Goedkope DIY tweaks

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2002, 09:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

oud_account_1

Quote from: Antoine on May  1, 2007, 23:23:43
Ik ben nog niet overtuigd maar dat is ook niet nodig, uitproberen is je advies dus wat kan iemand daar tegen in brengen.  :)

Wellicht scheelt het ook nog van situatie tot situatie. Zelf heb ik nu overigens Vibrapods op advies van een reviewer (Greg Weaver, zie onderstaande link) die ook de Von Schweikerts had en ben daar zeer tevreden over. In de toekomst zal ik wellicht nog eens wat experimenten herhalen al staat me nu nog een hele positieve ervaring bij.

http://www.soundstage.com/synergize/synergize011999.htm
Jouw VR4's zijn veel dieper en ze wegen waarschijnlijk ook nog eens veel meer dan de JBLs van de TS.
Twee redenen waarom jouw VR4's minder last hebben van het wiebeleffect waar Toine het over heeft.
Zeker eens proberen dus :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Deleted member

Mee eens (ze wegen 65kg/stuk) maar dat mag eigenlijk niet uitmaken aangezien de verschillende modellen Vibrapods voor verschillende gewichtsbereiken worden gemaakt. Dus waar ik 6 stuks model 5 nodig heb heeft een ander wellicht 4 x model 4 nodig.

Cage

Zo. Ik had gisteren even geen tijd meer om het topic te blijven volgen. Ik zie nu dat er een hoop reacties zijn gekomen. Dat is mooi daar kan ik wat mee.
Ik zal het experiment nog eens een keer herhalen voordat ik een definitief oordeel vel. Ik zal dan met name ook letten op de stabiliteit van de speakers. De JBL speakers zijn idd niet zo zwaar.
Voordat ik mijn genoemde contructie testte stonden de speakers met soundcare spikes direct op de houten vloer. De constructie was: vloer-> dempend materiaal -> tegel -> spikes -> speaker.
Wat ik niet geprobeerd heb (en achteraf gezien wel had moeten doen) is het testen met alleen een tegel onder de spikes. Dus dat ga ik de volgende keer zeker ook proberen.

In ieder geval bedankt voor alle info.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Ruud-

Quote from: ThingMan on May  1, 2007, 22:59:44
Alle mooie woorden ten spijt moet je de test doen:
Druk met je wijsvinger op de bovenplaat van de speaker en beweeg van voor naar achter. Beweegt de speaker: foute boel. Staat ie als de rots van Gibraltar: goeie boel.  ;)
Een zwabberende luidspreker is niet in staat om een goed ruimtebeeld op te bouwen, maar je merkt dat wellicht pas als je eerst eens probeert om zo stabiel mogelijk neer te zetten en dan precies dat aspect eens goed beoordeelt.
Ik geef toe dat een zwevende houten vloer ook niet echt ideaal is, maar daar valt vrij weinig aan te doen natuurlijk. Alhoewel, het kan wel, maar vereist nogal rigoreuze maatregelen.
Met name luidsprekers met de basunit bovenin vallen door de mand als ze staan te wiebelen, maar ook van die fraaie monitors die zo'n prachtige stage kunnen neerzetten. Wiebelen is funest. Probeer het maar gewoon...
Ik heb het niet alleen geprobeerd maar ze tevens aangeschaft, ik denk dat je te bevooroordeeld op de diverse ontkoppelaars reageert. De meeste die mijn speakers aanraken en bemerken dat ze iets kunnen bewegen staan wel vreemd te kijken :o :o Een luistersessie heeft ze tot nu toe allemaal van de positieve werking kunnen overtuigen ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Niet actief

Quote from: Ruud- on May  2, 2007, 17:26:59
Ik heb het niet alleen geprobeerd maar ze tevens aangeschaft, ik denk dat je te bevooroordeeld op de diverse ontkoppelaars reageert. De meeste die mijn speakers aanraken en bemerken dat ze iets kunnen bewegen staan wel vreemd te kijken :o :o Een luistersessie heeft ze tot nu toe allemaal van de positieve werking kunnen overtuigen ;D
Ik geloof het gelijk, Ruud, maar hoe zou het klinken als ze behalve goed ontkoppeld te zijn totaal niet zouden kunnen bewegen? Zou zomaar kunnen dat het dan nog beter werd, toch?

Ruud-

Quote from: ThingMan on May  2, 2007, 19:35:10
Ik geloof het gelijk, Ruud, maar hoe zou het klinken als ze behalve goed ontkoppeld te zijn totaal niet zouden kunnen bewegen? Zou zomaar kunnen dat het dan nog beter werd, toch?

Beste Toine, heb jij daar een suggestie in? (ontkoppelen en onbewegelijkheid)
En nog beter :o ;)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

HuubF

#256
Quote from: Ruud- on May  2, 2007, 17:26:59
... Een luistersessie heeft ze tot nu toe allemaal van de positieve werking kunnen overtuigen ;D

Dat klopt, jouw set vind ik nog steeds het mooist klinken van allemaal (behalve die van mij natuurlijk). ;D

Jouw Auriossen werken prima, hoewel het niet echt een 'goedkope DIY tweak' is. Bij mij werkte het ook toen ik mijn TDL's had. Maar dat was wel in een situatie waarin de bas veel te sterk was. Mét Aurios was de bas een stuk strakker. Later heb ik veel geëxperimenteerd met een hoop zachte spullen onder de speakers, daarmee kun je dat effect ook deels bereiken. Hiermee verandert het geluid behoorlijk.

Inmiddels heb ik, aangemoedigd door Thingman, maar weer de Gamma-mat onder de speakers weggehaald. Dat mocht wel weer eens; ik ben tenslotte 3 interlinks, 2 luidsprekerkabels, 2 versterkers en 4 cd-spelers verder. En verduiveld, nu de speakers koud met spikes rotsvast op het marmer staan klinkt het helemaal niet slecht. Wel met de Siltech goud/zilveren interlink, de John van Gent klinkt dan te warm.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Niet actief

Quote from: Ruud- on May  2, 2007, 19:41:17
Beste Toine, heb jij daar een suggestie in? (ontkoppelen en onbewegelijkheid)
En nog beter :o ;)
Kijk, als je ervan uit gaat dat het gewoon niet beter kan is elke suggestie tevergeefs natuurlijk  ;)
Het is toch niet zo moeilijk? De speaker moet onbeweeglijk staan (gekoppeld, inderdaad; dat is niet hetzelfde als ontkoppeld). That's it.

Luister maar eens naar een echte AE-1, Mark 1 die als de rots van Gibraltar staat op z'n originele stands; je komt niet meer bij!
Dan naar diezelfde speaker terwijl stand en speaker op een wiebelontkoppelaar staat. Je komt ook niet meer bij. Klankmatig kan het allemaal wel hoor, maar de ruimte is weg!

Eric Desart

#258
Quote from: ThingMan on May  2, 2007, 19:35:10
Ik geloof het gelijk, Ruud, maar hoe zou het klinken als ze behalve goed ontkoppeld te zijn totaal niet zouden kunnen bewegen? Zou zomaar kunnen dat het dan nog beter werd, toch?

Hi,

Speakers zijn ontworpen om stabiel te zijn.
Ontkoppeling heeft alleen zin wanneer men hier een probleem mee wenst op te lossen zoals bijvoorbeeld isolatie naar de buitenwereld, of montage op relatief lichte vloeren (of wat ook) die op zich geluid gaan afstralen naar de ruimte zelf (op een hoog genoeg niveau om kleuring te veroorzaken).
Als dus ontkoppeling nodig zou zijn (niet bedoeld om speakers beter te laten klinken op zichzelf), hangt alles af van de resonancy frequency van de opstelling.
Als die laag genoeg is, kan deze (haast) niet meer geexiteerd worden door de speakers zelf.

Het feit dat je speakers op een stand lateraal kan bewegen met je hand (hefboom t.o.v. elastische vloerontkoppeling) betekent nog niet dat de speakers zelf dit kunnen .
Een elastische opstelling onder stands, zal bij een lage verticale eigenresonantie (hoe lager hoe beter), vaak een laterale beweging toelaten (bij manueel aanstoten).  Deze laterale resonantie frequentie is echter vaak zo laag dat niettegenstaande het aanvoelt als een wiebelstand, t.o.v. de speakers zich practisch gedraagt als deze vermelde rots van Gibraltar (dichterlijke vrijheid).
Het is de ratio aanstootfrekwentie t.o.v. de resonantiefrekwentie (wiebelfrekwentie) die bepaald in hoever beiden van elkaar geïsoleerd zijn.

Groetjes
Eric
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

tijse400

Als ik het goed heb is het principe waar de verschillende aangedragen dempingsmethoden op berusten er 3:

Massa is traag, dus veel massa: krijg je niet makkelijk in beweging. trilling is beweging, dus minder trillingen.
dit is van toepassing bijj oplossingen waarbij je apparatuur op een zware plaat steen/beton/staal zet.

de andere is dat trillingen niet doorgegeven worden door eleastische materialen en dus dit wordt gedaan bij oplossingen met rubber voetjes en dergelijke

bij spikes is volgens mij het idee dat je het contactoppervlak verkleint waardoor apparatuur niet meer mee gaat trillen met de ondergrond soort resonantie dus (stemvork) en ook dat het oplegpunt vooledig scharniert tpv de tip van de spike, waardoor een beweging niet door de spike kan worden doorgegeven.

verder vraag ik me af waar het door komt dat het uitmakt dat een stekker goed in het stopcontact moet zitten en niet omgedraaid? het gaat om wisselstroom, en niet om gelijkspanning, dus dan heeft het met de fas te maken, en maakt het dan ook niet uit hoe je ze in het stopcontact doet, als je ze maar allemaal op dezelfde manier in het stopcontact steekt?

ik heb ook eens iets gelezen van stalen stukjes profiel die je op je apparatuur moet plaatsen en dat dat enorm zou helpen. de werking daarvan tast ik over in het duister...
iemand daar wel eens van gehoord?

Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

denoontje

Quote from: tijse400 on April  3, 2008, 15:43:48

verder vraag ik me af waar het door komt dat het uitmakt dat een stekker goed in het stopcontact moet zitten en niet omgedraaid? het gaat om wisselstroom, en niet om gelijkspanning, dus dan heeft het met de fas te maken, en maakt het dan ook niet uit hoe je ze in het stopcontact doet, als je ze maar allemaal op dezelfde manier in het stopcontact steekt?
iemand daar wel eens van gehoord?


probeer, voor mij werd het ook echt duidelijk toen Garmt (BB&G) bij mij dit demonstreerde.
Was wel veel duidlijker bij mijn primare set vs mijn Denon HT set die ik ooit zelf als en had getest --> veel ruimtelijkere muziek door juiste fase op juiste kant het apparaat in te sturen...achtergrond geen idee maar werkt!

Deleted member

#261
De reden is dat transformator ook een polariteit hebben net als een batterij dus een + en - (='transformer polarity')
Quote
One end of the 230V power transformer winding has more effective capacitance to the secondary and chassis than the other primary end. By placing the primary side with the least  effective capacitance to the 230V HOT, the noise injection is minimized. The 230V cold is almost always quieter than the 230V HOT even after the 230V 50 Hz component is removed.

De links is nu down maar wellicht later weer up: http://www.kilowattclassroom.com/Archive/TransfPol.pdf
Edit: deze doet het wel: http://www.classictesla.com/download/TransfPol.pdf
Edit2: Hier in meer begrijpelijke taal: http://www.hifi-cables.net/English/E-Mains_voltage.htm  ;)

Rudo

Ik weet niet of deze tweak ook goedkoop gevonden wordt, maar ik wil deze niemand onthouden, daar is het te leuk voor:

http://gadgets.boingboing.net/2008/06/24/boing-boing-gadgets.html
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Deleted member

Quote from: Rudo on June 25, 2008, 12:08:34
Ik weet niet of deze tweak ook goedkoop gevonden wordt, maar ik wil deze niemand onthouden, daar is het te leuk voor:

http://gadgets.boingboing.net/2008/06/24/boing-boing-gadgets.html


;D ;D ;D ;D

hifiman

Quote from: denoontje on April  4, 2008, 22:46:43
Was wel veel duidlijker bij mijn primare set vs mijn Denon HT set die ik ooit zelf als en had getest --> veel ruimtelijkere muziek door juiste fase op juiste kant het apparaat in te sturen...achtergrond geen idee maar werkt!
De reden is parasitaire capaciteit tussen de primaire en secundaire wikkeling van de trafo in het apparaat. Aangezien onze 230V ongebalanceerd is (een nul en een fase) maakt het dus uit welke kant de nul en welke de fase zit. Als onze netspanning gebalanceerd was geweest (dus beide polen 110V tov de aarde en in tegenfase) dan zou het theoretisch geen verschil meer mogen maken.

Rage

Niet echt een gangbare DIY tweak, maar wat een verschil. Ik heb in de slaapkamer, waar ik voornamelijk muziek luister een matrassen in alle hoeken gelegd. Ik heb een schuin raam, daar heb ik een deken aan gehangen en ook aan de deur, en ook eentje achter de speakers. Dit gedaan omdat ik iets wou opnemen en kijken of dit verschil maakt, en dat doet het zeker. Dus de volgende stap wordt het aanpakken van akoestiek.

LordoftheLints

Mcintosh C42 & Mcintosh C2300 buizen voortrappen | Mcintosh MC252 & MC275 Buizen & MC206 Multichannel Eindversterkers| Mcintosh MCD-201 Sa-CD speler | Linn Akurate DS Netwerkstreamer | Atlas Hyper 3.5 Luidsprekerkabel | Atlas Hyper RCA Interlink | Linn Silver Balanced Interlink
Dynaudio Contour 3.4 LE Vloerstaand| Dynaudio Contour 1.4LE Monitors| Tannoy Definition DC8 monitors
Eigen topic: Mcintosh Mania!

Toejeerd

Ik weet niet of het al is benoemd hier,..

Ik maak zelf me dempers voor onder o.a. Blu-Ray en Cd-speler met een heel simpel ijsklontjes vorm van de Hema. Deze hebben de vorm van een kegel (met stompe punt dan wel,. )  En hoe maak ik ze dan?,..  met silicone-kit afvullen en heeeeel lang wachten tot ze hard zijn! Ik had voor €8, 8 hele mooie dempers die een wereld van verschil maakte onder me cd en blu-ray!

grtzz Tj
CB-A 650R/BluRay         I Do DIY,.. And Bi-Amp         Tweaking Is A Game,..