Elipson 1303 foster - filter issue

Started by peabody, January 16, 2017, 15:19:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peabody

goedendag allen,

Ik ben sinds kort (na jaren zoeken) gelukkig eigenaar van de Elipson 1303 jubilee met foster tweeter (in het grijs :pompom:). De Audax wooferranden waren compleet vergaan en heb ik inmiddels vervangen; best een leuk klusje, met veel resultaat. Het viel mij echter op, bij testen met een frequentiegenerator, dat de mid unit ook echt laag (zeg 50Hz) te verwerken krijgt, en de woofer, die tot 80 of 120 (mij niet helemaal duidelijk) Hz zijn werk moet doen, echt wel hogere frequenties krijgt toebedeeld.
Dus ik vraag mij af; kan dat het gevolg zijn van een defect filter? De boel is 31 jaar oud, een kleine brandlucht was waar te nemen (maar dat kan imo ook van het wooferfoam komen), onderdelen op het filter zien er optisch prima uit.

Ik denk echt dat dit 'mijn speaker' is, dus wil ze echt in goede staat brengen. Zou het graag horen vanuit de vele kennis hier, geweldig forum, lees al jaren met heel veel plezier.
Bij voorbaat dank!

Thanatos

Een kantelfrequentie is niet keihard. Een woofer loop altijd wat door en de mid komt ook wat eerder in en loopt dan op.

Als je klankmatig niks vreemds hoort zit het wel goed.

Mooie speaker :thumbs-up:

Thanatos


Knor

Ik ken het fenomeen; het zal vast kloppen.
De 1303 tart nogal wat ongeschreven spiekerregels...
En elke serie is weer net anders, met name in het filter.

Het is ook een bandpass woofer; die speelt via een poort en kent zo een natuurlijke 12dB afval aan de bovenzijde. Daar wordt in het filter rekening mee gehouden. De middentoner loopt maar heel flauw af om dat te kunnen counteren..
De midunit moet dus ook heel laag kunnen in een dergelijk systeem, anders valt er een gat in het frequentieverloop.

Luisteren moet je wel kunnen overtuigen!
Het is in feite een zeer complete, niet opvallend spectaculaire speaker, maar het laag kan heel diep gaan.
Op sterkte bovendien!
Het was voor mij de allereerste speaker die me liet kennismaken met serieus geluid. In 1975 was dat.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

peabody

Dank jullie! Ben bijna gereed om lekker te gaan luisteren, maar in eerste instantie vond ik het mid nogal overheersend (vermoeiend), wat ik me totaal niet herinner van deze speaker. Maar jullie stellen me gerust, ik ga het even aanzien!
Wat mij ook opvalt; dit is idd serieus geluid, een hoop opnames vallen opeens door de mand, waar ik aan heel vergeeflijke speakers ben gewend..
Valt er nog iets te winnen qua verbetering/modernisering filter? Als ik blij ben straks met het geluid, laat ik het lekker achter me, maar nu ik toch in de dhz modus zit, zijn er tips?

Thanatos

#5
Quote from: Knor on January 16, 2017, 16:27:27
Ik ken het fenomeen; het zal vast kloppen.
De 1303 tart nogal wat ongeschreven spiekerregels...
En elke serie is weer net anders, met name in het filter.

Het is ook een bandpass woofer; die speelt via een poort en kent zo een natuurlijke 12dB afval aan de bovenzijde. Daar wordt in het filter rekening mee gehouden. De middentoner loopt maar heel flauw af om dat te kunnen counteren..

De midunit moet dus ook heel laag kunnen in een dergelijk systeem, anders valt er een gat in het frequentieverloop.

Luisteren moet je wel kunnen overtuigen!
Het is in feite een zeer complete, niet opvallend spectaculaire speaker, maar het laag kan heel diep gaan.
Op sterkte bovendien!
Het was voor mij de allereerste speaker die me liet kennismaken met serieus geluid. In 1975 was dat.

In de oudere versies wordt de Audax middentoner ook als laag woofer gebruikt. Die kan wel laag zat.

Quote from: peabody on January 16, 2017, 17:30:39
Dank jullie! Ben bijna gereed om lekker te gaan luisteren, maar in eerste instantie vond ik het mid nogal overheersend (vermoeiend), wat ik me totaal niet herinner van deze speaker. Maar jullie stellen me gerust, ik ga het even aanzien!
Wat mij ook opvalt; dit is idd serieus geluid, een hoop opnames vallen opeens door de mand, waar ik aan heel vergeeflijke speakers ben gewend..
Valt er nog iets te winnen qua verbetering/modernisering filter? Als ik blij ben straks met het geluid, laat ik het lekker achter me, maar nu ik toch in de dhz modus zit, zijn er tips?


De Foster kan als Ribbon wel wat fris zijn.

Maar zoals opgemerkt is zijn alle 1303 echt mooie en uitgewogen luidsprekers. Als je dit terug hoort is het in orde.

Het filter lekker origineel houden. Best complex met veel componenten.

Tony Gee heeft wel eens een upgrade gedaan :


Knor

Quote from: peabody on January 16, 2017, 17:30:39
Dank jullie! Ben bijna gereed om lekker te gaan luisteren, maar in eerste instantie vond ik het mid nogal overheersend (vermoeiend), wat ik me totaal niet herinner van deze speaker. Maar jullie stellen me gerust, ik ga het even aanzien!
Wat mij ook opvalt; dit is idd serieus geluid, een hoop opnames vallen opeens door de mand, waar ik aan heel vergeeflijke speakers ben gewend..
Valt er nog iets te winnen qua verbetering/modernisering filter? Als ik blij ben straks met het geluid, laat ik het lekker achter me, maar nu ik toch in de dhz modus zit, zijn er tips?

Het prachtige middengebied is een sterk punt van de 1303, altijd. Persoonlijk vond ik de Foster-versies niet geslaagd.
Ik denk ook niet dat je opnames hier door de mand vallen, met alle respect, maar je front-end en/of versterker. Er is veel power nodig...
Van het filter kun je volgens mij beter afblijven. Het vormt een klankbepalende eenheid met de units, en veranderen van onderdelen, enkel op grond van merk en reputatie, is riskant en in dit geval nodeloos kostbaar.
Een 1303 is erg overtuigend en natuurlijk in wat ze neerzet!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Thanatos on January 16, 2017, 21:20:14
In de oudere versies wordt de Audax middentoner ook als laag woofer gebruikt. Die kan wel laag zat.

Helemaal zonder de 'dwarsgeplaatste' 20cm woofer op 1/3 van de voet, bedoel jij?
Met alleen die 13cm Audax voor het midden EN laag dus...

Dat wist ik niet. Het zullen dan niet de Foster-versies versies geweest zijn, denk ik?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

peabody

Een oudere serie gebruikt ook die Audax intern, dus ipv de 20cm, heeft die 2 maal 13cm.
Mijn versterking is momenteel idd niet op orde, ik hoor dat daar nog veel te winnen is..
Ik laat het filter lekker met rust!

eric_audio

#9
Lang geleden dat ik die speaker gehoord heb. Maar vond het toen wel heel erg goed. Is een transmission line toch?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Knor

Quote from: eric_audio on January 17, 2017, 10:09:18
Lang geleden dat ik die speaker gehoord heb. Maar vond het toen wel heel erg goed. Is een transmission line toch?

Het laag is bandpass.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

eric_audio

Quote from: Knor on January 17, 2017, 12:00:52
Het laag is bandpass.

Thanks. Ik moest even googlen wat het is, maar weet het nu.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

peabody

Even een update, omdat ik zeer blij ben  :thumbs-up:

Rolranden vervangen:



Het filter:



Om te child proofen, wat roostertjes gemaakt van vogelgaas (maaswijdte < vingertje  :angel:):



Penn Elcom speakerschuim om nieuwe frontjes te maken:



met een mal van karton:



en met klittenband vastgemaakt:



Het resultaat:



Inmiddels de versterking (tijdelijk) geupgrade, ik wil ze (denk ik) op mijn Quad 33/303 die revisie behoeft. Een wereld van verschil, en zoals Knor al vermoedde was dit idd een groot mankement. Nu rust in het geluid! Ik ben erg blij, ook door jullie input!

Ik zal mijn verdere bevindingen nog posten, maar vooralsnog een tevreden luisteraar hier  :pompom:

B-art

Leuke topic, er zijn dus nog meer Elipson bezitters. Ik heb nu tijdelijk even het kleinere broertje staan, de 1402
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

CG

#14
Dank voor de goede foto's Peabody! Heb afgelopen week het frontje verwijderd (was totaal op en verpulverd) maar wilde het nieuwe frontje liever niet opnieuw verlijmen. Dacht al aan de "harde" kant van klittenband en die op de kast plakken. Met even googelen vond ik deze foto's en heb het even op proef geprobeerd met wit klittenband (had ik nog liggen) Ging prima. Ga even zwart klittenband bestellen. Thanks!