netwerk probleem.....HELP!

Started by audiolover, January 18, 2017, 09:44:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Ik heb een probleem met mijn netwerk:

Ik heb een glasvezelmodem, die gaat naar een router met wifi. Die router heeft ip-adres 192.168.0.1 en dhcp ingeschakeld. Aan deze router hangt een switch.
Alle lan aanslutingen van die router en switch zijn bezet met apparaten met dynamisch ip-adres, 1 van de aansluitingen op de switch gaat naar een 2e router op de andere verdieping
die ip-adres 192.168.0.2 heeft en dhcp uitgeschakeld.
Zodra ik de 2e router aansluit hangt het netwerk, soms direct soms na enige uren.

Doe ik iets verkeerd?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

jurgman

#1
Die 2e router krijgt het 192.168.0.2 adres van de 1e router via dhcp?
En waarom is er een 2e router nodig? Of staat deze in bridge modus?
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

audiolover

Quote from: jurgman on January 18, 2017, 10:08:44
Die 2e router krijgt het 192.168.0.2 adres van de 1e router via dhcp?
En waarom is er een 2e router nodig?

De 2e router is ingesteld op het vaste ip-adres 192.168.0.2. De 2e router is nodig voor netwerkaansluitingen en apart wifi-netwerk op de andere verdieping.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Nosferatu

Als je via DHCP adressen uitdeelt en je hebt 1 apparaat met een 'vast' IP adres uitgerust, dan kan je conflicten krijgen. Geef de 2e switch eens een ander IP adres, 192.168.0.222 o.i.d. (2e router, 2e verdieping dus 2-tjes  :D). Whatever, in ieder geval een IP adres wat niet snel zal worden uitgegeven door de DHCP.

Een andere optie is het configureren van de DHCP server in je router; laat die beginnen bij 192.168.0.10/20/30/wat-jij-wilt, dan kan je de IP adressen 'daaronder' gereserveerd houden voor apparaten welke je een 'vast' IP adres wilt toekennen (switch, NAS, server e.d.).
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

jurgman

Quote from: Nosferatu on January 18, 2017, 10:16:26
Als je via DHCP adressen uitdeelt en je hebt 1 apparaat met een 'vast' IP adres uitgerust, dan kan je conflicten krijgen. Geef de 2e switch eens een ander IP adres, 192.168.0.222 o.i.d. (2e router, 2e verdieping dus 2-tjes  :D). Whatever, in ieder geval een IP adres wat niet snel zal worden uitgegeven door de DHCP.

Een andere optie is het configureren van de DHCP server in je router; laat die beginnen bij 192.168.0.10/20/30/wat-jij-wilt, dan kan je de IP adressen 'daaronder' gereserveerd houden voor apparaten welke je een 'vast' IP adres wilt toekennen (switch, NAS, server e.d.).
Precies. Kijk daar eerst eens.
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

Hanky Panky

Of je zet een wifi accesspoint op de tweede verdieping die je bedraad aansluit. Heb je zeker geen gedonder meer met IP conflicten.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dennism

Quote from: audiolover on January 18, 2017, 10:12:15
De 2e router is ingesteld op het vaste ip-adres 192.168.0.2. De 2e router is nodig voor netwerkaansluitingen en apart wifi-netwerk op de andere verdieping.

Dat is niet direct een best practise en vereist zorgvuldige configuratie. Het is in de regel beter om daar ipv een router een Access Point te plaatsen met een Switch (als je ook bedraade aansluitingen nodig hebt). 2 Routers in een netwerk is in de regel vragen om problemen tenzij je exact weet wat je doen qua configuratie en de wijze van aansluiten.

karotti

in welk poortje zit de kabel in de bovenste router? WAN of LAN? ik zou WAN doen, dan heb je geen gedoe me nat (pat)

blue-eyes

configureer de 2e router niet als router maar als accespoint!
Vast IP adres geven door 1e router DHCP tabel.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

pieper

laat de eerste roter dhcp adressen uitdelen vanaf 192.168.0.10 bijvoorbeeld, ik neem aan dat er achter de 2e router een ander subnet zit zoniet dan de 2e router niet via de wanpoort aansluiten maar een lan poort en de dhcp uitzetten.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Sailor Jan

Quote from: Blue-Eyes on January 18, 2017, 15:35:53
configureer de 2e router niet als router maar als accespoint!
Vast IP adres geven door 1e router DHCP tabel.

Dit of je geeft de 2de router op een andere ip-range(bijv. 192.168.2.1 of 193.168.0.1) en schakel DHCP weer in.

Voorkeur zou bij mij naar Access point. Binnenkort ga ik ook uitbreiden naar een nieuwe router en dan schakel ik de huidige als access point.(beide routers zijn van hetzelfde merk en daarom wel zo praktisch.

Zou als het kan de 2de router direct op de 1ste router aansluiten; dan heb je nog minder kans op problemen. Soms geven unmanaged switches problemen na verloop van tijd.
Wees lief voor jezelf

Raphie

2e router in bridge mode zetten
Dhcp aan laten staan
Krijgt dan vaste ip automatisch van eerste router (mac adress translation)
Aansluiten via WAN poort
Klaar....
JBL PRX Power!

Siddartha

altijd een ipadres buiten de dhcp range geven. Als die start met 192.168.0.1 en een range van bijvoorbeeld 50 heeft, dan is alles boven 192.168.0.50 goed. Wel dhcp uitzetten. Heb opdelen manier 2 routers als access point en dat werkt prima. 
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Witalik

Welke router is het op de 2e verdieping. Asus bijvoorbeeld kan je als Accespoint instellen. Ben je gelijk klaar.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Raphie

Quote from: Siddartha on January 18, 2017, 22:53:00
altijd een ipadres buiten de dhcp range geven. Als die start met 192.168.0.1 en een range van bijvoorbeeld 50 heeft, dan is alles boven 192.168.0.50 goed. Wel dhcp uitzetten. Heb opdelen manier 2 routers als access point en dat werkt prima.
is niet nodig, de 2e router doet het prima als dhcp client en krijgt altijd hetzelfde unieke adress op basic van zijn mac adress.
JBL PRX Power!

audiolover

Ok, genoeg tips om mee aan de slag te gaan.
Dank voor jullie hulp!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Mrwhoopie

#16
Beter was wat je bedoelde met "apart wifi netwerk" want hoewel je ssid nu mss anders is...het netwerk is wel hetzelfde.