Goedkope DIY tweaks

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2002, 09:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

 ;D

Het leek een beetje op Hella cola...

Hehehehehe....

Doe mij nog maar zo'n spike, Mike!

Spacebass

QuoteZie ik daar een B-merk cola?
QuoteHmmm, een RUMcola dan, anders komen die kegels er niet!
Verkopen ze ook cola in een blauwe fles, of moet mijn TFT isf gecalibreerd worden ???
;)

SiR-ROUND

Neehee, tis water...

Das blauw, toch?

En hoezo TFT? Zo kom je nooit aan een CRT toe...

;)

MrPink


Lid45678

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 31, 2002, 09:15:56
2.
Stroomkabels
Vervang de standaard stroom kabels voor kabels van goede kwaliteit. Als er een vaste kabel aan je apparaat zit, monteer dan een nieuwe aansluiting waar je een losse stroomkabel in kan plaatsen. Als je niet weet wat je doet, laat dit dan aan een expert over.
Maakt het ook nog uit of je stopcontact geaard is of niet ???
Dit is bij mij niet zo en ik denk dat mijn ouders geen zinnen hebben om de muur vanaf mijn kamer op te laten halen om geaarde stopcontacten te krijgen.
Even voor de zekerheid. Een nieuwe aansluiting waar je een losse stroomkabel in kan plaatsen heet toch een externe voeding ???


Quote from: J.A.F._Doorhof on May 31, 2002, 09:15:56
3.
Stekkers omdraaien
De manier waarop de stekker in het stopcontact zit is zeer belangrijk. Een stekker die verkeerd om zit aangesloten kan voor een beperking van de diepte en focus leiden. Het geluid lijkt meer UIT de speakers te komen, een goed omgeplaatste stekker zorgt voor een veel opener karakter en je hoort de speakers minder.
Wat wordt er bedoeld met het verkeerd in het stopcontact zitten van de stekker ???
Wordt hiermee bedoeld dat de stekker recht moet zitten zodat het snoer in één rechte lijn naar benden gaat en niet met een bocht van links op rechts.

Groetjes,

Marc

J.A.F._Doorhof

Hi,

Externe voeding is weer wat anders.

Normaal vindt je op apparaten van die kleine stroomaansluitingen ik noem ze meestal 8'jes.
Als je dit vervangt voor een stevige PC aansluiting dan kun je een goede kabel gebruiken.
Dit hoeft niet perse geaard te zijn.

Stekkers omdraaien moet je maar eens proberen, echt FYSIEK in het stopcontact omdraaien, dus als nu de stekker erin zit haal je hem eruit draait hem 180 graden en stop hem er dan weer in, je wisselt als het ware de pinnen om.

Luister naar het verschil en kies de stand die het beste klinkt, geloof me er kunnen op bepaalde apparaten echt werelden van verschil zijn, en er zijn apparaten waar je bijna tot niets hoort.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gervenr

Kheb al veel tips genoteerd uit deze discussie om eens mee te gaan experimenteren.

Maar, wat ik niet begrijp is dat de stekker omdraaien zo veel kan schelen !? Ik wil meteen aannemen dat dat zo is als jullie dat zeggen, maar waarom is dat dan zo ?

Waarom is de interne (gelijkspanning) voedingsspanning zoveel 'beter' als de 220 linksom ipv rechtsom door de trafo (en gelijkrichters) loopt ? Voor zover je al van 'een richting' kunt spreken bij wisselspanning.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Daar zijn al wat threads over geweest.
Het heeft allemaal te maken met hoe het apparaat intern is aangesloten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

ff een vraagje over het monteren van een goede stekker aan bijvoorbeeld je cdspeler.
Hoe krijg jij dat gat in het chasis? Met een handfrees? Dan vliegen je de metaalsplinters toch om de oren, en met een beetje pech komen ze in het apparaat terecht.

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je zult dus het hele apparaat leeg moeten halen in het ergste geval.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Lid45678

Quote from: Krunk on March 31, 2003, 18:35:44
ff een vraagje over het monteren van een goede stekker aan bijvoorbeeld je cdspeler.
Hoe krijg jij dat gat in het chasis? Met een handfrees? Dan vliegen je de metaalsplinters toch om de oren, en met een beetje pech komen ze in het apparaat terecht.

Grtn,
Bart
Apparaat open maken en dan voorzichtig een gaatje boren en dit gaatje verder uitvijlen. Je kan de rest afdekken met een plastic zak. Desnoods kan je met de stofzuiger op de laagste zuigstand voorzichtig alles wegzuigen. Let er dan wel op dat je een plastic zuigmondje gebruikt en dat deze niet van metaal is.

Misschien kan je van iemand een Dremel lenen dit zijn perfect apparaatjes voor dit soort fijne werk en hebben toch de power die je nodig hebt.

Groetjes,

Marc

The Foundation

Quote from: GekkeHekke® on March 31, 2003, 21:31:50
Quote from: Krunk on March 31, 2003, 18:35:44
ff een vraagje over het monteren van een goede stekker aan bijvoorbeeld je cdspeler.
Hoe krijg jij dat gat in het chasis? Met een handfrees? Dan vliegen je de metaalsplinters toch om de oren, en met een beetje pech komen ze in het apparaat terecht.

Grtn,
Bart
Apparaat open maken en dan voorzichtig een gaatje boren en dit gaatje verder uitvijlen. Je kan de rest afdekken met een plastic zak. Desnoods kan je met de stofzuiger op de laagste zuigstand voorzichtig alles wegzuigen. Let er dan wel op dat je een plastic zuigmondje gebruikt en dat deze niet van metaal is.

Misschien kan je van iemand een Dremel lenen dit zijn perfect apparaatjes voor dit soort fijne werk en hebben toch de power die je nodig hebt.

Groetjes,

Marc

hiermee kan je ook gaten ponzen in platen
mischien in een verhuurdienst kan je het lenen


Bart_M

Ik heb mijn Dremeltje gebruikt en een nieuwe stekker gemonteerd.
Ging redelijk goed.
Stofzuiger erbij houden en de rest goed afdekken is voldoende.

Nu ik een Line-R heb, wil ik allemaal afgeschemde stroomkabels gaan maken. De start is gemaakt... ;)

Grtn,
Bart

CaveMonkey

Hoi!

Bij mijn DVD-speler (Toshiba SD 220) kon je de gehele achterplaat losnemen, de aansluitingen (scart, audio, s-video etc), blijven dan gewoon aan het chassis zitten. Je kunt daarna de plaat in de werkplaats naar hartelust bewerken met welk gereedschap dan ook (misschien een decoupeerzaag?).

Groeten!
Marco

Martin_G

#39
Quote from: J.A.F._Doorhof on March  8, 2003, 18:02:43
Hi,

Externe voeding is weer wat anders.

Normaal vindt je op apparaten van die kleine stroomaansluitingen ik noem ze meestal 8'jes.
Als je dit vervangt voor een stevige PC aansluiting dan kun je een goede kabel gebruiken.
Dit hoeft niet perse geaard te zijn.

Stekkers omdraaien moet je maar eens proberen, echt FYSIEK in het stopcontact omdraaien, dus als nu de stekker erin zit haal je hem eruit draait hem 180 graden en stop hem er dan weer in, je wisselt als het ware de pinnen om.

Luister naar het verschil en kies de stand die het beste klinkt, geloof me er kunnen op bepaalde apparaten echt werelden van verschil zijn, en er zijn apparaten waar je bijna tot niets hoort.

MvrGr.
Frank

Betekent dat eigenlijk niet dat de ene pin beter is dan de ander en heb je dus het beste geluid als je 2 goede pinnen hebt?

Quote from: SiR-ROUND on June 26, 2002, 10:39:40
Okay...

Ik heb eindelijk eens gemeten wat het stekkerdraaien doet...

Beetje rare resultaten:

CD speler kant 1 = 23,3 V AC

kant 2 = 13,3 V AC

Versterker = geen verschil te meten...

Of moest het nou met DC?

En waarom?

Nou nog ff de trispike tweak...

;D

Wat is V AC en hoe meet je dat? en is meer beter of minder beter?
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

1) Nee. Het zijn op zich dezelfde 'pinnen'. Er werd alleen bedoeld dat je de stekker omdraait, en daardoor de pinnen omwisselt... beeldspraak...
2) V AC = Volt Alternating Current, ofwel 13,3 volt wisselstroom. Je kunt dit meten met een Multimeter, of met een polarity checker van bv. van den Hull... (nou ja, daar kun je dan niet de spanning mee meten, maar wel hoe de stekkers het best in het stopcontact kunnen...

Groet,
Mark

Hertog_Martin

Zijn er ook kleine spikes van 2 a 3 cm lang?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

patrick_vdb

Hoi,

De Nordost pulsar points zijn mooie kleine spikes, maar niet echt goedkoop.

Mvrgr

Patrick

Hertog_Martin

Wow, snelle reaktie :)

Net ff gegoogled naar die spikes. Zijn inderdaad erg duur (te duur)
Ik denk dat ik spikes enzo dan maar echt als allerlaatst doe.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

patrick_vdb

De pulsar points zijn idd prijzig. Maar voor welke toepassing wil je de spikes gaan gebruiken? Wellicht voldoen de vibrapods ook ;)

Mvrgr

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

Hallo

Hier een tweak van een new member en vriend Paul Groot.

Hij houdt absoluut niet van trillingen dus verzon een gyroscopische ophanging........ ???

Of zou hij net een Barco hebben gekocht en dolgraag TOCH willen spelen met een snoertje van maar 45 cm...... op zondag........ ;D ;D ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

paul groot

Erik bedankt,

inderdaad, snoertje van 45cm is op een zondag half zes, net 30 minuten na sluitingstijd van het winkelcentrum hier om de hoek, (Rijswijk In de Boogard) zo waanzinnig irritant dat een blok hout, met wat touw een oplossing is,

groetjes
Paul
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

MrPink

LOL! Heel inventief... ;D

Toch gefeliciteerd met de Barco :)

Groetjes,
Oscar

Hertog_Martin

Als spikes op muntjes helpen.. kunnen alleen muntjes dan ook al een klein beetje helpen?

dus 4 1 cent muntjes onder je speaker?

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

Dat lijkt me niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"