS wel ontevreden over de smaak van de koffie uit z'n espressomachine en wil hij deze veranderen middels een ander netsnoer.

Tja, je weet het niet hé, 't staat nergens......

daffy

#15
Quote from: Knor on January 28, 2017, 11:39:02
Hé, daar ging weer een potentieel leuk topic naar de vaantjes.
Binnen 5 berichten nog wel, een dubieus record, sjappoo!

tja kostelijk he, altijd dezelfde personen.

Zooooooo voorspelbaar die types  :D :D :D

En altijd op een denigrerend toontje met hetzelfe excuus de vermoorde onschuld spelen vanuit een groot eigen ego  :angel:

daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Raphie

Quote from: daffy on January 28, 2017, 12:20:51
tja kostelijk he, altijd dezelfde personen.

Zooooooo voorspelbaar die types  :D :D :D

En altijd op een denigrerend toontje met hetzelfe excuus de vermoorde onschuld spelen vanuit een groot eigen ego  :angel:

daffy ;)
Mooi, he die mensen die zo de weg kwijt zijn dat ze bijna alleen maar filters en interlinks in hun signature hebben  :tounge2:
JBL PRX Power!

daffy

Quote from: Raphie on January 28, 2017, 12:57:05
Mooi, he die mensen die zo de weg kwijt zijn dat ze bijna alleen maar filters en interlinks in hun signature hebben  :tounge2:

Ah gossie toch.  :laugh: :laugh: :D
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Maikel_audionerd

Quote from: Raphie on January 28, 2017, 12:57:05
Mooi, he die mensen die zo de weg kwijt zijn dat ze bijna alleen maar filters en interlinks in hun signature hebben  :tounge2:
Wat voegen jouw 'reacties' toe aan de vragen van de TS, Raphie?
Iedereen weet wat jij ervan vind, mooi voor jou, tijd om een ander topic te lezen als dit niet je cup of tea is, ja toch...
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Raphie

Quote from: Maikel_audionerd on January 28, 2017, 15:37:35
Wat voegen jouw 'reacties' toe aan de vragen van de TS, Raphie?
Iedereen weet wat jij ervan vind, mooi voor jou, tijd om een ander topic te lezen als dit niet je cup of tea is, ja toch...
wat het toevoegt is dat het geen flikker uitmaakt. En verder moet een ieder maar doen wat hij leuk vind, doe ik ook :D
JBL PRX Power!

Maikel_audionerd

Quote from: snoef on January 26, 2017, 18:14:51
ach ja ik weet dat ik met een topic over netsnoeren weer van alles ophaal. op elk forum is het al vaak voorbij gekomen. Maar ik heb geen antwoord gevonden. Vooropgesteld: ik hoor verschil.
Ik wil weten wat er allemaal speelt: magnetisch veld, inductie, komt vanuit de stroom zelf en daarnaast is er vervuiling door allerlei soorten straling van buitenaf. Voor het een helpt vlechten en voor het ander afscherming.
Maar ik lees ook dat vlechten afscherming overbodig maakt.
Of dat er extra isolatie nog tussen moet omdat anders de capacitieve werking van de kabel te hoog wordt doordat de afscherming te dicht op de aders zit. en wat is dan een juiste afstand?

Mijn conclusie is dat een ideale opbouw is
1 vlechten met vier aders, 2 voor de aarde, door te vlechten met vier aders komen de aders haakser op elkaar waardoor het opheffen van inductie beter resultaat geeft.
2 dikke laag teflon
3 dikke koperen mantel, aan muurzijde op de aarde.
4 afwerking naar keuze

klopt dit?
Mijn persoonlijke ervaring is dat een onafgeschermde kabel wat minder 'geremd' speelt, wat dynamischer en organischer/natuurlijker.
Ik kon geen andere bewoordingen vinden, ik hoop dat de TS begrijpt wat ik bedoel.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Quote from: Raphie on January 28, 2017, 15:42:13
wat het toevoegt is dat het geen flikker uitmaakt. En verder moet een ieder maar doen wat hij leuk vind, doe ik ook :D
Duidelijk hoor, succes met alles
Off-topic: Overigens, als iedereen maar doet waar die zin in heeft hebben we morgen de derde wereld oorlog. Een beetje rekening met elkaar houden en wat inlevingsvermogen heeft dat tot nu toe nog voorkomen
On-topic dan maar weer  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

i2Paq

#22
Waar ik vooral moeite mee heb is dat men niet eens de moeite neemt een fatsoenlijke titel voor een topic te bedenken.
ftw is "netsnoer" nu weer voor een niet lading dekende titel, en dan ook nog zonder hoofdletter N.

Maar dat is een perssonlijk issue waar ik al net zo lang last van heb sinds ik moderator ben.

Dan ga ik nog maar niet los over de pseudo-wetenschap die achter het hele kabelfenomeen zit. Of dekt "fopwetenschap" de lading beter?

Neemt niet weg dat ik wel een keer gehoord denk te hebben dat een kabel wel degelijk van invloed was op het geluid. Of kwam dat omdat de kabel in zijn geheel ontbrak  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Quote from: Maikel_audionerd on January 28, 2017, 15:42:37
Mijn persoonlijke ervaring is dat een onafgeschermde kabel wat minder 'geremd' speelt, wat dynamischer en organischer/natuurlijker.
Ik kon geen andere bewoordingen vinden, ik hoop dat de TS begrijpt wat ik bedoel.

Hier kan ik mij iets bij voorstellen. Een afscherming, in welke vorm dan ook, werkt over het algemeen "remmend".  :closedeyes:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

#24
Is het de inhoud of gaat het weer om de manier waarop iets gezegd wordt ? Over het laatste kan je lekker lang bomen en doen. Over de inhoud is mijn het idee het volgende: Die mag je altijd weergeven...op welk moment dan ook. Al begrijp ik dat sommige dit erg vervelend vinden om te lezen. Het zij zo....een forum is een forum. Niet een plek waar eenzijdig gepost moet, mag worden.

Ik ga ook niet iedere keer mekkeren als er iemand iedere keer zijn ervaringen met wat dan ook post of de opmerking plaatsen: Hou dat nu eens lekker voor je, we weten allemaal allang hoe je dit ervaart.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.