Nieuw meubel maken ... afdeling elektro.

Started by KayaRahnee, January 7, 2017, 23:12:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Ik plan een nieuw meubel te maken.
Wil voor aansluiting allemaal aparte opbouw stopcontacten voorzien op het meubel.
Ben helemaal niet thuis in de wondere wereld van de elektronica vandaar een paar vraagjes:
Is er bepaalde voorkeur m.b.t: keuze opbouw contactdozen?
                                            verbinding / aansluiting maken? (zoals sommige stekkerblokken bvb. sterbedrading? hebben).
Andere tips / weetjes?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kjelt

#1
Je zou in een montagedoos de binnenkomende kabel met Wago 222 of mooier de 221 verbindingsklemmen kunnen splitsen naar twee of max vier kabels die ieder naar een opbouw wcd lopen.
Er zijn zat andere mogelijkheden en ideeen, bv
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161017.msg2995546#
Er zijn opbouw wcds met wieland ingang.
:D

KayaRahnee

Belangrijk om weten is misschien wel dat ik 8 à 10 wcds wil voorzien.
Wat aansluiten betreft, zal ik moeten overlaten aan elektrotechnieker, ik leg hem de hier genoemde mogelijkheden voor.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Rowdy

Neem WCD's met schroefklemmen i.p.v. steekklemmen.
Neem geen WCD's van de bouwmarkt, maar A-merken.

Kjelt

Quote from: KayaRahnee on January  8, 2017, 00:57:31
Belangrijk om weten is misschien wel dat ik 8 à 10 wcds wil voorzien.
Wat aansluiten betreft, zal ik moeten overlaten aan elektrotechnieker, ik leg hem de hier genoemde mogelijkheden voor.
Je wilt tien losse 1 punt wcds begrijp ik dat nu goed?
Pas op met een elektricien die gaat ze waarschijnlijk doorlussen, dat kan op zich goed zijn maar hoeft afhankelijk van wat jij wilt niet optimaal te zijn.
Je wilt eerst als je het goed wilt doen een verbruikerstabel maken.
Welke apparatuur komt er waar aan te hangen en welk vermogen trekken ze?
Dan kun je daar de bedrading op aanpassen. Dikke stroomtrekkers een eigen dikke toevoer geven bv.
Daar gaat een elektricien niet om vragen. Ik zou eerst zelf tekening en tabel maken. Ook de stroomtoevoer kan dan van belang zijn. Heb je een vaste wcd waar het hele meubel aan komt te hangen?

KayaRahnee

De elektricien is een vriend, maar of hij al vaak te maken heeft gehad met dat wat ik hier vraag weet ik niet. Vandaar dat ik me eerst wil informeren.
Ik heb nu een 6 delig stekkerblok met sterbedrading, zeer tevreden over maar helaas moet ik stroomkabels al eens switchen.
Dus wil ik over naar 8 à 10.
Daaraan komen
TV
Chromecast
CD speler
Buizenversterker
Squeezebox
Hoofdtelefoonversterker
DAC
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kjelt

Even voor de duidelijkheid want ik ben nu lost:
Wil je nu over naar 1 stekkerblok met 8 a 10 contacten OF
wil je over naar 8 a 10 losse opbouw wandcontactdozen?

Siddartha

Dat laatste schrijft ie in de openingspost
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

KayaRahnee

Quote from: Kjelt on January  8, 2017, 13:20:01
Even voor de duidelijkheid want ik ben nu lost:
Wil je nu over naar 1 stekkerblok met 8 a 10 contacten OF
wil je over naar 8 a 10 losse opbouw wandcontactdozen?

Quote from: KayaRahnee on January  7, 2017, 23:12:51
Wil voor aansluiting allemaal aparte opbouw stopcontacten voorzien op het meubel.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kjelt

Ja zo had ik het ook begrepen. Alleen is wel diverse apparatuur die hij wil aansluiten.
En als je op dezelfde groep toch je tv en chromecast aansluit dan maakt het mijn inziens niet veel meer uit of je nou 8 a 10 losse wcd's plaatst of een of twee grotere stekkerblokken.
Daar ga je met sterbedrading etc. toch echt geen wezenlijk verschil meer maken.

Wat je nog kunt overwegen is een schakelaar plaatsten zodat je apparatuur die de neiging heeft te storen helemaal uit kunt zetten dus bv:

Stekkerblok 1 met aparte losse schakelaar (niet die stekkerblokken met ingebouwde schakelaar want dat is troep)
TV
Chromecast
Squeezebox

Stekkerblok 2:
CD speler
Buizenversterker
Hoofdtelefoonversterker
DAC

Dat zou nog een interessant experiment kunnen zijn of je kunt horen dat als je stekkerblok 1 spanningsloos maakt je geluid beter is.

KayaRahnee

Oké, ik kan dus beter voor stekkerblok gaan.
Maar heb dan nog een probleempje, ik heb namelijk maar 1 muurcontactdoos ter beschikking.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kjelt

Dan zou je zoals ik eerder al gezegd heb de binnenkomende kabel via een montagedoos naar de twee (of drie voor de toekomst) stekkerblokken kunnen splitsen .
Quote from: Kjelt on January  7, 2017, 23:25:02
Je zou in een montagedoos de binnenkomende kabel met Wago 222 of mooier de 221 verbindingsklemmen kunnen splitsen naar twee of max vier kabels die ieder naar een opbouw wcd lopen.

Rowdy

Als de 1-voudige wandcontactdoos inbouw is, kun je hem vervangen door een 2-voudige half inbouw.

KayaRahnee

Quote from: Kjelt on January  8, 2017, 13:49:12
Wat je nog kunt overwegen is een schakelaar plaatsten zodat je apparatuur die de neiging heeft te storen helemaal uit kunt zetten dus bv:
Stekkerblok 1 met aparte losse schakelaar (niet die stekkerblokken met ingebouwde schakelaar want dat is troep)

Ik vind alleen maar stekkerblokken met ingebouwde schakelaar en met voetschakelaar.
Misschien heb je een goed voorbeeld voor me?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kjelt

Je hebt de keuze uit een losse opbouwschakelaar (zie plaatje 1) daar is wat minder keuze in.

Of je kunt iedere willekeurige ook custom houttint bv inbouw schakelaars van Gira / Bush Jager etc. kiezen en deze in een opbouwdoosje bouwen (plaatje 2).

Eventueel als je dat goed afschermt van binnen zou je een gat in het meubel kunnen aanbrengen waar een inbouwschakelaar in gemonteerd kan worden.
De grens is je creativiteit  ;)

Rowdy

Je zou bij inbouw holle wanddozen kunnen gebruiken.
De opbouwdozen, plaatje 2, zijn in de volgende uitvoeringen:
- 1-voudig
- 2-voudig
- 3-voudig

Kjelt


KayaRahnee

Quote from: Rowdy on January  8, 2017, 14:18:23
Als de 1-voudige wandcontactdoos inbouw is, kun je hem vervangen door een 2-voudige half inbouw.

2 voudige half inbouw wandcontactdoos besteld, 2x zodat ik links en rechts van de set voldoende mogelijkheden zal hebben.
Rest me nog een stekkerblok bij te kopen, klaar.
Bedankt voor de adviezen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.