Direct coupled 300B SET (ver)bouw

Started by Adonias, November 7, 2016, 13:36:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Adonias

Recent heb ik mijn Music Angel 300B SET versterker verbouwd. Graag laat ik jullie meegenieten van het denk- en bouwproces. Voor jullie ter lering en vermaak, voor mij in de hoop nog verdergaande tips en aanwijzingen te krijgen.

Het apparaat welke ik onder handen genomen heb: Music Angel 300B

Deze heb ik een jaar of 8 geleden tweedehands gekocht. In de loop van de tijd de buizen vervangen, maar de tekortkomingen van de versterker begonnen langzaam te knagen. Hoewel ik de indruk heb dat ik een beter exemplaar te pakken had als Lampizator on Music Angel 300B, raakte ik behoorlijk uitgekeken op de zingende voorbuis. Daarnaast liep het geluidsbeeld vaak vol bij drukkere muziek, hetgeen, als ik het internet mag geloven een gevolg kan zijn van de combi 6SL7 en 300B buizen.

Toen ik een half jaartje geleden begon met oriënteren, was het mijn ambitie om iets te doen met het verbeterde schema van Lampizator. Mijn kennis van buizenversterkers was echter niet hoog genoeg om zijn schema helemaal te kunnen begrijpen en in te vullen (er ontbraken wat waarden van componenten).

Toen kwam ik op diyaudioprojects een fantastisch compleet schema tegen van een geintegreerde buizenversterker (zie bijgevoegd schema). Compleet met onderdelen lijstje!

Ondertussen was ik dankzij Uncle Doug voldoende ingeleerd op het onderwerp om onderdelen te gaan bestellen.

"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

Ik ben begonnen met onderstaand onderdelen lijste:

Via Marktplaats een berg 6SN7GT(B) buisjes gescoord (Matched Sylvana's, adzams, General electric en nog een paar andere)
Kiwame resistors waar mogelijk en voor elke waarde in het schema 2 extra waarden hoger en lager voor het geval ik aanpassingen moet doen.
2 Susumu 250Kohm weerstanden
2 270Kohm weerstanden
5 carbon comp 470ohm weerstanden
2x JJ 100uf+100uF 500V voor in de voedingstrein
2x Sprague Atom 100uF 450V voor de cathode bypass cap 300B (C4) (weet niet of ik daar goed mee doe... berichten over Sprague Atom zijn niet veelbelovend...)
2x Sprague Atom 100uF 350V for cathode bypass cap driver deel van de 6SN7GT (C2)
2x Sprague Atom 100uF 100V for cathode bypass cap input deel van de 6SN7GT (C1)
6 F&T 47uF 500V for in the B+ section (C5, C6 en eentje extra voor tussen L1 and R7)
2 K40Y-9 0.47uF 630 PIO caps (wat zijn die dingen groot!!!) als coupling cap (C3)
4 Elna SILMIC Super Gold 100uF 50V (extra om mee te experimenteren)
2 Mundorf MTubeCab 47uF, 600V (extra om mee te experimenteren, via marktplaats voor een prikkie)
10 K75-24 0.47uf 630V bypass PIO caps (om de electrolyten waar zinnig te bypassen)
2 MEC100 (electronic choke from TentLabs), en toen kwam ik erachter dat ik al een choke per kanaal heb...
2 MEC50 (electronisch choke from TentLabs), voor L1

En het meest belangrijke: een dikke vette weerstand om de hoge voltages uit het systeem te laten lopen voordat ik er met mijn vingers aan zit
Voordat ik echt ging starten (en tijdens het wachten op de onderdelen) worstelde ik met de volgende vragen:

Waar zou ik de K75-24 bypass caps gebruiken?
Waar zou ik de Mundorf caps gebruiken?
R6 in zit al netjes in de versterker, maar bestaat uit 2 470Ohm weerstanden in serie, ofwel 940Ohm, in plaats van 880Ohm. Zou dat m'n Bias in de war schoppen?
Zou ik toch nog een 20k gridstopper weerstand voor de 300B's zetten?
Zou ik de aanwezige choke vervangen door de MEC100, of gaan voor een CLCLC voeding (cap, choke, cap, MEC100, cap)?
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

Nog een paar plaatjes
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

Om terug te komen op een aantal vragen die ik had:

Waar zou ik de mundorfs gebruiken?
Omdat ik maar 1 gelijkrichtbuis heb, heb ik ook maar 1 x C6 nodig. C7 wilde ik graag wat groter houden. Voor C6 staat max 40uF (icm een 5U4G gelijkrichtbuis). De mundorf heeft een iets te grote waarde, maar goed genoeg. Dan houd ik ook 1 mundorf cap over als reserve (of een zusje voor deze versterker, wie weet). Ik weet niet of dit echt de beste plek is of dat C5 mooier was, maar ik ga ervoor.

R6 meet gewoon 880Ohm... prima dus

CLCLC gaat hem niet worden. Teveel voltage drop, zeker omdat mijn voedingstrafo "maar" 720V (2x 360V) levert. Ik ik ga spelen met de reeds aanwezige chokes. Misschien later 's expermenteren met de MEC 100.

Overigens zat de schrik er wel een beetje in bij het opmeten. Ik had een 5U4G buisje erin zitten die ik heel mooi vond klinken, maar die leverde me maar 300V op B+ bij de 300B buis... de oorspronkelijke 5Z3P leverde me 380V op. Nog steeds niet genoeg dacht, ik maar na wat verder lezen zou ik alleen wat inleveren op vermogen... geen biggie dus.
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

Het was tijd om de soldeerbout erin te zetten. Geen bijzonderheden hier. Gewoon rustig doorwerken (natuurlijk eerst mbv een dikke weerstand de caps ontladen!!)

"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

Ingewanden en opgeschoond
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

Tijd om te puzzelen hoe ik alles erin zou krijgen... Poging 1
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

#7
En in hoe het werd.

Je ziet nog voldoende ruimte voor de PIO bypasscaps in de B+ richting de 6SN7's, maar voordat ik deze erin zou zetten, wilde ik de waarde voor R7 goed krijgen, omdat mijn voeding afweek van het shema. In plaats van een 12kohm had ik een 22kOhm geplaatst. Het is maar goed dat ik de ruimte had gelaten...

Het goede nieuws was dat nadat ik de versterker voor het eerst aanzetten en de stekker in de muur deed (ja, in die volgorde, want ik wil niet in de buurt van het ding zijn, mocht er iets mis gaan), was dat er geen rook, geurtjes of andere zaken uit kwamen!! B+ op de 300B was een keurige 380V, op de driver sectie van de 6SN7 had ik keurig 215V, maar op de input sectie zat ik op 85V.... dat was 15V te hoog....

Na 2 avondjes pielen had ik de waarden te pakken. R7 moest 18kOhm worden, R2 56 kOhm en R4 22 kOhm. Perfect.
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

Nu konden ook de PIO's erin. R7 heb ik wat omhoog gebracht zodat die makkelijker toegankelijk is.

Ik zal niet zeggen dat dit de meest servicable versterker ooit is (verre van) maar ik ben best in mijn nopjes hoe alles past!
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

#9
Nog een overzichtje en spelend.

De voedingsprint zit er nog in. Hier gebruik ik enkel het gelijkricht stukje voor de heaters van de 300B van en een stukje regel electronica voor het ledje (dat knippert rood bij het opstarten en als de B+ stabiel is wordt hij wit)
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Adonias

#10
Het speelt dus! Wat een verademing ten opzichte van voorheen. Geen zingende voorbuis meer, zoem of wat dan ook. Aanzetten: Stilte (behalve als de bron al aan het spelen was ;) )

Ik speel nu op AVI Pro Nine+ monitors. Ik miste de openheid en stage van deze speakers ten opzicht van de veeeeel gevoeliger Kelly Transduces KT2 (95dB). Hoewel de AVI's lang niet zo gevoelig zijn, lijkt de versterker deze speakers beter aan te kunnen dan de Kelly's (Kelly's hebben een wat grilliger impendantie verloop, iets wat een SET niet zo leuk vindt).

Hij heeft nu 12 uurtjes staan spelen en het rauwe begint er een beetje vanaf te gaan en de bas begint lekker soepel te worden. Ook qua klank een behoorlijke verbetering ten opzichte van wat het was, vooral ten aanzien van controle als de muziek druk wordt. De soundstage is fantastisch, hoge tonen helder en sprankelend, middengebied (stemmen) is krachtig en de bas is soepel, diep en gecontroleerd. Heerlijk.

Uiteindelijk is dit een vrij gemakkelijk project geweest. Het ontwerp is simpel met weinig onderdelen zodat je redelijk los kunt gaan op mooie onderdelen. Ja, ik zou natuurlijk nog de uitgangs trafo's een keer kunnen vervangen, maar dat doen we wel op budget van volgend jaar.

Wat zouden jullie anders hebben gedaan? Kan ik nog wat laaghangend fruit pakken?

Ik heb overigens nog geen gridstopper voor de 300B buis zitten... toch nog doen? Heeft het nog zin om de cathode bypass caps te bypassen met PIO's (voor de 300B heb ik hier nog ruimte voor).
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Maikel_audionerd

Erg leuk om DIY als dit te zien mét foto's. Erg knap dat je dat zelf kunt hoor. Genieten geblazen!!
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

hpapen

Ik denk dat je wat meer respons krijgt op audiofreaks

phy

#13
Leuk Adonidas
Het is geen direct gekoppelde 300b.
dit is een klassieke cascade schakeling word ook gebruikt in de AN quest of Sun audio of fi primer en nog een paar fabrikanten gebruiken deze schakeling
klinkt best goed een beetje rauwig en no nonsens sound maar dat heeft ook wat.
Andere 300b ontwerpen zijn vaak wat meer gedistingeerd maar dat kan ook weer te nettjes worden.

Als ik je een tip mag geven?
Haal die Tentlabs eruit, je zal versteld staan hoeveel beter dat klinkt  ;)
of over brug ze maar eens eerst
een grid stopper is niet echt nodig op de 300b

advr

Leuk topic!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Adonias

#15
Allen bedankt voor de reacties!

Quote from: phy on November  8, 2016, 23:37:43
Leuk Adonidas
Het is geen direct gekoppelde 300b.
Nou ja, de input en stuurtrappen zijn direct gekoppeld, althans zonder koppel condensator, maar de titel is wat misleidend, wellicht ;)


Quote from: phy on November  8, 2016, 23:37:43
Als ik je een tip mag geven?
Haal die Tentlabs eruit, je zal versteld staan hoeveel beter dat klinkt  ;)
of over brug ze maar eens eerst

Tents eruit = R7 aanpassen :(
Maar waarom zeg je dat? Wat zijn jou ervaringen met de tents?

Quote from: phy on November  8, 2016, 23:37:43
een grid stopper is niet echt nodig op de 300b

Dat is goed om te horen. Ik kan er niet zo heel veel over terugvinden, eigenlijk. Waarom is een gridstopper op een 300B niet echt nodig?
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"


Adonias

#17
Het klinkt misschien gek, maar een van de fijnste dingen vind ik dat hij zich gedraagt als een moderne versterker.... ik kan hem aan laten staan, zonder me te storen aan allerlei geluiden  ;D
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Erik van Voorst (in memoriam)

#18
Quote from: phy on November  8, 2016, 23:37:43

Als ik je een tip mag geven?
Haal die Tentlabs eruit, je zal versteld staan hoeveel beter dat klinkt  ;)
of over brug ze maar eens eerst
een grid stopper is niet echt nodig op de 300b

+1 geen Tentlabs erin  :nowink:
(Ook ik spreek uit persoonlijke ervaring met veel experimenteren)

Gewoon ZELF ervaren is het beste antwoord op je vraag WAAROM  ;)
Misschien pak je zo nog wat pisangs....... :turn:

Voor de rest natuurlijk een gaaf project met veel "voldoening-gevende" mods  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Adonias

Thnx, Erik,

Ik ga 's spelen met/zonder tentlabs.

En ja, iets dat je zelf bouwt en (in 1 keer  8)) werkt én je luisterervaring naar een nieuw niveau tilt is zeker heel erg voldoenend.

Maar ik ga hem eerst eens goed leren kennen, dan weer experimenteren.
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"