Dream Theater II

Started by peelke, December 15, 2016, 12:36:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peelke

Nieuwe ronde, nieuwe kansen...

Na 8 jaar genieten in Dreamtheater, is het tijd om een nieuw huis en een nieuwe HT/luisterruimte te bouwen: "Dream Theater II"  :headbanging:

Stuk grond is gekocht, en eerste gesprekken met de architect hebben plaatsgevonden.
Dit is ook het moment waarop we onze wensen moeten bepalen, zodat deze worden meegenomen in het ontwerp.

Hierbij kan ik meteen jullie hulp gebruiken: Wat zijn de ideale afmetingen voor een HT/luisterruimte?
Aangezien ik net zoveel muziek luister, als film kijk, is het belangrijk dat beiden goed tot hun recht komen.
Ook deze ruimte komt weer in een kelder, maten kunnen nog vrij bepaald worden.

Graag jullie ideeën en advies.

rho

Proficiat met de aankoop en bouwplannen! Toch een stevige investering.

Wat je HT betreft: Als je het voor het kiezen hebt is natuurlijk zo groot mogelijk het leukste.  ;D
De verhoudingen zou ik zo kiezen dat ze geen veelvoud van elkaar zijn. Dan heb je al wat narigheid met staande golven uitgespaard.

Kijk een beetje hoe breed je maximaal wil gaan. Daaruit kan je de maximale schermgrootte afleiden (neem voldoende ruimte rond de speakers!). Daaruit kan je weer een beetje je kijkafstand bepalen. Die bepaald in zekere zin de lengte van de ruimte (hoewel je uiteraard erg veel ruimte achter je zit-positie kan houden als je dat wil).

hifiman

#2

bmateijsen

Quote from: Audioloog on December 15, 2016, 15:10:29
Fibonacci verhoudingen?

Verstuurd vanaf mijn SM-N900T met Tapatalk



Dat gaat niet met de hoogte ;)

hifiman


denoontje

Nieuw spannend avontuur. Deze gaan we volgen. Suc6 met alles.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kjelt

Quote from: peelke on December 15, 2016, 12:36:58
Hierbij kan ik meteen jullie hulp gebruiken: Wat zijn de ideale afmetingen voor een HT/luisterruimte?
Aangezien ik net zoveel muziek luister, als film kijk, is het belangrijk dat beiden goed tot hun recht komen.
Ik dacht (als ik het me goed herinner) dat dit ht toch wel ideaal gekozen was qua afmetingen voor het geluid: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75065.0

bmateijsen

Quote from: Audioloog on December 15, 2016, 16:20:45
Waarom niet?

Reken het maar eens uit voor een ruimte van 5x7 meter wat de hoogte zou moeten zijn volgens Fibonacci ;)

hifiman

Ahhh het kan dus wel, maar is niet zo praktisch ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-N900T met Tapatalk


rho

De gulden snede toepassen?
Breedte: 5m
Hoogte: 3,09m
lengte: 8,09m

Stevige ruimte, maar moet te doen zijn. (afgaande op wat ik in het eerste Dream Theater topic gezien heb)

bmateijsen

Ik zou voor een home-cinema nooit kiezen voor een plafond op 3,1m

Quote from: rho on December 16, 2016, 12:18:24
De gulden snede toepassen?
Breedte: 5m
Hoogte: 3,09m
lengte: 8,09m

Stevige ruimte, maar moet te doen zijn. (afgaande op wat ik in het eerste Dream Theater topic gezien heb)

rho

Gulden snede vloeroppervlak met een aflopend plafond? Ofwel met meerdere rijen naar achteren toe oplopend?
Veel opties met een hoog plafond. :smile:

Kjelt

Quote from: bmateijsen on December 16, 2016, 10:56:09
Reken het maar eens uit voor een ruimte van 5x7 meter wat de hoogte zou moeten zijn volgens Fibonacci ;)
7 zit niet in de Fibonacci reeks,
Maar een ruimte van 5m*8m met een hoogte van 3m voldoet wel aan de reeks toch?

Jean Sibelius

Succes Peelke met de plannen en het project! De popcorn machine gaat hier overuren maken :popcorn: (bij deze 'volgmodus AAN').
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

eduard


peelke

#15
Even dit topic uit een lange winterslaap halen....

Ondertussen is onze nieuwe woning eindelijk klaar. Nu ook de laatste puntjes van de oplevering op de "i" zijn gezet, is het tijd voor de volgende stap; Dream Theater II  :popcorn:

De afmetingen van de nieuwe ruimte in de kelder zijn 8,26M x 6,16M x 2,60m (lxbxH).
Het wordt weer een gecombineerde luister/bioscoop ruimte, omdat ik ongeveer even veel muziek luister als dat ik film kijk.

Ik heb de HT apparatuur van mijn vorige ruimte (HT in Style " Dreamtheater ") aan de nieuwe eigenaar verkocht. In de oude opstelling combineerde ik nog de stereo en HT opstelling, deze ga ik in de nieuwe situatie van elkaar loskoppelen. De HT luidsprekers worden in de wanden en plafond weggewerkt (7.1.4 opstelling), met eigen dedicated electronica. Mijn stereo opstelling is meeverhuisd en die ga ik in dezelfde ruimte opstellen.

Mutrox maakt het ontwerp en verzorgt de akoestiek en inrichting. Voor de nieuwe HT apparatuur ga ik binnenkort luisteren bij een oude bekende in Hilversum.

Zodra de ontwerpen en apparatuur keuzes definitief zijn zal ik deze hier posten.

reza

Leuk en zeer mooi/interessant topic!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

denoontje

Nice...benieuwd waar je allemaal op uit gaat komen qua electronica. Zeker de bouw volgen. Wat een mooie grote ruimte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jean Sibelius

Hoi Peelke,

Welkom terug op het forum! Ben uiteraard heel benieuwd naar het (eind)resultaat en de keuzes die gaat maken.
De combinatie van Mutrox + BB&G staat natuurlijk bij voorbaat garant voor een heel mooi eindresultaat 8).

Succes!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Leuk...een bouwtopic met hele mooie foto's...iedere dag...wekenlang.  :D

Succes en veel plezier.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jean Sibelius

Hoi Peelke,

Vraagje je aangezien je de ruimte voor zover stereo als surround gaat gebruiken.
Laat je de akoestische aanpakken optimaliseren voor stereo weergave of surround weergave of ga je ergens in het midden zitten?

Mooie grote ruimte overigens! :colgate:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

denoontje

Hoe is het met de bouw, al vorderingen?

peelke

Ondertussen wonen we al ruim een jaar in onze nieuwe woning. Het goede nieuws is dat na behoorlijk wat vertraging aanstaande dinsdag eindelijk een start wordt gemaakt met het Dream Theater II. Met behulp van Mutrox en BBG hebben we een fantastische ruimte ontworpen, waar we zowel film als ook muziek kunnen beleven zoals het bedoeld is. Hierbij alvast wat teasers, ik beloof dat ik de vorderingen op de voet zal volgen en hier op het forum zal posten: 


peelke