Shootout Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo, Auralic Aries, microRendu, Mano

Started by Charlemagne, January 23, 2017, 17:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AudioEnZo


StereoMike

Quote from: Charlemagne on July 24, 2017, 17:40:32
Ik vond de shootout weer een leuke exercitie. Dat I2S (spreek uit als 'I kwadraat S') is een interessante ontwikkeling op digitaal gebied. Het voegt zeker wat toe op kwaliteitsgebied. De Mano streamer is een prachtige en betaalbare streamer met I2S aan boord. Beide DAC's die we hebben gehoord waren van hoogstaand niveau en lieten duidelijk horen dat I2S iets toevoegt. Ik denk zo dat we daar in de toekomst meer over gaan horen.
Ik weet niet of er meer forumleden deze combinatie inmiddels hebben beluisterd maar na een aantal luistersessies kan I2S mij toch niet helemaal overtuigen. Ik vind de Mano een geweldig leuk apparaat (zeker gezien het prijskaartje) maar I2S is toch wel uitermate gevoelig voor instraling (getest met Wireworld Platinum Starlight 7 en later zelfs nog met AudioQuest Diamond). Hoewel het verkoopargument van de rechtstreekse I2S verbinding anders doet vermoeden blijkt de conversie naar USB toch erg goed in het elimineren van onwenselijke beïnvloeding van buitenaf.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Buell

Ik speel al lange tijd probleemloos met de Mano aangesloten via I2S naar de Audio GD R2R7 DAC. Ik gebruik een kabel van PinkFaun
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

AudioEnZo

I2S is zeker gevoelig voor welke kabel je eraan knoopt. De Pink Faun die Prima Luna aanhaalt heb ik ook gebruikt en "klinkt" super. Of anders verwoord: heeft wellicht minder last van instraling ten opzichte van andere door mij gebruikte kabels zoals Audioquest Pearl en Carbon.
Ben van de Mano naar SOtM overgestapt en dus nu ook USB, wat bij SOtM uitstekend geïmplementeerd is.

holco

Kabellengte speelt ook een grote rol, lieft niet langer dan een halve meter.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Laan

Zou goed kunnen dat i2s gevoeliger is voor externe invloed. Ieder voordeel heeft zijn.. ik vind het verschil tussen kabels weleens bedenkelijk, maar tussen de audioquest pearl en de tubulus hdmi wel erg schokkend groot.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Fred Mulder

Heeft iemand de Mano 'Ultra' al gehoord?
Deze staat nu op de site van Magna.

StereoMike

Quote from: Fred Mulder on February 13, 2018, 23:09:27
Heeft iemand de Mano 'Ultra' al gehoord?
Deze staat nu op de site van Magna.
Leuk om te lezen dat er steeds meer aandacht komt voor reclocking en clock stability.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Fred Mulder

Inderdaad Mike
Een masterclock input erbij, zou nog een mooie upgrade mogelijkheid geven.

sandervg

Waarom wordt er bij de Ultra gesproken over 'reclocking'? In de streamer wordt toch 'gewoon' gewoon voor het eerst geclockt en er is toch geen spraken van een geclockt signaal dat binnenkomt zoals bij een DAC dat ge-reclockt moet worden? Bij een DAC snap ik dat je over 'reclocking' praat.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

StereoMike

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Laan

Quote from: Fred Mulder on February 13, 2018, 23:09:27
Heeft iemand de Mano 'Ultra' al gehoord?
Deze staat nu op de site van Magna.

Ik heb hem nu een week of 6. Het betreft een modificatie van mijn " gewone" Mano. Om iets over de klankmatige verschillen te zeggen vind ik lastig, temeer omdat ik hem anderhalve week kwijt was. Hij klinkt geweldig ( maar deed dat in de gewone uitvoerig ook )
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

sandervg

Quote from: Laan on February 14, 2018, 21:48:14
Ik heb hem nu een week of 6. Het betreft een modificatie van mijn " gewone" Mano. Om iets over de klankmatige verschillen te zeggen vind ik lastig, temeer omdat ik hem anderhalve week kwijt was. Hij klinkt geweldig ( maar deed dat in de gewone uitvoerig ook )
Weet jij wat er 'gereclocked' wordt in de Ultra? (volgens komt er gewoon een datapakketje binnen via het netwerk)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Fred Mulder

Quote from: sandervg on February 14, 2018, 13:45:49
Waarom wordt er bij de Ultra gesproken over 'reclocking'? In de streamer wordt toch 'gewoon' gewoon voor het eerst geclockt en er is toch geen spraken van een geclockt signaal dat binnenkomt zoals bij een DAC dat ge-reclockt moet worden? Bij een DAC snap ik dat je over 'reclocking' praat.

Ik ben geen expert, maar waarschijnlijk wil Magna aansluiten op de aanpak van SOtM waar ook een Ultra was uitgebracht met verbeterende clock (SOtM sMS-200 + SOtM EX clock bord= SOtM sMS-200 Ultra). De impact van de EX clock upgrade was enorm, zie bv de lovende/uitzinnige review van Hans Beekhuyzen van de sMS-200 Ultra.

Ik weet niet of de verbeterde clock in de Mano Ultra een vergelijkbare sprong maakt als bij de SOtM-200 Ultra. Maar aandacht voor juiste timing kan dus een beduidende bijdrage hebben.

Naast een verbeterde interne clock lijkt een externe Master clock nu ook met een opmars bezig, naast Mutec heeft afgelopen maand SOtM er ook een geïntroduceerd. Denk hierbij in prijsklasse 3.500 excl kabels/voeding. Er zijn ook interessante alternatieven, zoals de Cybershaft OCXO clock.

Fred Mulder

Quote from: Laan on February 14, 2018, 21:48:14
Ik heb hem nu een week of 6. Het betreft een modificatie van mijn " gewone" Mano. Om iets over de klankmatige verschillen te zeggen vind ik lastig, temeer omdat ik hem anderhalve week kwijt was. Hij klinkt geweldig ( maar deed dat in de gewone uitvoerig ook )
Dank je wel

StereoMike

Quote from: sandervg on February 14, 2018, 22:01:38
Weet jij wat er 'gereclocked' wordt in de Ultra? (volgens komt er gewoon een datapakketje binnen via het netwerk)
Waarschijnlijk de i2s datastroom bijvoorbeeld met een allo kali i2s reclocker. De toegepaste klok van de Raspberry Pi is van een goedkope slechte soort (overigens ben ik nog geen fatsoenlijke klok op een moederbord tegengekomen) en je kunt dit verbeteren door de datastroom opnieuw te klokken. Een betere maar veel duurdere en lastiger oplossing is de klok zelf te vervangen door een beter exemplaar. Dan spreek je niet meer van herklokken maar klok je maar één keer. Ik vervang zelf de CPU klokken door een beter exemplaar van bijvoorbeeld Connor-Winfield. Wil je meerdere klokken vervangen dan is het handiger om gelijk een multiboard clockboard aan te schaffen zoals de SOtM sCLK-EX zodat je alle klokjes kunt synchroniseren (bijvoorbeeld van de CPU, LAN, USB etc) en eventueel een masterclock kunt gebruiken zoals de Mutc Ref10 of sCLK-OCX10. Bijkomend voordeel is dat de CPU veel minder wordt belast (waarschijnlijk neemt het correctiewerk af  ;D) en dat hebben een aantal gamers inmiddels ook ontdekt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

sandervg

@StereoMike: Dat speelt dus alleen bij i2s en niet als je via SPDIF uitstuurt?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

gkoopman

Quote from: Fred Mulder on February 14, 2018, 23:35:57
Ik ben geen expert, maar waarschijnlijk wil Magna aansluiten op de aanpak van SOtM waar ook een Ultra was uitgebracht met verbeterende clock (SOtM sMS-200 + SOtM EX clock bord= SOtM sMS-200 Ultra). De impact van de EX clock upgrade was enorm, zie bv de lovende/uitzinnige review van Hans Beekhuyzen van de sMS-200 Ultra.

Ik weet niet of de verbeterde clock in de Mano Ultra een vergelijkbare sprong maakt als bij de SOtM-200 Ultra. Maar aandacht voor juiste timing kan dus een beduidende bijdrage hebben.

Naast een verbeterde interne clock lijkt een externe Master clock nu ook met een opmars bezig, naast Mutec heeft afgelopen maand SOtM er ook een geïntroduceerd. Denk hierbij in prijsklasse 3.500 excl kabels/voeding. Er zijn ook interessante alternatieven, zoals de Cybershaft OCXO clock.

Ik heb een Mano en ben er zeer tevreden over. Klinkt heel fraai, nog mooier dan mijn Sonos Ultimo. Ik heb ook vergeleken met de SOtM 200 Ultra die inderdaad nog mooier klinkt maar de prijs is er ook een vele malen hoger. Met een externe klok loopt de prijs helemaal op  :o Als geld geen rol speelt....

sandervg

Quote from: gkoopman on February 16, 2018, 08:58:14
Ik heb een Mano en ben er zeer tevreden over. Klinkt heel fraai, nog mooier dan mijn Sonos Ultimo. Ik heb ook vergeleken met de SOtM 200 Ultra die inderdaad nog mooier klinkt maar de prijs is er ook een vele malen hoger. Met een externe klok loopt de prijs helemaal op  :o Als geld geen rol speelt....
Ik ben 'veroordeeld' tot spdif, dus de SOtM is een probleem met alleen USB uitgang. Ben bang dat ook een USB - SPDIF converter ertussen het er allemaal niet beter op maakt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

StereoMike

Quote from: sandervg on February 16, 2018, 09:29:24
Ik ben 'veroordeeld' tot spdif, dus de SOtM is een probleem met alleen USB uitgang. Ben bang dat ook een USB - SPDIF converter ertussen het er allemaal niet beter op maakt.
Daar kun je je nog lelijk in vergissen. Een vreselijk mooie converter is de Singxer X-1 met XU208 XMOS.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

AudioEnZo

Of een Singxer F1.
En een Singxer SU-1 maakt het zelfs nog flexibeler met meer soorten uitgangen. Die laatste gebruik ik zelf ook icm de SOtM sMS200 ultra naar volle tevredenheid!

StereoMike

Quote from: AudioEnZo on February 16, 2018, 10:09:19
Of een Singxer F1.
En een Singxer SU-1 maakt het zelfs nog flexibeler met meer soorten uitgangen. Die laatste gebruik ik zelf ook icm de SOtM sMS200 ultra naar volle tevredenheid!
Mmmm, ik bedoel ook de Singxer F1 met die mooie femto klokken. Maar inderdaad een SU-1 maakt het nog flexibeler.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

sandervg

Dus de SOtM ultra (1400 euro) + master clock (200 euro) + voeding (is die nodig??) van 600 euro + Singxer F1 van 180 euro, totaal 2380 euro is weer significant beter dan de Mano (Ultra)? Hoe zou je de verschillen beschrijven tussen de SOtM en de Mano? Is de extra voeding nodig, of zit er al een goede voeding bij geleverd?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

StereoMike

Quote from: sandervg on February 16, 2018, 15:10:16
Dus de SOtM ultra (1400 euro) + master clock (200 euro) + voeding (is die nodig??) van 600 euro + Singxer F1 van 180 euro, totaal 2380 euro is weer significant beter dan de Mano (Ultra)? Hoe zou je de verschillen beschrijven tussen de SOtM en de Mano? Is de extra voeding nodig, of zit er al een goede voeding bij geleverd?
De master clock (200 euro) aansluiting is alleen nodig als je gebruik maakt van een master clock. Een goede voeding is zeker aan te raden alleen kan dat voor veel minder dan 600 euro. René kan meer vertellen over de verschillen tussen de SOtM Ultra en de Mano Ultra.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

AudioEnZo

Ik heb de SOtM sMS200 ultra alleen met de bijbehorende sPS-500 voeding gehoord en kan dus niet beoordelen of de sMS200 ultra zònder deze voeding minder goed zal zijn. Is iets wat ik nog wel een keer ga testen, de standaard bij de sMS200 ultra geleverde voeding zit nog in de doos.

Ik heb inderdaad de Mano Ultra naast de SOtM set (inclusief Singxer SU-1 Magnafied) gehoord, maar dat is in mijn set en mijn beleving van wat ik heb waargenomen uiteraard.
Ze zeggen wel dat je hoort wat je graag zou willen, nou, in dit geval had ik werkelijk echt gewild dat de Mano Ultra de beste was geweest. Ik ben een groot voorstander van een zo simpel mogelijke set, hoe minder apparaten, hoe beter naar mijn idee/smaak. Dus òf één apparaat in de vorm van de Mano Ultra òf de SOtM set bestaande uit drie apparaten met bijbehorende extra snoeren. In die zin had de Mano dus mijn absolute voorkeur.

De SOtM set blinkt uit in ruimtelijkheid, diepte en detail. Lucht om instrumenten en stemmen waardoor een betere afbakening en plaatsing hiervan. Bij overschakelen naar de Mano Ultra boet je wat in qua ruimtelijkheid en detail, het versmeert iets meer en klinkt wat platter. Overdreven gezegd klinkt het geheel wat "duffer".
Als ik dat zo schrijf zou kun je lezen dat de Mano Ultra dus niet zo best klinkt, maar dat bedoel ik dus niet. De SOtM set klinkt hier alleen beter. De SOtM set is dan ook wel 2,5x zo duur. Het prijs verschil is natuurlijk een concreet getal, maar het is erg lastig om het "beter klinken" ook in zo'n getal te vatten, dus of de SOtM set ook 2,5 x zo goed klinkt...? Ik waag het toch en dat is dan nee. Maar voor mij en in mijn set was het me het verschil waard.