Speakerrelais defect van Kenwood KA 5050

Started by morca, December 10, 2016, 01:01:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Ik heb een oude kenwood open liggen.
Daar zit een motor gestuurde pot in :alps 100kbx2 ,met 2 keer 4 pootjes.

En voor de balance,treble en bass potmeters met 6 pootjes
Zal morgen eens goed kijken wat daar opstaat.

Enige hulp zou fijn zijn om de juiste vervanger,s te vinden.

De bas en balans mag ook overbrugt worden.
Die heb ik niet nodig.
Motor gestuurde pot is ook geen must,als ik de volume maar in kan stellen.





morca

Ik ben erachter dat de luidspreker relais kapot zijn.
Maar hoe krijg ik die kapjes eraf om schoon te maken zo kort naast elkaar,en hoe maak ik ze schoon.
Of koop ik nieuwe,vind wel wat via Ebay ofzo.





morca

#4
Klopt ik.had ze gezien,moet ik eerst weer paypal aanmaken .
Thanks voor de tip iig  :thumbs-up:
Edit
Beide verschepen niet naar nederland zie ik nu >:(
Zou relais demonteren en gewoon doorverbinden geen optie zijn.
Kunnen ze ook niet meer kapot gaan .....

Mokumer45

Ik zou dat nooit (laten) doen, ze zitten er niet voor niets in, is een beveiliging.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.


martin778

#7
Is het gepriegel niet waard, gewoon 2 nieuwe kopen. Je kunt anders relais A en B met elkaar verwisselen, B wordt zelden tot nooit gebruikt dus mogelijk is die nog in prima staat met nauwelijks aangebrande contacten.

Doorverbinden is heel erg dom, tenzij heel kort voor onderzoeksdoeleinden. Ten eerste krijg je vrijwel zeker een plop/knal met in- en uitschakelen en mocht ooit 1 van de kanalen het begeven, zijn je speakers letterlijk gebakken.

Ik zou eerst beginnen met het schoonmaken van dat zooitje op de PCB met perslucht en een kwastje ;)

Als je niet langer wilt wachten, kun je de relais gewoon uitsolderen en openmaken. Cotacten kun je met Commandant op een stukje karton schoon polijsten en/of met zeer fijn schuurpapier (korrel 4-5k).

Leeuwarden

Een relais openmaken een schoonmaken? Ik mag toch hopen dat op die plek gasgevulde en dus gesealde relais zitten...

jossie

Jij hebt een verkeerd beeld van consumenten elektronica.
Omni !

martin778

#10
Inderdaad, dat soort relais vind je in hi-end en voornamelijk in voorversterkers etc.

Vergeet niet dat we het hier over een 25 jaar oude, lagere middenklasse versterker hebben.

Leeuwarden

 ;D Dat zou zomaar kunnen, meestal bouw ik het zelf namelijk...

morca

#12
Quote from: martin778 on February  1, 2017, 17:18:33
Is het gepriegel niet waard, gewoon 2 nieuwe kopen. Je kunt anders relais A en B met elkaar verwisselen, B wordt zelden tot nooit gebruikt dus mogelijk is die nog in prima staat met nauwelijks aangebrande contacten.

Doorverbinden is heel erg dom, tenzij heel kort voor onderzoeksdoeleinden. Ten eerste krijg je vrijwel zeker een plop/knal met in- en uitschakelen en mocht ooit 1 van de kanalen het begeven, zijn je speakers letterlijk gebakken.

Ik zou eerst beginnen met het schoonmaken van dat zooitje op de PCB met perslucht en een kwastje ;)

Als je niet langer wilt wachten, kun je de relais gewoon uitsolderen en openmaken. Cotacten kun je met Commandant op een stukje karton schoon polijsten en/of met zeer fijn schuurpapier (korrel 4-5k).
A en B zijn beide slecht.
Doorverbinden doe ik niet,dat is me al duidelijk geworden dat dat niet kan.

MBT het schoonmaken,bedankt voor je tips Martin  :thumbs-up:


Quote from: martin778 on February  1, 2017, 17:45:05
Inderdaad, dat soort relais vind je in hi-end en voornamelijk in voorversterkers etc.

Vergeet niet dat we het hier over een 25 jaar oude, lagere middenklasse versterker hebben.
Spelen erg goed hoor,erg goeie amp voor het geld wat hij toen koste.

Ik zal ze eruit solderen als ik binnenkort puf heb,denk dat het redelijk te demonteren is voor ik erbij kan.


jossie

Als ik 'DH2TU 24VDC' intik bij google staat bovenaan een Ali hit die je twee van die relais verstuurt voor 4,5 $.

Wat is het probleem?
Omni !


jossie

De eerste heeft de Diamant status bereikt!

Blijft een gok Morca, mijn bestellingen komen altijd aan maar met enkele miljarden Chinezen heb ik niet echt het idee dat ik wel 's bij dezelfde heb besteld  :D

Niettemin, de eerste heeft 5 keer zoveel shipments als de tweede...

Je hebt wel kans dat het 2e hands relais zijn maar hoeft niet echt een probleem te zijn. Ik zou als ze binnen zijn, een oude voorzichtig slopen en kijken of je ze kunt schoonmaken.

Ik dacht deze wel 's gehad te hebben en dat ze een dekseltje bovenop hebben maar ik weet het niet zeker meer.
Omni !

morca

Die van mij hebben een dekseltje,en ik.heb tip van martin hoe ze schoon te maken.
Misschien doe ik dat beter eerst als de kans groot is dat ik 2e hands binnen krijg.

Ik heb nieuwe gezien op ebay maar die verschepen niet naar Nederland  :-\

dre73

Als je ze goed schoon krijgt kunnen ze er waarschijnlijk weer jaren tegenaan.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Thanatos

#19
Gewoon voorzichtig openwerken.

Dan niet met schuurpapier aan de gang maar even een glasvezel stiftje kopen. Dan de oxidatie wegpoetsen en ze gaan weer jaren mee.

Zo'n stiftje : https://www.beta-estore.com/rknl/order_product_details.html?p=287

jossie

Met die stift kom je toch niet tussen de contacten [emoji15]? Dan buigen ze toch helemaal krom? Zoveel ruimte is er toch niet bij dit type?

Als het moet (raar relais, niet te krijgen) maak ik ze ook wel 's schoon, eerst mechanisch als ze vonk erosie hebben met heel fijn schuurpapier of met in alcohol of amonia gedrenkt papier als het andere aanslag is.
Omni !

Thanatos

Beetje priegelen lukt dat wel. Sommige zitten met een veertje bovenop die kun je loshalen en heb je meer ruimte. Bij de wat kleinere relais zijn de contacten vaak op wat flexibelere poten gemonteerd en die hebben wel wat flex om er tussen te komen.

Vervangen heeft de voorkeur uiteraard. Maar schoonmaken kan de levensduur nog wel een paar jaar rekken.

martin778

#22
Zulke korrels (3000+) is eigenlijk meer polijstpapier dan schuurpapier. Je maakt geen krassen maar juist een spiegelglad oppervlak als je het goed doet. Korrel <1000 zou ik zeker niet doen, daarmee maak je de contacten zo kapot.

Glaspen kan maar het is inderdaad priegelen.

Je hoeft trouwens niet dezelfde relais erin te doen hoor, gewoon eentje die aan de specs van de originele voldoet.

morca

Bedankt voor de reacties heren.
Als ik ze eruit heb ga ik eens kijken wat te doen.
electronicaboer zei ook al wel nieuwe vervangers te kunnen vinden,dat zou het beste zijn
maar moeten de pootjes wel percies goed zitten natuurlijk.

Ik moet eerst een tinzuiger lenen,dus zal nog wel weekje duren,het heeft ook geen haast.

dre73

Voor het schoonmaken hoeven ze er meestal niet uit toch?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.