Shootout Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo, Auralic Aries, microRendu, Mano

Started by Charlemagne, January 23, 2017, 17:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

Er komt weer een shootout met de Sonos Connect. Deze keer in de versies Sonos Connect met Cinemike modificatie (Stufe 1) en de Magna Ultimo mod.

De datum staat al vast: zondag 5 februari 2017 (van 11-16 uur)

Over de eerdere shootout bestaat al een een zeer uitgebreide topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134681.0

Om het een beetje overzichtelijk te houden start ik liever een nieuwe topic.

Het idee over de nieuwe shootout is onstaan in de topic over de Sonos Connect Cinemike: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159600.0 en het Devialet topic.

De Cinemike modificatie (Stufe 1), daarover is in het Duits de volgende informatie over te lezen:

http://www.cinemike.de/de-de/tuning/tuning%C3%BCbersicht/sonos/connect.aspx



QuoteAuf Kundenwunsch haben wir ein Tuning für den Sonos Connect entwickelt und sind echt überrascht was der kleinen "Kiste" an audiophilen Tugenden zu entlocken ist.

Im Gegensatz zu anderen "Tunern" verbauen wir keine zusätzliche Clock-Platine im Streufeld des Schaltnetzteils, sondern entstören das Schaltnetzteil und verbessern die Bedingungen der Baugruppen inkl. der Clock. Die kompoakte Bauform und das hohe Maß an SMD Bauteilen macht den Umbau sehr aufwendig.

Das Gerät vereint nach dem Tuning audiophile Wiedergabe mit hohem Bedienkomfort und vielen Möglichkeiten.



De Magna Ultimo mod kwam vorige shootout als winnaar uit de bus. Over de mod kun je info vinden op de website van forumsponsor Magna Hifi: http://www.magnahifi.com/index.php/nl/webshop/product/sonos-connect--ultimo-complete

De link verwijst naar de webshop waar de technische info te vinden is. De daar genoemde prijs is inclusief een nieuwe Sonos Connect. Het is ook mogelijk je eigen Connect te laten modden, of de identieke voorganger de Sonos ZP90. De Cinemike mod kost € 400,-

De shootout gaat plaatsvinden bij mij thuis in hartje Amsterdam. Sinds kort mag ik me de gelukkige eigenaar noemen van een Devialet Expert 1000 Pro amp. Die heeft legio aansluitmogelijkheden, zowel analoog als digitaal. De ingebouwde DAC is bij de nieuwste versie ook weer verbeterd. De amp levert 2 keer 1000 Watt bij akelig lage vervormingscijfers. Lees het maar na op de website van Devialet. De Devialet schakelt supersnel naar een vooraf in te stellen vast volume, dat in de configuratie op een bepaald niveau is in te stellen. Dat maakt A-B-vergelijking mogelijk, indien je zou willen.

We luisteren op Dynaudio Sapphire weergevers. Dat is een Limited Edition jubileummodel van Dynaudio van enkele jaren geleden. Alle 1000 paar zijn uitverkocht. Voor de Devialetkenners: ik gebruik de laatste firmware en het SAM-profiel op 100%.



Hier is foto van het interieur. De foto is eigenlijk een beetje gedateerd. Inmiddels staat er een Dual Mono Devialet en hangen er dikke overgordijnen die de akoestiek nog verder hebben verbeterd.

De shootout wordt bijgewoond door forumgenoten "Zodiac" en "vik" van Cinemike. Ieder een neemt een aantal zelfgekozen muziekfragmenten mee.

Ikzelf zou er nog voor voelen om de shootout uit te breiden met de Bluesound Node 2 en de Auralic Aries Mini. Dus als er forumgenoten die beschikken over zo'n apparaat, dan zijn ze welkom om de M&G bij te wonen. Datum staat wel vast: zondag 5 feb van 11.00 tot 16.00 uur. Ik zorg voor een lunch met uitzicht op de gracht. Locatie hartje Amsterdam op 800 mtr. van het Centraal Station. Meld je aan per PM als je tijd en zin hebt.

Natuurlijk ga ik weer een mooi verslag van de shootout maken. We gaan er een mooie M&G van maken.

Charlemagne

Edit: typo
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Martin!!!

mainly British stuff

bert de melker

Ik volgt dit ook interessant  👍👍👍👍

Verstuurd vanaf mijn SM-T520 met Tapatalk


zuiderwijk



Kerkhoffd

Gefeliciteerd met de 1000 Pro Karel. Ga de shoot-out meteen ook volgen als meelezer.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

holco

Ga dit ook volgen, wel jammer dat er geen streamers met i2s out mee doen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Charlemagne

Quote from: holco on January 23, 2017, 23:49:04
Ga dit ook volgen, wel jammer dat er geen streamers met i2s out mee doen.

Die kan mijn Devialet nog niet behappen. Misschien na de volgende upgrade? Mijn 1000 Pro gaat ook nog een nog uit te brengen streamerboard krijgen in de loop van dit jaar. De specs daarvan zijn nog niet bekend. De verwachting is dat dat allemaal bekend wordt rond de Hi-end beurs van München.

Quote from: twani on January 23, 2017, 20:16:49
Die Saphire :inlove:

Ja! Daar ben ik ook verliefd op. Op die met een dubbele P dan. Met de Devialet Expert 1000 Pro klinken ze helemaal hemels. Hier is nog een mooie glamourfoto voor boven je bed:



De Dynaudio Sapphire
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

vik

Zo Karel je hebt behoorlijke sprongen gemaakt zie ik!! De eerste keer dat ik bij je was is alweer een poosje terug. De Sapphire speakers had je toen al maar de rest weet ik even niet meer.

De Sapphire is werkelijk een prachtige speaker. De nieuwe Devialet specs zien er indrukwekkend uit maar dat mag ook wel aangezien het prijskaartje  ;)

Ik kijk uit naar een leuke dag.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

holco

Ik kan wel een Audio-GD NOS 11 met de Node 1 MagnaHifi i2s modificatie regelen maar wellicht wordt dat wat te complex voor de shoot out.

Quote from: Charlemagne on January 24, 2017, 00:25:42
Die kan mijn Devialet nog niet behappen. Misschien na de volgende upgrade? Mijn 1000 Pro gaat ook nog een nog uit te brengen streamerboard krijgen in de loop van dit jaar. De specs daarvan zijn nog niet bekend. De verwachting is dat dat allemaal bekend wordt rond de Hi-end beurs van München.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Zodiac

Ik heb er zin in. Ik ben het meest benieuwd naar de de D1000 als ik eerlijk ben. Uiteraard ook in de prestaties van de verschillende streamers. Het wordt bovendien erg gezellig!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Buell

Leuk om te volgen, ben heel benieuwd.

Helaas ben ik niet in de gelegenheid, maar ik was anders graag weer naar A,dam gekomen, de vorige shootout was leuk en goed verzorgd.
Veel plezier !
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Charlemagne

Quote from: holco on January 24, 2017, 08:51:02
Ik kan wel een Audio-GD NOS 11 met de Node 1 MagnaHifi i2s modificatie regelen maar wellicht wordt dat wat te complex voor de shoot out.

Die i2s mod lijkt me zeker interessant, maar mijn amp kan er niets mee. Dan moet je eigen DAC meenemen die er wel iets mee kan. Dan krijg je situatie dat je met de Node een i2s signaal uitstuurt naar de Audio-GD NOS 11. Die stuurt dan een analoog signaal uit naar de Devialet, die er weer een hoogwaardig digitaal signaal van maakt, wat uiteindelijk door de ingebouwde DAC van de Dev weer naar analoog wordt omgezet. Een beetje mijl op zeven, lijkt mij.

De Magna Ultimo mod is er op gericht een jitterarm signaal via de s/pdif (of de toslink) naar een goede DAC die er dan iets moois van moet maken, beter in ieder geval dan de ingebouwde DAC van de Sonos Connect. Ze doen wat aan de voeding die beter wordt afgeschermd en van hoogwaardige componenten wordt voorzien; ze zetten er een jitterarme clock in en geven hem tot slot een betere cinch aansluiting voor de s/pdif met een vergulde connector.

Bij de Cinemike mod begrijp ik uit het verhaal dat ze aanpassingen doen in de voeding, die ze beter afschermen van de overige componenten. Zij stellen dat de ingebouwde DAC helemaal niet zo slecht is, als je hem maar beter vrijwaart van stoorsignalen die in de ongemodde Connect door de voeding worden geproduceerd. Dat zou dus inhouden dat de Cinemike mod ook analoog een beter signaal uitstuurt. De Ultimo mod doet dat niet of nauwelijks. Dat is bij de vorige shootout wel gebleken. Die Magna Ultimo mod doe je vooral om er digitaal een betere DAC op aan te kunnen sluiten.

We zullen beide apparaten, zowel analoog als digitaal aangesloten, aan de tand voelen om te kijken of de claims worden waargemaakt.

Quote from: PrimaLuna on January 25, 2017, 18:32:36
Leuk om te volgen, ben heel benieuwd.

Helaas ben ik niet in de gelegenheid, maar ik was anders graag weer naar A,dam gekomen, de vorige shootout was leuk en goed verzorgd.
Veel plezier !

Wat ik wel alvast kan zeggen dat de nieuwe amp, de Devialet Expert 1000 Pro, op de alle ingangen beter klinkt dan ik voorheen gewend was met de D 250. Mijn Sonos Connect Magna Ultimo heeft, via de s/pdif aangesloten, nog nooit zo goed geklonken. Dat moet je nu wel missen Fred!

Intussen heb ik via PM van een forumlid gehoord dat hij probeert te komen met een Auralic Aries Mini met Kingpin voeding. Het is nog onzeker of het lukt op 5 feb. Dat moet ik nog horen. Eventueel organiseer ik een aparte sessie. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

vik

Dat schiet echt niet op inderdaad. De signaal wegen worden veel te lang plus al de extra omzettingen zal het geluid niet goed doen.

De aanpassingen van CM zijn voornamelijk ook gericht op digitaal. Echter zien zij het nut er niet van in om een andere clock toe te passen in het strooi veld van de voeding. De clock is dus orgineel en er zijn wat aanpassingen verricht in het smd bereik. Vaak is het zo dat door het aanpassen van de voeding er ook een voordeel is op de analoge uitgangen. Wat ik van Mike begreep is analoog niet boeiend.  Een totaal ander concept dus.

Ik ben heel erg benieuwd.


Quote from: Charlemagne on January 25, 2017, 22:22:11
Die i2s mod lijkt me zeker interessant, maar mijn amp kan er niets mee. Dan moet je eigen DAC meenemen die er wel iets mee kan. Dan krijg je situatie dat je met de Node een i2s signaal uitstuurt naar de Audio-GD NOS 11. Die stuurt dan een analoog signaal uit naar de Devialet, die er weer een hoogwaardig digitaal signaal van maakt, wat uiteindelijk door de ingebouwde DAC van de Dev weer naar analoog wordt omgezet. Een beetje mijl op zeven, lijkt mij.

De Magna Ultimo mod is er op gericht een jitterarm signaal via de s/pdif (of de toslink) naar een goede DAC die er dan iets moois van moet maken, beter in ieder geval dan de ingebouwde DAC van de Sonos Connect. Ze doen wat aan de voeding die beter wordt afgeschermd en van hoogwaardige componenten wordt voorzien; ze zetten er een jitterarme clock in en geven hem tot slot een betere cinch aansluiting voor de s/pdif met een vergulde connector.

Bij de Cinemike mod begrijp ik uit het verhaal dat ze aanpassingen doen in de voeding, die ze beter afschermen van de overige componenten. Zij stellen dat de ingebouwde DAC helemaal niet zo slecht is, als je hem maar beter vrijwaart van stoorsignalen die in de ongemodde Connect door de voeding worden geproduceerd. Dat zou dus inhouden dat de Cinemike mod ook analoog een beter signaal uitstuurt. De Ultimo mod doet dat niet of nauwelijks. Dat is bij de vorige shootout wel gebleken. Die Magna Ultimo mod doe je vooral om er digitaal een betere DAC op aan te kunnen sluiten.

We zullen beide apparaten, zowel analoog als digitaal aangesloten, aan de tand voelen om te kijken of de claims worden waargemaakt.

Wat ik wel alvast kan zeggen dat de nieuwe amp, de Devialet Expert 1000 Pro, op de alle ingangen beter klinkt dan ik voorheen gewend was met de D 250. Mijn Sonos Connect Magna Ultimo heeft, via de s/pdif aangesloten, nog nooit zo goed geklonken. Dat moet je nu wel missen Fred!

Intussen heb ik via PM van een forumlid gehoord dat hij probeert te komen met een Auralic Aries Mini met Kingpin voeding. Het is nog onzeker of het lukt op 5 feb. Dat moet ik nog horen. Eventueel organiseer ik een aparte sessie. ChM
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Roksan

Leuke shootout. Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Op zo'n set als deze, zouden verschillen toch wel merkbaar kunnen zijn.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

Mooi ruimte zeg en de speakers zien er inderdaad erg mooi uit zeg. Leuke dag gewenst.

Je zou vooraf wel overeenstemming willen hebben met elkaar dat deze set genoeg is om de verschillen (als ze er zijn) weer te geven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Volgmodus aan!

Alhoewel ik nu een Linn heb en geen Sonos meer in mijn main set vindt ik dit wel interessant.

Krijg vaak zat de vraag wat ik van Sonos vindt dus een beetje bij blijven kan geen kwaad  ;)

Als er ruimte over is de 5de zou ik best wel willen komen luisteren  :angel:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

holco

Nu denk ik zelf dat ondanks de extra vertaalslag de uitkomst van de Node i2s met de NOS 11 de vergelijking met trots zal doorstaan, i2s geeft tenslotte ook een vertaalslag vermindering,  maar ik snap de motivatie om het simpel te houden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Charlemagne

#19
Viktor heeft vanmiddag de Sonos Cinemike gebracht. Het was even stoeien om hem aan de praat te krijgen, maar het is gelukt. De Sonos app op mijn Android smartphone bleek niet meer compatible met de nieuwste firmware die op de Sonos staat en moest eerst geüpdatet worden. Na wat ruzie met mijn Samsung is dat ook gelukt. De Sonos CM heeft nu mooi een paar dagen de tijd om hier te acclimatiseren. Mijn eigen Sonos Magna Ultimo draait ook met de nieuwste firmware. Die kan ik met de iPad app bedienen. Ja, ook de nieuwste versie.

Ik heb op mijn NAS een speciale map gemaakt met allerlei muziekfragmenten die worden gebruikt bij de shootout. Via Dropbox en WeShare zijn me door de medetesters Viktor en Willem allerlei muziekbestanden toegestuurd. We komen nog tijd tekort om alles te beluisteren. Ik hoor nu allerlei muziek die verrassend goed klinkt. Maar er zit ook muziek bij die ik zal moeten gedogen (en die ook goed klinkt trouwens). Gelukkig heb ik zelf ook een ruime bibliotheek met klassieke muziek, dan kan ik weer even bijkomen.

Ik moet nog even puzzelen met de configuratie van de dubbelmono Devialet. Dat is toch allemaal een stuk ingewikkelder dan bij de enkele amp. Ik moet even extra digitale ingangen activeren. Mijn dubbelamp heeft nu zoveel ingangen dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig heb ik nog even de tijd tot zondag om alles picobello in orde krijgen. Ik zal ook extra analoge ingangen aanmaken om beide Sonossen ook analoog te kunnen beluisteren. De amp heeft nu zoveel vermogen (twee keer 1000 Watt continu) dat ik het opstart- en omschakelvolume teruggeschroefd heb naar -35 dB op de volume display. Bij de vorige shootout met de de Devialet Premier was dat -25 dB, herinner ik mij (vijf jaar geleden zowat).

Viktor heeft beloofd een meetmicrofoon mee te nemen om zeker te zijn dat we geen niveauverschillen horen in de geluidsdruk op de diverse ingangen.

Als hulp bij het aansluiten heb ik van de configuratie maar even een screenshot gemaakt en uitgeprint, anders raak je maar in de war bij het aansluiten.


Zo ziet de configuratie er zowat uit. Boven de master die de rechter speaker aanstuurt en onder de slave die de linker speaker doet. Het is even opletten, want in de Dual Mono setup gebruik je alleen de rode speakeruitgangen. De diverse ingangen zijn ook van een aangepaste naam te voorzien. En ja! Het SAM profiel van mijn Sapphires is geactiveerd.

Mijn nieuwe amp is na twee weken al aardig ingespeeld. Vooral in de eerste dagen hoorde ik duidelijk progressie bij het inspelen. En nu klinkt ie echt hemels. Devialet stelt altijd dat inspelen niet nodig is, maar dat is bij dezen gelogenstraft.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Zodiac

Dat kan niet meer misgaan [emoji6]
Ik ben erg benieuwd naar de Sonossen, maar ook naar de d1000, een soort magisch ding.
Welke muziek moet je 'gedogen' ?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

vik

Even een korte impressie gehad bij Charlemagne en zijn set klinkt erg fraai!  ^^

Tot zondag!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Buell

Veel plezier vandaag met de shootout .
Ik ben heel benieuwd.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Rusher

Alle mannen verzameld? Apparatuur warm? Muziek in de startblokken?

Geniet!

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.