Goedkope DIY tweaks

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2002, 09:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Voor veel mensen stopt het bij het aanschaffen van apparatuur, en de algemene gedachte is dat er weinig tot niets te verbeteren valt aan hun apparaat.

Niets is minder waar.
In deze thread de goedkoopste tweaks en tips met de meeste impact.

1.
Spikes
Plaats onder je speakers maar ook onder je apparatuur 3 spikes (voor de balans). Het verschil is enorm.

2.
Stroomkabels
Vervang de standaard stroom kabels voor kabels van goede kwaliteit. Als er een vaste kabel aan je apparaat zit, monteer dan een nieuwe aansluiting waar je een losse stroomkabel in kan plaatsen. Als je niet weet wat je doet, laat dit dan aan een expert over.

3.
Stekkers omdraaien
De manier waarop de stekker in het stopcontact zit is zeer belangrijk. Een stekker die verkeerd om zit aangesloten kan voor een beperking van de diepte en focus leiden. Het geluid lijkt meer UIT de speakers te komen, een goed omgeplaatste stekker zorgt voor een veel opener karakter en je hoort de speakers minder.

4.
dB meter
Om je speakers af te stellen dien je echt gebruik te maken van een dB meter.

5.
Planken van je rack en je rack zelf dempen
Ideaal is als het rack met je apparaten NIET in contact staat met de vloer van je HT. Aangezien dit vaak niet mogelijk is, is het belangrijk om je rack op bv spikes te plaatsen en alle planken afzonderlijk van elkaar te dempen, je kunt hier gewoon van die bekende rubberen voetjes voor gebruiken.

6.
Verzwaren en dempen DVD-speler
Als je echt met sprongen vooruit wilt gaan met je huidige DVD speler helpt het enorm om deze te verzwaren en te dempen, kijk hier voor een voorbeeld met een Denon 1600.http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=783

7.
marmeren plaat
Een marmeren plaat onder je speakers kan ook een flinke verbetering geven. Dit marmer kun je vaak goedkoop krijgen als afval product, van bv een grafsteen maker, of een keukenwinkel.

Hebben jullie nog tips, shoot them.

Deze tweaks zijn voor een groot gedeelte ook al te vinden in de losse onderwerpen en het HT-Web, maar een verzamelpost leek me wel op zijn plek.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

1-Mijn speakers hebben vaste spikes wat kan ik dan nog doen ze komen te staan op loodzware vloerbedekking met ondertapijt hetgeen op een betonnen vloer is gelegd.

Mijn Arcam komt in een dressoir kast te staan op een gewone spaanplaat plank,welke spikes en op welke afstanden moet ik ze plaatsen.
Heeft dit zin bij een receiver?

2- De stroomkabels worden gemodificeerd alleen heb ik ervoor gekozen om mijn versterker van een aparte kabel te voorzien en naar de wandstekkerdoos te leiden.
ik hoop dat dit een bijdrage levert tot een beter resultaat.

De rest, tv en dvd speler,video recorder komen op een speciaal stekkerblok te staan.

Ik kan mijn projector en mijn center geen vaste opstelling geven.
Ik werk dan ook met fotostatieven waarop plankjes met antislipmateriaal zijn gemonteerd.
Doordat een fortostatief zeer goed instelbaar is kun je bij je center een perfecte hoogte bereiken alsmede de projector (DLP) correct instellen.

Het voordeel je houdt je eventuele partner te vriend ;) en je kunt toch een zeer goede opstelling creeeren.

 m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

Je kunt beginnen met onder je speakers een harde plaat te leggen, bv marmer.

Je receiverplank kun je dempen met voorgenoemde rubberen voetjes, en de 3 spikes onder je receiver kun je simpelweg plaatsen, 1 aan de lichte kant en 2 aan de zware kant, maar experimenteren hiermee kan weleens andere resultaten opleveren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

Kijk ook eens op www.tnt-audio.com voor een aantal 'eenvoudige' tweaks.

Zo schijn je met de Noise Killer de vibraties in de kasten van je apparatuur, maar ook in de planken v.d. kast flink te kunnen reduceren.

J.A.F._Doorhof

Noise killer ?
Lijkt me een soort elastische kit, of is dat erg kort door de bocht ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Hier zijn best leuke dingen mee te doen !

Uit de link naar  de Denon 1600 begrijp ik dat je deze zo verkoopt, klopt dat? Ik wil zowiezo graag een andere DVD speler. (met DVD-A) En de 1600 maakt goeie kansen..


Groet !

dick

J.A.F._Doorhof

Wij verkopen ze inderdaad, via onze webshop te bestellen.

De nieuwe tweak op de Denon komt er trouwens ook al aan, OP VERZOEK van vele mensen gaan we proberen of we de standaard 2 (8) kabel kunnen vervangen voor een goede aansluiting met 3 sprong.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Noise killer werkt als een soort van dempingslaag die je kan smeren op een oppervlakte. In de Car Hifi wordt het wel toegepast om de deuren wat doder te krijgen (het blik van de buitenkant wil wel eens mee gaan fibreren op bepaalde frequenties.
Maar om nu je plankjes waarop je apparatuur staat in te gaan spuiten met noise killer ?
Zo ik eerder de kap van de DVD speler onder handen nemen. Dan wordt die doder en introduceert minder jitter.

Jaco

SiR-ROUND

Okay...

Ik heb eindelijk eens gemeten wat het stekkerdraaien doet...

Beetje rare resultaten:

CD speler kant 1 = 23,3 V AC

kant 2 = 13,3 V AC

Versterker = geen verschil te meten...

Of moest het nou met DC?

En waarom?

Nou nog ff de trispike tweak...

 ;D

SiR-ROUND

Okay...

De tri-spike...

Het klinkt wel anders, het laag wordt nog iets rustiger, maar of dat nou bevalt? Ik ben jaren van bass gewend...

Center image is wel iets beter...

En de boxen staan stabieler en zijn veel makkelijker neer te zetten zo...

Overigens Frank?

Ik heb nog een center die ik aan kan pakken met de twee spikes die ik over heb nu...

Nu heeft die Infinity twee woofers, is het dan de meest logische oplossing om daar de spikes onder te zetten ipv twee aan de achterkant? Of leg je het zwaartepunt precies in het midden van die woofers? Dan zit je direct onder de tweeter...


J.A.F._Doorhof

Gewoon proberen, meestal is één spike aan de voorkant aan te raden ivm de transversale trillingen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND


Eric

Misschien handig om onderstaande pagina eens te bekijken:

http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/index.htm

Daar wordt eea vanuit een wetenschappelijk oogpunt benaderd. Wellicht dat sommigen van jullie dit helemaal niet willen lezen, maar het is volgens mij altijd goed om een beetje onderbouwing in acht te nemen ;)

PS Het is niet mijn bedoeling om een flame te starten ofzo, ik vond die page toevallig en ik vond het wel interessant.

SiR-ROUND

Eric bedankt...

Inderdaad handig voor de scepticus...

Ikzelf ben dat ook, vanwege m'n electronica achtergrond en DIY liefde...

Maar als ik kijk naar wat er in de professionele circuits omgaat, ben ik het niet helemaal met deze "kort door de bocht statements" eens...

Dat er bv niet gefilterd hoeft te worden qua netspanning. In de racks bij mij op het werk wordt altijd gefilterd. Dit is weliswaar een andere omgeving...

Er zit waarheid in das zeker... Maar ik heb nou eenmaal zelf verschil gehoord in mijn speakerkabels... En dat zonder grote investeringen...

Ach ja...


Eric

Quote from: SiR-ROUND on July  1, 2002, 15:55:05...Maar als ik kijk naar wat er in de professionele circuits omgaat, ben ik het niet helemaal met deze "kort door de bocht statements" eens...

Ik zeg ook niet dat ik het overal 'mee eens ben', maar het is denk ik wel 'gezond' om zaken ook vanuit dat oogpunt te bekijken en te proberen om wat theorie achter bepaalde tips te vinden, of deze juist te ontkrachten.

SiR-ROUND

Weet ik toch Eric...

Ik heb zelf ook een gezonde dosis achterdocht...

Ik vind het ook een goede link...

Waarom zet je hem ook niet bij "Interessante links op het web"?


Martin_M

Nog een tip:

Ik was gisteren bij iemand voor een demo (sorry stereo) en hij had in z'n audiorek onder de houders dunne koperen platen geschroefd (plakken kan ook).

Dit om straling tussen de apparatuur te minimaliseren. Vooral bij de digitale verwerking kan dit wel optreden.

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zou deze platen wel aan aarde leggen als eerste reden omwille van veiligheid en als tweede reden een beter effect.  :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Alfa_33

#18
.

MrPink

Wow wat een kegels! :)

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

Zie ik daar een B-merk cola?

(Waarschijnlijk nodig om de kegels aan te kunnen schaffen?)

Ik ben benieuwd wat je bevindingen strax zijn...

MrPink

Hmmm, een RUMcola dan, anders komen die kegels er niet! ;D

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND


Alfa_33

#23
.

Alfa_33

#24
.