Toch een HT

Started by frankpaul1, December 12, 2016, 20:55:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankpaul1

Het is zover. Nieuw huis, dus een HT ruimte is nu wel haalbaar. Nu heb ik al een kamer weten te claimen, niet te groot maar toch een redelijk formaat voor een HT.

Het is een kamer van 4,10 x 2,75. Merendeel van de apparatuur is ook reeds aangeschaft:

Sony HW50ES
Monitor Audio GS20, GS10 en GS Center
Marantz SR7010
Elitescreens 100" spanscherm (of 110" wat nog maar net past)

Ben al een beetje bezig geweest in Sketchup om een idee te krijgen van de ruimte en de inrichting. Rolgordijnen voor de ramen, koof rondom met daarop LED-verlichting voor wat sfeer. Op dit moment hebben we natuursteen op de vloer liggen, daar komt een mooi hoogpolig kleed of tapijt overheen.Ik vind het vooral moeilijk om een keuze te maken qua kleuren voor de wanden en het plafond.

Wat zou het beste zijn om het optimale qua zwartwaarden uit de HW50ES te halen, zonder alle muren pikzwart te verven? Het moet er het liefst ook nog een beetje gezellig uit zien namelijk. Iemand suggesties? Ik laat de muren waarschijnlijk sauzen, daar het spackmuren zijn en ik er geen vertrouwen in heb dat ik het zelf streeploos kan...


Martijnst1990

Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar het foto verslag  8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

luuk123456

Zwart betekent niet per definitie niet gezellig.
Je kan de ruimte vervolgens heel gezellig aankleden met materialen in andere kleuren (blauw of rood bijvoorbeeld. )
Je zal zien dat de zwarte muren in één keer niet meer opvallen.
Tenminste,  dat is mijn ervaring.

Groet,
Luuk



Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

frankpaul1

Quote from: luuk123456 on December 12, 2016, 21:23:06
Zwart betekent niet per definitie niet gezellig.
Je kan de ruimte vervolgens heel gezellig aankleden met materialen in andere kleuren (blauw of rood bijvoorbeeld. )
Je zal zien dat de zwarte muren in één keer niet meer opvallen.
Tenminste,  dat is mijn ervaring.

Groet,
Luuk
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ja, bij jou is het erg mooi aangekleed, maar ik heb helaas geen ruimte voor veel accessoires en dergelijke zoals jij het hebt gedaan. Ik denk dat ik met een filmposter en een paar akoestische panelen aan de muur wel ongeveer het maximale heb qua aankleding...


Lambert

Je kunt het ook van de andere kant benaderen. Volledig RAL 9010 (wit :) ) komt het contrast zeker niet ten goede. Helemaal zwart zorgt voor de minste secundaire lichtbronnen in de vorm van weerkaatsing. Er zit hier echter nog een hoop tussen in. Bijvoorbeeld bordeaux rood of kastanjebruin. Daarnaast is het misschien een idee om de ruimte in de directe omgeving van je scherm zwart te schilderen of te voorzien van zwart materialen (vilt, absorptie of iets anders). Richting je seating area kun je dan alsnog sfeer creëren door gebruik te maken van wat meer kleur. Die sfeer zie je tenslotte niet/nauwelijks meer nadat de film gestart is. Met gekleurde verlichting kun je ook sfeer brengen, bijvoorbeeld door die juist te laten weerkaatsen op het scherm als daar niets op speelt (klikaan/uit setje met spotjes, RGB led stipje met ab, etc). Mijn ervaring is dat een horizontale "balk" langs de zijkant in een donkere matte (niet zwarte) kleur langs de zijkant van een ruimte ook sfeer brengt zonder aandacht te vragen tijdens een film. Die "balk" zou ook een plank kunnen zijn waar je een led stip achter bevestigd (niet op oorhoogte ivm akoestiek :) )


Mediasluis

Velours is met rood ook zeer mooi donker, zwart lijkt zelfs wel een zwart gat. Andere kleuren komen toch wat lichter over dan ik had verwacht.
Je kunt inderdaad ook de eerste meter bij je scherm zwart maken en daarna naar iets lichtere tinten gaan. Zo creëer je een soort shadow-box.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

DannyV

Mooie eerste opzet. Door middel van leuke accessoires wandpanelen/posters en akoestische panelen kan je het ook best gezellig maken in een "zwart hol" hoor  ;) Ik heb zelf voor heel donker grijs gekozen als achtergrond en zijmuren in plaats van git zwart , geeft toch wat luxere uitstraling en maakt niet zoveel uit wat contrast betreft denk ik.
Vloerbedekking met een kleurtje kan ook schelen.
Denon AVR-X7200W Receiver met Audyssey Pro - Sony VPL-HW55ES - Dali Ikon 6 MKII Front - Ikon Vokal 2 MkII Center - Ikon On Wall Side & Back Surrounds - Fazon Sat Atmos - 2 x XTZ Sub 10.17 Edge - Kingin Screen VFS210-16:9 - Oppo BDP-103EU Blu Ray -  Kodi Fanless HTPC - Synology DS410 NAS - PS4 - Logitech Harmony One - Klik-aan-klik-uit + Light Manager mini
- Mitsubishi SRK-25ZM-S Airconditioning
See Danny's Home Theater Experience : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15

rho

Je plannen zien er mooi uit. :)
Ik ben wel benieuwd welke bank je gaat kopen/hebt gekocht. Mijn ruimte heeft namelijk ongeveer dezelfde breedte en ik kan maar moeilijk een 2zits bank vinden waar je nog de surround speakers naast kan zetten zonder dat ze rechtstreeks in je oren staan te blazen. De meeste banken zijn gewoon te breed.

Ik ga trouwens ook veel zwart en grijs gebruiken. Dat moet helemaal goed komen.

CineSmurf

Leuk project! Ik heb het plafond en wand met het scherm zwart geverft en de wanden roze (echt, en het ziet er mooi uit  :pompom:). Voor de wanden heb ik wat dikker behang gebruikt, zodat het geluid wat gedempt werd. Later heb ik nog velours gordijnen opgehangen, dat zorg voor een mooi effect en dempt het geluid ook goed.
Een zwart plafond zorgt inderdaad voor weinig weerkaatsing, maar je hebt ook helemaal geen indirect licht meer. De achterkant van een doosje lezen wordt echt een uitdaging!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

frankpaul1

Dank allen voor de input. Kleur wand achter het scherm wordt zwart. Overige wanden en plafond denk ik RAL7037 Stofgrijs.




ppeter

Ziet er wel heel mooi uit, dat wordt genieten binnenkort. 😎
Veel succes!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

sparda

Klinkt als een mooi project in de maak. Even volgen maar :D
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

fasteddie

:ziet er al mooi uit....heb je ook al rekening gehouden met de akoestiek?
Wellicht door de plaatsing van de frontspeakers zo in de hoek, kun je provlemen krijgen met het laag...

Als je eenmaal het grootst mogelijk scherm hebt hangen, valt er niet veel meer te schuiven...

Fasteddie

Remco

Ik heb alle wanden, deuren en plafond antraciet grijs laten verven en grijze vloerbedekking laten leggen en dat geeft een zeer mooi resultaat. Je kunt anders ook aan Bjorn (BB&G) vragen of hij nog weet welke kleur zij destijds gebruikt hebben voor hun (oude) demo ruimte in Hilversum, die kleur heb ik toen gekozen volgens mij maar ik weet het RAL nummer niet meer.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

frankpaul1

Quote from: fasteddie on December 15, 2016, 07:10:43
:ziet er al mooi uit....heb je ook al rekening gehouden met de akoestiek?
Wellicht door de plaatsing van de frontspeakers zo in de hoek, kun je provlemen krijgen met het laag...

Als je eenmaal het grootst mogelijk scherm hebt hangen, valt er niet veel meer te schuiven...

Fasteddie

Akoestiek is nu echt wel een issue. Het is een grote galmput. En de speakers in de hoek zullen idd niet veel helpen. Een hoogpolig kleed, paar absorbers aan wanden en plafond moeten wat oplossen, maar vast niet alles. Wordt een leuke uitdaging.

Quote from: Remco on December 15, 2016, 08:14:03
Ik heb alle wanden, deuren en plafond antraciet grijs laten verven en grijze vloerbedekking laten leggen en dat geeft een zeer mooi resultaat. Je kunt anders ook aan Bjorn (BB&G) vragen of hij nog weet welke kleur zij destijds gebruikt hebben voor hun (oude) demo ruimte in Hilversum, die kleur heb ik toen gekozen volgens mij maar ik weet het RAL nummer niet meer.

Dank! Ik zal Bjorn eens een PM sturen.

frankpaul1

Zo ver kom je niet met een liter... Morgen verder.

luuk123456

Dit ziet er toch tamelijk zwart uit of zie ik het verkeerd?
Succes vandaag weer! :)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk

JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

frankpaul1

Dekking is inderdaad prima. Valt me 100% mee. Maar de verf was wel op na ongeveer 6 m2.

BMWX6M

Hopelijk moet je daar de eerst volgende jaren geen lichte kleur over zetten, dan gaat de dekking niet mee vallen denk ik.

Wie weet moet het nog ooit een kinderkamer worden. ;D
Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

MechanicalAnimal

Quote from: BMWX6M on December 16, 2016, 09:28:54
Hopelijk moet je daar de eerst volgende jaren geen lichte kleur over zetten, dan gaat de dekking niet mee vallen denk ik.

Wie weet moet het nog ooit een kinderkamer worden. ;D

gewoon erover heen stucken of gipsplaten  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Jep

Quote from: frankpaul1 on December 15, 2016, 23:06:48
Zo ver kom je niet met een liter... Morgen verder.

Aiii, da's jammer. Had je de verf anders verdeeld, dan had je het projectiescherm over de kale plek kunnen hangen. Scheelt weer een litertje!  ;D

Leuk project, het 3D ontwerp ziet er veelbelovend uit.  8) Succes verder met klussen!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

frankpaul1

Ja, daar had ik nog over gedacht, maar ik dacht ook laat ik het maar netjes afwerken :)

Beetje vooruitgang geboekt. Plafond en wanden zijn nu grijs (Industrial Grey). Nog een klein stukje af te werken, want dit was hout en dat ging niet zo goed met de muurverf. Nog wel een vraagje over het scherm. Dit wordt een fixed scherm van 100" of 106", maar welk merk is nog een beetje zoeken.

Ik lees goede dingen over de Elitescreens schermen (iig voor de prijs), maar is er nog een aanrader qua scherm voor een redelijke prijs die goed met de HW50ES combineert?


MLCinema

Moor kleur en gaaf project! Ik heb ook de muren grijs, dat houdt de reflecties mooi binnen de perken in combinatie met een donker plafond. Ik ga deze even volgen. Veel plezier nog met het afbouwen en opbouwen van de kamer. Vooral dat laatste is leuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Mediasluis

#23
Ziet er al veelbelovend uit.
Ik heb gisteren Rogue One in het IMAX Schouwburgplein Rotterdam gezien.
Zwart spiegelend plafond, was verschrikkelijk. Waarom dat niet mat is???
Ook veel te weinig licht.
Deze film gaat er thuis veel mooier uitzien straks.
Maar goed, ik kon niet wachten he.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

MaxxMark

De kleur van BB&G's oude ruimte was GrauBraun / GrijsBruin. Ik heb hem zelf ook in zowel mijn oude als nieuwe HT Gebruikt. Het fijne er aan vind ik dat het zeer donker is, maar niet zo kil wordt. Gezien je verf-actie denk ik dat het daar alleen al te laat voro is ;)

Gezien je afmetingen en schermgrootte zou ik trouwens je zitpositie (ik kan uit je sketchup niet duidelijk maken wat de kijkafstand nu is) als het kan iets naar voren trekken zodat je surrounds en/of rears wat meer ruimte krijgen. Je noemde 110" als schermafmeting, maar niet of het diagonaal is of niet. Zelf had ik in mijn oude HT ook 110" diagonaal (2.44m breed) en zat daar (met mn hoofd) op een afstand van 3.5m. In mn huidige ruimte ben ik voor een 21:9 scherm gegaan van 3.20m breed  (op 16:9 nog steeds ~2.44m) en zit in beide situaties ook op 3.50m. Alleen in 21:9 stand merk ik dat de afstand tot het scherm net te klein is (ofwel dat een 4K projector nuttig zou zijn).  Voor inspiratie kan je ook nog door mn topics heen bladeren (zie signature).

Verder veel succes! :pompom:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com