weer eens een domme MacOS vraag

Started by Raphie, December 21, 2016, 10:34:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

ik heb de spotlight handleiding doorlopen, maar krijg het niet voor elkaar een SIMPELE zoekfunctie te doen, alleen maar super onhandige metadata tags

ik heb een map met daarin 5.000 jpg bestanden. een aantal bestanden is een copy van een ander bestand:
er staat dus bijv een abcd.jpg maar ook een abcd(1).jpg en een abcd(2).jpg

onder windows kan ik dan heel simpel zoeken op *(1).jpg en alle bestanden die eindigen op (1).jpg komen naar boven
met MacOS werkt zoiets elementairs blijkbaar gewoon niet? hoe doe ik dit in de finder zoekbalk zodat ik hetzelfde resultaat krijg?
JBL PRX Power!

WickedGame

Ik kom zelf dit tegen als oplossing:

enter command+f in finder to bring up a search window. click on "kind", scroll and click on "other". in the resulting popup select "raw query".

in the the raw query field enter

kMDItemFSName == "DSC0*(1).JPG"

Raphie

Quote from: WickedGame on December 21, 2016, 11:38:24
Ik kom zelf dit tegen als oplossing:

enter command+f in finder to bring up a search window. click on "kind", scroll and click on "other". in the resulting popup select "raw query".

in the the raw query field enter

kMDItemFSName == "DSC0*(1).JPG"
phhh f#cking serious ?!?
JBL PRX Power!

WillyP

Je kunt inderdaad beter de Finder zelf gebruiken, met Command-F.

Bij de opties geef je eerst .jpg op en als tweede bevat (1). Binnen een fractie van een seconde heeft de Finder alles gevonden. Zo omslachtig is het niet.

Als je overstapt van Windows naar Mac kun je het beste alle Windows gewoontes uitgummen en fris beginnen. De systemen werken nu eenmaal anders en blijven zoeken naar vergelijkbare manieren levert vaak frustraties op.

HTH

Willy

Etiennevh

Met command spatie open je trouwens spotlight maar in dit geval is idd de Finder makkelijker.

Overigens vind ik het jammer dat er geen Google add-on op spotlight is, dan zou je je zoekopdracht gelijk in kunnen tikken zonder naar safari te hoeven.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto