Goede bass traps

Started by g of war, January 17, 2017, 16:11:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

zelf maken kan ook.

ik heb 4 tubes staan van isolatiewol met onder en bovenzijde een deksel erop gekit (overgenomen van forumgenoot)

skyfox

Van die tubes ga ik er morgen twee te koop zetten in de markt ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

RalphH

Nog geen ervaring met zelfbouw, ga t wel een keer doen. Scheelt een hoop geld.

Genoeg kant en klaar te krijgen, gik, realtraps, je betaalt er wel voor alleen. Blijf wel weg van foam producten, zijn doorgaans niet duur, maar werken ook stukken minder dan de minerale wol varianten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

master30

Je hebt ook mooie Tube-traps kant en klaar van Hofa
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

RalphH

Daar vang je enkel niet heel de hoogte van de kamer/hoek mee af.
Moet wel bekennen dat ik geen vergelijkende tests heb gezien en dus niet aan kan geven of en wat de verschillen gaan zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Nog ff over het plastiekske... zou je er voor kunnen spannen als je bang bent voor overdemping. Of geconstateerd hebt dat dit er is.
Anders gewoon doek ervoor, wat extra demping in t hoog kan volgens mij niet snel kwaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

g of war

Tubes kom ik hier helaas niet goed kwijt.
Zien er wel mooi uit!

Zelf maken is natuurlijk wel leuk, zeker als het ook goed werkt.

Gik heb ik al naar gekeken:
Hun hebben bass traps die getuned zijn op 40 70 en 100hz.
Stel ik hang links en rechts deze 3 verschillende bass traps, heb ik dan het gebied aangepakt zoals het hoort, of moet je 1 van de 3 kiezen en die van de vloer tot plafond eer het goed werkt?

Type bass trap is:
GIK Acoustics Scopus Tuned Membrane Bass Trap (T40 T70 of T100)

Oké duidelijk wat betreft het plastic, dankje

morca

Quote from: RalphH on January 18, 2017, 19:55:38
Daar vang je enkel niet heel de hoogte van de kamer/hoek mee af.
Moet wel bekennen dat ik geen vergelijkende tests heb gezien en dus niet aan kan geven of en wat de verschillen gaan zijn.
Tot aan het plafond is beter denk ik ipv die lage tubes.

bert stoltenborg

Als je zelf maken leuk vindt moet je die dingen van studiotips gewoon maken. Zo worden opnamestudio's en control rooms etc ook fantastisch gemaakt.
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=8&t=535
En wat hierboven werd gezegd is correct; je kunt proberen met pakken minerale wol in het plastic; voor lage frequenties maakt dat geen fluit uit. Als het niet doet wat jij wilt retourneer je ze naar de Gamma of waar je ze koopt.
Ik bazel maar wat.

Knor

#34
Quote from: g of war on January 18, 2017, 19:15:26
Haha goed antwoord  :worship:

Het mag best duur zijn, ALS het dan ook goed werkt.
Hoe dan ook lijkt het me zowiezo wel overpriced.

Bestaan er goede kant en klare bas traps, of is zelf maken toch nog het beste?

Ja, die bestaan.
RPG's Modex Plate (Type 1 en 2), of Modex Broadband.
Ideaal als beschikbare ruimte een factor van belang is.
Ook prima zelf te maken. Dan 'Fraunhofer' googelen! :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

g of war

#35
@ bert stoltenborg:
Dankje!
Als ik kies voor de traps zelf te maken, worden ze gelijk zo.
Met een mooie afwerking ziet het er nog goed uit ook :thumbs-up:

Heb nog 2 pakken rockwool, in het weekend eens neerzetten voor een snelle test.

@ knor:
Top, ook hier heb ik veel aan!
Best uitdagend om met die methode zelf aan de slag te gaan.

HJ

Leuk topic, ik ben benieuwd naar je bevindingen. [emoji6]

g of war

#37
afgelopen weekend helaas geen tijd gehad voor te testen.
aanstaande donderdag begin ik aan de bass traps en vrijdag staat alles weer op zijn plek.

even terug te komen op het plastic voor de mid en hoge tonen te reflecteren.
wat is te dik en wat niet?
heb een rol zwarte plastic ''folie'' maar weet niet of die te dik is met als gevolg dat de lage tonen ook gereflecteerd worden?

uiteraard zal ik foto's plaatsen en mijn bevindingen neertypen.

de bass traps worden 43cm bij 43cm, van de vloer tot het plafond, de vulling word Rockwool 221.
de fronts worden afgewerkt met zwart luidspreker doek.

bert stoltenborg

Voor basstraps kun je redelijk dik plastic gebruiken, vergelijkbaar met wat er om een verpakking glas- of rockwool zit.
Daardoor werkt de trap zelfs nog iets beter in het laag (membraanwerking).
Ik bazel maar wat.

g of war

#39
Dank voor je antwoord.
De plastic folie zit ervoor, is de bass trap meteen "dicht" voor eventuele vezels van de rockwool.

Sinds gister avond zijn de bass traps klaar.
Moet zeggen erg mooi geworden!

En een verschil, bas tonen wat veel duidelijker worden (kwaliteit bas), midden en hoog is wat naar voren gekomen.

Waar komt de volgende bass trap? Haha


DofN

Doe je dit op basis van metingen? Heb je die van voor- en na? Ben heel benieuwd.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Robinmull112

Heb je foto's van het eindresultaat?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

g of war

@ doorofnight:
Op basis van gehoor, metingen worden later verricht!
Mijn oren zijn het belangrijkste! :colgate:

@ Robinmull112:
Zal later dit weekend wat foto's plaatsen!


De traps zijn 45cm bij 45cm en 246cm hoog.

chansig

Hoorde vandaag wel een mooie als het om meten en horen gaat. Alles wat je meet hoef je niet perse te horen, wat je hoort is wel te meten. Gewoon een mooie voor op een tegel.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Quote from: chansig on January 28, 2017, 15:56:59
Hoorde vandaag wel een mooie als het om meten en horen gaat. Alles wat je meet hoef je niet perse te horen, wat je hoort is wel te meten. Gewoon een mooie voor op een tegel.

Gr. Hans
yep, dat is idd een waarheid als een koe. Is het niet meetbaar dan is het ook niet controleerbaar of reproduceerbaar.
JBL PRX Power!

bert stoltenborg

Quote from: chansig on January 28, 2017, 15:56:59
Hoorde vandaag wel een mooie als het om meten en horen gaat. Alles wat je meet hoef je niet perse te horen, wat je hoort is wel te meten. Gewoon een mooie voor op een tegel.

Gr. Hans

Ben Kok vroeg heel lang geleden al aan collega's die hun luidsprekers wilden laten meten met het kersverse MLSSA-meetsysteem of ze een probleem hadden met die speakers. Als er dan 'nee' werd gezegd, adviseerde hij om ze niet te meten, want als je wel meet zie je wat er aan mankeert en daarna hoor je dat ook.  ;D
Ik bazel maar wat.

chansig

 :D

Ws kent degene die het vandaag tegen mij zij Ben Kok ook wel.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

stevieB

Aangezien dit topic precies gaat waar ik naar zoek heb ik hier maar een post geplaatst en geen nieuw topic geopend.
Ik wil graag bepaalde specifieke frequenties "aanpakken" dmv bass traps.

Nu heb ik de ontwerpen van Thingman/Knorr al regelmatig gezien en deze schijnen zeer goed te werken, maar zijn ook behoorlijk arbeidsintensief  ;)
Voor de huidige generatie lijkt de digitale correctie DE oplossing. Mij lijkt het samenvoegen van oud en nieuw de meest gunstige oplossing  :devil: Eerst zoveel mogelijk zonder digitale aanpassingen oplossen en dan de puntjes op de i dmv digitaal finetunen.

Vraag over die ontwerpen: hoe groot moet een lattenabsorber zijn om effectief te werken? Ik vind veel info over bijna alle maten behalve over de totale maatvoering, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Daarnaast de vraag hoeveel dB de absorber absorbeert? Is het überhaupt mogelijk om pieken van 10-15 dB te verhelpen met deze methode?

Wie kan me helpen?

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Niemand een idee of een tip??

Gr StevieB
Under construction.....

jossie

Als je voor één luisterpositie een oplossing zoekt vind ik Dirac een beter idee. Niet ruimtegebonden, veel goedkoper, in 20 minuten klaar.

Mid en hoog, prima met akoestische maatregelen te tackelen, laag beter met bitjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !