Goedkope DIY tweaks

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2002, 09:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

simonW

frank heet dat  tegenwoordig niet fase en nul het is roch wissel spanning.???

simon,


Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2003, 17:37:12
De geelgroene is meestal aarde :D.

Bij de Eichmann powercables is blauw de + en bruin de -.
Maar in een apparaat weet je dit nooit, vandaar toch het advies om te testen.

Wat wel heel goed is bij bv de Eichmann stroomkabels is dat de + aan de buitenkant gemarkeert is, dat scheelt al weer.

MvrGr.
Frank

SiR-ROUND

En plus zou dan eerder de fase zijn en dus bruin?

Erik van Voorst (in memoriam)

Er zou een straf op moeten staan.

Als een Fabrikant van een kleurcode afwijkt bij interlinks/cinchpluggen nog tot daar aan toe......maar de zaak omdraaien met spanning........behoorlijk gevaarlijk.......
en ook heel leuk als je Eichman powerkabels  bv in je X10 gaat opnemen om High-End Audio/Video te schakelen..... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi,

tsja Erik........het is idd erg vreemd dat fase (bruin), nul (blauw) door elkaar gehaalt wordt ??? Ergens kan ik het me ook niet voorstellen dat Eichmann dit zou doen...dus Frank, als je het nog eens wilt nakijken voor de zekerheid..

mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

....het zijn mensen maar het blijven Australiers....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Een ondergewaardeerd aspect lijkt mij de aarding van de audioset.

Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over; ik tref heel zelden sets aan die goede steraarding hebben, maar toch is het effect van goede aarding heel belangrijk.

Als je "verschillen tussen kabels" kunt horen, kun je ook de verschillen waarnemen tussen geen aarding, aarding van 1 component (en daarmee ook de rest van de set), of aarding van alle componenten individueel (ster-aarding).

Mits goed uitgevoerd is experimenteren met de aarding niet alleen bij gratis -- een heeeeel goedkope diy-tweak dus -- maar ook erg lonend.

Toine.

Martin_M

#81
Quote from: ThingMan on October 29, 2004, 11:32:41
..., kun je ook de verschillen waarnemen tussen geen aarding, aarding van 1 component (en daarmee ook de rest van de set), of aarding van alle componenten individueel (ster-aarding).
Toine, zou je even kunnen aangeven hoe je dit precies bedoeld?

Bedoel je aarding via het netsnoer of een aparte aardedraad aan de kast o.i.d.???

Ik heb ooit ergens gelezen van aarding van al je speakerunits (heel soms zit hier een aparte aansluiting voor op een speaker) te bewerkstelligen. Dit doe je dan d.m.v. verschillende aardedraden naar bijv. de versterker-kast te leiden.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Niet actief

Quote from: Martin_M on December 12, 2004, 13:10:48
Toine, zou je even kunnen aangeven hoe je dit precies bedoeld?
Bedoel je aarding via het netsnoer of een aparte aardedraad aan de kast o.i.d.???
Ik heb ooit ergens gelezen van aarding van al je speakerunits (heel soms zit hier een aparte aansluiting voor op een speaker) te bewerkstelligen. Dit doe je dan d.m.v. verschillende aardedraden naar bijv. de versterker-kast te leiden.
Martin

Je kunt elk apparaat afzonderlijk aarden -- elk apparaat is op zichzelf geaard. Simpel.
Of: je kunt 1 willekeurig apparaat aarden -- elk apparaat is dan via dat ene apparaat geaard.
Het is allebei aarde.
Ik had de indruk dat het gehoormatig niet helemaal hetzelfde was.
Dit, aangenomen dat je het verschil hoort tussen wel of niet aarden.

Het maakt daarbij niet uit of aarding plaatsvind via het netsnoer of via een externe draad. Aarding is aarding wat dat betreft. Het ging er om of je 1 of alle apparaten aard en dat dit m.i. verschil uitmaakt.

Het tweede punt: aarden van luidsprekerchassis. Ik had er nog niet van gehoord, van echte aardpunten op een luidsprekerchassis, maar waarom niet? Ik had er inderdaad eerder ook weleens over gelezen maar het nooit geprobeerd.
Je kunt die draden inderdaad aan een andere aarde hangen, of -- als je elk apparaat apart aansluit -- op het sterpunt.
Toine.

Gydotron

Er is echter ook een strekking die geen aarding wenst toe te passen. Aarding kan spanningspotentiaalverschillen tussen toestellen veroorzaken wat nadelig werkt op het geluid. Ook brom kan natuurlijk een gevolg zijn. Aarding kan een verbetering zijn maar in mijn keten is dat niet. Dus eerst rustig uitproberen.

Dan nog betreft aarding, omdat er nu vele internationale keurmerken zijn is het zo dat vele toestellen niet echt meer geaard zijn. Ik heb zelfs toestellen gezien waar de aardingspin niet is aangesloten.
Wil je dus zeker zijn moet je eerst het toestel openmaken en controleren of de aardiing is aangesloten. Indien niet kan men eventueel zelf een aarding maken, maar dit moet vakkundig gebeuren. Welke aarding ga je bv bij een CD speler nemen, het chassis of de voeding, indien de voeding dewelke dan, die van het digitalen of analoge gedeelte? Toch niet zo eenvoudig dus.



MVG  Guido

Martin_M

Quote from: Gydotron on December 13, 2004, 00:18:49
Dan nog betreft aarding, omdat er nu vele internationale keurmerken zijn is het zo dat vele toestellen niet echt meer geaard zijn. Ik heb zelfs toestellen gezien waar de aardingspin niet is aangesloten.

Klopt. TAG McLaren bijvoorbeeld. Op het 'oude' forum van TAG werd eens keurig uitgelegd dat het ontwerp van TAG apparatuur juist bewust zonder aarding is. Dit zou (volgens dat ontwerp) beter zijn voor de geluidskwaliteit. Precieze strekking van deze uitleg weet ik zo niet meer :-\

Maar is het dan niet zo dat restspanningen via de interlinks vaar een ge-aarde bron vloeien en zo wellicht nadelig kan gaan werken??

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Niet actief

Quote from: Martin_M on December 13, 2004, 10:34:48
Op het 'oude' forum van TAG werd eens keurig uitgelegd dat het ontwerp van TAG apparatuur juist bewust zonder aarding is. Dit zou (volgens dat ontwerp) beter zijn voor de geluidskwaliteit. Precieze strekking van deze uitleg weet ik zo niet meer :-\
Maar is het dan niet zo dat restspanningen via de interlinks vaar een ge-aarde bron vloeien en zo wellicht nadelig kan gaan werken??
Martin

Degenen die dat uitprobeerden hebben ongetwijfeld gelijk. Het ging er mij ook niet om te stellen dat wel of niet aarden juist is, maar om te vertellen dat het bij mij wel iets uitmaakt. Vervolgens leg ik uit HOE ik het deed -- steraarding dus; niet het aarden van 1 component.
Op dit moment luister ik zelf ook met de aarde ontkoppeld. Ik heb nog niet zo heel lang geleden afgeschermde kabel aangelegd voor de stroomvoorziening (vanuit de meterkast en tav netsnoeren) en bemerk nu het verschil met de vorige netbekabeling. Het is -- helemaal basic, zonder aarde, netfiltering en andere tweaks -- schoner dan voorheen, maar nog niet zo schoon als destijds MET het netfilter en -- wellicht -- de steraarding aangesloten.

ALS je iets van het gevolg van wel of niet aarden hoort, dan is het op dat gebied -- nogal subjectief -- dat zegt dat de stroom blijkbaar iets "schoner" is geworden. Dat is de associatie die met de positieve gevolgen van aarden heb. Ik heb het zelden negatief uit horen werken en in de meeste gevallen is er geen echt verschil tussen wel of niet aarden.
Althans, dat is mijn ervaring -- de ervaring van het gewoon eens zelf proberen. Niks absoluuts uit mijn mond  ;D

Toine.

Martin_M

Quote from: ThingMan on December 14, 2004, 16:20:35
Niks absoluuts uit mijn mond  ;D
;D Vanzelfsprekend niet.

Toen ik mijn stroomvoorziening ging aanpakken ben ik met Kemp in aanraking gekomen. Hier was aarding juist een heel belangrijk onderdeel van het plan. Indien nodig wordt er ook een nieuwe aardpen geslagen. Maar hier zijn ook weer zoveel mensen al meningen over.....

Ik vind je tip over de de steraarding wel interessant. Op twee na zijn bij mij alle apparaten ge-aard. Het is natuurlijk een kleine moeite om eens met een kabeltje deze aan de aarde aan te sluiten om te kijken of er verschil is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Movievault

Quote from: Gydotron on December 13, 2004, 00:18:49
Er is echter ook een strekking die geen aarding wenst toe te passen. Aarding kan spanningspotentiaalverschillen tussen toestellen veroorzaken wat nadelig werkt op het geluid. MVG Guido

Hier ben ik je effe kwijt.
Als je aardingen maakt op alle toestellen heft het potentiaalverschillen op.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Niet actief

#88
Quote from: Martin_M on December 15, 2004, 11:55:56
;D Vanzelfsprekend niet.
Toen ik mijn stroomvoorziening ging aanpakken ben ik met Kemp in aanraking gekomen. Hier was aarding juist een heel belangrijk onderdeel van het plan. Indien nodig wordt er ook een nieuwe aardpen geslagen. Maar hier zijn ook weer zoveel mensen al meningen over.....
Ik vind je tip over de de steraarding wel interessant. Op twee na zijn bij mij alle apparaten ge-aard. Het is natuurlijk een kleine moeite om eens met een kabeltje deze aan de aarde aan te sluiten om te kijken of er verschil is.
Martin

Ik heb je verhaal rondom die opwaardering met Kemp-spullen helemaal gelezen en vond het zeer interessant. Maar ook te duur voor mij.
De laatste 10 jaar luisterde ik terwijl ik meestentijds de cd-speler aardde, eerst via randaarde en later via een aparte pen in de tuin.
Toen ik enkele maanden geleden voor- en eindversterking scheidde en bovendien een losse DAC bijzette, dacht ik dat het interessant was om eens te experimenteren met het dubbele aantal componenten.

Geen hele schokkende resultaten, eerlijk gezegd, behalve dan het door aarden van de luidsprekers. Nu aardde ik die luidsprekers als laatste van alles, nota bene nav een opmerking van Kemp waar ik nav jouw upgradeverhaal eens uitgebreid heb gesnuffeld. DAT aarden deed wel veel!

Onlangs ving ik een experiment aan met het aarden van de luidsprekers ipv ermee te eindigen. Alleen de luidsprekers; niet de elektrische hardware. Dat deed niets positiefs, voor zover ik hoorde!
Vervolgens aardde ik alleen de eindversterker. Dat deed wat het normaal ook doet; ik hoor (of maak me steeds weer wijs) dat het een fractie schoner, rustiger en prettiger klinkt.
Vervolgens de eindversterker en de luidsprekers. Dat deed weer wel veel!
Vervolgens ook de overige componenten en daar kon ik dan weer geen hoorbare meerwaarde uit halen.

Het lijkt er voor mij op neer te komen dat het aarden van de luidsprekers of -chassis in combinatie met tenminste 1 elektrisch apparaat bruikbare verbetering geeft.
Niettemin luister ik nu zonder aardegebeuren naar een basic opstelling. Ik ben nog aan het beoordelen of masterbase onder de eindversterker nu wel of niet zin heeft.....  ;D
Je moet er toch niet aan denken dat sommige tweaks elkaar tegenwerken als je ze toepast  >:D

Toine.

Martin_M

Quote from: ThingMan on December 15, 2004, 22:24:48
Je moet er toch niet aan denken dat sommige tweaks elkaar tegenwerken als je ze toepast  >:D
Haha, één ding tegelijk. Heel belangrijk ;D

Als ik zo eens even tijd heb zal ik zeker eens proberen de overige apparatuur en de speakers te aarden. Ben nu nog even de Cd speler aan het inspelen..... (ook geen straf ::))

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

daburnd

Quote from: Martin_M on December 15, 2004, 23:46:44

Haha, één ding tegelijk. Heel belangrijk ;D

Als ik zo eens even tijd heb zal ik zeker eens proberen de overige apparatuur en de speakers te aarden. Ben nu nog even de Cd speler aan het inspelen..... (ook geen straf ::))

Martin

Hoe aard je dan eigenlijk speakers.. ik kan het me ff niet zo 1/2/3 voor de geest halen.

Niet actief

Quote from: daburnd on December 16, 2004, 00:10:44
Hoe aard je dan eigenlijk speakers.. ik kan het me ff niet zo 1/2/3 voor de geest halen.

Ja, daar heb je de ware noeweetsjaudiofiel in je voor nodig  ;D
Luidsprekerchassis / korf aan aarde, lijkt mij.....
Kijk anders ook eens bij Kemp op zijn site.
Toine.

daburnd

Quote from: ThingMan on December 16, 2004, 16:16:17


Ja, daar heb je de ware noeweetsjaudiofiel in je voor nodig  ;D
Luidsprekerchassis / korf aan aarde, lijkt mij.....
Kijk anders ook eens bij Kemp op zijn site.
Toine.

De wat?

En wie is kemp?

daburnd

Quote from: ThingMan on December 16, 2004, 16:16:17


Ja, daar heb je de ware noeweetsjaudiofiel in je voor nodig  ;D
Luidsprekerchassis / korf aan aarde, lijkt mij.....
Kijk anders ook eens bij Kemp op zijn site.
Toine.

Mijn buitenkant van mijn luidspekerchassis is trouwens van plastic.. dan zou je dus de hele speaker open gaan halen en verbouwen wil je em aarden.. is dat echt de bedoeling?

Niet actief

#94
Quote from: daburnd on December 16, 2004, 16:43:49
Mijn buitenkant van mijn luidspekerchassis is trouwens van plastic.. dan zou je dus de hele speaker open gaan halen en verbouwen wil je em aarden.. is dat echt de bedoeling?

Ik heb een membraanluidspreker.
Die heeft in het geheel geen luidsprekerkorf.
Een beetje vindingrijkheid.....
http://www.kempelektroniks.nl/index.php?item=articles&action=showarticle&id=19

Harry HT

#95
Hoi,

Gisteravond had ik weer avondje van de audiovereniging, daar lieten ze een leuke tweak horen. In eerste instantie moest ik er wel om lachen, hoe verzin je zoiets. ;D

Men speelde 2 dezelfde cd's af, met één verschil dat van 1 cd de zijkanten waren geschuurd. Zonder te weten naar welke cd ik luisterde, was heel goed te horen welke cd mooier klonk. De geschuurde cd klonk echt mooier qua klank en uitsterven van het geluid.

Ik had niet gedacht dat het zo duidelijk te horen zou zijn, voor iemand met high end oortjes is dit echt een tweak die de moeite waard is.

Het resultaat is beter dan wat je kunt behalen met het kleuren van de zijkant van de cd met een groene/paarse stift.

Het licht opschuren van de cd kun je met schuurpapier (150/180), je moet ervoor zorgen dat je zo vlak mogelijk schuurt zodat er geen schuine kanten ontstaan. Vergeet niet de binnenring ook te schuren.

Iemand anders wist nog te melden dat het label EMI classic tegenwoordig ook cd's uitbrengt waarvan de zijkanten mat zijn.

Succes,

Harry

p.s. Zoals altijd, overdaad schaadt  ;)
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Gydotron

Hoi Toine,

Jou Apogee heeft eigenlijk wel een soort korf, nml het metalen rooster aan de achterzijde waar de magneten zijn op verlijmd.


MVG Guido

Niet actief

Quote from: Gydotron on December 17, 2004, 12:17:46
Hoi Toine,
Jou Apogee heeft eigenlijk wel een soort korf, nml het metalen rooster aan de achterzijde waar de magneten zijn op verlijmd.
MVG Guido

Ik weet het Guido.
Er is altijd wel metaal te vinden bij ieder type luidspreker.
Toine.

Shorty

@Thingman:
Hoi,
Als jij elk apparaat in je keten aardt, haal je dan ook aan 1 kant van de interlinks de afscherming los? Dan lopen er in ieder geval geen potentiaalstromen meer door je set...
Misschien kan ik nog een aflevering van het tijdschrift Audio en Techniek opduiken, waarin eens een artikel heeft gestaan over het elimineren van die potentiaalstromen in elke kast. Dan zit je helemáál gebakken, lijkt me.

VrGr,

Bart J.

Niet actief

Quote from: Shorty on January  6, 2005, 13:23:30
@Thingman:
Hoi,
Als jij elk apparaat in je keten aardt, haal je dan ook aan 1 kant van de interlinks de afscherming los? Dan lopen er in ieder geval geen potentiaalstromen meer door je set...
Misschien kan ik nog een aflevering van het tijdschrift Audio en Techniek opduiken, waarin eens een artikel heeft gestaan over het elimineren van die potentiaalstromen in elke kast. Dan zit je helemáál gebakken, lijkt me.
VrGr,
Bart J.

Ha Bart, beste wensen nog!

Ik heb geen afscherming op de interlinks......

Toine.