(te) zacht geluid op de toslink-uitgang van de tv naar de versterker

Started by jurrien1962, January 7, 2017, 09:32:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurrien1962

Als nieuwkomer op dit terrein hoop ik in de juiste categorie te posten. Hierbij mijn vraag:

Om het geluid van mijn tv (Samsung UE48HU7500L) op mijn versterker te krijgen maak ik gebruik van een 'Optical to RCA Converter' van König Electronic (KN-OPTRCA10) waarover ik goede berichten las van Samsung eigenaren.
De verbinding is gemaakt met de optische uitgang van de tv via een Toslinkkabel van goede kwaliteit. Ook de RCA-kabel is van goede kwailteit (Profigold).

Ik krijg wel geluid/signaal maar om een normaal luisterniveau te bereiken moet ik de volumeknop van mijn versterker op de '12 uur-stand' zetten. Normaliter vergaat mij dan het horen en zien maar nu dus niet.

Herkent iemand dit?
Moet ik nog iets instellen? Ik heb het menu van de tv bekeken maar kan niets vinden.
Aan de converter valt niets in te stellen.
Ik gebruik een gewone line-ingang van de versterker. Ik heb al een andere line-ingang geprobeerd die prima werkt met andere apparaten dus daar zit het 'em ook niet.

Heeft iemand van jullie een idee/oplossing? Bij voorbaat dank.

mijkie

net ff gekeken bij Samsung maar, er zit ook een SCART-aansluiting op, kun je daar geen analoog-audio vandaan halen ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

flakkees

het lijkt erop dat de converter
wat van het signaal af snoept
heb je het zelfde als je dit vanaf je media box doet (ziggo,tele2,...)
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

mikekiwi

Kan me herinneren dat ik in mijn tv menu (ook samsung) welheb gezien dat je dat apart moest omschakelen naar andere output (bluetooth/intern/optisch). Tip: doe wel eerst je versterker wat zachter...

op AB: Tools, dan luidsprekerlijst...

jurrien1962

Quote from: mijkie on January  7, 2017, 09:41:52
net ff gekeken bij Samsung maar, er zit ook een SCART-aansluiting op, kun je daar geen analoog-audio vandaan halen ?
Scart-kabel in mijn opstelling geen optie, helaas.

jurrien1962

Quote from: flakkees on January  7, 2017, 09:43:23
het lijkt erop dat de converter
wat van het signaal af snoept
heb je het zelfde als je dit vanaf je media box doet (ziggo,tele2,...)
Ik heb geen media-box maar gebruik een CI+-module in de tv, vandaar deze oplossing (dacht ik ...)

jurrien1962

Quote from: mikekiwi on January  7, 2017, 10:07:19
Kan me herinneren dat ik in mijn tv menu (ook samsung) welheb gezien dat je dat apart moest omschakelen naar andere output (bluetooth/intern/optisch). Tip: doe wel eerst je versterker wat zachter...

op AB: Tools, dan luidsprekerlijst...
Zal het nog eens bekijken maar volgens mij heb ik alle opties bekeken.

I.i.g. allen bedankt tot zover voor het meedenken.

mikekiwi

Volgens je handleiding:

Als een apparaat wordt aangesloten via een optische kabel, worden de luidsprekers van de televisie niet automatisch uitgeschakeld. Als u de luidsprekers van de tv wilt uitschakelen, stelt u Uitvoer tv-geluid (Geluid > Luidsprekerinstellingen > Uitvoer tv-geluid) in op iets anders dan TV-luidspreker. Pas het volume van het audioapparaat aan met de afstandsbediening van het apparaat. " Als er een ongebruikelijk geluid uit het audioapparaat komt terwijl het wordt gebruikt, duidt dit mogelijk op een probleem met het audioapparaat zelf. Vraag in dat geval de fabrikant van het audioapparaat om ondersteuning. "

mijkie

Quote from: jurrien1962 on January  7, 2017, 10:44:25
Scart-kabel in mijn opstelling geen optie, helaas.

als je een SCART-verloop in je tv doet, kun je direct met analoge kabel verder !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jurrien1962

Quote from: mikekiwi on January  7, 2017, 10:49:38
Volgens je handleiding:

Als een apparaat wordt aangesloten via een optische kabel, worden de luidsprekers van de televisie niet automatisch uitgeschakeld. Als u de luidsprekers van de tv wilt uitschakelen, stelt u Uitvoer tv-geluid (Geluid > Luidsprekerinstellingen > Uitvoer tv-geluid) in op iets anders dan TV-luidspreker. Pas het volume van het audioapparaat aan met de afstandsbediening van het apparaat. " Als er een ongebruikelijk geluid uit het audioapparaat komt terwijl het wordt gebruikt, duidt dit mogelijk op een probleem met het audioapparaat zelf. Vraag in dat geval de fabrikant van het audioapparaat om ondersteuning. "
Ik ga kijken of ik het zo kan aanpassen. Bedankt!

Fox


jurrien1962

Quote from: Fox on January  7, 2017, 12:03:17
als je dit verloop in je tv stopt, kun je daarop je kabels aansluiten

https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/325/scart-verloopstekker.html?gclid=CJrv4fbwr9ECFQcq0wodnUsCGw

maar heb je op je reciever dan geen optische ingang ....
Ik heb geen receiver maar een ouderwetse analoge voorversterker ....

Fox

Quote from: jurrien1962 on January  7, 2017, 13:07:52
Ik heb geen receiver maar een ouderwetse analoge voorversterker ....

Oke, niets mis mee.

Versterker is dus voorversterker.

Maar schaam je je dan er voor om deze te vermelden in merk en model bij het vragen om hulp?????

jurrien1962

Quote from: Fox on January  7, 2017, 13:53:29
Oke, niets mis mee.

Versterker is dus voorversterker.

Maar schaam je je dan er voor om deze te vermelden in merk en model bij het vragen om hulp?????
Nee hoor: Sphinx Project Two Mk II
Maar volgens mij zit het probleem niet in de vv.

paaj

Scart naar analoog werkt normaal alleen voor de interne tuner, niet voor andere apparaten. Hoofdtelefoon uitgang 3,5mm jack naar RCA moet werken maar de kwaliteit daarvan is matig.

Waarschijnlijk is het uitgangsniveau van de DAC gewoon erg laag en verbeter je dat alleen met een 'echte' DAC. Je zou een andere digitale bron moeten proberen voor de zekerheid. Heb je nog iets anders met een optische uitgang? Hij lijkt ook coax digitaal te hebben, misschien een CD/Bluray speler?

De optische uitgang heeft geen volume regeling, dat is altijd 100%.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

jurrien1962

Quote from: mikekiwi on January  7, 2017, 10:49:38
Volgens je handleiding:

Als een apparaat wordt aangesloten via een optische kabel, worden de luidsprekers van de televisie niet automatisch uitgeschakeld. Als u de luidsprekers van de tv wilt uitschakelen, stelt u Uitvoer tv-geluid (Geluid > Luidsprekerinstellingen > Uitvoer tv-geluid) in op iets anders dan TV-luidspreker. Pas het volume van het audioapparaat aan met de afstandsbediening van het apparaat. " Als er een ongebruikelijk geluid uit het audioapparaat komt terwijl het wordt gebruikt, duidt dit mogelijk op een probleem met het audioapparaat zelf. Vraag in dat geval de fabrikant van het audioapparaat om ondersteuning. "
Dit heb ik onderzocht en biedt geen oplossing.

Bij 'uitvoer tv-geluid' heb ik slechts de keuze tussen 'tv-luidspreker' en 'audio uit' (stilte dus; geen uit-gang maar uit-geschakeld, heb ik geprobeerd). Overige opties zijn lichtgrijs wat betekent dat ze niet beschikbaar zijn.
Helaas dus.

jurrien1962

Quote from: paaj on January  7, 2017, 17:04:31
Scart naar analoog werkt normaal alleen voor de interne tuner, niet voor andere apparaten. Hoofdtelefoon uitgang 3,5mm jack naar RCA moet werken maar de kwaliteit daarvan is matig.

Waarschijnlijk is het uitgangsniveau van de DAC gewoon erg laag en verbeter je dat alleen met een 'echte' DAC. Je zou een andere digitale bron moeten proberen voor de zekerheid. Heb je nog iets anders met een optische uitgang? Hij lijkt ook coax digitaal te hebben, misschien een CD/Bluray speler?

De optische uitgang heeft geen volume regeling, dat is altijd 100%.
Ik vermoed dat het inderdaad aan de uitgangsspanning van deze kleine DAC ligt.

Er zit inderdaad een coax op. Ik eens proberen of die een ander resultaat geeft met een ander apparaat, De tv heeft volgens mij geen digitale coax-uitgang.
Anders inderdaad mijn 'echte' DAC ter vergelijking proberen maar dan moet ik heel veel ombouwen vanuit de ruimte waar die staat en door mij gebruikt wordt. Daar had en heb ik eigenlijk niet zoveel zin in ... wordt vervolgd.

Raphie

Gebruik de koptelefoon uitgang, minijack naar 2x tulp
Kan je de TV AB ook nog steeds gebruiken voor volume
Veel makkelijker.
JBL PRX Power!

frits marantz

Quote from: Raphie on January  8, 2017, 08:48:07
Gebruik de koptelefoon uitgang, minijack naar 2x tulp
Kan je de TV AB ook nog steeds gebruiken voor volume
Veel makkelijker.

Is via de optische uitgang van de tv naar DAC naar de line in van de vv de geluidskwaliteit niet beter, behalve het volumeprobleem?

Raphie

Quote from: frits marantz on January  8, 2017, 09:04:14
Is via de optische uitgang van de tv naar DAC naar de line in van de vv de geluidskwaliteit niet beter, behalve het volumeprobleem?
nee, waarom zou dat beter zijn?
JBL PRX Power!

frits marantz

Omdat vaak aanbevolen wordt om een DAC te plaatsen.

BV bij een PC niet de koptelefoon uitgang te gebruiken maar een USB uitgang met bv een Dragonfly DAC.

paaj

Ligt aan de DAC, tov de Koenig zal dat niet zoveel uitmaken. De analoge uitgang van de Tv zal overigens hetzelfde probleem hebben, dat je volume anders reageert dan je andere bronnen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Raphie

Quote from: paaj on January  8, 2017, 09:31:53
Ligt aan de DAC, tov de Koenig zal dat niet zoveel uitmaken. De analoge uitgang van de Tv zal overigens hetzelfde probleem hebben, dat je volume anders reageert dan je andere bronnen.
precies koenig is natuurlijk ook een broddelmerk, "een DAC" verteld alleeniets over conversie, niet de kwaliteit.
Met de hoofdtelefoon uitgang heb je het probleem niet omdat je dan via de TV AB het volume kan regelen. Waarbij vol volume lijnniveau is.
Bij de TOSLINK gaat er iets mis in de KOENIG of is de output van de TV gewoon te laag.
JBL PRX Power!

frits marantz

Met een scart moet je het volume ook instellen, tenminste bij mij. Vol volume gaf bij mij teveel vervorming op het uitgangssignaal, stond dus niet geheel open.

Daarom ben ik van scart naar optische uitgang > DAC > Line in versterker gegaan met inderdaad ook het volume probleem. Kwaliteit vind ik nu wel beter, ik neem dus het verschil maar voor lief.

Fox

het zacht geluid kan ook komen omdat de Samsung Tv het AC-3 geluid naar PCM moet omzetten en vaak ook converteren/down mixen van 5.1 naar 2.0