Aanpakken lage tonen in de ruimte

Started by dane86, January 15, 2017, 16:12:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dane86

Ik ben van plan mijn woonkamer aan te gaan passen. De tv gaat weg alsmede het bankstel en de zwarte kast en hiervoor in de plaats komen zitzakken door de hele ruimte en een beamer. De speakers blijven staan en op de plek achter de tv wil ik de vensterbank gaan verbredn door middel van een meubel die ook de radiator bedekt. Doel van dit meubel is om te dienen als extra plek om te zitten maar bijkomend doel is om als het mogelijk is basstraps mee te nemen in het design. Nu heb ik totaal geen verstand van akoestiek maar ik zal proberen het huidige probleem uit te leggen.

Ik heb veel gespeeld met opstelling van de speakers maar wat ik ook doe, de lage tonen hopen zich op in de erker bij het raam. Op die plek dreunt het heel erg en daarbij heb ik ook een dip op de luisterplek. Dit zou geen probleem zijn, ware het echter dat deze dreun bij de bovenburen voor veel overlast zorgt. Het is alleen laag, voor de rest horen ze niks. Tijdelijke oplossing is nu dat de poorten van mijn monitor audio speakers gevuld zijn, dit lost de overlast op maar bederft de pret qua geluid ook een beetje.

Ik heb ook een vergelijking gedaan tussen multEQ (kamercorrectie) aan en uit. Zoals verwacht zorgt het inschakelen van MultEQ voor veel meer laag in de erker dan zonder omdat het gebrek aan laag op de luisterplek te compenseren. Er zijn dus 2 oplossingsrichtingen:

- MultEQ gebruiken en iets doen tegen de laagophoping in de erker
- Het gebrek aan laag oplossen op de luisterplektoe waardoor de boost van MultEQ niet nodig is.

Wat zou jullie advies zijn? En hoe pak ik het aan?

Voor verduidelijking van de situatie heb ik een paar foto's toegevoegd.

Dirk

Quote from: dane86 on January 15, 2017, 16:12:18
Er zijn dus 2 oplossingsrichtingen:

- MultEQ gebruiken en iets doen tegen de laagophoping in de erker
- Het gebrek aan laag oplossen op de luisterplektoe waardoor de boost van MultEQ niet nodig is.

Wat zou jullie advies zijn? En hoe pak ik het aan?

een derde route bekijken en die eerst uitproberen;
gaan schuiven met de speakers én luisterplek.

beide zijn nl icm met de ruimte (wegens z'n afmetingen) verantwoordelijk voor je pieken (in de erker) en dalen (op de luisterplek) die je ervaart in de weergave op bepaalde plaatsen, dus als je gaat bewegen met één of beide zal je merken dat ook die pieken en dalen gaan wijzigen, met wat geluk tot een niet langer storend niveau op de plekken waar ze dat nu wel doen.

fwiw; een piek kan je wel enigszins dempen/temmen dmv DSP, maar een dal (zoals je nu ervaart op de luisterplek) krijg je nooit "gevuld" met DSP  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Knor

Je wil dit misschien niet horen, maar doe allereerst iets aan de opstelling. 90 of 180 graden...
Ik zie daar de grootste winst in eerste instantie!

Basstraps gaan dit in hun eentje niet zomaar oplossen; deel van het probleem is namelijk ook geluidsisolatie naar belendend perceel of verdieping.

Deel van de oplossing kan een ander luidsprekersysteem zijn.
Je kamer moet al die energie allereerst wel kunnen verwerken binnen de halve seconde, en dat lijkt in het laag niet te lukken hier, omdat de akoestische correctiemogelijkheden minimaal zijn.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

dane86

Bedankt voor jullie replies. Uiteraard sta ik overal voor open alleen de ruimte geeft me niet veel mogelijkheden. Jullie kunnen het niet zien op de foto's, maar de wand rechts van de bank heeft een dubbele deur naar de kamer ernaast en de wand achter de bank bevat een aantal inbouwkasten. Hier zou ik de speakers wel voor kunnen zetten maar de kasten moeten wel bruikbaar blijven. Levert het spiegelen van deze opstelling niet exact dezelfde problemen op of is dat een verkeerde aanname?

Enige plek waar de speakers dan nog zouden kunnen staan is links of verder in de hoeken van de kamer. Links zou een optie kunnen zijn alleen als er een beamer komt zou die ik die toch in de lengte van de kamer willen hangen. Ik heb nog foto's toegevoegd vanuit andere hoeken om een beter beeld te geven.

Knor

Ik erken het probleem wel.
In zulke gevallen moet je wellicht toch het compromis ook erkennen en ermee leven. In sommige ruimtes lukt het ook gewoon niet, en dat is dan een feit.
Liever nog zou ik dan hulp zoeken; er zijn bijna altijd mogelijkheden, maar daarvoor moet je wel ter plaatse kunnen zijn.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Staaled

#5
Dynky haalde het reeds aan, verplaatsen.

De speakers lijken weinig kanten op te kunnen.
Dan blijft de MLP over.

Is dat niet mogelijk kun je eens met de ADSY mic wat schuiven bij inregelen.
Delays doen er in je set niet toe, ik zie maar twee speakers symmetrisch tov MLP.

Mogelijk tracht ADSY de dip dan niet meer op te vullen en krijg je de rest wel gladder.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

dane86

#6
Je bedoeld de microfoon niet op de luisterplekneerzetten bij inregelen maar deze microfoon op plekken door de kamer heen waar de dip niet zit. Ik zal dit vanmiddag eens proberen.

Als die ophoping van laag in de erker minder wordt ben ik al best tevreden want dan kan ik de demping uit de poorten van de speakers halen. Bank gaat de ruimte uit dus ik krijg wat meer mogelijkheden qua opstelling. Bedankt voor de tips

Staaled

Wat meer naar voor of achter met de mic meten.
Dus een 6 punts meting , maar dan bijvoorbeeld 40 cm voor de posities die je eerder gebruikte.

Makkelijker is de mic 40 cm voor (of achter) de MLP plaatsen en 3 keer meten zonder verplaatsen.
Vervolgens meetsessie afsluiten en ADSY filters laten berekenen.
Zien wat dat dan brengt.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

dane86

Ben inmiddels begonnen met het veranderen van de kamer en de opstelling is veranderd zoals te zien op de foto. Ik heb minder last van de dip in het midden van de kamer. Waar ik me wel nog steeds aan stoorde was een overschot aan laag en dus ook weer in de erker.

Nog maar eens door de settings van de receiver gegaan en uiteindelijk reference level offset gevonden. Die staat standaard op 0db voor films. Na dit op 15db gezet te hebben merk ik dat audyssey veel minder bruut ingrijpt en alles een stuk minder overstuurd. Nu maar weer eens bij de bovenbuurvrouw langs gaan om te luisteren.

botsen

Zou je met basstraps in de erker niet de radiator blokkeren?