Beste setup voor roon streaming

Started by sandervg, December 13, 2016, 23:09:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ben een tijdje wat minder actief geweest op het forum, maar ben plannen aan het maken om mijn huidige set aan te passen. Wil graag investeren in een goede setup om roon te kunnen gebruiken. Heb al paar avonden erover gelezen op internet, maar kom er maar niet uit: wat is nu de setup die de beste geluidskwaliteit gaat geven?

Optie 1. Een speciale audio PC. Bv. Audio Aan Zee, Computer Audio Transport of de Pink Faun audio PC) waar de Roon core + output op draait en vanaf daar direct via (audiofiele) USB naar een dac. Hierbij kan alle muziek op de audio PC gezet worden, dus geen mogelijk kwaliteitsverlies door transport vanaf m'n Synology NAS over het netwerk (de moed zakte me wat in de schoenen toen ik las dat zelfs de kwaliteit van netwerkkabels invloed heeft op de geluidskwaliteit bij streaming...)

Optie 2. NUC met streamer. Een NUC waar de Roon Core op draait en bv. een microrendu (of ander merk als er betere endpoints zijn) roonready endpoint. De muziek kan dan op de NUC draaien (op een grote SSD) of op de NAS blijven staan. Moet hierbij de NUC ook nog een 'audiofiele' PC zijn, of maakt alleen de kwaliteit van het endpoint verschil voor de klant?

Optie 3. ...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Pjotr27

Hoi Sander.... ( met je mooie luidsprekers!),

Ik gebruik Roon gewoon vanuit een Macbook met een (dure) AudioQuest usb kabel naar een dac (Heb o.a. Metrum Pavane gehad). Nu speel ik met mijn Musical Affairs Grand Crescendo met een Devialet..
Roon > Macbook pro >via AudioQuest Diamond > Devialet 200 > Musical Affairs.
Daar ben ik heel tevreden mee, klinkt gewoon super muzikaal.
Een speciale audiocd zal misschien nog wel iets mooier zijn maar neemt veel meer plaats in en is niet zo flexibel.
Ik heb nog geen moment de nijging gehad anders te willen.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

RubenV.

Quote from: Pjotr27 on December 14, 2016, 13:54:50
Hoi Sander.... ( met je mooie luidsprekers!),

Ik gebruik Roon gewoon vanuit een Macbook met een (dure) AudioQuest usb kabel naar een dac (Heb o.a. Metrum Pavane gehad). Nu speel ik met mijn Musical Affairs Grand Crescendo met een Devialet..
Roon > Macbook pro >via AudioQuest Diamond > Devialet 200 > Musical Affairs.
Daar ben ik heel tevreden mee, klinkt gewoon super muzikaal.
Een speciale audiocd zal misschien nog wel iets mooier zijn maar neemt veel meer plaats in en is niet zo flexibel.
Ik heb nog geen moment de nijging gehad anders te willen.

Met een "speciale" audio pc tov. een laptop zoals bijvoorbeeld een Macbook Pro valt er nog flink wat te winnen kwa SQ. Deze zal, zeker als ie wordt uitgevoerd met een lineaire voeding inderdaad meer plek innemen dan een laptop of nucje. Echter, de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan zelf je OS kiezen en de software die daar bij hoort zoals bijvoorbeeld Roon. Daarnaast kan je bepaalde onderdelen ook nog updaten. Denk aan bijvoorbeeld clock modules voor het moederbord, aparte voeding voor de verschillende componenten en/of een mooi usb-kaartje. Daarnaast wordt er op software gebied ook nog steeds stappen gemaakt. Denk hierbij aan Audiophile Optimizer, JPlay, HQ Player die na een update allemaal weer net wat mooier spelen. Ik speel zelf met een dual-pc opstelling opgebouwd uit verschillende "audiofiele" componenten, en wil inmiddels niets anders meer.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

sandervg

Quote from: RubenV. on December 14, 2016, 14:17:03
Met een "speciale" audio pc tov. een laptop zoals bijvoorbeeld een Macbook Pro valt er nog flink wat te winnen kwa SQ. Deze zal, zeker als ie wordt uitgevoerd met een lineaire voeding inderdaad meer plek innemen dan een laptop of nucje. Echter, de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan zelf je OS kiezen en de software die daar bij hoort zoals bijvoorbeeld Roon. Daarnaast kan je bepaalde onderdelen ook nog updaten. Denk aan bijvoorbeeld clock modules voor het moederbord, aparte voeding voor de verschillende componenten en/of een mooi usb-kaartje. Daarnaast wordt er op software gebied ook nog steeds stappen gemaakt. Denk hierbij aan Audiophile Optimizer, JPlay, HQ Player die na een update allemaal weer net wat mooier spelen. Ik speel zelf met een dual-pc opstelling opgebouwd uit verschillende "audiofiele" componenten, en wil inmiddels niets anders meer.

Begrijp ik je goed dat je adviseert om 2 audio PC te gebruiken? Dus een audio PC voor de core en los daarvan een audio PC als endpoint? Levert dat scheiden veel SQ winst op? (1 audio PC voor core incl. endpoint is een stuk betaalbaarder :-)). Ik ben overigens wel verbaasd dat de core op een audio PC zou moeten draaien voor optimale SQ omdat daar alleen data verwerkt wordt. Endpoint heb ik uiteraard wel beeld bij, maar dan blijft voor mij de vraag of dat beter klinkt dan bv. MicroRendu.

De combinatie van Roon met Optimizer, Jplay en HQPlayer is voor mij nog volstrekt onduidelijk. Heb je een linkje waar ik kan hier meer over kan lezen over hoe dat werkt en hoe je dit samen kunt inzetten voor betere SQ?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RubenV.

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 14:55:20
Begrijp ik je goed dat je adviseert om 2 audio PC te gebruiken? Dus een audio PC voor de core en los daarvan een audio PC als endpoint? Levert dat scheiden veel SQ winst op? (1 audio PC voor core incl. endpoint is een stuk betaalbaarder :-)). Ik ben overigens wel verbaasd dat de core op een audio PC zou moeten draaien voor optimale SQ omdat daar alleen data verwerkt wordt. Endpoint heb ik uiteraard wel beeld bij, maar dan blijft voor mij de vraag of dat beter klinkt dan bv. MicroRendu.

De combinatie van Roon met Optimizer, Jplay en HQPlayer is voor mij nog volstrekt onduidelijk. Heb je een linkje waar ik kan hier meer over kan lezen over hoe dat werkt en hoe je dit samen kunt inzetten voor betere SQ?

Voor de dual pc config kan je even mijn eigen topic bekijken, daar kan je ook zien welke onderdelen ik allemaal gebruik (linkje staat in mijn sig). HQ Player is vooral interessant als je eigen dac DSD kan verwerken. Maar daarover kan je hier lezen op ons eigen forum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=160605.0 of op het computeraudiophile forum: http://www.computeraudiophile.com/f11-software/design-pc-server-roon-and-hq-player-25796/ en http://www.computeraudiophile.com/f11-software/hq-player-20293/
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

sandervg

Quote from: RubenV. on December 14, 2016, 15:44:19
Voor de dual pc config kan je even mijn eigen topic bekijken, daar kan je ook zien welke onderdelen ik allemaal gebruik (linkje staat in mijn sig). HQ Player is vooral interessant als je eigen dac DSD kan verwerken. Maar daarover kan je hier lezen op ons eigen forum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=160605.0 of op het computeraudiophile forum: http://www.computeraudiophile.com/f11-software/design-pc-server-roon-and-hq-player-25796/ en http://www.computeraudiophile.com/f11-software/hq-player-20293/
Bedankt! Heb ik wat te doen vanavond!  :pompom:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bva

Ik gebruik de sonicTransporter i5 van Small Green computers. Deze is gebaseerd op Linux en bevat een Roon server.
Als endpoint gebruik ik de Auralic Aries. Werkt zeer goed.

sandervg

Quote from: bva on December 14, 2016, 17:49:23
Ik gebruik de sonicTransporter i5 van Small Green computers. Deze is gebaseerd op Linux en bevat een Roon server.

Interessant! Zit de Roon Server er al standaard op geinstalleerd? Hoe werkt dat dan met updates e.d.? Ik heb namelijk totaal geen verstand van Linux, dus vraag me af of ik zo'n computer 'up & running' kan houden. Kun je aangeven waarin de SonicTransport i5 van een 'gewone' NUC verschil. Wat ik aangaf: ik snap niet zo goed dat de computer met de core verschil kan maken voor de geluidskwaliteit (mits ze voldoende krachtig zijn natuurlijk). Ben wel benieuwd of je zelf ooit heb vergeleken met bv. een laptop en verschil hoorde.

Waar kun je deze in Europa kopen? Vond 'm alleen in de USA (zo'n gedoe met verzending, invoerrechten etc.)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

rovinggecko

Roon werkt modulair. Je kan alles op 1 pc draaien en die pc rechtreeks aan je DAC hangen. Je kan dan denken aan een intel NUC of een mac mini.
Maar, je kan eea ook splitsen, met de core op een NAS of PC en dan een ' bridge' aan je dac.

Als je eea splitst, dan kan het ' end point' lichter zijn, en gaat de kwaliteit meestal om hoog. In lijn met wat Ruben aan geeft.

Er is nog een voordeel als je eea splitst: dan kan je makkelijk meerdere end points gebruiken.

Alle verbeteringen gaan in verschillende gradaties. Bij mij zit een netwerkkabel echt in de marge (er vanuitgaande dat je gewoon een goede kwaliteit hebt een eea goed getermineert is).

In jouw situatie (als ik eea goed opgepikt heb), zou ik verschillende stappen overwegen:
1) Lekker Roon op jouw NAS installeren en jouw Squeezebox als endpoint gebruiken. Je hebt dan het gemak van Roon en je huidige geluidskwaliteit. Je kan dan ook kijken of je dezelfde of andere ' sound' ervaart en of Roon bevalt.
2) Je kan investeren in een ander end point. Je zou dan bv een micro rendu (met een goede voeding) kunnen overwegen. Een PC, bv NUC als basis, met de juiste software tuning, of audiofieler met speciale hardware. Als ik jouw ' graag low IT maintenance'  hoor, zou ik microrendu denken. Je laat dan nog steeds Roon Core op je NAS draaien.
3) Je kan inzetten op een zwaardere core dan de NAS. Als je NAS een beetje schappelijk is, en genoeg geheuegen heeft, dan zou me het verbazen als het veel winst geeft. Maar je zou een tweede PC in kunnen zetten.
4) Je kan overwegen om HQPlayer in te gaan zetten. Bv door Roon op je NAS te draaien, en dan een NUC (of andere PC) met HQPlayer aan je dac te hangen. Je kan dan op verschillende manieren upsampelen. Het hangt van je DAC af of dit veel voordeel oplevert.
5) Als je HQ Player lekker vindt, maar nog meer wilt isoleren, dan kan je kiezen om nog een end point tussen je pc met HQPlayer en je dac in te zetten. Daar draai je dan NAA. Dat kan bv met een microrendu.

Aan de cheapy cheapy kant, kan je ook kiezen voor bv een raspberry pi als end point. Met een dietpi image kan je tegenwoordig heel eenvoudig een Roon endpoint maken.
Als je op andere plekken in huis ook muziek draait, dan kan dit een hele mooie oplossing zijn.

Zelf draai ik op dit moment:
= Core op een synology NAS (met extra geheugen)
- Intel NUC endpoint met HQPlayer naar een Singxer SU-1 naar mijn Meridian G68 dac op mijn hoofdset in de woonkamer
- Raspberry PI met dietpi OS en Roonbridge aan een PI2 Tube Hat op stereo set op de slaapkamer

Doordat ik core op de NAS draai, is die altijd beschikbaar en kan ik makkelijk de sets aan/uit zetten. Dat zou ook met een losse pc die altijd aanstaat kunnen, maar da's in mijn ervaring wat overkill (heb mijn dedicated Roon server dus opgedoekt en draai nu op de NAS).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Pjotr27

Quote from: rovinggecko on December 14, 2016, 20:04:06
Roon werkt modulair. Je kan alles op 1 pc draaien en die pc rechtreeks aan je DAC hangen. Je kan dan denken aan een intel NUC of een mac mini.
Maar, je kan eea ook splitsen, met de core op een NAS of PC en dan een ' bridge' aan je dac.

Als je eea splitst, dan kan het ' end point' lichter zijn, en gaat de kwaliteit meestal om hoog. In lijn met wat Ruben aan geeft.

Er is nog een voordeel als je eea splitst: dan kan je makkelijk meerdere end points gebruiken.

Alle verbeteringen gaan in verschillende gradaties. Bij mij zit een netwerkkabel echt in de marge (er vanuitgaande dat je gewoon een goede kwaliteit hebt een eea goed getermineert is).

In jouw situatie (als ik eea goed opgepikt heb), zou ik verschillende stappen overwegen:
1) Lekker Roon op jouw NAS installeren en jouw Squeezebox als endpoint gebruiken. Je hebt dan het gemak van Roon en je huidige geluidskwaliteit. Je kan dan ook kijken of je dezelfde of andere ' sound' ervaart en of Roon bevalt.
2) Je kan investeren in een ander end point. Je zou dan bv een micro rendu (met een goede voeding) kunnen overwegen. Een PC, bv NUC als basis, met de juiste software tuning, of audiofieler met speciale hardware. Als ik jouw ' graag low IT maintenance'  hoor, zou ik microrendu denken. Je laat dan nog steeds Roon Core op je NAS draaien.
3) Je kan inzetten op een zwaardere core dan de NAS. Als je NAS een beetje schappelijk is, en genoeg geheuegen heeft, dan zou me het verbazen als het veel winst geeft. Maar je zou een tweede PC in kunnen zetten.
4) Je kan overwegen om HQPlayer in te gaan zetten. Bv door Roon op je NAS te draaien, en dan een NUC (of andere PC) met HQPlayer aan je dac te hangen. Je kan dan op verschillende manieren upsampelen. Het hangt van je DAC af of dit veel voordeel oplevert.
5) Als je HQ Player lekker vindt, maar nog meer wilt isoleren, dan kan je kiezen om nog een end point tussen je pc met HQPlayer en je dac in te zetten. Daar draai je dan NAA. Dat kan bv met een microrendu.

Aan de cheapy cheapy kant, kan je ook kiezen voor bv een raspberry pi als end point. Met een dietpi image kan je tegenwoordig heel eenvoudig een Roon endpoint maken.
Als je op andere plekken in huis ook muziek draait, dan kan dit een hele mooie oplossing zijn.

Zelf draai ik op dit moment:
= Core op een synology NAS (met extra geheugen)
- Intel NUC endpoint met HQPlayer naar een Singxer SU-1 naar mijn Meridian G68 dac op mijn hoofdset in de woonkamer
- Raspberry PI met dietpi OS en Roonbridge aan een PI2 Tube Hat op stereo set op de slaapkamer

Doordat ik core op de NAS draai, is die altijd beschikbaar en kan ik makkelijk de sets aan/uit zetten. Dat zou ook met een losse pc die altijd aanstaat kunnen, maar da's in mijn ervaring wat overkill (heb mijn dedicated Roon server dus opgedoekt en draai nu op de NAS).

Wat voor type NAS gebruik je? Niet iedere NAS is toch geschikt om een Roon Core te draaien?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

le mans

Interessant dit.

Alleen weer die wazige afkortingen,  ken dit nou niet in normaal Hollandsch?

SQ,  HQ,...Soudquality, High Quality ?  En wtf is NAA, OS, DSD ?? :wacko:

rovinggecko

Quote from: Pjotr27 on December 14, 2016, 20:43:29
Wat voor type NAS gebruik je? Niet iedere NAS is toch geschikt om een Roon Core te draaien?
Roon draait bij mij op een DS415+ met 8 Gb geheugen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Quote from: le mans on December 14, 2016, 20:50:23
Interessant dit.

Alleen weer die wazige afkortingen,  ken dit nou niet in normaal Hollandsch?

SQ,  HQ,...Soudquality, High Quality ?  En wtf is NAA, OS, DSD ?? :wacko:
NAA = Network Audio Adapter zie: http://www.signalyst.com/consumer.html
dietpi OS = http://dietpi.com/  Operating system 

of  :google:
'naa audio'
' dietpi os'
Beide eerste hit  O0



HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

le mans


sandervg

@rovinggecko, dank voor je inbreng! Mijn (IT) kennis wordt hier flink gestretched! :-)

- Ik heb een DS413, gewoon standaard. Ben bang dat Roon daar niet op draait (stuk lichter dan je 415+). Zou dan een andere NAS moeten aanschaffen (DS416), maar las dat er minimaal een i5 processor on zou moeten zitten om soepel te draaien?

- Kun je Roon en HQ Player niet opdezelfde NUC draaien? Dan is er toch geen voordeel meer om Roon op de NAS te laten? Wat is eigenlijk het voordeel van HQ Player?

- Bij stap 5 raak ik je kwijt  :-\

- Ik heb nog een stuk of drie squeezeboxen in huis, dus die kan ik volgens mij gebruiken als 'el cheapo' endpoint in andere kamers toch?

- Wat doet de Singxer SU-1 in het geheel?


Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

thepioneer

#15
Roon draaien op een server en een Meridian MS600 aanschaffen, dan heb je een dijk van een eindpunt. Hij heeft vast of variabele analoge uitgangen.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

sandervg

Hoe vergelijkt de MS600 met de MicroRendu?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bva

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 17:55:59
Interessant! Zit de Roon Server er al standaard op geinstalleerd? Hoe werkt dat dan met updates e.d.? Ik heb namelijk totaal geen verstand van Linux, dus vraag me af of ik zo'n computer 'up & running' kan houden. Kun je aangeven waarin de SonicTransport i5 van een 'gewone' NUC verschil. Wat ik aangaf: ik snap niet zo goed dat de computer met de core verschil kan maken voor de geluidskwaliteit (mits ze voldoende krachtig zijn natuurlijk). Ben wel benieuwd of je zelf ooit heb vergeleken met bv. een laptop en verschil hoorde.

Waar kun je deze in Europa kopen? Vond 'm alleen in de USA (zo'n gedoe met verzending, invoerrechten etc.)

De Roon server staat er standaard op geinstalleerd. Er is alleen een eenvoudige web interface waarmee je de sonicTransporter kunt updaten. Het voordeel ten opzichte van een NUC met Windows is dat de Linux software zich geheel kan richten op zijn taak als Roon server en daarom op dezelfde hardware sneller is. Hij is alleen in de USA te koop. Ik heb hem via ebay gekocht van iemand in Engeland. Als de server maar snel genoeg is zal volgens mij de audio kwaliteit bijna geheel bepaald worden door het endpoint.

Voor meer informatie zie: http://www.computeraudiophile.com/f26-sonore-sponsored/sgc-roonify-your-universal-serial-bus-industry-standard-cables-connectors-and-communications-protocols-between-computers-and-electronic-devices-drive-or-network-attached-storage-sonictransporter-28288/

Kaakberg


rovinggecko

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 21:31:43
- Ik heb een DS413, gewoon standaard. Ben bang dat Roon daar niet op draait (stuk lichter dan je 415+). Zou dan een andere NAS moeten aanschaffen (DS416), maar las dat er minimaal een i5 processor on zou moeten zitten om soepel te draaien?
Formeel:
Quote
Which NAS devices are supported?

Most QNAP and Synology devices with a 64-bit Intel CPU and at least 2GB RAM are supported.

We strongly recommend 4GB of RAM and an SSD for the Roon databases. Your music files can be on spinning disks, but ideally the Roon database should be on an SSD. This one optimization can provide the single biggest improvement to Roon's performance and user experience.
Note: If your NAS does not have a free slot for an SSD, you can use a SSD via an external enclosure connected via eSATA or USB 3.0. Anything 64GB or larger should be fine -- extra space will not help you any. In mid-2016, you can buy a 128GB USB 3.0 SSD on Amazon for under $60. The gain in experience is absolutely worth the $60. An upgrade of RAM can be done on many devices; check your NAS device's manual.
What is the ideal NAS configuration for Roon?

The NAS family we recommend as of mid-2016 is the QNAP TVS-471 with an Intel Core i3 or i5 and 4GB of RAM.
An optimal NAS configuration:

    1 bay with a small SSD (120GB, about $40 right now) for the Roon Server install and the Roon database
    2 bays with 6TB drives, RAID1 (mirrored)
    1 bay with 6TB drive for weekly backup off the mirrored set

Why this works so well:

    The SSD gives you fast performance for Roon. We advise against running Roon's database on a spinning disk.
    The dual 6TB mirrored drives give you fault tolerant storage for music, which allow for about 15,000 CD quality albums.
    The third 6TB drive gives you a periodic local backup of your music. Remember, RAID is fault tolerance, and not backup.

The whole thing is under $2k and pretty awesome to stuff in a closet or rack away from your listening room.

If you require more music storage (or storage for something other than music), go with a TVS-671 or TVS-871, which have more drive bays. On these platforms, use a similar configuration as noted above.

Oftewel, jouw NAS klinkt wat licht en ik zie zo even geen voorbeelden van mensen die er Roon core op hebben draaien. Overigens zou je dit natuurlijk (free trial) gewoon uit kunnen proberen. Het scannen etc kost veel cpu, het streamen heel weinig. De eerste impact is dus dat het scannen langer duurt, maar afspelen al snel goed is.

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 21:31:43
- Kun je Roon en HQ Player niet opdezelfde NUC draaien? Dan is er toch geen voordeel meer om Roon op de NAS te laten? Wat is eigenlijk het voordeel van HQ Player?
Tuurlijk kan dat. Het voordeel om het op de NAS te laten is dat andere end points dan vanaf de nas kunnen streamen.

Vwb je tweede vraag, DACs draaien intern op een bepaalde sample rate. Bv 96kHz. Als je daar muziek in stopt met bv 41.1 kHz, dan gaat jouw DAC dit eerst upsamplen (converteren) naar 96 kHz, daarna wordt eea van digitaal naar analoog omgezet.

Hoe je die upsampling doet beinvloed het geluid. Je PC heeft meer rekenkracht dan de meeste DACs en je kan zelf kiezen hoe je eea dan converteert naar de native rate van de DAC. Die hoeft dan niet meer te converteren en doet waar hij goed in is: van D naar A Converteren.

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 21:31:43
- Bij stap 5 raak ik je kwijt  :-\
:) Net zoals je bij Roon een end point kunt hebben (Roon core op de NAS en Roon bridge op een pc\rpi\etc) kan je dit ook met HQPlayer (dus: HQPlayer op een intel NUC en een HQPlayer endpoint (genaamd NAA) op een rpi bijvoorbeeld).

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 21:31:43
- Ik heb nog een stuk of drie squeezeboxen in huis, dus die kan ik volgens mij gebruiken als 'el cheapo' endpoint in andere kamers toch?
Helemaal! Dat is exact wat ik bedoelde!

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 21:31:43
- Wat doet de Singxer SU-1 in het geheel?
Ah, ja, mijn G68 heeft geen USB ingang. De Singxer SU-1 is een digital naar digital converter. Van USB (op mijn PC) naar rca coax op mijn G68. Hij doet dat met een mooie klok en de laatste chips, netjes dus :).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Kaakberg

Quote from: sandervg on December 14, 2016, 14:55:20
Begrijp ik je goed dat je adviseert om 2 audio PC te gebruiken? Dus een audio PC voor de core en los daarvan een audio PC als endpoint? Levert dat scheiden veel SQ winst op? (1 audio PC voor core incl. endpoint is een stuk betaalbaarder :-)). Ik ben overigens wel verbaasd dat de core op een audio PC zou moeten draaien voor optimale SQ omdat daar alleen data verwerkt wordt. Endpoint heb ik uiteraard wel beeld bij, maar dan blijft voor mij de vraag of dat beter klinkt dan bv. MicroRendu.

De combinatie van Roon met Optimizer, Jplay en HQPlayer is voor mij nog volstrekt onduidelijk. Heb je een linkje waar ik kan hier meer over kan lezen over hoe dat werkt en hoe je dit samen kunt inzetten voor betere SQ?
Als je SSD's installeert maakt het volgens Roon niet uit. Misschien iets minder snel bij meer dan 5000 cd's



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

BMW850

#22
Wil binnenkort een nas aanschaffen en roon installeren.
Is het ook belangrijk waar de nas komt te staan bv in de meterkast of dicht bij de audio apparatuur?
Wil deze nas in de eerste instantie gebruiken voor audio streamen.
Ben wat aan het testen met een raspberry en een isolator plus hifiberry digi +pro,  i2s aangesloten op mijn dddac.

Zit te denken aan een van deze 2:
SYNOLOGY DS916+ 8 GB
QNAP TBS-453A-8G

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein