Waar Roksan Kandy K2 laten repareren (bijv. Monitor Audio)?

Started by Erik#7, December 20, 2016, 19:50:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik#7

Goede morgen en de beste wensen voor 2017,

update:
Laan heeft mij een duidelijk genoeg antwoord gegeven dat ik mijn versterker op zijn minst eens goed wil laten nakijken (zie mijn oorspronkelijke vraag en klachten hier onder).

Nu vind ik twee adressen in de buurt van Amersfoort als ik een zoektocht doe op internet. Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met Art Speak, aanbevolen door Laan, en Monitor Audio.

--------------
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een mooie Roksan Kandy K2 (geen BT versie) die ik via Marktplaats heb aangeschaft. Eerst dacht ik dat het een beetje bij de "charme" van het merk hoorde maar inmiddels ben ik, door wat andere ervaringen, toch benieuwd naar jullie mening en ervaringen. Mijn setup is als volgt:
Marantz BD7006 en Bluesound zijn aangesloten via QED RCA kabels op de CD en Line1 input. Een Marantz SR6006 versterker is via de Video input (ingesteld als bypass) aangesloten op de Roksan voor mijn HT weergave.   

Als ik het volume probeer te regelen (met de hand en ook met de afstandsbediening) dan is dit enorm lastig om precies te doen. Een klein tikje omhoog en naar beneden kan al een groot verschil uitmaken. We hebben het hier over mm's draaien. Als ik de knop 1/4e tot 1/3e van het maximale draai dan is het al reden voor een goed feestje qua volume.

Ik zet de versterker altijd op standby bij dagelijks gebruik en alleen bij langere afwezigheid dan een dag zet ik ook de hoofdschakelaar om. Voordat ik dit doe draai ik het volume helemaal weg. Sinds kort valt me echter op dat na het inschakelen er een kleine kraak door de luidsprekers klinkt (ook bij het omhoog draaien van het volume voor de eerste keer). Hierna valt het me niet meer op. Daarnaast schakelt de versterker zich in met best wel een luide tok, naar mijn idee ook hoorbaar door de luidsprekers in sommige gevallen (nu ik het aan het testen ben natuurlijk niet). Is deze tok en het evt. signaal naar de luidsprekers normaal als de relais aangaan? Het geluid is er pas na +/- een seconde na het inschakelen. Bij het standby zetten is deze tok ook hoorbaar. Naar mijn idee heeft de geselecteerde input (CD, Video/Bypass, Line 1) hier geen invloed op

Met de afstandsbediening (AB) is de volumeregeling ook onnauwkeurig. Bij het naar beneden draaien van het volume via de AB hoor je de motor van de volumeknop ook nog als deze al op de 0 stand is aanbeland. Dit lijkt me een punt om in de gaten te houden / voorzichtig mee te zijn?

Als laatst: het valt me op dat er in het begin van het weergeven van een bron nog even geen geluid wordt weergegeven of in het begin wegvalt en dan terug komt. Dit is het meest merkbaar als je bijvoorbeeld TV aan het kijken bent en van zender wisselt. Hij geeft dan de eerste momenten soms wel geluid en soms geen geluid weer. Binnen een halve minuut is dit weg. Dat kan natuurlijk aan de bypass liggen, de Marantz, of de setopbox van de TV, etc. Het is me niet opgevallen bij het wisselen van kanaal met mijn vorige Marantz SR4003 versterker zonder extra aansluitingen, dus mogelijk dat het toch ook wat met deze set-up van doen heeft of de Roksan.   

Kortom mijn vragen:
- Zijn er mensen bekend met het onnauwkeurige regelen van het volume?
- Hoe (en/of waar) kan ik dit (laten) oplossen. Ik ben zelf woonachtig in Amersfoort en werk in Rotterdam.
- Is het geluid bij het in en uitschakelen in de standby stand normaal (en niet schadelijk voor mijn luidsprekers)
- Kan het blijven indrukken van de AB na het bereiken van de 0stand van het volume schadelijk zijn? Indien ja, dan gebruik ik hier de AB natuurlijk niet meer voor.
- Wegvallend geluid, is dit een voorteken van opkomende grotere problemen?

Heel goed mogelijk dat het grotendeels koffiedik kijken is zo via een forum. Maar wie weet is een en ander herkenbaar.
Alvast bedankt!

Groet,
Erik

Laan

Ik had ook een K2 en die had deze kenmerken in elk geval niet. Tokken bij inschakelen is niet de bedoeling. En dat de motordrive blijft doorgaan ook niet. En dat het gelijk keihard gaat als je de knop ietsje opdraait is ook raar. Wat gebeurt er als je de mute stand inschakelt? De volumeregelaar is niet echt het sterkste punt van een K2. Ik zou die maar gaan verdenken als de oorzaak door aangesloten apparaten is uitgesloten. Iemand die veel weet van deze versterkers is art-speak in Amsterdam. Ik weet niet of hij nog actief is. Effe goegelen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Erik#7

#2
Dankje Laan voor dit antwoord. Genoeg redenen dus om er beter naar te laten kijken.

Ik heb geen specifieke ervaring met de mute stand. Als het goed is wordt het geluid dan zachter. Maar dat moet ik checken.
update inderdaad wordt het volume dan zoals bedoeld een aantal DB lager

Ik vind wel een Art Speak in Ede, ook als ik specifiek op Amsterdam zoek. Wellicht is die verhuisd....?
update er staat op de site idd dat ze zijn verhuisd

Daarnaast vind ik ook Monitor Audio als optie bij google op 'Roksan reparatie'. Iemand daar ervaring mee?

Wordt vervolgd