magnetisch afschermen speakerkast?

Started by Mark S, April 7, 2004, 20:14:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mark S

Een vraag:
Ik heb nog een stel 8" Tannoy studiomonitoren rondslingeren waarvan ik er 1 evt. wil gaan inzetten als centre-speaker. Dit ter vervanging van een 6" Tannoy centre-speaker. (ivm meer laag, meer body, enz)
De huidige centre staat nu vlak/pal onder de TV in een AV-meubel, dezelfde plek als waar ik de 8" wil plaatsen.  Maar de 8" speaker is niet magnetisch afgeschermd.
Welke tweaks kan ik toepassen voor de magnetische afscherming (afgezien van de speciale caps die de magneet omhullen, of een evt "tegen-magneet"). Welke materialen? Lood? Huis-tuin-keuken alu-folie? Of praat ik nu poep, en is dit in het geheel niet mogelijk? Bijv omdat het magnetisch veld aan de voorzijde te groot is?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Sullivan

Heb je de speaker er al een keer neer gezet? Misschien zie je geen vervorming in je beeld. Anders kan je proberen om een metalen plaat tussen je speaker en je TV te leggen.

mvg,
Frank

Mark S

#2
Heb ik zojuist gedaan, puur de driver zonder kast (en die is 30mm dik). ik zie nix gebeuren. (had ik eigenljk niet verwacht!) I'll give it a further try... Thx!
Ik  heb deze post geplaatst omdat ik bang was mijn TV naar het eeuwige Walhalla te zenden. Angst om nix dus zoals het er nu in 1e instantie naar uit ziet. Maar goed, zekerheid boven alles, nietwaar?

Mark S

Bummer. De ondertiteling lijkt in sommige gevallen een beetje onrustig te worden. Extra maatregelen lijken noodzakelijk. Show me the way please...

Sullivan

Quote from: Sullivan on April  7, 2004, 20:31:51
...Anders kan je proberen om een metalen plaat tussen je speaker en je TV te leggen.

mvg,
Frank

Mark S

Es even met mijn ouweheer smoezen of hij een mooi stukkie dik staal van zijn werk mee kan nemen.

Jaqo

#6
De vraag is OF je een magnetisch veld kunt afschermen met een stalen plaat die zelf ook magnetisch kan worden. Het is een magnetisch veld, geen electrisch veld dat je kunt afschermen. Als je er goedkoop aankunt komen zou ik het proberen maar waarom niet gewoon compensatiemagneten?

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Mark S

Het probleem met tegenmagneten of cap is het feit dat dit een dual concentric speaker betreft, en de positie van de aansluit-pinnen tamelijk ongelukkig is gekozen. Het is en blijft namelijk een experiment. Als het relatief teveel geld zou gaan kosten bewaar ik dit liever voor een nieuwe centre uit dezelfde reeks van mijn huidige/nieuwe fronts.