Marantz pm8005 voor Dynaudio x36

Started by G-dope, December 1, 2016, 15:23:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

G-dope

Hey Allemaal,

Op dit moment spelen mijn Dynaudio's Excite X36 op een Marantz SR7005. Nu wil ik straks een een stereo hoek maken en zit ik te denken aan een Marantz pm8005 als versterker. Ik vraag mij alleen af of deze sterk genoeg is? De SR7005 geeft 125 Watt per kanaal en de PM8005 100 Watt per kanaal.
Er komt een platenspeler aan te hangen en een Heos Link.

Alvast bedankt!
Guido
Denon avr-x6500h | Dynaudio Excite x36 | Dynaudio Excite X12 | Dynaudio Excite X22 | BK XXLS 400 | LG OLED65B8SLC | PS4 |  Synology DS213+ | Pro-Ject RPM 1.3 Genie | HEOS 1 | HEOS 3 (x3) | HEOS Home Cinema | Macbook Pro

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

raindog

Wanneer de speakers nu met de SR7005, in stereo zonder sub, voor jouw gevoel voldoende strak spelen in het laag dan zal een PM8005 zeker niet teleurstellen.

Het is wel zo dat een X36 baat heeft bij een amp die wat krachtiger en stabieler is. Je zult er met een PM8005 dus niet het maximale uit halen qua punch en dynamiek.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

G-dope

Bedankt alvast voor de reacties!
@raindog Ik ben er nu zeker al heel blij mee. Met wat voor versterker zou ik er wel zoveel uit kunnen halen?
Denon avr-x6500h | Dynaudio Excite x36 | Dynaudio Excite X12 | Dynaudio Excite X22 | BK XXLS 400 | LG OLED65B8SLC | PS4 |  Synology DS213+ | Pro-Ject RPM 1.3 Genie | HEOS 1 | HEOS 3 (x3) | HEOS Home Cinema | Macbook Pro

raindog

Moeilijk te zeggen, iets potenters in ieder geval dan de wat magere 100 watt die de PM8005 op 4 Ohm levert. Ik zou dan naar stabielere versterkers kijken die richting 200-250 watt gaan aan 4 ohm. De Dynaudio's zullen het belonen met meer rust en dynamiek.

Een Arcam A39 bijvoorbeeld zou mooi combineren, al is die wel wat duurder dan de genoemde Marantz.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

G-dope

Dankjewel voor je advies!
Ik ga is kijken of ik deze ergens kan beluisteren!
Als iemand anders nog andere suggesties heeft hoor ik ze graag, dan kan ik die ook gelijk proberen!
Denon avr-x6500h | Dynaudio Excite x36 | Dynaudio Excite X12 | Dynaudio Excite X22 | BK XXLS 400 | LG OLED65B8SLC | PS4 |  Synology DS213+ | Pro-Ject RPM 1.3 Genie | HEOS 1 | HEOS 3 (x3) | HEOS Home Cinema | Macbook Pro

Mrwhoopie

Zou ik even mogen inpikken?Ik ga Excite X38's kopen en speel nu met X14 op een NAD T758 met daarachter een NAD C275BEE,bedoeling is vooral stereo maar af en toe surround en dus gaan de X14 als rear en zou ik een X28 als center gebruiken.Is de C275BEE goed genoeg voor de X38's?

Alvast bedankt

rubber17

Ik heb in het verleden ook getest met de Dynaudio's en ik vond de combi met mijn versterker, Marantz PM15s2le, een erg prettige.
Ik denk inderdaad dat je met een PM8005 niet het maximale uit je Dynaudio's gaat halen. Een upgrade naar een 'hogere' lijn is m.i. een prima alternatief. Op MP kom je regelmatig leuke stereo versterkers van Marantz tegen, PM14 (eerste serie), PM15, PM16 en PM17. Afhankelijk van je budget kun je vast wat moois vinden
JVC DLA-RS40 | Marantz PM15S2le & SA15S2le & TT15s1 (AQ PT9 arm en Lyra Delos MC element) & SR6009 & UD5007 | Tannoy Revolution XT8 F | Mirage Omni S8 | Audioquest

raindog

Quote from: Mrwhoopie on December 11, 2016, 23:26:37
Zou ik even mogen inpikken?Ik ga Excite X38's kopen en speel nu met X14 op een NAD T758 met daarachter een NAD C275BEE,bedoeling is vooral stereo maar af en toe surround en dus gaan de X14 als rear en zou ik een X28 als center gebruiken.Is de C275BEE goed genoeg voor de X38's?

Alvast bedankt

Mooie set hoor voor HT  :worship: X38's met X28 en X14 is echt wel genieten. Ik ken de NAD niet maar de specs passen denk ik wel bij een X38, zeker als je bij HT het sublaag aan een goede subwoofer over laat.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Mrwhoopie

Quote from: raindog on December 12, 2016, 19:30:50
Mooie set hoor voor HT  :worship: X38's met X28 en X14 is echt wel genieten. Ik ken de NAD niet maar de specs passen denk ik wel bij een X38, zeker als je bij HT het sublaag aan een goede subwoofer over laat.
Ik hoop het want ik doe het blind want nergens staat deze set hier in de buurt,mijn dealer rade mij de kleinere center aan omdat je het verschil niet zou horen  :crazy: (man doet enkel in stereo) de SUB zou ik volgend jaar ook van Dynaudio kopen en denk nu dan even terug te spelen met de B&W ASW750 sub die ik hier nog heb staan.

raindog

Heb zelf de X24 gehad en ondanks zijn bescheiden afmeting is dat inderdaad een prima center. Hij paste in ieder geval goed bij mijn 7.2 set met 6x de X14's.
Toch denk ik dat je er goed aan doet om de X28 te nemen, die past qua omvang beter bij de X38.

Voordeel van X14's + X24 is vooral dat het makkelijke 8 ohm speakers zijn, die kun je met een gemiddelde receiver nog heel aardig aansturen. De grotere Excites werken aan 4 Ohm en hebben ook echt meer stroom nodig dan een receiver doorgaans kan bieden, maar dat heb jij met de aparte stereo eindbak al goed voor elkaar.

Een Dynaudio sub zou ik voor HT niet snel adviseren, ze zijn erg prijzig voor wat je aan output krijgt. Daar zijn imo mooiere alternatieven voor.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Mrwhoopie

De X28 is dan weer wel 8 Ohm ergens wel een rare keuze van dynaudio? niet?
Nu ik luister weinig HT en meestal stereo dus het zal ook echt de bedoeling zijn dat in dagelijks omstandigheden zoals radio en TV kijken dat de setup in stereo speelt en ik denk zelfs liefst zonder SUB want die X38 spelen ook mooi zonder sub of zouden ze beter spelen met sub?

John Wx

#12
Misschien heb je hier wat aan


Gemiddelde voor normale woonkamer is 80 Db

http://thehbproject.com/nl/artikelen/15/Hoeveel-watt-heb-ik-nodig
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

StereoMike

Quote from: rubber17 on December 12, 2016, 11:17:36
Ik heb in het verleden ook getest met de Dynaudio's en ik vond de combi met mijn versterker, Marantz PM15s2le, een erg prettige.
Ik denk inderdaad dat je met een PM8005 niet het maximale uit je Dynaudio's gaat halen. Een upgrade naar een 'hogere' lijn is m.i. een prima alternatief. Op MP kom je regelmatig leuke stereo versterkers van Marantz tegen, PM14 (eerste serie), PM15, PM16 en PM17. Afhankelijk van je budget kun je vast wat moois vinden
Het is altijd leuk om te lezen dat een combinatie bij iemand anders wel gewoon werkt. De grootste audiofout die ik ooit heb gemaakt bestond namelijk uit een combi Dynaudio Focus 380 en Marantz PM11S2. Ik had de speakers met een dikke Classé beluisterd en zeer goed bevonden. Thuis op de Marantz ........ een vreselijk drama. Wat was ik blij met de fantastische service van mijn dealer die ze na 3 maanden kwam ophalen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

raindog

Quote from: StereoMike on December 13, 2016, 14:30:27
De grootste audiofout die ik ooit heb gemaakt bestond namelijk uit een combi Dynaudio Focus 380 en Marantz PM11S2. Ik had de speakers met een dikke Classé beluisterd en zeer goed bevonden. Thuis op de Marantz ........ een vreselijk drama.

Yep, het is door speakers zoals een Focus 380 dat Dynaudio de naam heeft dat hun luidspreker alleen tot recht komen met (zeer) zware eindversterkers.

Ik heb zelf diverse Dynaudio's gehad uit de Excite en Focus lijn en ik kan wel stellen dat het qua vereist vermogen lang niet altijd zo dramatisch is als bij de grote Focus modellen. De Focus 260 bijvoorbeeld was hier met een 200 Watt (aan 4 ohm) sterke Electrocompaniet heel strak aan te sturen en zelfs met een 100 watt sterke Linn ging het nog best redelijk. 

Toen Dynaudio hun Excite lijn heeft vernieuwd hebben ze bij een aantal modellen de filtering aangepast om ze op een gemiddelde weerstand van 8 ohm te krijgen, hetgeen hielp om ze te combineren met kleinere versterkers en HT-receivers. De laatste toevoegingen in de Excite lijn (X18, X28 en X44), alsook ook de goedkopere Emit-modellen, zitten bijna allemaal weer op 4 Ohm. Kennelijk zijn ze van mening dat dit toch beter past bij de Dynaudio drivers. Dynaudio is in zijn passieve speaker lijn een beetje op drift geraakt en aan het zoeken naar een juiste balans in hun aanbod. Ook het verdwijnen van de Focus-lijn vind ik persoonlijk niet echt handig.
Het blijven mooie speakers die erg naar mijn smaak zijn maar zonder redelijk potente versterking zou ik er niet snel aan beginnen ;D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Mrwhoopie

Komende van B&W vind ik de Dynaudio een hele verademing en heerlijk klinken.

Mrwhoopie

Zoals hierboven beschreven ga ik dus stilletjes aan terug naar suround met Dynaudio,center (x28) is besteld en over een paar maand wil ik de X38 ook toevoegen,maar ik heb hier nog een USB van B&W (ASW675) zou dit wat matchen met de Dyn's?Want indien ik hier mee ga testen moet ik de USB eerst van een mooi wit jasje voorzien want anders staat het niet mooi.

the limp man

De Dynaudios lusten wel watt. Was ook te merken met mijn oude x12 speakers. Ik vond Rotel, Arcam en Naim het mooist.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk