Resonantie (flutter echo)

Started by audio_stabilo, December 25, 2016, 17:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Al een paar keer is het mij opgevallen dat als ik bij mijn rechter speaker sta en ik klap in mijn handen... of ik praat. Dat ik dan een hele irritante echo met een rinkeltje er door heen hoor. Als ik op de plek waar ik sta te klappen bijvoorbeeld een badjas neer gooi is het weg.

Is hier wat aan te doen? Behalve de badjas daar in de kamer te laten liggen natuurlijk :P Het lijkt mij dat dit ook invloed heeft op mijn geluid namelijk.

Dankje wel

Sjaak_Banaan

Een fotopaneel maken met aixfoam of wol erin?
Dan géén canvas, maar een akoestisch transparant doek, zoals mesh of decotex of een kant er klaar oplossing.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

audio_stabilo

Quote from: Sjaak_Banaan on December 25, 2016, 19:47:18
Een fotopaneel maken met aixfoam of wol erin?
Dan géén canvas, maar een akoestisch transparant doek, zoals mesh of decotex of een kant er klaar oplossing.

Ja maar dat ga ik niet op de grond neerleggen  :p

Dirk

badjas vasthouden...kan je ook niet in je handen klappen  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RalphH

Kleedje, gordijnen en afhankelijk van hoe los je verder wil gaan met akoestiek... plafonnetje erin, panelen op de eerste reflectiepunten etc.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Quote from: audiogek on December 25, 2016, 20:20:36
Ja maar dat ga ik niet op de grond neerleggen  :p

Ah, niet goed gelezen. :P

Dan eventueel een kleedje o.i.d., maar als het toch alleen op die plek voor je luidspreker is dan kun je het net zo goed negeren.
Als het op je luisterplek(ken) maar in orde is toch?

Het is mij de laatste tijd best duidelijk geworden dat akoestiek soms echt raar is.
Moet je voor de lol eens een langzame sweep met REW afspelen, dan schrik je hoeveel pieken en dipjes erin (kunnen) zitten, dit verschilt enorm per frequentie en luisterpositie.

Mocht je REW nog niet hebben geprobeerd dan is het zeker een aanrader om eens mee te stoeien!

Hier vind je meer info over flutterecho:
http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: audiogek on December 25, 2016, 20:20:36
Ja maar dat ga ik niet op de grond neerleggen  :p

Oh, nou, weet je wat? Gewoon niet meer in die hoek gaan staan te klappen.
Is nergens goed voor, doe je bij film kijken ook niet en probleem gelijk opgelost...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

RalphH

Om te checken of er verbetering nodig is, moet je inderdaad wel even checken of je op de luisterplek ook flutter ervaart (als iemand bij de soeaker klapt).
Al lijkt wat zachte ruimteaankleding mij altijd wel een pré.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MaxxMark

Quote from: RalphH on December 26, 2016, 13:25:14
Om te checken of er verbetering nodig is, moet je inderdaad wel even checken of je op de luisterplek ook flutter ervaart (als iemand bij de soeaker klapt).

:withstupid:

Een erg belangrijk punt van RalphH! Als op je lusiterplek die flutter-echo er niet is, zal het aanpakken van dat punt waarschijnlijk weinig toevoegen. Mogelijk dat het een indirecte reflectie (of 2e reflectie) is en het wel wat helpt, maar dan zou ik eerst kijken of er andere 1e reflectiepunten zijn.

Direct geluid (groen) en indirect (rood) geluid. Voor de 3 speakers zie je dus aan beide kanten 3 (totaal 6) reflectiepunten.

geleend van: https://nl.hardware.info/reviews/6817/4/project-thuisbioscoop-deel-1-plan-en-begin-akoestische-behandeling-projectiewand

Als jij reflectie hoort als jij voor jouw rechter speaker staat en klapt, is de kans groot dat de flutter die je hoort misschien pas een 3e of 4e reflectie is.

Ter illustratie heb ik bovenstaand plaatje aangepast.

De blauwe cirkel ben jij die de flutter hoot als je voor de speaker staat en klapt boven de speaker. Als je dan de reflecties volgt als zijnde direct geluid via een muur zou op de luisterpositie het pas de 6e reflectie zijn. Ofwel, deze reflectie aanpakken zal - in het geval van de situatie in het plaatje -  weinig oplossen. De rode reflecties hebben een veel grotere impact op de luisterpositie
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bert stoltenborg

Quote from: MaxxMark on December 26, 2016, 14:40:43
:withstupid:

Een erg belangrijk punt van RalphH! Als op je lusiterplek die flutter-echo er niet is, zal het aanpakken van dat punt waarschijnlijk weinig toevoegen. Mogelijk dat het een indirecte reflectie (of 2e reflectie) is en het wel wat helpt, maar dan zou ik eerst kijken of er andere 1e reflectiepunten zijn.

Direct geluid (groen) en indirect (rood) geluid. Voor de 3 speakers zie je dus aan beide kanten 3 (totaal 6) reflectiepunten.

geleend van: https://nl.hardware.info/reviews/6817/4/project-thuisbioscoop-deel-1-plan-en-begin-akoestische-behandeling-projectiewand

Als jij reflectie hoort als jij voor jouw rechter speaker staat en klapt, is de kans groot dat de flutter die je hoort misschien pas een 3e of 4e reflectie is.

Ter illustratie heb ik bovenstaand plaatje aangepast.

De blauwe cirkel ben jij die de flutter hoot als je voor de speaker staat en klapt boven de speaker. Als je dan de reflecties volgt als zijnde direct geluid via een muur zou op de luisterpositie het pas de 6e reflectie zijn. Ofwel, deze reflectie aanpakken zal - in het geval van de situatie in het plaatje -  weinig oplossen. De rode reflecties hebben een veel grotere impact op de luisterpositie

Interessant! Wat is flutterecho eigenlijk en hoe kom je bij deze theorie?

Verder wat Knor et al zeggen: laat iemand (HT-mensen hebben blijkbaar soms vrienden of zelfs een vrouw :-)) op de flutterplek klappen en ga zelf op de luisterplek zitten. Vaak is er niets aan de hand en indien wel, is die badjas inderdaad al een remedie.
Ik bazel maar wat.

chansig

Mijn vrouw, eerst zonder badjas, heeft gisteren voor mij geklapt. Inmiddels ligt ze in badjas voor de speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MaxxMark

Quote from: bert stoltenborg on December 26, 2016, 23:20:16
Interessant! Wat is flutterecho eigenlijk en hoe kom je bij deze theorie?

Ik weet waar je naartoe wilt (namelijk dat flutter-echo, en wat ik hier met reflectiepunten toelicht, niet hetzelfde zijn - en daarmee door elkaar gehaald worden - en het daarmee dus niet klopt).

Om het  - in mijn bewoording en zoals ik het begrepen heb - te benoemen is flutter-echo het geluid dat reflecteert tussen 2 harde oppervlaktes en die zo goed als op dezelfde plek blijft (ofwel 2 relfectiepunten recht tegenover elkaar) waardoor je vele reflecties van het geluid krijgt.

De reflecties zoals ik in het plaatje benoem en de (in)directe geluidspaden door de ruimte hebben in die zin niets met flutter-echo te maken (de enige overeenkomst is dat het ook reflecties zijn).

Dat neemt niet weg dat het advies niet goed is. Ik ben alleen zeer kort door de bocht gegaan.


Overigens had dat sarcastische passief/aggressieve wel wat minder gemogen :nopompom:. Dat iets niet helemaal (of helemaal niet) klopt kan je ook corrigeren. Op deze manier is er voor mij weinig lol aan om mijn ervaringen te delen
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

audio_stabilo

Quote from: chansig on December 27, 2016, 07:45:16
Mijn vrouw, eerst zonder badjas, heeft gisteren voor mij geklapt. Inmiddels ligt ze in badjas voor de speakers.

Gr. Hans

Hahaha  :clapping: ;D

bert stoltenborg

Het was niet agressief bedoeld, Maxx, ik merk dat je het interessant vindt, dus als ik dan uitleg vraag is dat meer om je er nog eens goed over te laten nadenken.
Dat ik dit soort forums leuk vind heeft ook te maken met dat ik toch vaak weer moet denken over dingen, of zaken moet opzoeken, wat mij scherp houdt, ik ben ook maar een gevorderde amateur.
Als ik pedant overkom is dat niet om pedant over te komen  ;D.
Ik bazel maar wat.

MaxxMark

Ok, nou vooruit! :) Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd (vanuit de kennis dat ik wist dat jij wel weet waar het over ging, vond ik het een rare zin waardoor ik het eerder als sarcastisch las dan als serieus). Excuus daarvoor!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

HJ

De reflecties in de plaatjes zijn alleen de horizontale. Natuurlijk zijn er ook de verticale, plafond en vloer.
Een vloerkleed kan eea misschien nog wel verbeteren.

Zoals al gezegt, de eerste reflecties zijn de belangrijkste.

bert stoltenborg

Voor zover ik weet is flutter niet echt goed begrepen, in die zin dat er geen duidelijke semantische of mathematische omschrijving bestaat.
Flutter lijkt inderdaad een resonantie tussen scheidingsoppervlakken te zijn en zou dus moeten samenhangen met staande golven, maar hoe?
En flutter kan ook tussen meer dan twee scheidingsoppervlakken optreden, net als staande golven.
In grote hallen heb je soms een hele trage flutter, in kleine ruimten is het meer een ratel.
Volgens de geleerden (Haas-effect, precedentie-effect) integreren pulsen die binnen 5 tot 40 msec van elkaar optreden tot één geluid. Bij flutter is dat duidelijk niet altijd zo.
Maar goed, flutter is vaak een zeer lokaal optredend fenomeen waar je niet per definitie last van hoeft te hebben, zoals hierboven al betoogd, hoewel het blijkbaar altijd kan dienen is om je vrouw met of zonder badjas in de kamer te krijgen  :D
Ik bazel maar wat.

CZ79

En als ik het zo lees beter zonder badjas dus... :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

BuSpu

Quote from: chansig on December 27, 2016, 07:45:16
Mijn vrouw, eerst zonder badjas, heeft gisteren voor mij geklapt. Inmiddels ligt ze in badjas voor de speakers.

Gr. Hans
Wordt er dus niet beter op  ;D

donnysabel23

Quote from: Dynky on December 25, 2016, 20:33:59
badjas vasthouden...kan je ook niet in je handen klappen  :thumbs-up:
😂 hahahaha
Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

audio_stabilo

Is het trouwens ook mogelijk om dieper laag te horen uit mijn speakers. Waarvan ik ze gekocht heb had in zijn ruimte een nog dieper laag. Hij had ook absorptie platen tegen de muur. Maar dit doet niks voor de bass toch dat het dieper gaat? Kan ik wat doen dat het dieper gaat.... iets met panelen... bassetraps?.

morca

Het gaat naar mijn weten nooit dieper spelen.
Maar wel strakker,meer detail in de bas.
Met panelen is het resultaat iets te horen .
Met bastraps heel goed.

Kan je geen kussen of stoffen hocker op de plek van die badjas zetten?

Dirk

Quote from: audiogek on January 24, 2017, 23:39:29
Is het trouwens ook mogelijk om dieper laag te horen uit mijn speakers. Waarvan ik ze gekocht heb had in zijn ruimte een nog dieper laag. Hij had ook absorptie platen tegen de muur. Maar dit doet niks voor de bass toch dat het dieper gaat? Kan ik wat doen dat het dieper gaat.... iets met panelen... bassetraps?.
imo zijn er 3 zaken die je eerst moet proberen als het laag onvoldoende is, alvorens met wat dan ook verder te gaan klooien
1) plaatsing
2) plaatsing
3) plaatsing
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audio_stabilo

Quote from: morca on January 24, 2017, 23:52:37
Het gaat naar mijn weten nooit dieper spelen.
Maar wel strakker,meer detail in de bas.
Met panelen is het resultaat iets te horen .
Met bastraps heel goed.

Kan je geen kussen of stoffen hocker op de plek van die badjas zetten?

Die heb ik niet... en hoeveel base traps heb je nodig? Is dit al zinvol als ik die plaats op een kale muur recht altijd mijn speakers ? Ze zijn gepoort. Of juist aan het plafond?

audio_stabilo

Quote from: Dynky on January 24, 2017, 23:56:38
imo zijn er 3 zaken die je eerst moet proberen als het laag onvoldoende is, alvorens met wat dan ook verder te gaan klooien
1) plaatsing
2) plaatsing
3) plaatsing

Dit heb ik gedaan. En volgens mij staan ze goed. Bijna een meter van de muur. Het gaat ook wel diep. Maar bij die andere man gingen ze nog dieper