aes/ebu vs xlr; verschil?

Started by sebassie, January 17, 2017, 22:22:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sebassie

Ik wil graag eens een digitale ic (AES/EBU, 110Ohm) tussen mijn dac en streamer uitproberen. Maar weet iemand of je nu echt het verschil gaat horen tussen een analoge xlr ic of een digitale AES/EBU ic? Uitgaande van hetzelfde merk/type en een kabel van max 1m? Ik lees daar verschillende verhalen over op t web...

Iemand proefondervindelijk een mening over gevormd? Hoor t graag...

Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

chansig

Ik hoor het verschil niet.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

sebassie

Quote from: chansig on January 17, 2017, 22:39:11
Ik hoor het verschil niet.

Gr. Hans

Ehmmmm... heeft eea mogelijk te maken met 'doof en slechte set'... ;D
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

chansig

 :D

Ik heb het vrij recentelijk gedaan van xlr naar aes.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

erik s.

Net als bij een RCA hangt het succes af van het soort gebruikte kabel. De kabel moet een typische weerstand hebben van 110 Ohm.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Thanatos

Gebruik een kabel waar hij voor bedoeld is. Een digitale interlink met een impedantie van 110 Ohm (of 75) is bedoeld voor digitaal signaal. Het gebruikt van dit type kabel zorgt voor een zo laag mogelijk verlies van het originele signaal.

Gebruik van een analoge interlink die waarschijnlijk niet aan de benodigde specs voldoet kan het signaal negatief beïnvloeden met verlies als gevolg.

paaj

Op zo'n korte lengte moet het gewoon werken hoor.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Martijn M

#8
Toevallig hebben we dit binnen ons bedrijf onlangs uitvoerig getest. Bij korte afstanden (kabels van 10 meter) was ook met een doorsnee analoge XLR kabel de signaaloverdracht perfect. Wel zag het eye-diagramop de scope er iets minder schoon uit, maar voor een correcte sampling zat het ruim binnen de marges. Indien je fatsoenlijke apparatuur hebt zou je technisch gezien dus prima kunnen wegkomen met een analoge XLR kabel. Desalniettemin zou ik zelf altijd adviseren om indien mogelijk de juiste kabel voor de toepassing te pakken.
Dutch & Dutch

sebassie

Ok, thx voor jullie bijdragen.

Ik heb geen van beiden in huis, maar wilde weten of ik me voor een kabel tussen mijn Aries en Menuet ook kon richten op het grotere/goedkopere aanbod van analoge XLR kabels. Hoewel ik uit jullie reacties op maak dat er waarschijnlijk geen/niet veel verschil zal zijn voor korte afstanden, ben ik toch gevoelig voor de "juiste kabel voor de juiste toepassing". Dus: AES/EBU.

Ik krijg een dezer dagen de volgende digitale kabels in huis om te testen:
* Apogee Wide Eye
* Tubulus Argentus (digitaal, alhoewel er op hun site bij de specificaties niets staat over 110Ohm)
* John van Gent Magic-Link

Benieuwd of één van deze kabels betere resultaten geeft dan mijn veel duurdere Sablon SPDIF die ik nu gebruik...

Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

chansig

Ik ken de genoemde kabels niet...maar koop ook een simpele 110 kabel via bv Bax. Stuk goedkoper dan de opties die jij noemt met mogelijk hetzelfde resultaat.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

chansig

Stuurt je apparaat 110 ohm uit of 75 ohm?

Ik gebruik een omvormer tussen mijn bron en speakers. Het verschil met zonder omvormer hoor ik niet. Dus zou je over mogen nemen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

br@m

Quote from: chansig on January 19, 2017, 18:44:08
Ik ken de genoemde kabels niet...maar koop ook een simpele 110 kabel via bv Bax. Stuk goedkoper dan de opties die jij noemt met mogelijk hetzelfde resultaat.

Gr. Hans

^^

En laat dat 'mogelijk' maar weg. Zoek naar DMX kabels van DAP of zo. Kost weinig. Het is een digitaal signaal, elke kabel die voldoet aan de spec klinkt gelijk.

BTW DMX is een standaard voor aansturing van lichtsystemen en die kabels zijn ook 110 Ohm, het zijn dezelfde kabels als die voor AES/EBU signaal gebruikt worden. Ze zijn er in een drie- en een vijfpoll variant. Je moet de drie pool hebben.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Raphie

AES kabel, werkt prima voor analoog, andersom ook
Beide zijn trouwens XLR, dat is gewoon de form factor van de connector
Je koet echt 20m of meer hebben voordat impedantie van betekenis wordt.
En idd bax of procab kabel is prima.
JBL PRX Power!

sebassie

Quote from: chansig on January 19, 2017, 18:44:08
Ik ken de genoemde kabels niet...maar koop ook een simpele 110 kabel via bv Bax. Stuk goedkoper dan de opties die jij noemt met mogelijk hetzelfde resultaat.

Gr. Hans

Zal ik doen; goeie tip.

Quote from: chansig on January 19, 2017, 18:46:32
Stuurt je apparaat 110 ohm uit of 75 ohm?


Ehh, geen idee... Ik denk wat dat betreft erg simpel: er is een uitgang voor AES/EBU en ik dacht dat AES/EBU altijd 110 Ohm is. Dus wil ik een 110 Ohm AES/EBU uitproberen... Maar ik krijg nu door je opmerking de indruk dat dit misschien te kort door de bocht is??? :dontgetit:

Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Richi

AES/EBU is volgens mij 110 ohm en COAX is altijd 75 ohm.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kjelt

Quote from: Richi on January 19, 2017, 19:40:28
COAX is altijd 75 ohm. 
Uh nee, coax wil alleen zeggen dat de kabel twee geleiders heeft die dezelfde concentrische as hebben, in lekentaal een geleider (binnenkern) die parallel loopt aan een andere geleider (de mantel) met daartussen isolatiemateriaal.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable

De impedantie van een coaxiale kabel hangt van het ontwerp af en kan 50 ohm, 75 ohm , 110 ohm en vast nog meer impedanties zijn.
De specifieke toepassing bepaalt welke specifieke kabel je gebruikt. Dit komt niet altijd kritisch (de afsluitweerstand is ook zeer belangrijk) maar kan het wel zijn vooral bij zeer hoge frequenties.
Wat er gebeurt als je een mismatch hebt is dat de golf terugkaatst (spiegelt) en zo buiken en knopen gaat veroorzaken die kunnen lijden tot storing.
Bij betrouwbare datacommunicatie merk je dit bv aan dat de datarate inzakt (fouten in de transmissie) bij audio merk je dit door mutes of klikken in het geluid.
Bij een afstand van 1 meter zal het inderdaad niet echt kritisch zijn denk ik.

CZ79

Ik heb een Mogami 3080 AES/EBU digitale kabel, kost je €25 incl verzenden en een fantastische kabel. Lekker soepel en neutraal qua klank, bevalt erg goed. Is wellicht de moeite van het proberen waard, mocht je het toch niets vinden dan is €25 overkomelijk (imo)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sebassie

Thx voor t aanbod, cz79. Maar heb nu al 4 kabeltjes om te proberen en dat vind ik eigenlijk al best wel veel. Met nog meer overzie ik t straks echt niet meer...
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

CZ79

Prima, ik heb de kabel ook niet voor je maar viel me op dat deze zo mooi is voor weinig geld
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sebassie

De eerste AES/EBU kabel (Tubulus) kwam gisterenavond binnen. Meteen aangesloten, maar ik hoor absoluut geen verschil met mijn Sablon SPDIF. Ben er n beetje verbaasd over...  :unsure:. Benieuwd of ik met de andere kabels wel verschil ga horen.
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Raphie

Nee, NATUURLIJK ga je geen verschil horen
01000111100111011110100110001
Blijft
01000111100111011110100110001

En wordt niet spontaan
11110111110111110110111011110

JBL PRX Power!

br@m

#22
Quote from: sebassie on January 21, 2017, 12:46:16
De eerste AES/EBU kabel (Tubulus) kwam gisterenavond binnen. Meteen aangesloten, maar ik hoor absoluut geen verschil met mijn Sablon SPDIF. Ben er n beetje verbaasd over...  :unsure:. Benieuwd of ik met de andere kabels wel verschil ga horen.

Ik heb hier drie kabels vergeleken - SPDIF coax RCA (RUConnected), SPDIF optisch TOSLink (Oehlbach) en AES/EBU 110 Ohm XLR (pro kabel Cordial/Neutrik) - tussen CD speler en DAC/Pre. Deze kan ik tegelijk aansluiten en op de Pre gemakkelijk omschakelen.

Geen enkel verschil te horen. Ook niet zo vreemd, het is steeds hetzelfde digitale 16/44 signaal, en die kabels zijn allemaal conform spec dus die geven dat foutloos door.

Ik weet niet of die SABLON optisch is of coax, ik denk dat je MOGELIJK verschil hoort tussen Optisch TOSLink en de andere bij 192KHz hi-res, dit omdat Optisch TOSLink volgens spec maar tot 96 KHz gaat. Dus met 192 KHz zit je buiten de spec. Het kan daarom ook zo zijn dat de optische poort gewoon helemaal niets doet bij >96KHz hi-res. Zelf kan ik dat niet op hi-res testen omdat mijn streamer geen optische uitgang heeft.

Verder maakt het dus niks uit, vandaar ook het advies om een gewone, goede maar goedkope kabel te nemen.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

sebassie

Quote from: Raphie on January 21, 2017, 12:50:27
Nee, NATUURLIJK ga je geen verschil horen
01000111100111011110100110001
Blijft
01000111100111011110100110001

En wordt niet spontaan
11110111110111110110111011110

Je bedoelt waarschijnlijk dat JIJ geen verschil hoort tussen dergelijke kabels...
Geeft niet!

Maar IK hoor echt verschil tussen de coax die ik nu gebruik en n coax die ik er eerder aan had hangen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Raphie

Quote from: sebassie on January 21, 2017, 22:55:25
Je bedoelt waarschijnlijk dat JIJ geen verschil hoort tussen dergelijke kabels...
Geeft niet!

Maar IK hoor echt verschil tussen de coax die ik nu gebruik en n coax die ik er eerder aan had hangen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
tja, als jij dat denkt..... :D
JBL PRX Power!