Shootout Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo, Auralic Aries, microRendu, Mano

Started by Charlemagne, January 23, 2017, 17:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AudioEnZo


holco

Aangezien je met de Mano (beter gaat het echt niet worden!!) al heel goed voorzien bent vwb een i2s apparaat zag ik geen reden om m'n Node met Magna i2s mod te gaan ontkoppelen en verslepen, wel erg benieuwd naar jullie bevindingen vandaag en wachten de uitkomst met geduld af.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

StereoMike

Quote from: Charlemagne on June 22, 2017, 21:36:58
Rob heeft de Mano streamer een upgrade laten ondergaan waardoor ie makkelijker te bouwen is en bovendien over de spdif een tikkeltje beter moet klinken. Ik ben benieuwd.
Was deze upgrade vóór of na de test van hifistatement?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Charlemagne

De test van de Duitsers was met het prototype. En die van ons ook. Er zijn bij het nieuwe model wat lichte aanpassingen gedaan, waardoor ie wat makkelijker te bouwen is en er is een kleine aanpassing van de spdif. Verslag volgt later. Ik wacht nog op wat data van de andere deelnemers. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Laan

Ben benieuwd naar jullie bevindingen! En vooral ook of die stroken met die van mij. Sinds een half jaar heb ik de mano via hdmi op een audio gd nos 11 zitten, naast de ultimo.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

AudioEnZo


Fred Mulder


Charlemagne

Nog even geduld. Ik was vorige week druk en in het lange weekend naar Texel. Er wordt aan gewerkt. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Contour


bryan vd B

Ik ben ook super benieuwd naar de ervaringen en het vergelijk met de Sonos.
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Charlemagne

Sorry dat het allemaal wat langer duurde. Ik houd ook van mooi weer, een weekendje Texel en tennis en slaapverwekkende tourritten - vandaar - maar hier is dan mijn beloofde verslag:

Op 24 juni hebben we de Mano streamer getest, in vergelijking met de Sonos.

Eerst een korte inleiding op de Mano steamer. Magna heeft deze speciaal ontwikkeld omdat ze wilden beschikken over een streamer die geschikt is om via een I2S-verbinding te maken met een DAC. Hun Mano is ontwikkeld op basis van laatste versie van een Raspberry Pi.





De I2S-verbinding loopt via een HDMI-kabel naar een Dac die geschikt is voor het PS-Audio protocol. Ik vermeld dat speciaal omdat er nog geen gestandaardiseerd protocol voor bestaat.

Op de website van Magna Hifi (even Googlen) vind je verder alle specs. In de hierboven genoemde Duitse test trouwens ook.

Zoals hierboven al beschreven hebben we de Mano verbonden met de Audio GD HE-7 Singularity DAC.



Het is een beest van een DAC met regeneratieve stroomvoeding en vele aansluitingen. Hij brengt 16 kg op de weegschaal. De achterkant ziet er zo uit:



Ook van deze beauty vind je alle spec's op de website van Magna Hifi. Google even dan vind je hem in hun webshop. De spec's daarvoor moet je even doorscrollen naar beneden.

Rob had de nodige kabels bij zich en een mooi stroomblok om de Mano en de DAC aan te sluiten op mijn Devialet Pro 1000. Die hebben we voor het gemak maar even beschouwd als een analoge versterker. Een beetje mal natuurlijk; daarover is hierboven al de nodige discussie gevoerd; maar als zodanig bleek hij verrassend goed te klinken. Daarover later meer.



De Devialet 1000 Pro mag mijn Dynaudio Sapphire's aandrijven met 2 keer 1000 Watt en dat doet ie met verve. Mijn Sapphire's zijn 'geSAMd', dit voor de kenner. Mijn setup heb ik in eerdere shootoutverslagen al eens beschreven. Zie ook mijn signature. Er is niet veel aan veranderd, behalve dat de Devialet 250 is vervangen door de Devialet 1000 Pro en dat mijn bankrekening hiervoor flink is geplunderd. Muziek had ik nog zitten in een shootoutmap op mijn Nas van de vorige keren.

De Mano werd bediend met de iPeng App vanaf de iPad. En dat gaat heel goed. Zelfs lyrics laat de iPeng zien, zodat we met sommige nummers konden meekwelen. De Sonos heeft natuurlijk ook een fraaie en snelle app, maar geen lyrics en ook geen highres.

Onze eerste shootout betrof de Mano steamer, via de I2S aangesloten op de DAC, die dan weer analoog aangesloten werd op de Devialet. Omdat de Audio GD ook over en RCA s/pdif beschikt hebben we de Sonos Magna Ultimo met de RCA s/pdif aangesloten de dezelfde Dac.

Het werd heel snel duidelijk dat de Mano met de I2S aangesloten beter klonk. Het geluidsbeeld werd met meer verfijning en grotere afbeelding in de breedte en diepte neergezet. De Sonos Utimo werd niet weggespeeld, maar het was duidelijk dat de I2S winst gaf in deze setup. Meer focus en een betere afbeelding.

Nu is die Devialet, die in dit geval dienst doet als een analoge versterker, in feite een versterker die via de analoge ingangen alles via een analoog-digitaal-converter (ADC) omzet naar het digitale domein in highres. Pas op het eind, wordt er weer via de ingebouwde DAC het signaal omgezet van digitaal naar analoog via het door Devialet gepatenteerde hybride klasse A & klasse D versterker concept. Het komt er zo'n beetje op neer dat de spanning wordt geleverd door de klasse A versterker en dat de stroom wordt geleverd door de klasse D versterker.

Je kunt de Devialet dus ook van digitale signalen, in soorten maten, voorzien. Alleen nu net niet dat I2S.

Het lag dus voor de hand een tweede shootout te doen. De Mano via de I2S en Audio GD DAC analoog aangesloten op de Devialet en de Sonos digitaal rechtstreeks in de DAC van de Devialet via de RCA s/pdif. Ik dacht nu gaat die Sonos Ultimo natuurlijk beter klinken, maar dat pakte toch anders uit.

Ik had nu een blinde test in gedachten waarbij ik de Sonos 'apparaat A' noemde en de Mano met uitwendige DAC 'apparaat B'. Bij een volgende track husselde ik met de namen, of juist niet (dat kon men niet zien) en ik liet de heren kiezen wat het beste klonk zonder dat ze ook maar een flauw benul hadden naar wel bron ze luisterden. Tot ieders verrassing bleek ook nu 'gemiddeld' de Mano met omweg beter te scoren dan de Sonos Ultimo digitaal in de Devialet geprikt. Ik zeg met opzet 'gemiddeld', want de beleving lag zeker wat dichter bij elkaar. Meestal waren 2 van de 3 stemmen voor de Mano met omweg. Maar de Sonos Utimo digitaal werd niet weggespeeld en won soms ook. De meeste keren vonden we toch dat de Mano met omweg een iets ruimtelijker beeld wist neer te zetten en dat weer een vleugje meer ambiance te horen was. Op een of andere manier doet dat I2S toch iets met het signaal, om het goed schoon te houden en die Audio GD levert een heel fraai analoog signaal aan. De Devialet laat ook op zijn analoge ingangen die nuance toch duidelijk horen. Voor ieder van ons was dat toch een verrassing. Die 'het-moet-niet-gekker-worden' setup is dus toch niet zo gek. En de Devialet heeft ook op zijn analoge ingangen de zaakjes heel erg goed voor elkaar.

De Sonos werd in positie gehouden en nu diende zich nog een derde shootout aan: de Mano via de I2S op de Audio GD DAC en via de RCA s/pdif in diezelfde DAC en dan analoog naar de Devialet. En natuurlijk de Sonos rechstreeks digitaal in de Devialet. De heren konden weer kiezen tussen de bron 'A', 'B' of 'C' en die werden door mij telkens weer door elkaar gehusseld. De heren zaten op de punt van de bank met gespitste oren te luisteren. Weer won de I2S met net dat vleugje meer meer detail en rust en ruimtelijkheid in de weergave. Toch heeft de Mano steamer beslist ook een goede s/pdif uitgang. Het lag weer dicht bij elkaar. Gemiddeld won weer de Mano I2S met omweg. Maar het lag weer dicht bij elkaar.

De vierde shootout was de Mano met I2S omweg en de Manu met RCA s/pdif rechtstreeks in de Devialet. Uitslag hetzelfde de I2S won weer. Dat wil zeggen twee van de drie keer. Niet consequent dus. De s/pdif van de Mano mag er dus ook wezen.

Rob liet ook nog horen dat de Mano overweg kan met DSD. De weergave daarvan maakte beslist indruk. Klonk heel fraai en natuurlijk. Alle scherpte is weg en je kreeg het gevoel er live bij te zijn.

Voorlopige conclusie is dus dat de Mano streamer een dijk van een streamer is. Heel betaalbaar bovendien. Onder de 800 euro moet ie kosten en geduld als je hem wil laten bouwen. De Mano streamer presteert optimaal met de I kwadraat S uitgang. Maar de RCA s/pdif weet ook heel goed te overtuigen Ga je het pad op van I2S  moet je wel een DAC kopen die daarmee overweg kan. De Audio GD H-7 Singularity wordt tailormade gebouwd voor je in China en die heb je ook niet een-twee-drie in huis. En breng maar flink wat duiten mee. Magna Hifi is in NL de importeur en levert desgewenst nazorg. Het apparaat heeft erg overtuigd en sluit absoluut op het Highend niveau dat ik gewend ben met mijn Devialet. Het ligt meer voor de hand deze fraaie DAC te combineren met een analoog gebouwde versterker van hoge klasse. Het liefst met gebalanceerde analoge ingangen. Maar mijn Devialet lust hem ook graag.

Dit is deel een van het verslag. Er komt nog een deel twee, want we hadden ook nog een mystery guest en die bracht ook wat leuks mee. Maar hier houd ik het even bij. Morgen moet Max rijden en we moeten fietsen in de Alpen over de 'Kattenberg' die niemand kent. Als we dat allemaal overleefd hebben en ik van mijn schrijfkramp af ben, dan ga ik volgende week weer verder tikken. To be continued....

Charlemagne



■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

AudioEnZo

Mooi verslag! De kwaliteit/verfijning van de Mano met I2S herken ik zeker, speel er zelf ook mee op een Audio GD dac :)

Dirk

Quote from: Dynky on February 23, 2017, 07:20:19
probeer (voor de blinde of niet blinde test) deze keer ook ff de niveaus 100% gelijk te trekken dmv pink noise en een multimeter (meten op de uitgangen) ipv met een dB meter, want da's gewoon stukken nauwkeuriger  ;)
is hier deze keer nog aandacht aan besteed?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

StereoMike

Heel mooi verslag Charlemagne. Wel erg nieuwsgierig naar het volgende deel!
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Quote from: Dynky on July  9, 2017, 10:02:30
is hier deze keer nog aandacht aan besteed?

Goede vraag. Goed verslag ook, leuk om te lezen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Magna Hifi

Beste Charlemagne,

Naast de leuke en gemoedelijke (volledig blinde) shootout, is het is weer een leuk verhaal geworden.
Dank voor de gelegenheid, gastvrijheid en de moeite uiteraard.
Altijd weer leuk om met een aantal gelijkgestemde enthousiasten bezig te zijn met muziek.
Vooral de blinde luister sessies zijn erg leuk.
Overgeleverd aan je eigen waarnemingen. Beïnvloeding is op deze manier uitgesloten en objectiviteit dus gewaarborgd.

We hadden voor de gelegenheid het Audio-GD topmodel DAC, de HE-7 Singularity mee.
Uiteraard om in de Devialet league mee te kunnen en alle nuances zo goed mogelijk bloot te leggen.
Naast dit topmodel, met de Burr Brown 1704UK chipset, zijn ook bijna alle andere modellen uit te voeren met I2S ingang voor optimaal resultaat in combinatie met de Mano.
Levertijden zijn normaliter beduidend korter en in veel gevallen kan uit voorraad geleverd worden.
Naast de (uitlopende) Burr Brown worden geleidelijk ook R2R (ladder DAC) uitvoeringen aan het portfolio toegevoegd.
Ik voel een shootout opkomen  ;D
Eerste resultaten en feedback zijn alvast veelbelovend.

We zijn weer erg blij met de uitkomsten en kijken ook uit naar deel 2 met onze mystery guest!

chansig

Als de niveau's gelijk getrokken zijn dan kan je inderdaad spreken van een hoge mate van objectiviteit.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gkoopman

Leuk verslag weer van Charlemagne! Leuk ook dat Magna Hifi vorderingen gemaakt heeft met de Mano streamer.

Ben benieuwd naar het volgende verslag  ::)

Sailor Jan

Was het niet beter om de Sonos ook via de Audio-GD DAC te laten lopen voor een eerlijk vergelijk?
Wees lief voor jezelf

tdbakker

Stereo:Xanadu HRS22YH//Cambridge Audio Edge NQ en W//Roon.
HT:Anthem MRX520//Rythmik E15//Xanadu Center HRC1 en Xanadu Rears//Sony KD-65AF8//Zidoo Z1000

Magna Hifi

Quote from: Sailor Jan on July 11, 2017, 07:55:38
Was het niet beter om de Sonos ook via de Audio-GD DAC te laten lopen voor een eerlijk vergelijk?

Zeker, dat was uiteindelijk de enige objectieve manier om de Sonos Ultimo met de Mano te kunnen vergelijken en staat beschreven in 'eerste shootout".
Immers de Devialet beschikt niet over de I2S HDMI ingang.

quote:
Onze eerste shootout betrof de Mano steamer, via de I2S aangesloten op de DAC, die dan weer analoog aangesloten werd op de Devialet. Omdat de Audio GD ook over en RCA s/pdif beschikt hebben we de Sonos Magna Ultimo met de RCA s/pdif aangesloten de dezelfde Dac.

hifi-annemie

Quote from: AudioEnZo on July  9, 2017, 08:55:16
Mooi verslag! De kwaliteit/verfijning van de Mano met I2S herken ik zeker, speel er zelf ook mee op een Audio GD dac :)
Heb je de Holo Spring dac niet meer?

AudioEnZo


Sailor Jan

Quote from: Magna Hifi on July 13, 2017, 09:35:11
Zeker, dat was uiteindelijk de enige objectieve manier om de Sonos Ultimo met de Mano te kunnen vergelijken en staat beschreven in 'eerste shootout".
Immers de Devialet beschikt niet over de I2S HDMI ingang.

quote:
Onze eerste shootout betrof de Mano steamer, via de I2S aangesloten op de DAC, die dan weer analoog aangesloten werd op de Devialet. Omdat de Audio GD ook over en RCA s/pdif beschikt hebben we de Sonos Magna Ultimo met de RCA s/pdif aangesloten de dezelfde Dac.

Dan heb ik niet goed gelezen! Prima!
Wees lief voor jezelf