32 bit "dacs"

Started by Kjelt, January 10, 2017, 09:44:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: holco on February 14, 2017, 12:56:45
Geluidsapparatuur koop je met je oren en niks anders!!
Dan kun je dus twee keer iets kopen en dan ?

holco

Das wel de mooiste manier en dan mag de winnaar blijven ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Het wordt namelijk ook gemaakt met de oren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Aan de andere kant als je alle "audio" verkooptrucs op een rijtje zet zou je eigenlijk alleen iets willen kopen als je het apparaat in je eigen set thuis hebt gehoord en uitgebreid vergeleken met een andere kandidaat.

scrutinizer

...durf jij nog wel de straat op, Wicher? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt


scrutinizer

#56
Quote from: Kjelt on February 14, 2017, 14:36:06
?

?...in metaforische zin...
Omdat je het idee schept dat mensen die geluidsapparaten aan de mens brengen bij voorbaat niet te vertrouwen zouden zijn...Zo iets ;) 



.....sta ervan te kijken dat je hem niet oppakte :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 14, 2017, 14:41:57
?...in metaforisch zin...
Omdat je het idee schept dat mensen die geluidsapparaten aan de mens brengen bij voorbaat niet te vertrouwen zouden zijn...Zo iets ;) 
Ach so, nou nee dat bedoelde ik niet, het is meer dat door de online boom er steeds minder mogelijk is.
Bij de bekende goede wat kleinere winkels zul je weinig problemen hebben en daar is het meestal ook geen probleem om een apparaat te lenen.

Vooral met DACs zie ik met lede ogen dat er veel in het buitenland zomaar besteld wordt op specificaties (die laten we het voorzichtig zeggen niet altijd deugen).

Quote.....sta ervan te kijken dat je hem niet oppakte :)
nee ik laat wat meer liggen tegenwoordig, teveel andere dingen aan mijn hoofd  ;) .

Maar wat vind jij van de "32 bit dacs" ?

scrutinizer

#58
Quote from: Kjelt on February 14, 2017, 14:55:38
Ach so, nou nee dat bedoelde ik niet, het is meer dat door de online boom er steeds minder mogelijk is.
Bij de bekende goede wat kleinere winkels zul je weinig problemen hebben en daar is het meestal ook geen probleem om een apparaat te lenen.

Vooral met DACs zie ik met lede ogen dat er veel in het buitenland zomaar besteld wordt op specificaties (die laten we het voorzichtig zeggen niet altijd deugen).
nee ik laat wat meer liggen tegenwoordig, teveel andere dingen aan mijn hoofd  ;) .

Maar wat vind jij van de "32 bit dacs" ?

Aan 24 bit dacs hebben we meer dan genoeg voor ons beperkte laagfrequent hobbietje....

Voor gimmics is het mss verstandig, zoals Trinnov, een i7 te laten draaaien. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 14, 2017, 15:03:41
Aan 24 bit dacs hebben we meer dan genoeg voor ons beperkte laagfrequent hobbietje....
8)

MAW

#60
Quote from: holco on February 14, 2017, 12:56:45
Geluidsapparatuur koop je met je oren en niks anders!!

Het ligt eraan wat voor apparatuur. Als het om luidsprekers gaat ben ik het met je eens. In geval van een DAC zeker niet. Een DAC koop je mi het beste op basis van je verstand. Ze klinken allemaal namelijk voor het gehoor hetzelfde, tenzij er 1 defect is. DE verschillen zitten hem in functionaliteit:
- Is het alleen een DAC, of ook digitale en/of analoge pre-amp, headphone amp, streamer, etc.
- ingangen en uitgangen
- UI (bediening)
- enz.

..een rationele check of het de benoefte dient binnen je systeem (ent. toekomstige wensen).

Je moet natuurlijk wel emotie voelen bij hetgeen je koopt (anders wil je op den duur toch wat anders). Maar als je een DAC het op gehoor koopt dan dicht je jezelf goddelijke capaciteiten toe of hou je jezelf voor de gek. Als een DAC niet defect is dan kun je gewoon niet consistent de performance horen en vergelijken met andere apparaten.

Gr. Martijn

scrutinizer

#61
Quote from: MAW on February 14, 2017, 15:17:00
Een DAC koop je met je verstand. Ze klinken allemaal namelijk voor het gehoor hetzelfde, tenzij er 1 defect is. DE verschillen zitten hem in functionaliteit:
- Is het alleen een DAC, of ook digitale en/of analoge pre-amp, headphone amp, streamer, etc.
- ingangen en uitgangen
- UI (bediening)
- enz.

Als je een DAC koopt kun je daar het beste op letten. Sluit het aan op wat ik nodig he bin mijn systeem. Als je het op gehoor koopt dan dicht je jezelf goddelijke capaciteiten toe, of hou je jezelf voor de gek..

Dat mag dan ook in jouw beleving en mening van dit alles zo zijn  :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Dura

#62
Die 32-bits, daarvan dient het overbodig lijkende gedeelte toch vaak voor volumeregeling bij DACs die ook een VV-functie hebben?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

MAW

#63
Quote from: scrutinizer on February 14, 2017, 15:18:24
Dat mag dan ook in jouw beleving en mening van dit alles zo zijn  :)

Dat heeft niks met mijn menign te maken. Je KUNT geen verschillen horen tussen DAC's die naar behoren werken.

Er zijn maar weinig tests die goed uitgevoerd zijn en waarvan ook nog eens goed verslag uitgebracht is. Dit is de enige die ik ken en daar is de uitslag heel duidelijk van.

Gr. Martijn

scrutinizer

#64
Quote from: MAW on February 14, 2017, 15:25:06
Dat heeft niks met mijn menign te maken. Je KUNT geen verschillen horen tussen DAC's die naar behoren werken.

Er zijn maar weinig tests die goed uitgevoerd zijn en waarvan ook nog eens goed verslag uitgebracht is. Dit is de enige die ik ken en daar is de uitslag heel duidelijk van.

Is een test dan eigenlijk niet overbodig? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thanatos

Quote from: MAW on February 14, 2017, 15:25:06
Dat heeft niks met mijn menign te maken. Je KUNT geen verschillen horen tussen DAC's die naar behoren werken.

Er zijn maar weinig tests die goed uitgevoerd zijn en waarvan ook nog eens goed verslag uitgebracht is. Dit is de enige die ik ken en daar is de uitslag heel duidelijk van.

Zelfs ik als nuchtere audioot kan hier niet in meegaan..

Kijk die hele zwerm DAC merken die standaard DS dacs toepassen en ook voor het gemak maar de implementatie van de fabrikant overnemen daar zul je niet veel klankmatige variatie aantreffen.

Maar er zijn wel degelijk duidelijk waar te nemen (en dus te meten) verschillen tussen de verschillende DACS. Dat de verschillen soms niet zo groot zijn als sommigen beweren.. dat is weer een discussie opzich..

scrutinizer

Quote from: Thanatos on February 14, 2017, 15:43:01
Zelfs ik als nuchtere audioot kan hier niet in meegaan..

Kijk die hele zwerm DAC merken die standaard DS dacs toepassen en ook voor het gemak maar de implementatie van de fabrikant overnemen daar zul je niet veel klankmatige variatie aantreffen.

Maar er zijn wel degelijk duidelijk waar te nemen (en dus te meten) verschillen tussen de verschillende DACS. Dat de verschillen soms niet zo groot zijn als sommigen beweren.. dat is weer een discussie opzich..

Praten we hier nu over DAC chips of gehele ontwerpen met analog stage included? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thanatos

Een DAC chip kun je niet beluisteren.. Dus je moet het wel als geheel nemen.

scrutinizer

Quote from: scrutinizer on February 14, 2017, 15:18:24
Dat mag dan ook in jouw beleving en mening van dit alles zo zijn  :)

dan blijf ik hierbij en maak er 'jullie mening' van.... ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

MAW

#69
Quote from: MAW on February 14, 2017, 15:25:06
Dit is de enige die ik ken en daar is de uitslag heel duidelijk van.

Dan kan vast iemand een verslaglegging van een ander (evengoed of grondiger) onderzoek kan aanleveren waaruit iets anders blijkt...

Mijn bevindingen sluiten daar oveigens op aan. Toen ik indertijd een Benchmark DAC1 HDR (>€1.500,-) kocht dacht ik tijdens het beluisteren in mijn setup dat deze duidelijk anders klonk dan de E-MU 0404 usb (<€200,-) die ik al had.  Toen ik ze (met gelijke volumes) via een Goldpoint SW2X switch blind ging vergelijken op mijn K+H monitors van indertijd waren er ineens geen verschillen meer. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:

1: de verschillen zijn er wel maar de apparatuur is niet goed genoeg om het te horen

Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de K+H's (O300's met O800) in nearfield setup in akoestisch behandelde ruimte uiterst goed zeer genuanceerde verschillen laten horen

2: mijn gehoor is niet goed genoeg om het te kunnen horen
Dat zou natuurlijk kunnen. Maar dat ik bij het aansluiten eerst overduidelijk verschillen hoorde duidt erop dat 'weten wat er speelt' nogal grote impact heeft, aangezien dat later niet lukte.

3: de klankmatige verschillen zijn niet hoorbaar
Tja, dan blijft deze over.
Gr. Martijn

scrutinizer

Quote from: MAW on February 14, 2017, 16:02:10
Dan kan vast iemand een verslaglegging van een ander (evengoed of grondiger) onderzoek kan aanleveren waaruit iets anders blijkt...

Net zo goed als jullie dit voor zoete koek slikken.....
Ben ik van mening, puur op eigen ervaring, dat de verschillen van alleen I/V stages al groot zijn. ;D
En dat je een DAC chip op zichzelf niet kunt beluisteren is crap.....Ik doe niet anders.
Let's agree to disagree. Ok? ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

MAW

Quote from: scrutinizer on February 14, 2017, 16:09:28
Net zo goed als jullie dit voor zoete koek slikken.....

Tja, als je de uitkomsten niet aan wilt nemen dan ben ik wel benieuwd wat ze in het onderzoek niet goed gedaan hebben. Het onderzoek is mi namelijk erg goed opgezet, uitgevoerd en gerapporteerd.
Gr. Martijn

scrutinizer

#72
Quote from: MAW on February 14, 2017, 16:15:22
Tja, als je de uitkomsten niet aan wilt nemen dan ben ik wel benieuwd wat ze in het onderzoek niet goed gedaan hebben. Het onderzoek is mi namelijk erg goed opgezet, uitgevoerd en gerapporteerd.

Ik hoef natuurlijk niets aan te nemen van ervaringen, anders dan die van mijzelf, die zijn beschreven.
Ik hecht meer waarde aan zaken waar ik zelf een hand en oor in heb.....
Hoop dat deze uitleg samen met mijn aanbod agree to disagree duidelijkheid schept vwb MIJN mening van dit alles, MAW. ;)
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brtram

Quote from: MAW on February 14, 2017, 16:02:10
Dan kan vast iemand een verslaglegging van een ander (evengoed of grondiger) onderzoek kan aanleveren waaruit iets anders blijkt...

Mijn bevindingen sluiten daar oveigens op aan. Toen ik indertijd een Benchmark DAC1 HDR (>€1.500,-) kocht dacht ik tijdens het beluisteren in mijn setup dat deze duidelijk anders klonk dan de E-MU 0404 usb (<€200,-) die ik al had.  Toen ik ze (met gelijke volumes) via een Goldpoint SW2X switch blind ging vergelijken op mijn K+H monitors van indertijd waren er ineens geen verschillen meer. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:

1: de verschillen zijn er wel maar de apparatuur is niet goed genoeg om het te horen

Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de K+H's (O300's met O800) in nearfield setup in akoestisch behandelde ruimte uiterst goed zeer genuanceerde verschillen laten horen

2: mijn gehoor is niet goed genoeg om het te kunnen horen
Dat zou natuurlijk kunnen. Maar dat ik bij het aansluiten eerst overduidelijk verschillen hoorde duidt erop dat 'weten wat er speelt' nogal grote impact heeft, aangezien dat later niet lukte.

3: de klankmatige verschillen zijn niet hoorbaar
Tja, dan blijft deze over.

Je baseert jouw zeer stellige mening op, één luister test tussen twee dacs en één artikel wat in je straatje past?
Jouw goed recht, maar boor niet iedereen, die hier anders mee omgaat, als "simpele man" de grond in.

Hoe vond je de Audio-Gd trouwens klinken, ook gelijk aan jouw twee dac's?

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster