Atmos vraag

Started by dennis81, December 29, 2016, 12:03:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennis81

Beste forum leden,

Na vele jaren meekijken en vooral genieten van al het moois wat voorbij kwam eindelijk mijn aller eerste post..
2017 moet het dan eindelijk serieus worden op het gebied.
Na al dat meekijken en luisteren in heel diverse winkels weet ik ( bijna) eindelijk wat ik wil..
Mijn set bestaat nu nog uit de volgende componenten.

Tv          Sony kdl46nx700
Beamer  epson eb-w12
Scherm. Onbekend merk, handmatig 4:3 200cm breedte, gain?
Reciever Onkyo txnr646
Cd.        Yamaha cdx450e
Blu-ray.  LG bd350
Fronts.   Scandyna minipods
Rears.    Scandyna Micropods
Sub.      Yamaha yst-sw320

Een allegaartje dus.
De beamer heb ik sinds een klein jaartje, gekregen van m'n zwager die er niks mee deed. Het is mijn eerste beamer en ik ben gelijk verslaafd aan het projectie beeld.
De Onkyo nieuw gekocht nadat mijn Yamaha rxv1600 het begaf, vandaar de Yamaha cd speler die al 20 jaar in m'n bezit is en nog steeds werkt als dag 1.
De blu-ray van LG was m'n eerste kennis making met het formaat na dvd,gekregen voor m'n verjaardag.
Ik draai nu sinds 3 jaar op 4.1. Beetje noodgedwongen geen grote upgrades kunnen doen vanwege de cash flow. We hebben 3 kleine kids en die hebben helaas voorrang.

De wish list is natuurlijk enorm lang..
Matching Onkyo blu-ray ter vervanging van de LG en mogelijk bij goed bevallen van sound ook de Yamaha cd.
Scandyna cinepod, centerspeaker. Hoewel ik het geluid van de klipsch rp440c helemaal vet vind en stiekem helemaal over wil op dit merk.
Epson beamer fullhd met 3D mogelijkheid.
Elektrisch tab tensioned 16:9 scherm

Wat moet/ kan er dan gebeuren in 2017.
Ik wil starten met de mogelijkheden van m'n receiver, Atmos
Dan de beamer en wat later t scherm. Als 4e stap de bron passend bij m'n Onkyo en daarna aar eens kijken wat te doen met de speaker set up en dan zal t portemonnee wijs elminmiddels 2018 zijn :-(

Om de Atmos speakers ( geen idee nog welke) plek te geven speel ik nu met twee opties. Beide ook bedoelt om eerst de huidige en later de upgrade beamer een vaste plek te gaan geven.
Optie 1 is een verlaagd plafond blok boven de luisterpositie met rondom led verlichting plek voor de Atmos speakers en middels eenvoudig lift systeem de beamer.
Optie 2 rondom lichtkoof in de kamer met 2 mogelijke posities voor de beamer en bijkomstigheid voor het wegwerken van de huidige n later upgrade scherm.
Hopelijk krijg ik de afbeeldingen in leesbare structuur hierin geplaatst.
Ik heb het even gemaakt met pages van Apple, ben niet zo handig hierin maar even voor het idee.
De plek boven de lage kast 0,4 mtr hangt nu de tv en het scherm

Nu is mijn vraag aan alle lezers; welke optie is geluid technisch beter en welke geeft de meeste mogelijkheid qua plaatsing van de beamer.
Alle adviezen/ suggesties zijn van harte welkom.

Sjaak_Banaan

#1
Wat voor plafond heb je nu? Hard stucwerk of...?
Misschien hoef je de atmos-speaker niet boven je te plaatsen maar kun je gebruik maken van reflecties van je plafond zodat het lijkt dat daar je speakers hangen.
Bijvoorbeeld met de Klipsch RP-280FA of Klipsch RP-140SA, dit idee:



De beamer mooi wegwerken in de trapkast?

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

dennis81

Hoi Sjaak
Bedankt voor je reactie.
Het plafond is van beton, met spuitwerk erop.
Ik heb Atmos tot nu toe enkel gehoord via plafond speakers, klinkt dat middels reflectie net zo?
De beamer in de trapkast is ook een goed idee.
Hart afstand van het scherm nu is dan wel circa 130 cm opzij, welke projectors hebben daar voldoende shift voor? Ik kom maar niet uit die calculatie programma's

Gr. Dennis

Sjaak_Banaan

In theorie zou ik zeggen dat het hetzelfde moet klinken, maar geen idee wat het in de praktijk doet.
Wellicht kun je het onderwerp van je topic aanpassen naar 'Atmos vraag' o.i.d., dan stromen de reacties vast binnen. :P
Misschien dat je het topic van RA SUBS eens kan doornemen, hij heeft ervaring met o.a. de atmos-speakers van Klipsch.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

dennis81


yorkie13

In een redelijk kleine luisterruimte kunnen de Klipsch RP140sa een prima oplossing zijn.

Heb je echter de mogelijkheid met Atmos luidsprekers in het plafond, dan zou ik daarvoor kiezen.

Zelf ben ik voor monitor luidsprekers gegaan ivm DTS X .

ppeter

Voor een upgrade met beperkt budget heb je volgende mogelijkheden:

Receiver ATMOS 500-600 euro

Pioneer VSX-1131
Denon AVR-X1300/2300

Receiver ATMOS 999 euro

Pioneer SC-LX501
Denon AVR-X3300

Voor een beamer kan je door de lancering van de nieuwe modellen, eventueel een mooie 2dehands op de kop tikken? De Epson heeft de grootste lens shift, maar de horizontale is max. 60 cm.
Momenteel heb je mooie aanbiedingen van Epson/Sony/JVC.

Voor een TabTensioned scherm kan ik Ivision aanbevelen met een zeer goede prijs/kwaliteit:

https://www.projectieschermen.com/cinema-4k-series-projectiescherm.html

Voor de speakers heb je vele mogelijkheden qua prijs en opstelling.
Succes!

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

dennis81

Tnx allen voor de reacties, en sjaak de topic change was m idd  :clapping:

dennis81

De reciever is al Atmos proof. 
De speakers is nu idd de vraag welke oplossing voor inbouw het beste is.
In een koof aan de zijkant of in t midden in een soort blok aan t plafond, zie tekeningen bovenaan.
Tweedehands beamer is zeker geen probleem, eerder eerste keuze als nieuw.

master30

Voor het goede atmos/ dtsX/ Auro 3D moet je wel voor en achter speakers ophangen.

Dan hoor je ook echt een vliegtuig/ helikopter overvliegen, dat is echt gaaf  :worship:
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Peerless Monster

Quote from: master30 on December 31, 2016, 16:01:05
Voor het goede atmos/ dtsX/ Auro 3D moet je wel voor en achter speakers ophangen.

Dan hoor je ook echt een vliegtuig/ helikopter overvliegen, dat is echt gaaf  :worship:

Dus een paar honderd euro extra om dat soort effecten 😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

master30

Quote from: Peerless Monster on December 31, 2016, 18:18:13
Dus een paar honderd euro extra om dat soort effecten 😊
Jou keuze en mening :angel:

Het klinkt echt veel beter met de achter top  speakers erbij.
Kost me niet veel, had de speakers toch over :xmas:

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Peerless Monster

Quote from: master30 on December 31, 2016, 18:32:16
Jou keuze en mening :angel

Nee hoor. Mijn conclusie uit wat ik hier boven lees.
(Dus...).
Heb het nog nooit bij iemand thuis gehoord. In de bios vond ik het alleen maar irritant.
Je regent compleet nat zonder nat te regenen.
En vaak vind ik het plat klinken. Kan aan mij liggen.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

master30

Quote from: Peerless Monster on December 31, 2016, 20:59:42
Nee hoor. Mijn conclusie uit wat ik hier boven lees.
(Dus...).
Heb het nog nooit bij iemand thuis gehoord. In de bios vond ik het alleen maar irritant.
Je regent compleet nat zonder nat te regenen.
En vaak vind ik het plat klinken. Kan aan mij liggen.

Plat?
Klinkt erg mooi vind ik.
Ik kom nooit in de bioscoop.

Je mag bij mij komen luisteren.
Heb sinds een paar dagen ook auro-3d
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

yorkie13

#14
Edit

Dolby Atmos klinkt zeker niet plat

Peerless Monster

Quote from: master30 on December 31, 2016, 21:25:15
Plat?
Klinkt erg mooi vind ik.
Ik kom nooit in de bioscoop.

Je mag bij mij komen luisteren.
Heb sinds een paar dagen ook auro-3d

Leuk!
Ik ben heel benieuwd.
Voor in het nieuwe jaar... 😊

Ja plat. Kan het niet anders omschrijven.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ppeter

Gisteren nog eens San Andreas gekeken (stream 1080P + dts) met de Epson op groot scherm. De nieuwe receiver met de upscale naar 4K en met de 5.1.2 met top rear speakers was dit weer echt genieten. Je zit nu echt in een sound bubble, en ben benieuwd om binnenkort met een UHD player van ATMOS en DTS-X te kunnen genieten. Maar met de huidige setup ben ik al heel tevreden! 😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

yorkie13

#17
Het mooie is dat je daar geen eens een UHD speler voor nodig hebt.

Als er een Atmos of DTS X mix op de blu-ray staat, dan is dat voldoende.

Met een Oppo 93 gaat dat prima.

Kjelt

Quote from: Peerless Monster on December 31, 2016, 20:59:42
Heb het nog nooit bij iemand thuis gehoord. In de bios vond ik het alleen maar irritant.
Je regent compleet nat zonder nat te regenen.
En vaak vind ik het plat klinken. Kan aan mij liggen.
Kun je niet vergelijken. In een bios zitten 200+ stoelen en hoe definieer je daar de sweetspot?
In je HT regel je alles af op je sweetspot en dat klinkt op die plek dus beter dan in de bios, veel beter.

Staaled

#19
Quote from: Peerless Monster on December 31, 2016, 18:18:13
Dus een paar honderd euro extra om dat soort effecten 😊
Effecten vormen vwmb een onderdeel van Atmos.
De hoofdmoot is een betere resolutie , meer impact en, jawel  ;), 3D geluidsveld.

De NL bioscopen die ik mij herinner zijn geen maatstaf meer voor wat thuis mogelijk is. 8)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

dennis81

Sjaak had gelijk, de topic titel veranderen leverd een gezonde discussie op.
Ik waardeer ieders input.
Even terug naar het topic.
Mijn Onkyo is dus geschikt voor 2 Atmos kanalen.
Als alle upgrade stappen zijn doorlopen kan ik altijd nog overstappen op een reciever die 4 Atmos kanalen ondersteunt maar voor nu is 2 het uitgangspunt.
Zoals jullie in de openings post kunnen zien is mijn huiskamer verre van  ideaal voor surround sound.
De zithoek zit ik helaas aan vast, een ander opstelling is helaas niet mogelijk door ramen rechts van de bank en links de twee openslaande deuren naar de tuin.
De micropods die als surrounds functioneren zijn met beugels opgehangen aan respectievelijk de linker muur net naast de deuren en rechts aan t muurtje van de tapkast.
Bij de koof in optie 2 kan ik in de toekomst naast de Atmos speakers ook werken met inbouw speakers als de surround achter kanalen.
Mijn helaas nog onbeantwoorde vraag is in welke optie de Atmos hoogte kanalen het beste tot zijn recht komen.
- optie 1 boven de luister positie
- optie 2 in de koof verwerkt aan de zijkanten.