Nieuwe switch

Started by SV..S, January 10, 2017, 22:16:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

Het lijkt erop dan 1 van mijnSissco  switchen niet meer lekker werkt.
Sqeeuzebox en apple tv geen netwerk momenteel.
In huis ligt cat 5 van modem naar router naar switch.
De switch die ik wil vervangen is puur voor de ht, maakt het nog uit wat ik koop, type, merk snelheid enz?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

CZ79

Sissco?

Ik zou gewoon lekker een netgear gigabit switch kopen, heb je al voor een paar tientjes
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kjelt

Switch of router?
Voor een switch in een thuisnetwerk zijn er niet zo heel veel eisen of je moet speciale eisen als vlans etc. hebben dan heb je een managed switch nodig.
Als je echt alleen puur switching functionaliteit nodig hebt kun je een willekeurige betaalbare 1Gb switch aanschaffen, inderdaad van bv Netgear, Dlink, TPlink, Linksts, Zyxel maakt niet veel uit.
Vanaf 20 tot 40 euro.
Ik zelf geef altijd de voorkeur aan een metalen kastje, de TPlinks en Netgears hebben het altijd prima bij mij gedaan.

CZ79

De Netgear ProSAFE GS105E is managed en kan overweg met VLANs, Port priority, etc. kost rond de €35 (helemaal metaal en super stabiel, heb er pas geleden twee aangeschaft en werkt als een trein)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kjelt

Quote from: cz79 on January 11, 2017, 09:07:38
De Netgear ProSAFE GS105E is managed en kan overweg met VLANs, Port priority, etc. kost rond de €35 (helemaal metaal en super stabiel, heb er pas geleden twee aangeschaft en werkt als een trein)
Die heb ik ook eentje, is wel minimaal qua instellingen (managed is een groot woord). Ik gebruik hem eigenlijk alleen als semi-"tap" want je kunt bij deze portforwarding aanzetten, maar de meeste gebruikers hebben daar helemaal geen baat bij of interesse in.
Die kunnen denk ik voor hetzelfde geld dan beter een 8 ports aanschaffen (als ze tenminste daar behoefte aan hebben).

CZ79

Wat heet minimaal? VLANs maken en benoemen, prio''s toekennen aan poorten en VLANs, monitoring, logging, QoS, Rate Limit, Broadcast Filtering, Spanning Tree, etc. Het is de vraag of je het nodig hebt maar lang niet gek voor die €35 (5 prts) en €49 voor een 8 prts switch
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: cz79 on January 11, 2017, 09:24:46
Wat heet minimaal? VLANs maken en benoemen, prio''s toekennen aan poorten en VLANs, monitoring, logging, QoS, Rate Limit, Broadcast Filtering, Spanning Tree, etc.

Zoals wijlen Manuel zou zeggen, Que  :wacko:




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Quote from: SV..S on January 11, 2017, 10:04:12
Zoals wijlen Manuel zou zeggen, Que  :wacko:
:D gewoon een normale unmanaged switch kopen plug en play en je kunt weer verder.
Overigens wel vreemd dat je Cisco er zomaar mee stopt, is de voeding nog in orde ?
Probeer eens een power off en on van de switch en als dat niet helpt van poort te veranderen dus de desbetreffende apparaten in een andere poort stoppen en kijken of het dan wel werkt.
Ook de inkomende kabels eens goed nakijken.

SV..S

Als ik het goed begrijp is een 8 poort 1 "ingang" en 7 "uitgangen"?
Deze zijn niet plaatsgebonden toch?

Momenteel zit mijn 8 poorts vol;

Humax, tv, kaku, oppo, dune, mede8er, ps3, squeezebox, apple tv.

De 1e 2 zijn niet perse nodig de 3e niet plaatsgebonden.
De huidige is trouwens 100 mb




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: Kjelt on January 11, 2017, 10:10:05
:D gewoon een normale unmanaged switch kopen plug en play en je kunt weer verder.
Overigens wel vreemd dat je Cisco er zomaar mee stopt, is de voeding nog in orde ?
Probeer eens een power off en on van de switch en als dat niet helpt van poort te veranderen dus de desbetreffende apparaten in een andere poort stoppen en kijken of het dan wel werkt.
Ook de inkomende kabels eens goed nakijken.
Dat laatste gisteren gedaan en probleem verschuift naar ander apparaat dus er lijken 1 of meerdere poorten af en toe te weigeren.wat. Exoel je met kabels nakijken, aan de buitenkant ziet het er goed uit, ze klikken er ook netjes in.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Ik ben trouwens benieuwd wat en of er in de toekomst een bottleneck ontstaat in mijn huidige configuratie.

Momenteel is de situatie als volgt;

Modem, router, switch, switch-ht alles via cat5
In de ht loopt de hdmi via een switch van Marantz.

Ik zie nu bv met netflix(apple tv) of streamen met oppo of dune licht schokkerig beeld.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Quote from: SV..S on January 11, 2017, 10:12:08
Als ik het goed begrijp is een 8 poort 1 "ingang" en 7 "uitgangen"?
Deze zijn niet plaatsgebonden toch?
Bij een switch zijn er geen in of uitgangen alleen twee richtings poorten dus het maakt niet uit welk apparaat je waar stopt.

Quote from: SV..S on January 11, 2017, 10:16:06
Dat laatste gisteren gedaan en probleem verschuift naar ander apparaat dus er lijken 1 of meerdere poorten af en toe te weigeren.wat. Exoel je met kabels nakijken, aan de buitenkant ziet het er goed uit, ze klikken er ook netjes in.
Kabel kan ook soms storing veroorzaken (knikken of loslaten bij de plug) maar het zou wel heel toevallig zijn als er tegelijk twee kabels moeilijk doen, lijkt dan inderdaad dat er iets met de switch niet in orde is.

Kjelt

Quote from: SV..S on January 11, 2017, 10:23:10
Ik ben trouwens benieuwd wat en of er in de toekomst een bottleneck ontstaat in mijn huidige configuratie.
Momenteel is de situatie als volgt;
Modem, router, switch, switch-ht alles via cat5
In de ht loopt de hdmi via een switch van Marantz.
Ik zie nu bv met netflix(apple tv) of streamen met oppo of dune licht schokkerig beeld.
Zijn alle switches en apparaten voorzien van 1Gb/s netwerk poort? De oude Dunes hebben bv nog een 100Mb/s poort.
Wat is het typenr van de Marantz? 1Gb/s is +/- effectief 105MB/s en dat zou ruim voldoende moeten zijn.

SV..S

Quote from: Kjelt on January 11, 2017, 10:28:48
Zijn alle switches en apparaten voorzien van 1Gb/s netwerk poort? De oude Dunes hebben bv nog een 100Mb/s poort.
Wat is het typenr van de Marantz? 1Gb/s is +/- effectief 105MB/s en dat zou ruim voldoende moeten zijn.

Huidige switches zijn 100 mb, de Dune dacht ik wel, de andere apparaten durf ik niet zo te zeggen.
Voor de Marantz moet ik vanavond even kijken.
Is cat5 voorlopig toereikend?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

 ::)
Quote from: SV..S on January 11, 2017, 12:59:39
Huidige switches zijn 100 mb, de Dune dacht ik wel, de andere apparaten durf ik niet zo te zeggen.
Voor de Marantz moet ik vanavond even kijken.
Is cat5 voorlopig toereikend?
Dan zou ik alle switches vervangen met 1Gb, zo duur zijn ze niet meer.
Cat5 is genoeg maar ik dacht niet helemaal tot 100 meter, dus als je stukken van pak m beet 20 meter hebt zou het geen probleem mogen zijn. Is het Cat5 of Cat5e ? (staat op de kabel), 5e is zeker prima.

Martin!!!

D-Link  Gigabit  Desktop Switch  -DGS-108   :pompom: :pompom:
mainly British stuff

jaco

Ik heb cisco gehad, nu d-link. Paar zijn erg stabiel, maar de duurste en meest geaffanceerde (10GE poorten) heeft port freezes. Laatste software update lijkt het tot nu toe opgelost te hebben.

D-link gekocht omdat het goed betaalbaar was.

SV..S

Lekker, kom ik thuis is het 1e wat ik hoor "er is geen wifi" ipv hallo papa >:D
Afijn, helemaal geen internet dus, ook niet bedraad, gek word ik er soms van.

Maar  om op de vraag van kjelt terug te komen;
de marantz is de vs 3002

Technische specificaties:

HDMI v1.3
6 ingangen / 2 uitgangen
Ondersteunt videoresoluties tot 1080p, 60Hz, 12bit of 720p/1080i, 120Hz, 12bit kleuren diepte.
2,25GHz (video-)bandbreedte voor Deep Color
RC-5 In/Uit, Flasher In, RS232
Meegeleverde afstandsbediening




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: Kjelt on January 11, 2017, 14:55:59
::)Dan zou ik alle switches vervangen met 1Gb, zo duur zijn ze niet meer.
Cat5 is genoeg maar ik dacht niet helemaal tot 100 meter, dus als je stukken van pak m beet 20 meter hebt zou het geen probleem mogen zijn. Is het Cat5 of Cat5e ? (staat op de kabel), 5e is zeker prima.

De meeste sowieso 5e, maar ik durf niet te zeggen of ze dat allemaal zijn, dat zal ik nog eens nakijken.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Gaat lekker, de asus router krijg ik niet meer aan de praat.
Na harde reset kort internet maar daarna valt ie weer weg, al 6x aan/uit gezet.
Staat ook laatste firmware op, de wifi was al langer niet top, nu dus ook bedraad problemen.
Ik heb helemaal geen tijd voor deze shit >:(




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#21
Nu pure drama in huis, draai op de modem van de Delta die ook een router functie heeft, wifi komt niet eens in de woonkamer. Dus nieuwe router en 2 8 poorts switches nodig!
Zou ik deze van zelfde merk houden of maakt dat niks uit?
Twijfel bij de switches tussen netgear en dlink.
Tevens lijkt de kabel naar de woonkamer geen cat5, staat er iig niet op?
En dat is lastig want deze ligt buitenom het huis :wacko:
Wat voor kabel zoal ik aanschaffen direct maar cat6 of nog beter? Zit er ook nog verschil in kabelmerk?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

jon81

Ik heb thuis ook delta, de wifi van de modem heb ik uitstaan en ik heb een losse router van d-link, namelijk de dir-860L en ik gebruik zowel de lan poorten van de delta router, als de poorten van de d-link en dat werkt eigenlijk altijd gewoon.

Ja de delta modem moet je af en toe eens opnieuw opstarten, maar daar ben ik aan gewend geraakt  :dry:
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Toni71

Geen verschil in gigabit switches, zeker niet unmanaged. Koop degene met de langste garantie termijn.

Hanky Panky

Testje. TP Link komt er als beste uit in de laagste prijsregionen

https://nl.hardware.info/categorie/69/switches

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000