Shootout Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo, Auralic Aries, microRendu, Mano

Started by Charlemagne, January 23, 2017, 17:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

30 ???? Tjemig...da's wel 3 keer zo lang als dat ik over het algemeen nodig heb. En dan hebben we het nog steeds over audio.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Zodiac

Het is gezellig. Telt dat ook? Interessant vergelijk tussen de cinemike en ultimo sonos (ja...er is verschil hoorbaar) waarvan later verslag. Nu even wat eten en dan de auralic van Michael nog in het vergelijk betrekken.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Charlemagne

#28
Even geduld heren, want we hebben - met onderbreking van de lunch - heel uitgebreid getest. Niet alleen tussen de Sonos Connect Cinemike en de Magna Ultimo. "Stereomike" kwam op de proppen met de Auralic Aries Mini met een externe Kingpin voeding en de duurdere Auralic Aries Femto met diezelfde voeding. En ook met een Sonore microRendu + UltraCap LPS-1 voeding.

We hebben alles uitvoerig met uiteenlopende muziek aan de tand gevoeld, deels met een blinde A-B-vergelijking. Aan het eind nog wat tweaks geprobeerd met o.a. netwerkkabels.

We zijn van 11 tot 18 uur bezig. Het was een hele klus. Het wordt ook een hele klus dat allemaal te verslaan met de nodige nuance. Dat gaat tijd kosten en moet zorgvuldig gebeuren. Het was in elk geval een heel boeiend gebeuren. Geen werelden van verschil, maar werelden van nuancen. Ik ga er er eerst een nachtje over slapen. En ik wacht nog op gegevens van de gebruikte tweaks en kabels.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Xander32

Jullie verslag zal vast en zeker het wachten waard zijn :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rusher

En door de gasten wordt toch ook stiekem wat over de Devialet verteld? Zodiac? [emoji23][emoji851]

Starred

Zit er eigenlijk nog prijsverschil tussen de cinemike en de ultimo?

Charlemagne

#32
Quote from: Starred on February  5, 2017, 22:14:44
Zit er eigenlijk nog prijsverschil tussen de cinemike en de ultimo?

Beide mods zijn 400 € ongeveer. In het verslag zal ik prijsinfo geven, waar ik kan.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

RZeemering

erg benieuwd! Leuk dat er ook een Kingpin voeding bij was. Die staat nog steeds op mijn wishlist :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

vik

@ Charlemagne en de anderen heren:

Nogmaals via deze weg bedankt voor de leuke dag en gezellige dag!  Reviews laat ik zoals besproken aan jullie over  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Ik vond hem heel erg mooi spelen. Ik heb in het verleden de D200 serie en de D Premier gehoord en was er nooit zo weg van. Dit is naar mijn mening andere koek. De match met de Dynaudio Sapphire is uitstekend kan ik je vertellen. Ook in de ruimte van Karel komt de set prachtig tot zijn recht.


Quote from: Rusher on February  5, 2017, 22:04:44
En door de gasten wordt toch ook stiekem wat over de Devialet verteld? Zodiac? [emoji23][emoji851]
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Charlemagne

De topic titel heb ik vast aangepast. Zo is het wat duidelijker welke apparaten meededen aan de shootout.

Van "Stereomike" en "vik" hebben de shootoutdeelnemers intussen keurige overzichten gekregen over de meegebrachte spullen, zodat we die gegevens kunnen gebruiken bij het schrijven van onze verslagen.

Over die Kingpin voeding kan "Stereomike" het beste wat vertellen, denk ik. Die heeft hem tenslotte meegezeuld naar Amsterdam.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

DVDmartinDVD

Ben benieuwd hoe de Auralic Aries doet in deze shoot out.
Deze heeft in de afgelopen jaar behoorlijk wat updates gehad wat betreft het verbeteren van het geluid.

De NAD M50.2 blijft toch nog steeds lonken.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Xander32

Of forumlid Kingpin zelf even benaderen..

Quote from: Charlemagne on February  7, 2017, 15:12:54
De topic titel heb ik vast aangepast. Zo is het wat duidelijker welke apparaten meededen aan de shootout.

Van "Stereomike" en "vik" hebben de shootoutdeelnemers intussen keurige overzichten gekregen over de meegebrachte spullen, zodat we die gegevens kunnen gebruiken bij het schrijven van onze verslagen.

Over die Kingpin voeding kan "Stereomike" het beste wat vertellen, denk ik. Die heeft hem tenslotte meegezeuld naar Amsterdam.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Spijkie

Ben zeer benieuwd Nasr t verslag, nu al erg leuk om te lezen hoe uitvoerig het is aangepakt! Ik hoop dat er nog tijd over is geweest voor gezelligheid voor jullie  :happy:

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Charlemagne

Op zondag 5 feb hebben we de beloofde shootout gehouden. Hier mijn verslag. Ga er maar even voor zitten; het wordt een lang verhaal. Hier eerst de technische info. Mijn luisterindrukken volgen in een nieuwe posting.

Tegen elf uur in de morgen zijn we begonnen met de kennismaking en het aansluiten van de diverse apparaten. Ik had mijn configuratie van de Devialet op orde, zodat iedere ingang zijn eigen duidelijk herkenbare naam bij het schakelen tussen de ingangen.

Ik begin even met een korte voorstelronde van de geteste apparatuur en bekabeling.



De Sonos Connect Magna Ultimo is een modificatie van de standard Sonos Connect, zoals die overal te koop is. Sonos is veel verkocht, heeft een zeer prettige software om hem te bedienen met een smartphone of tablet. Doet geen highres; dat is een beperking. De Magna Ultimo modificatie brengt de streamer naar een veel hoger niveau. De digitale Clock wordt vervangen door de hoogwaardige (en prijzige) Tentslab clock. Er vinden diverse aanpassingen plaats in de voeding o.a. door het gebruik van 'audio-grade'powercaps en de trafo en smoorspoel wordt afgeschermd om te beletten dat die schakelende voeding het digitale signaal met zijn interferentie beïnvloedt. Verder krijgt hij een chassisdeel met een vergulde s/PDIF connector. En tot slot een blauw led lampje om hem als Ultimo te herkennen. In principe richt de mod zich op verbetering van het digitale signaal dat via de s/PDIF naar een externe DAC wordt uitgestuurd. Tegen meerprijs kan de optische uitgang in de mod worden meegenomen; anders wordt deze laatste 'disabled'. Voor meer info moet je maar even googlen naar Magna Hifi. Alle technische details zijn te vinden in de webshop, waarbij je even moet zoeken naar de Sonos Connect. De modificatie kost € 399,-. Je kunt je eigen Connect (of de identieke ZP90) opsturen voor modificatie, dan wel een compleet gemodde nieuwe Connect bij hen kopen. Die is dan wel duurder. Op verzoek kan eerst een demo exemplaar worden toegestuurd, met betaling van een borgsom.



Hier een vooraanzicht van de Magna Ultimo met zijn blauwe ledje. Het plakplaatje zit tegenwoordig aan de achterkant; (en hopelijk ook recht  :tounge2:)



Bij de Sonos Cinemike zit er een sticker aan de bovenkant; en die ook nog mooi recht.

Over de Sonos Connect Cinemike modificatie is op het internet bijna geen technische info te vinden, behalve wat er in de openingspost over in het Duits geschreven is:

QuoteAuf Kundenwunsch haben wir ein Tuning für den Sonos Connect entwickelt und sind echt überrascht was der kleinen "Kiste" an audiophilen Tugenden zu entlocken ist.

Im Gegensatz zu anderen "Tunern" verbauen wir keine zusätzliche Clock-Platine im Streufeld des Schaltnetzteils, sondern entstören das Schaltnetzteil und verbessern die Bedingungen der Baugruppen inkl. der Clock. Die kompoakte Bauform und das hohe Maß an SMD Bauteilen macht den Umbau sehr aufwendig.

Das Gerät vereint nach dem Tuning audiophile Wiedergabe mit hohem Bedienkomfort und vielen Möglichkeiten.


Wir werden mal sehen was die Kiste uns bringt. De clock wordt hier dus niet vervangen, maar de voeding wordt aangepakt om te zorgen dat deze met zijn strooiveld niet de digitale signalen negatief beinvloedt. Te bestellen bij forumsponsor Cinemike Benelux.  De mod kost 400 Euro. PM aan "vik" als je interesse hebt.



De Auralic Aries Mini is de kleine streamer van Auralic. De streamer kan highres aan in allerlei bestandsformaten. Hij wordt bediend met de Lightning DS app. Op je Nas moet een Minimserver of Twonky draaien. De Mini kost € 499,-. De voeding is extern met bijvoorbeeld een SBooster Ultra (à € 59,-) of een SBooster BOTW voeding (à € 259,-). De Auralic Aries Mini in deze test werd echter aangestuurd met een custommade Kingpin externe voeding. Die is geloof ik wel wat duurder en alleen per PM aan forumlid Kingpin op het forum te bestellen, als ik het goed begrepen heb. De prijs is op aanvraag (in die PM).



De Auralic Aries Femto is het grotere en veel duurdere broertje van de Mini. Hij bevat hoogwaardiger componenten, o.a. twee Femto clocks voor lage jitter, apart voor de USB uitgang en de digitale uitgangen. Uiteraard ook geschikt voor highres in allerlei varianten. Normaal wordt er een externe voeding meegeleverd, de  AURALiC Purer-Power™ 10uV externe voeding. In ons geval werd opnieuw de Kingpin externe voeding aangesloten. Let op! De Auralic Aries Femto kost € 1750,- Er is ook een Auralic Aries LE, met een standaardvoeding en mindere specs voor ruim 1000 Euro. Wij hebben dus de duurdere Aries Femto getest met de Kingpin voeding.



De Sonore microRendu was een beetje een buitenbeentje in het geheel. Hij is klein (55 x 90 x 17 mm), heeft een voedingsingang en een netwerkconnector aan een kant en een MicroSD kaartslot en een USB A poort aan de andere. Het is een netwerk audio adaptor. Het enige dat hij doet is audio pakketjes ontvangen over het locale netwerk, de data reconditioneren en over asynchrone USB naar een D/A-converter sturen. Hij is dus alleen geschikt voor een DAC met een USB-ingang. Welnu: die heeft de Devialet toevallig ook. De microRendu is 'Roon Ready' en zo hebben we hem ook bediend, met mijn Roon als streaming software en de microRendu als Endpoint met de USB in mijn Dev. Ging perfect. De microRendu is klein maar kost toch $ 640,-. Doet ook aan highres in soorten en maten.

De voeding van de microRendu werd hier verzorgd door iets bijzonders:





Dit zijn de voor- en de achterkant van de UltraCap LPS1 voeding van Uptone Audio. Het apparaatje heeft zelf een eigen voedingsingang en laadt razendsnel supersnelle condensatoren op die om beurten weer een heel constante voedingsspanning geven en om beurtelings worden opgeladen als ze leeg zijn terwijl de andere ondertussen weer als voedingsbron dient. Uiteindelijk levert het apparaat een superstrakke voedingsstroom op zijn uitgang, galvanisch gescheiden van het feitelijk stroomnet. Je kunt het een beetje zien als een mini powerconditioner voor zwakstroom die bedoelt om een superschone voedingsstroom te leveren. De stroom mag niet sterker zijn dan 1,1 ampère max. Van binnen ziet het er zo uit:



De voeding is alleen via een webshop van Uptone Audio te bestellen en kost ongeveer 400 $; daar komen nog wel verzendkosten bij.

Samen met de voeding komt de microRendu dus op 1000 $, dat is ruim 1000 Euro tegenwoordig, zeker als je de verzend- en invoerkosten mee rekent.

Wel dit was nog maar de inleiding. Forumgenoot "Zodiac" heeft zijn verslag al bijna klaar hoorde ik. Hij voegt ook nog een lijst met de gebruikte kabels en interlinks toe. Ik ga er morgen aan verder werken. Dan horen jullie wat mijn luisterindrukken zijn.

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

StereoMike

Er valt veel te vertellen over de indrukwekkende Devialet 1000 Pro. Na een mindere ervaring met Devialet (inmiddels alweer een jaar of 5 geleden) heb ik mijn mening bij Charlemagne flink bij moeten stellen. De Dynaudio's zijn niet de makkelijkste speakers maar wat stonden ze zondag lekker te spelen. Wel heb ik met enige verbazing gekeken (en geluisterd) naar de dB meting van vik om niveauverschillen tussen de spelers uit te sluiten. De merkwaardige roze ruis fluctuaties (ook zichtbaar op de dB meter) bracht mij ruim 30 jaar terug toen ik als jonge knul nog afstelwerk (bias) deed aan tape recorders. In het digitale domein heb ik dit effect nog nooit gehoord. Laten we het er op houden dat er iets mis was met de testtrack.

Quote from: Rusher on February  5, 2017, 22:04:44
En door de gasten wordt toch ook stiekem wat over de Devialet verteld? Zodiac? [emoji23][emoji851]
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

tdbakker

Ben erg benieuwd[emoji85]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Stereo:Xanadu HRS22YH//Cambridge Audio Edge NQ en W//Roon.
HT:Anthem MRX520//Rythmik E15//Xanadu Center HRC1 en Xanadu Rears//Sony KD-65AF8//Zidoo Z1000

Zodiac

De setting: Zondag 5 februari. Amsterdam centrum, thuis bij Charlemagne. Dank aan hem voor de gastvrijheid, de voorbereidingen, de hartelijke ontvangst, de vele koffie re-fills en de copieuze lunch. Ik heb er van genoten. Het was gezellig, leerzaam en leuk om ook Stereomike en Vic te ontmoeten. Kundige en aardige kerels. Voor herhaling vatbaar!

Doel van deze M&G was in eerste instantie het vergelijken van de Sonos Magna Ultimo en de Sonos CineMike. In de voorbereidingen leek het ons ook leuk om de  Auralic Aries mini mee te nemen. Uiteindelijk zijn er nog een paar streamers gebruikt zoals Charlemagne heeft verteld. Die heb ik niet allemaal gehoord vanwege mijn eerdere vertrek, net zo min als het tweaken met kabels. Dat had ik nog wel de moeite waard gevonden trouwens.

Is deze vergelijking interessant? Zeker! In onze ogen is Sonos een geweldig gebruiksvriendelijk streamertje met een top interface, dat erg goed presteert (mits ge-upgrade), ook in duurdere sets. Charlemagne en ik hebben een Magna Ultimo , Vic een CineMike en Stereomike heeft o.a. een Aries mini. Het meest essentiële verschil tussen de Sonossen is reeds door Charlemagne uitgebreid beschreven.

Vooraf: dit is mijn persoonlijke review van de bijeenkomst. De andere aanwezigen doen dit ook op persoonlijke titel. Ik ben geen techneut. Ik ben drummer in een band, hou heel erg van muziek en wil ook dat een set muzikaal is. Perfectie hoeft niet per se. Ik ben geen technisch luisteraar maar wil gegrepen worden door de muziek, op een zo goed mogelijke, transparante en gedetailleerde manier. De beleving telt voor mij het zwaarst.  Volgens Vic hou ik van een 'upfront geluid'. Ik zou zeggen, van een gedetailleerd en rijk geluid. Goede, strakke en diepe bassen, duidelijke klappen op een snaredrum en bekkens, mooie stemmen, etc. Ikzelf heb een Devialet Expert 200 en Xanadu speakers met een actieve bass-unit die mij die beleving geven (om een beeld te scheppen).

De overige heren luisterden wèl op een meer technische manier naar de muziek als ik het zeggen mag. In termen van 'diepte, ruimte, leegte, zwartheid, plaatsing, jitter', etc. Interessant dat mensen op verschillende manieren naar muziek luisteren. Leuk om vanuit die ervaring gewezen te worden op verschillen in prestaties van apparatuur.

De referentie set van Charlemagne bestaat in essentie uit de Devialet Expert 1000 pro (!) met interne dac en een paar Dynaudio Sapphire speakers. Daartussen hele 'fancy' kabels, maar daar is niet mee gewisseld in mijn bijzijn (zie lijst onderaan voor materialia). De referentie streamer was de 'zelfbouw' htpc met Windows en Roon van Charlemagne.

De test: van tevoren hebben we muziek geplaatst in een Dropbox map van Charlemagne. De set-up was dusdanig goed voorbereid dat we op de dag zelf makkelijk in verschillende "blinde" A-B (C) vergelijkingen beide Sonossen eerst, en later de Aries mini, konden beoordelen.
Charlemagne was in de vergelijkingen de referee en bediende de knoppen op diverse devices en wist altijd als enige welk apparaat speelde.

Muziek! Allereerst speelde het nummer "Slang" van Brian Bromberg van het album "Jaco". Een dynamisch en lastig nummer dat veel vraagt van bron, aansturing en speaker. De overige nummers die we draaiden: Oscar Peterson Oscar met het nummer "You Look Good To Me" van het album "We Get Requests" met mooi gestreken contrabass en 'The thrill is gone' van Patricia Barber van het album Café Blue, met de beruchte 's' klanken.

De referentie htpc: beestachtig goed, wat wil je met zo'n set?! 1000W per kanaal op geweldige speakers. Kippenvel! Overweldigend!  Het eerste half uur moet je wennen aan de algehele aanwezigheid van geluid dat ik op zo'n manier niet ken.
Daarna een testronde met de Sonossen. Wat opvalt is dat beiden de set beter maken. Er is meer rust, meer ruimte, meer gemak, meer detail, meer druk, meer muziek. Het potentieel van C's set lijkt beter aangesproken te worden. Daarbij aantekenend dat analoog aansluiten van de Sonossen geen zin heeft. Dan slaat alles morsdood, daar waren we het unaniem over eens. We spelen dus uitsluitend digitaal en omzeilen daarmee de interne dac's van de sonossen en gebruiken die van de Devialet.

Kiezen tussen de Sonossen bleek niet makkelijk. Het ging niet om beter-slechter, maar om 'anders'. We horen verschillen in karakter. Maar het klinkt na elke schakeling goed. De CineMike lijkt wat meer controle te hebben, is wat "technischer", bescheidener, cleaner, is iets meer ingetogen, rustig en layed back, waar de Ultimo een wat extraverter, rijker en up-front karakter heeft. 
De voorkeuren in dit vergelijk ter informatie: 1 voor CineMike, 3 voor de MU.

Dan laten we de Aries mini meedoen. Overigens wel met de Kingpin voeding. Niet helemaal eerlijk eigenlijk. In eerste instantie lijkt deze op alle fronten de Sonossen in kwaliteit te overstijgen. Nog meer rust, nog meer zwart in de stiltes. Meer detail. Audiofiel. Ingetogen. Keurig. De overall winnaar denken wij op dat moment allemaal.

We besloten de Sonossen en de Aries mini in een blind test met elkaar te vergelijken. Charlemagne schakelde weer in een netwerk tergend A-B-C vergelijk. We wisten daardoor absoluut niet naar welk apparaat geluisterd werd. Na een aantal (eerder gehoorde) tracks gaven we elk aan wat ons het meest aansprak. Verrassend genoeg bleek uit dit vergelijk niet de Aries mini als meest gewaardeerde uit de bus te komen, maar toch (unaniem) weer de Magna Ultimo. Voor mij persoonlijk is het de "jeu", het gemak, de lichtvoetigheid, de muzikaliteit die ik verkies boven de wat afstandelijkere en audiofiele 'perfectie' van de Aries mini (& voeding). Nogmaals: het gaat om een karakter keuze, niet om goed of slecht.

Klap op de vuurpijl! Stereomike tovert bij wijze van verrassing een Auralic Aries uit z'n koffertje. Een veel duurdere streamer. Aansluiten dat ding!  En O jee.....Wat is die goed! Zo netjes, zoveel detail, zo'n keurige plaatsing van de instrumenten, mooi met stemmen. Alles lijkt te kloppen en daarmee zijn voorgangers in de schaduw te zetten. Die moet ik hebben, dacht ik. Prima interface ook. Een must have. Hoe leggen we dat thuis uit....?

Als laatste (waar ik bij was) blind test vergeleken we de Sonossen met deze 'superieure' Aries. Ondanks de vermoeidheid hoorden we toch bij elke schakeling weer duidelijke verschillen. Het ging wederom niet om beter-slechter, maar ook hier om 'anders'. We horen weer verschillen in karakter. In plaatsing ook vooral: upfront vs layed-back. Maar het klinkt na elke schakeling goed. Dus.....de Aries was toch niet zondermeer en overduidelijk de baas, wat we eigenlijk wel verwachtten!  Charlemagne had zichtbaar plezier om onze vertwijfeling. 
De unanieme winnaar, ook van deze test, was uiteindelijk toch weer de Magna Ultimo.
Hij is vrolijk, speels, ruimtelijk, gedetailleerd, muzikaal, vriendelijk en fijn! (Excuseer me mijn woordkeuze). Tel daarbij op de top app, de geïntegreerde netwerkservices, ook Spotify (want ook lekker om te hebben), de prijs, de WAF.

Mijn conclusie op dit moment van de dag, 16.00u en tijd voor mij om afscheid te nemen, was: goddank...ik hoef geen nieuwe streamer te kopen en koester het witte kastje (met het blauwe LED-je) in combinatie met mijn Devialet 200 en Xanadu's.
Moest ik die inleveren, dan koos ik onmiddellijk de Aries met de Femto clocks en de Kingpin PSU.

Als er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Het lijstje van gebruikte spullen:

Sonos Magna Ultimo van Charlemagne
-   Kabels: zie eerdere post Charlemagne

Sonos CineMike van Vic:
-   Denon AK-DL1 ethernet kabel
-   CineMike stroom kabel met Furutech Gold connectoren (type kabel onbekend)
-   Audiomaat First Ref RCA
-   Audiomaat First digitaal coax
-   Baaske LAN isolator

Auralic Aries Mini + Kingpin voiding van Stereomike
Auralic Aries met de femto klokken + Kingpin voeding van Stereomike
-   Sonore microRendu + UltraCap™ LPS-1
-   AudioQuest Vodka RJ/E (Ethernet) Cat 7 netwerkkabel
-   Wireworld Gold Starlight 7 coax
-   D-link DGS-108 switch + UltraCap™ LPS-1
-   Furutech FP-3TS20 powercord met Rhodium connectoren
-   DiY USB T-splitter zilver
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

chansig

Duidelijk verslag en leuk verslag om te lezen.

Ik meen wel te herkennen wat er geschreven wordt. Ik ervoer met de Sonos van Vik ook meer warmte in het plaatje. Stemmen lijken bv wat voller/warmer te gaan klinken. Het meer detail etc dat hoor ik dan weer niet. Ik heb overigens, niet blind, met een goede hoofdtelefoon vergeleken.

Wel dus dat er een soort van lekker sausje over de muziek wordt gelegd. Welke op momenten geheel niet verkeerd is. Mijn inziens is dit een smaak kwestie en niet een kwestie van beter/slechter. Zelf heb ik een gewone SONOS...die heeft dit sausje niet. Maar ik verlies geen info, geen zwart etc.

Bedankt voor de moeite die jullie allemaal hebben genomen voor het organiseren van dit vergelijk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Buell

Mooi verslag en verrassende uitkomsten.

Zelf speel ik ook met een Ultimo en ben er meer dan tevreden mee,  vind het ook wel leuk om te lezen dat hij het in jullie speelveld goed kan opnemen tegen de rest.

Off topic:
Ultimo tipje: Door (als je bedraad speelt) de interne wifi uit te schakelen krijg je nog wat extra  ;D


Als u de IP-adressen van uw Sonos hebt (kijk in het Sonos menu), kunt u de opdrachten versturen. U hebt keuze uit een paar opties:

Wifi uit tot de volgende start: http://[sonosip]:1400/wifictrl?wifi=off

Wifi permanent uit: http://[sonosip]:1400/wifictrl?wifi=persist-off

Wifi weer aan: http://[sonosip]:1400/wifictrl?wifi=on

Het kan even duren voordat een unit reageert, dus sluit niet zomaar de browser!
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

holco

Mooi eerste verslag tot nu, en ik ken Magna al een tijdje en ben dan ook bekent met hun streven naar muziekaliteit, beschrijving in dit eerste verslag komt dan ook heel herkenbaar over.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat er een niet te onderschatten winst te halen is met een directe i2s verbinding maar dat deze haast niet ondersteund wordt door de grootte merken terwijl dit nu al weer zo'n 2 jaar beschikbaar is via MagnaHifi en het fraai presterende merk Audio-GD.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.