Goede bass traps

Started by g of war, January 17, 2017, 16:11:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

g of war

Beste forumleden,

Ben opzoek naar goede bass traps.

Op internet kom je er zoveel tegen, maar heb mijn twijfels hoe goed ze werken.

Aangezien ze toch een paar euro kosten wil ik zeker weten dat ik de juiste koop.

Veel bass traps werken tot 1000hz, dan gaat die dus een gebied pakken wat ik absoluut niet wil.
Het gaat dus echt om de lage frequenties:
25 tot 200 hz ongeveer.

Zelf goed werkende bass traps maken is misschien nog leuker, maar wat werkt dan als beste en hoe te maken.

Bass traps komen achter de luidsprekers in de hoeken, van de vloer tot plafond.

Dank alvast voor jullie hulp! :coffee:

Greets
Arno

Siddartha

Bass traps voor zulke lage frequenties betekent heeeeeeeeel veel en dus dik materiaal. Dus de vraag is of je daar de ruimte voor hebt?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

g of war

#2
Quote from: Siddartha on January 17, 2017, 16:16:36
Bass traps voor zulke lage frequenties betekent heeeeeeeeel veel en dus dik materiaal. Dus de vraag is of je daar de ruimte voor hebt?

Dank voor je snelle reactie!

Achter de rechter speaker kan ik 43cm naar voren komen, erna begint de ruit.
Dus Max 43 bij 43 is mogelijk

Peerless Monster

Quote from: g of war on January 17, 2017, 16:23:58
Dank voor je snelle reactie!

Achter de rechter speaker kan ik 43cm naar voren komen, erna begint de ruit.
Dus Max 43 bij 43 is mogelijk

Vergeet het maar.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

g of war


Peerless Monster

#5
Quote from: g of war on January 17, 2017, 17:06:39
Waar ging het nog eens over?

Om op die frequentie te absorberen moet je van goede huizen komen op 43x43 cm.
Dat is echt veel te klein. Je kan het allicht proberen.
Maarom wil je op die frequenties absorberen?

Wat altijd helpt is snelheid uit het laag halen.
Dat doe je door allerlei lagen in het materiaal aan te brengen.
Mijn hoek heb ik omhoog getrokken, maar dat was niet in 43 cm te passen.
Eerder 60 cm. En vond ik al krap aan.

Hoe zwaarder je de resonator maakt, des te lager de frequenties zijn die je kan absorberen.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=95666.75
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

g of war

Dank voor je duidelijke reactie.

Was er al bang voor.
Zal een bass trap van 43cm op de manier zoals jij hem ook gemaakt hebt wel wat doen aan het laag?
Welke materialen heb je gebruikt?
Steenwol en ervoor de hardere isolatie platen?

Een meting moet ik nog doen, maar mijn oren zeggen dat de lage frequenties wat gedempt mogen worden.
Heb geen boom of dergelijke, maar omdat de speakers aardig forse jongens zijn mag het laag wel wat opgenomen worden met als resultaat nog meer detail in de laag weergave.

Mooie ruimte trouwens!  :colgate:

bert stoltenborg

Als je een basstrap maakt met stijve materialen werkt het ding op basis van een resonantie.
Die resonantie is, als het ding ueberhaupt werkt, heel smalbandig en moeilijk op de probleemfrequentie af te stemmen.
Je kunt veel beter een breedbandige absorber maken met inderdaad minerale wol, eventueel met een plaat Rockfon ervoor.

Maar een basstrap van 430 x 430 mm zal niets merkbaars doen.
Als je wat wilt moet je minimaal met vloer tot plafond of wand tot wand traps in de ruimteovergangen aan de gang.
Ik bazel maar wat.

g of war

#8
Quote from: bert stoltenborg on January 17, 2017, 20:36:56
Als je een basstrap maakt met stijve materialen werkt het ding op basis van een resonantie.
Die resonantie is, als het ding ueberhaupt werkt, heel smalbandig en moeilijk op de probleemfrequentie af te stemmen.
Je kunt veel beter een breedbandige absorber maken met inderdaad minerale wol, eventueel met een plaat Rockfon ervoor.

Maar een basstrap van 430 x 430 mm zal niets merkbaars doen.
Als je wat wilt moet je minimaal met vloer tot plafond of wand tot wand traps in de ruimteovergangen aan de gang.

De bass traps komen ook van de vloer tot aan het plafond, 2.4 / 2.5m.
zal een basstrap van 430mm bij 430mm en hoogte 2400mm wat goeds doen?

Stel ik maak het zoals peerless monster, maar dan alleen met een minerale wol en de aangegeven maten, loont het zich of is het effect dan nog bijna verwaarloosbaar? En van tot welke frequentie zal dit ongeveer werken?

Heb ook gelezen over de smalbandige absorbers, mijn insteek is gewoon om het laag in zijn geheel wat optenemen en het mid en hoog met rust te laten die worden al aangepakt op alle 1e reflectie punten


De speakers staan ook beide in de hoeken ( 40cm van achterwand en 70cm van de zijwanden, dan zal een bass trap altijd een goede toevoeging zijn of toch niet?


morca

Het zal zeker wel wat goeds doen,helemaal als je die hele hoek dood maakt tot het plafond.
In hoevere zal je moeten testen maar het zal imo zeker hoorbaar verschil geven,een rustiger laagweergave.
Meer is beter,maar niks in die hoeken zoals nu doet helemaal niks  ;)

g of war

#10
oke dat is toch goed om te horen!
komende maand zal ik een weekend gaan hobbyen, zal het ongeveer maken zoals peerless monster maar dan met 1 materiaal.
wat kan ik als beste gebruiken hiervoor?
steenwol of zijn er nog betere materialen hiervoor?

neemt een eigen gemaakte bass trap niet teveel mid/hoog op? of zijn hier ook truukjes voor?





RalphH

Google even op super chunks, Erik Dessart heeft daar eea aan getest en over geschreven.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

g of war

#12
Quote from: RalphH on January 18, 2017, 13:55:54
Google even op super chunks, Erik Dessart heeft daar eea aan getest en over geschreven.

Hey ralphH,

top! bedankt hiervoor.
zojuist doorgelezen, snap nog niet alles maar we zijn opweg.

hier zal geen opening achter de bass traps komen, dus regelrecht in de hoek.
zover ik uit het verhaal heb kunnen opmaken is dat ik met rockwool 221 55kg/m3 toch al aardig wat goeds kan doen.
of toch een zwaardere plaat?

of zou het beter zijn om de platen kleiner te maken en een kleine ''spouw erachter vrij te laten''?
ben bang dat het dan weinig materiaal word.

Rob_Dingen

Hoi,

Ga gewoon vast 4 pakken halen en zet die op elkaar achter de speakers in het plastic.
Kun je horen wat het doet.
En ga van daaruit verder.

Rob

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: Rob_Dingen on January 18, 2017, 15:44:30
Hoi,

Ga gewoon vast 4 pakken halen en zet die op elkaar achter de speakers in het plastic.
Kun je horen wat het doet.
En ga van daaruit verder.

Rob
Plastic is niet luchtdoorlatend.
Vraag me af of op die manier testen wel werkt
Je mag basstraps en panelen immers ook niet bekleden met niet luchtdoorlatende stoffen.

g of war

#16
dank voor jullie reacties!

Zal me nu gaan verdiepen in welke rockwool voor hier het beste zou zijn.


ben benieuwd wat de antwoorden zijn wat betrefd het plastic.

morca

Ik dacht 244 rockwool
Dat de stof luchtdoorlatend moet zijn is algemeen bekend.
Plastic is dat niet dus dat is eigenlijk het antwoord al.

RalphH

#18
Quote from: morca on January 18, 2017, 17:08:53
Je mag basstraps en panelen immers ook niet bekleden met niet luchtdoorlatende stoffen.

Zeker wel, als het om laag gaat maakt dit niets uit. Voor hoog moet je ze niet blokkeren inderdaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

g of war

#19
op het internet kom je vaak rockwool 221 tegen met 55kg/m3
als iemand weet welke het beste is voor mijn doel dan hoor ik dat graag.

zal eens kijken naar de rockwool 244, thnx!
op internet kom je zoveel tegen, maar veel verschillende verhalen ook.

dus als je aan de voorkant van een eigengemaakte bass trap iets monteerd van een folie of plastic, dan absorbeerd die alleen nog het lage gedeelte of is dit moeilijk te zeggen?

wat denken jullie van deze traps?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/professionele-audio-tv-en-video-apparatuur/a1063205471-primacoustic-maxtrap-beige.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&pos=3&casData=YBBca2625f66czpNVyGDVTYVjng_pjHBqsPoirzGHt72m5bvtmImwBvE4hxsJNMlunZX876NRbzpHFOPcjNnkKhe_EC1NDvrGBxK8t01SiuX1q-mTMeeD6XKojLwotZpVTpLqngYyebf2kkZWANOVjyx-EoKhwF0-wx_ztcXYEKPL4JODw2L1sbEgaDTu-MpDxNsSKrWifkBVgkKmYVmIiXyL_atQ5yrYeMNlCW7i6y9rpsd9Rkrx0OB9McRy_ReR3QL-8CavIE_fWBMokLKwDbsC8z1UeLl_YL_JAsGCCks94EIirSPvSW6oz1uHFRDidTIMYfZGZ1RiELJS4FR56wpflqvf6VbPOPQeAPNR-iHWwg_y7C7J2NCG2p1SGmzOenGca3yCR0QpDj3ZK4nOQ


morca

Quote from: g of war on January 18, 2017, 17:52:22
op het internet kom je vaak rockwool 221 tegen met 55kg/m3
als iemand weet welke het beste is voor mijn doel dan hoor ik dat graag.

zal eens kijken naar de rockwool 244, thnx!
op internet kom je zoveel tegen, maar veel verschilende verhalen ook.

dus als je aan de voorkant van een eigengemaakte bass trap iets monteerd van een folie of plastic, dan absorbeerd die alleen nog het lage gedeelte of is dit moeilijk te zeggen?

wat denken jullie van deze traps?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/professionele-audio-tv-en-video-apparatuur/a1063205471-primacoustic-maxtrap-beige.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&pos=3&casData=YBBca2625f66czpNVyGDVTYVjng_pjHBqsPoirzGHt72m5bvtmImwBvE4hxsJNMlunZX876NRbzpHFOPcjNnkKhe_EC1NDvrGBxK8t01SiuX1q-mTMeeD6XKojLwotZpVTpLqngYyebf2kkZWANOVjyx-EoKhwF0-wx_ztcXYEKPL4JODw2L1sbEgaDTu-MpDxNsSKrWifkBVgkKmYVmIiXyL_atQ5yrYeMNlCW7i6y9rpsd9Rkrx0OB9McRy_ReR3QL-8CavIE_fWBMokLKwDbsC8z1UeLl_YL_JAsGCCks94EIirSPvSW6oz1uHFRDidTIMYfZGZ1RiELJS4FR56wpflqvf6VbPOPQeAPNR-iHWwg_y7C7J2NCG2p1SGmzOenGca3yCR0QpDj3ZK4nOQ
Het kan ook best 221 zijn.
Ik zei al weet het niet zeker.

Ik ga even opletten in dit topic ,gaat weer wat nuttige info uitkomen denk ik  :thumbs-up:

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

#23
Quote from: RalphH on January 18, 2017, 17:31:28
Zeker wel, als het om laag gaat maakt dit niets uit. Voor hoog moet je ze niet blokkeren inderdaad.
^^

g of war

#24
Quote from: RalphH on January 18, 2017, 18:21:28
Duur? ;D

Haha goed antwoord  :worship:

Het mag best duur zijn, ALS het dan ook goed werkt.
Hoe dan ook lijkt het me zowiezo wel overpriced.

Bestaan er goede kant en klare bas traps, of is zelf maken toch nog het beste?